Sida 3 av 29

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 17 maj 2022 15:30
av fth
Generalbogge skrev:
Hur illa är det? lator körde med en nerfad S 2020. Han kom upp i 90kW som max har jag för mig. Han var inte så långt efter mig i min onerfade S. Det rörde sig väl om en timme eller lite mer per etapp. Så någon risk att missa middagen tror jag inte att det blir. :)
Det är lätt att smulera i ABRP, precis som du säger så gör det mindre skillnad än man kanske tror.

Jag gjorde själv en hel del beräkningar och simuleringar när mitt 90-batteri blev (tillfälligt) nerfat, och kom fram till att tidsförlusten på mina normala långresor var i det närmaste försumbar.

Man får komma ihåg att det främst är maxeffekt som begränsats, stora delar av laddkurvan, dvs vid högre SoC, är i princip oförändrad.

/fth

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 17 maj 2022 15:58
av Jwe
Då har min bil drabbat av helt annan nerfning än din.

Max är märkligt nog ökad när man startar med låg soc , några sekunder, sedan sker nog en informationsöverföring som begränsar laddningen till ca 60% av den ursprungliga vid varje soc.

När detta var som mest aktuellt kunde flera verifiera denna typ av begränsning längs hela laddkurvan. Inklusive Tesla själv.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 17 maj 2022 16:10
av Niklas Z
Robin med en P85 kom fyra förra året:

https://teslaclubsweden.se/secc-2021-2/

Då stannade ändå Robin på vägen för att reparera parkeringsbromsen.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 17 maj 2022 16:12
av fth
Jwe skrev:
Då har min bil drabbat av helt annan nerfning än din.

Max är märkligt nog ökad när man startar med låg soc , några sekunder, sedan sker nog en informationsöverföring som begränsar laddningen till ca 60% av den ursprungliga vid varje soc.

När detta var som mest aktuellt kunde flera verifiera denna typ av begränsning längs hela laddkurvan. Inklusive Tesla själv.
Ok, det låter ju inte roligt, min nerfning satte alltså ett "tak" på c:a 90 kW, men den senare delen av kurvan var oförändrad, det gav som sagt tämligen obetydlig effekt på den total restiden.

/fth

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 17 maj 2022 16:43
av Jwe
Eftersom laddkurvorna är som de är, spelar toppeffekten mindre roll än integralen under kurvan.

Det förklarar nog din inställning till den tid som din bil påverkades och därtill var under en övergående period.
Det kanske är så att flera nerfade hade ditt mönster, vilket skulle förklara att man haft överseende inställning.

Likaså om begränsningen endast berörde höga soc skulle problemet ej vara så påtagligt.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 17 maj 2022 18:11
av joel80
Generalbogge skrev:
joel80 skrev:

Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?

Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug.. :)
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
Jag har bokat 20 platser preliminärt. Hoppas att kunna revidera det senare, när vi vet mer exakt hur många som kommer att deltaga. Där är ju ett gäng till som visat intresse, men som ännu inte lämnat definitivt besked.

Har också försökt jaga röda trefas kontakter, så att vi får lite fler laddalternativ än bara stolparna på IKEA och ev. snabbladdaren i Finland. Men funderar på vilka som kan ladda på trefas kontakter? Jag har en laddsladd som passat till Teslorna, som kan nyttja trefas. Men vet inte om den funkar till Icke-teslor. Men den borde väl funka till alla teslor i alla fall. Så om vi får tag på en sådan, så blir det lite avlastning på IKEA laddarna i alla fall. Kanske blir lite laddkaos i Haparanda annars, när de flesta av oss kommer fram med väldigt låg SOC. :)
Min bil kan ladda 3-fas 16A, alternativt 32A om det bara är en stolpe med 1-fas. Men lite osäker på om min typ2-kabel klarar med än 16A trefas.
Vanlig trefas-typ2 har också funkar, men har ingen sån direkt från trefas. Fanns det sånna uttag vid hotellet också eller var tänker du?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 17 maj 2022 18:56
av Lophornis
joel80 skrev:
Generalbogge skrev:
joel80 skrev:

Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?

Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug.. :)
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
Jag har bokat 20 platser preliminärt. Hoppas att kunna revidera det senare, när vi vet mer exakt hur många som kommer att deltaga. Där är ju ett gäng till som visat intresse, men som ännu inte lämnat definitivt besked.

