Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Postat: 13 maj 2022 13:52
Jag uppfattade intervjun (videon) som att det skulle rullas ut i större skala men att man redan öppnat på flera ställen i Europa.
Nederländerna, Frankrike och Norge har redan öppnat ett gäng stationer och senast i höst tror jag att de öppnar i Sverige också.joel80 skrev:Jag uppfattade intervjun (videon) som att det skulle rullas ut i större skala men att man redan öppnat på flera ställen i Europa.
Ja, för tävlingens skull vore det super om alla SUC öppnats upp innan den drar igång. Men som Tesla-ägare är man kanske inte lika entusiastisk.Jojje167 skrev:Nederländerna, Frankrike och Norge har redan öppnat ett gäng stationer och senast i höst tror jag att de öppnar i Sverige också.joel80 skrev:Jag uppfattade intervjun (videon) som att det skulle rullas ut i större skala men att man redan öppnat på flera ställen i Europa.
Tesla (TM Sweden AB) har ju ansökt om och blivit beviljade bidrag av trafikverket för 6st laddstationer (lista här: https://bransch.trafikverket.se/content ... latser.pdf) och ett av kraven för bidraget är att stationerna ska vara öppna för allmänheten. Om jag har uppfattat det hela rätt så ska dessa vara i drift senast i sept/okt 2022, vilket betyder att åtminstone dessa ska vara öppna tills dess, men förhoppningsvis fler.
Mer info om det här: https://bransch.trafikverket.se/tjanste ... -elfordon/
Jag ska vara med! Anpassade nyligen semestern efter tävlingenGeneralbogge skrev:Har du bestämt dig Jojje167, om du ska/kan vara med?
Trevligt, trevligt. Då uppdaterar jag listan.Jojje167 skrev:Jag ska vara med! Anpassade nyligen semestern efter tävlingenGeneralbogge skrev:Har du bestämt dig Jojje167, om du ska/kan vara med?
Synd att det inte passade.ReNewAble skrev:Blir tyvärr ingen tävling för mig i år då datumen inte funkar men jag kommer att följa tävlingen online. Hoppas att det fylls på med några fler bilar. Det behövs en Model Y och även någon Mercedes och Audi hade varit trevligt.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... e5vwjgFrOOjonasl skrev:Följde förra året på Glympse och Joels livesändning, riktigt kul. Skulle absolut kunna få med mig min fru på trippen men ungarna är det svårare med..
Trevligt Henric, jag lägger till dig i listan. Kul med fler icke Teslor, Ska bli kul att se hur olika laddstrategier och/eller olika vägval kommer att spela in.HOsterlindh skrev:Hej Alla
Ny i tesla forumet (men kanske inte så ny i elbils sverige)
Jag skulle vilja ställa upp i SECC2022 och se hur min något energihungriga Ioniq5 awd Advanced 72,6kWh står sig, kanske inte kan räkna med nån pallplats men kul att ställa upp.
/Henric
Generalbogge skrev:Preliminär deltagarlista:
iAkita - KIA EV6 -22
Lophornis - M3 LR -21 MIC 18" utan kåpa.
Generalbogge - MS 90D -17
joel80 - Polestar LRDM, 19" däck
Niklas z - M3 LR -20
robin_j - MS P85+ -14
Datzun - ID.4 ?
EnTraktor - MY eller MX
Wilson - Ioniq 5 LR RWD
Jojje167 - M3 LR -21 82kWh 18" med aerokåpor
HOsterlindh - Ioniq5 awd Advanced 72,6kWh
Jag har bokat 20 platser preliminärt. Hoppas att kunna revidera det senare, när vi vet mer exakt hur många som kommer att deltaga. Där är ju ett gäng till som visat intresse, men som ännu inte lämnat definitivt besked.joel80 skrev:
Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?
Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug..
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
Vad jag kan se så finns det totalt 16st publika AC-stolpar i området där varav två av dessa är tesla destination chargers.Generalbogge skrev:Jag har bokat 20 platser preliminärt. Hoppas att kunna revidera det senare, när vi vet mer exakt hur många som kommer att deltaga. Där är ju ett gäng till som visat intresse, men som ännu inte lämnat definitivt besked.joel80 skrev:
Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?
Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug..
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
Har också försökt jaga röda trefas kontakter, så att vi får lite fler laddalternativ än bara stolparna på IKEA och ev. snabbladdaren i Finland. Men funderar på vilka som kan ladda på trefas kontakter? Jag har en laddsladd som passat till Teslorna, som kan nyttja trefas. Men vet inte om den funkar till Icke-teslor. Men den borde väl funka till alla teslor i alla fall. Så om vi får tag på en sådan, så blir det lite avlastning på IKEA laddarna i alla fall. Kanske blir lite laddkaos i Haparanda annars, när de flesta av oss kommer fram med väldigt låg SOC.
Det var en nerfad Model S med förra året. Den klarade sig förvånansvärt bra.Jwe skrev:Överväger att delta med min nerfade (= laddhastigheten strypt av Tesla)
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Det fanns/finns två tesla destination chargers vid före detta Frasses, men de kommer man nog inte åt längre dessvärre, nu när de har stängt igen.Jojje167 skrev:
Vad jag kan se så finns det totalt 16st publika AC-stolpar i området där varav två av dessa är tesla destination chargers.
Jag har en trefas UMC, så hittas det ett sånt uttag så är det inga problem för mig att stå där
Hur illa är det? lator körde med en nerfad S 2020. Han kom upp i 90kW som max har jag för mig. Han var inte så långt efter mig i min onerfade S. Det rörde sig väl om en timme eller lite mer per etapp. Så någon risk att missa middagen tror jag inte att det blir.Jwe skrev:Överväger att delta med min nerfade (= laddhastigheten strypt av Tesla)
Intressant att se skillnaden mot övriga modell S.
Men tveksamt om man med en nerfad bil kommer fram i tid till middagen och att missa den vore inte kul.
Får väl även försöka räkna ut vilket dygn man kommer fram, så att övernattninsbokningen blir rätt!
Med tanke på när eventet har sin start kanske jag inte kommer i mål samma månad som de medtävlade!
Det är lätt att smulera i ABRP, precis som du säger så gör det mindre skillnad än man kanske tror.Generalbogge skrev:Hur illa är det? lator körde med en nerfad S 2020. Han kom upp i 90kW som max har jag för mig. Han var inte så långt efter mig i min onerfade S. Det rörde sig väl om en timme eller lite mer per etapp. Så någon risk att missa middagen tror jag inte att det blir.
Ok, det låter ju inte roligt, min nerfning satte alltså ett "tak" på c:a 90 kW, men den senare delen av kurvan var oförändrad, det gav som sagt tämligen obetydlig effekt på den total restiden.Jwe skrev:Då har min bil drabbat av helt annan nerfning än din.
Max är märkligt nog ökad när man startar med låg soc , några sekunder, sedan sker nog en informationsöverföring som begränsar laddningen till ca 60% av den ursprungliga vid varje soc.
När detta var som mest aktuellt kunde flera verifiera denna typ av begränsning längs hela laddkurvan. Inklusive Tesla själv.