Har också försökt jaga röda trefas kontakter, så att vi får lite fler laddalternativ än bara stolparna på IKEA och ev. snabbladdaren i Finland. Men funderar på vilka som kan ladda på trefas kontakter? Jag har en laddsladd som passat till Teslorna, som kan nyttja trefas. Men vet inte om den funkar till Icke-teslor. Men den borde väl funka till alla teslor i alla fall. Så om vi får tag på en sådan, så blir det lite avlastning på IKEA laddarna i alla fall. Kanske blir lite laddkaos i Haparanda annars, när de flesta av oss kommer fram med väldigt låg SOC. :)
Min bil kan ladda 3-fas 16A, alternativt 32A om det bara är en stolpe med 1-fas. Men lite osäker på om min typ2-kabel klarar med än 16A trefas.
Vanlig trefas-typ2 har också funkar, men har ingen sån direkt från trefas. Fanns det sånna uttag vid hotellet också eller var tänker du?
Efter kontakt med hotellet så har de bara motorvärmar uttag att ladda från enligt svar.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 17 maj 2022 19:24
av Generalbogge
joel80 skrev:
Generalbogge skrev:
joel80 skrev:

Så just nu 11 st bilar med var av 5 st icke teslor. 3 st model 3, 2 st model S och sen en Y eller X?

Glöm inte att boka hotellrum uppe i Haparanda den 31 juli - 1 aug.. :)
Och är det nån som ev kontaktar stadshotellet för att boka bord för middag på kvällen?
Jag har bokat 20 platser preliminärt. Hoppas att kunna revidera det senare, när vi vet mer exakt hur många som kommer att deltaga. Där är ju ett gäng till som visat intresse, men som ännu inte lämnat definitivt besked.

Har också försökt jaga röda trefas kontakter, så att vi får lite fler laddalternativ än bara stolparna på IKEA och ev. snabbladdaren i Finland. Men funderar på vilka som kan ladda på trefas kontakter? Jag har en laddsladd som passat till Teslorna, som kan nyttja trefas. Men vet inte om den funkar till Icke-teslor. Men den borde väl funka till alla teslor i alla fall. Så om vi får tag på en sådan, så blir det lite avlastning på IKEA laddarna i alla fall. Kanske blir lite laddkaos i Haparanda annars, när de flesta av oss kommer fram med väldigt låg SOC. :)
Min bil kan ladda 3-fas 16A, alternativt 32A om det bara är en stolpe med 1-fas. Men lite osäker på om min typ2-kabel klarar med än 16A trefas.
Vanlig trefas-typ2 har också funkar, men har ingen sån direkt från trefas. Fanns det sånna uttag vid hotellet också eller var tänker du?
Jag ställde frågan till Haparanda kommun, om de kunde hjälpa oss. Eller om de kan förmedla kontakt till någon annan som kan. Får se om vi får något Napp. Skrev att vi såklart kunde betala för den el vi förbrukar i så fall.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 17 maj 2022 19:59
av joel80
Vi borde göra en grej av att det är laddöken i Umeå, och även Örnsköldsvik är nära öken med bara 2st 150kW som troligen blir 75kW om man delar.
Kommer inte Tesla igång med sina laddare för alla så kommer vi med andra bilar att ha det tufft där i år också. :D Förra året blev jag utmanövrerad p.g.a min livesändning. Rivalerna satt och tittade och tajmade sin resa så de precis hann före mig till de enstaka snabba laddarna där uppe. :lol: :lol:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 17 maj 2022 20:25
av Jojje167
joel80 skrev:

Min bil kan ladda 3-fas 16A, alternativt 32A om det bara är en stolpe med 1-fas. Men lite osäker på om min typ2-kabel klarar med än 16A trefas.
Vanlig trefas-typ2 har också funkar, men har ingen sån direkt från trefas. Fanns det sånna uttag vid hotellet också eller var tänker du?
Är du säker på att PS2 kan ta emot 32A på 1-fas? (förutsatt att kabeln klarar det då)
Min far provade det med sin PS2 och han fick bara ut 16A från den medan min Model 3 fick ut 32A. Det var vid en publik stolpe med fast kabel, 1-fas 32A

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 18 maj 2022 09:54
av joel80
Jojje167 skrev:
joel80 skrev:

Min bil kan ladda 3-fas 16A, alternativt 32A om det bara är en stolpe med 1-fas. Men lite osäker på om min typ2-kabel klarar med än 16A trefas.
Vanlig trefas-typ2 har också funkar, men har ingen sån direkt från trefas. Fanns det sånna uttag vid hotellet också eller var tänker du?
Är du säker på att PS2 kan ta emot 32A på 1-fas? (förutsatt att kabeln klarar det då)
Min far provade det med sin PS2 och han fick bara ut 16A från den medan min Model 3 fick ut 32A. Det var vid en publik stolpe med fast kabel, 1-fas 32A
Jodå! Jag laddade med ca 7kW från enfasstolpe i just Haparanda sist (vid IKEA), hade först fel kabel (min klarade bara 16A trefas) men fick låna en annan. Man får se till att man inte ställt ner A i bilen till 16A eller nått. :)

På Polestars sida kan du se specifikationen: https://www.polestar.com/se/manual/pole ... addeffekt/
I USA och England där man mest använder enfas klarar bilarna t.o.m upp till 48A enfas.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 18 maj 2022 15:04
av Generalbogge
joel80 skrev:
Vi borde göra en grej av att det är laddöken i Umeå, och även Örnsköldsvik är nära öken med bara 2st 150kW som troligen blir 75kW om man delar.
Kommer inte Tesla igång med sina laddare för alla så kommer vi med andra bilar att ha det tufft där i år också. :D Förra året blev jag utmanövrerad p.g.a min livesändning. Rivalerna satt och tittade och tajmade sin resa så de precis hann före mig till de enstaka snabba laddarna där uppe. :lol: :lol:
Dina önskemål ser ut att besannas. Med de uppöppningar av SuC som nu verkar bli, så kommer det att bli ännu jämnare upp till Umeå i alla fall. Ser ut att bli en ännu mer intressant tävling än tidigare år :)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 18 maj 2022 15:22
av joel80
Generalbogge skrev:
joel80 skrev:
Vi borde göra en grej av att det är laddöken i Umeå, och även Örnsköldsvik är nära öken med bara 2st 150kW som troligen blir 75kW om man delar.
Kommer inte Tesla igång med sina laddare för alla så kommer vi med andra bilar att ha det tufft där i år också. :D Förra året blev jag utmanövrerad p.g.a min livesändning. Rivalerna satt och tittade och tajmade sin resa så de precis hann före mig till de enstaka snabba laddarna där uppe. :lol: :lol:
Dina önskemål ser ut att besannas. Med de uppöppningar av SuC som nu verkar bli, så kommer det att bli ännu jämnare upp till Umeå i alla fall. Ser ut att bli en ännu mer intressant tävling än tidigare år :)
Har det kommit något nytt kring det senaste dagarna? :)

Edit:
Ah, hittade här!
https://alltomelbil.se/tesla-oppnar-sup ... stationer/

Och de finns i appen och verkar bara vara att ladda!
Tesla.jpg

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 18 maj 2022 15:38
av joel80
Men lite besviken på att de inte öppnar de i Skellefteå, Örnsköldsvik och Töre.
Umeå ger stor skillnad men hade hoppats på mer norrut. Där borde det väl inte vara så stor beläggning ändå?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 18 maj 2022 16:16
av Generalbogge
joel80 skrev:
Men lite besviken på att de inte öppnar de i Skellefteå, Örnsköldsvik och Töre.
Umeå ger stor skillnad men hade hoppats på mer norrut. Där borde det väl inte vara så stor beläggning ändå?
Ja, håller med om Töre t.ex. Den har ju ändå 8 platser. Men det kanske kommer fler om några veckor.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 18 maj 2022 17:54
av joel80
Generalbogge skrev:
joel80 skrev:
Men lite besviken på att de inte öppnar de i Skellefteå, Örnsköldsvik och Töre.
Umeå ger stor skillnad men hade hoppats på mer norrut. Där borde det väl inte vara så stor beläggning ändå?
Ja, håller med om Töre t.ex. Den har ju ändå 8 platser. Men det kanske kommer fler om några veckor.
Ah, de två andra har bara 6 platser var. Mmm... då förstår jag varför de inte är med nu. Hoppas de kan byggas ut, men i Skellefteå verkar det ev vara svårt att få fram matning, de som finns där är bara på 120kW.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 20 maj 2022 16:59
av roffe_s
joel80 skrev:
Generalbogge skrev:
joel80 skrev:
Men lite besviken på att de inte öppnar de i Skellefteå, Örnsköldsvik och Töre.
Umeå ger stor skillnad men hade hoppats på mer norrut. Där borde det väl inte vara så stor beläggning ändå?
Ja, håller med om Töre t.ex. Den har ju ändå 8 platser. Men det kanske kommer fler om några veckor.
Ah, de två andra har bara 6 platser var. Mmm... då förstår jag varför de inte är med nu. Hoppas de kan byggas ut, men i Skellefteå verkar det ev vara svårt att få fram matning, de som finns där är bara på 120kW.
Vid OKQ8 på södra sidan schtaan finns 2 st 100kW laddare som driftas via Skelleftekraft/Fortum. De har dock varit off-line under långa tider men nu verkar de i alla fall vara igång. I övrigt är det 50-60kW som gäller där.

Men innan Ni är iväg tror jag att det finns chans att läget kan se avsevärt ljusare ut…

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 21 maj 2022 02:30
av joel80
roffe_s skrev:
Vid OKQ8 på södra sidan schtaan finns 2 st 100kW laddare som driftas via Skelleftekraft/Fortum. De har dock varit off-line under långa tider men nu verkar de i alla fall vara igång. I övrigt är det 50-60kW som gäller där.

Men innan Ni är iväg tror jag att det finns chans att läget kan se avsevärt ljusare ut…
Ja dom var inte igång förra året. Då vlev det 80kW bredvid Teslas, men dom gick ner till 50kW när man var två som laddade. Vet du om de på södra sidan delar så det går långsamt om man är två?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 21 maj 2022 20:22
av joel80
Det föreslogs att starta först vid 14-tiden av någon här i tråden... vad sa folk om det? Kommer vi köra 13:00 som förra året eller flyttar vi fram starten för att inte komma i mån "för tidigt" i Haparanda?

Vinnartiden kommer väl hamna på kring 19 timmar den här gången också så runt kl 8:00 om man startar 13:00. Det känns i och för sig inte som så tidigt. :)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 22 maj 2022 10:52
av Generalbogge
joel80 skrev:
Det föreslogs att starta först vid 14-tiden av någon här i tråden... vad sa folk om det? Kommer vi köra 13:00 som förra året eller flyttar vi fram starten för att inte komma i mån "för tidigt" i Haparanda?

Vinnartiden kommer väl hamna på kring 19 timmar den här gången också så runt kl 8:00 om man startar 13:00. Det känns i och för sig inte som så tidigt. :)
Det spelar inte mig någon större roll. En fördel med att starta lite tidigare är att vi hinner komma längre norrut innan det blir mörkt, och att det således blir ljusare lite tidigare. Och att vi får en timme mer att ladda uppe i Haparanda.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 22 maj 2022 12:15
av Sofie
Varför start så sent? Dottern vill delta om hon bara klarar uppkörningen, hon brukar somna vid 20:00, känns som att jag får köra största delen av resan med våran kraftigt nerfade P85 som förmodligen behöver +24 timmar.

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 22 maj 2022 12:37
av joel80
Då tycker jag vi startar 13 som sist.
För mig skulle vi kunna köra 12 också men kanske är många som har en bit att köra innan start (jag kör ner från Gävle redan dagen innan) och vill hinna ladda upp innan start. :)

@Sophie
Jag tror inte det kommer ta så lång tid för er. Den nerfade model S som var med förra året klarade det på drygt 21h om jag kommer ihåg rätt. Och då hann han med att köra förbi hemma i Västerås och montera bort handbromsen som pajade under resan. :lol:

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 23 maj 2022 19:58
av Generalbogge
Sofie skrev:
Varför start så sent? Dottern vill delta om hon bara klarar uppkörningen, hon brukar somna vid 20:00, känns som att jag får köra största delen av resan med våran kraftigt nerfade P85 som förmodligen behöver +24 timmar.
Heja din dotter, hoppas det går bra på uppkörningen.
Om hon somnar så tidigt, så får hon väl ta morgonpasset :)

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 23 maj 2022 21:12
av Generalbogge
Middag på stadshotellet i Haparanda var ingen självklarhet. De har vanligtvis stängt på söndagar. Men de kunde erbjuda följande:

Stadshotellets Plankstek

Svensk oxfilé (180g) på ekplanka med duchessepotatis, ugnsrostade småtomater, baconinlindad sparris och bearnaisesås.

395:-/person

Dryckestips: Fattoria Nittardi, Chianti Sangiovese

159:-/15cl glas

Ska vi köra på detta, eller leta upp något annat kanske?

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Postat: 23 maj 2022 21:28
av Datzun
Generalbogge skrev:
Middag på stadshotellet i Haparanda var ingen självklarhet. De har vanligtvis stängt på söndagar. Men de kunde erbjuda följande:

Stadshotellets Plankstek

Svensk oxfilé (180g) på ekplanka med duchessepotatis, ugnsrostade småtomater, baconinlindad sparris och bearnaisesås.

395:-/person

Dryckestips: Fattoria Nittardi, Chianti Sangiovese

159:-/15cl glas

Ska vi köra på detta, eller leta upp något annat kanske?
Det funkar fint för mig :)