MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
Moderator: Redaktion
MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
Tjena.
Behöver byta en av våra bilar till hösten/vintern och tänkte att man kanske skulle testa en Tesla.
Men när jag gör "matten" så framstår den som extremt dyr.
Planen var att ta Privatavbetalning och skicka in 200-300 i handpenning. Månadskostnaden blir ju väldigt låg, men när man räknar med Teslas uppskattade värdeminskning på 48% så blir månadskostnaden väldigt dyr i förhållande till vad man får anser jag.
Månadskostnaden blir 6571 kr, tänkte nog slänga in bonusskatten sen så sjunker den till ca 4500 kr i månaden. Men med en värdeminskning (Teslas uppskattning) på 48% av 843 150 kr = ca 405 000 kr / 36 = 11250 kr + 4500 = 15750 kr i månaden i kostnad.
Då har man inte ens lagt till "soppan" och andra kringkostnader som försäkring mm.
Hur räknar ni hem detta? Jag vet att många tidigare har levt på att andrahandsvärdet varit rätt högt, men med ökad produktion lär den minska. Hur tänker ni?
Vi kör inte så långt, ca 1000-1200 mil om året och sköter bilarna exemplariskt.
Finns det en chans att hämta hem handpenning vid försäljning om 36 månader? Eller ska man räkna med att den "bara" är värd runt 50% av inköpspris?
Behöver byta en av våra bilar till hösten/vintern och tänkte att man kanske skulle testa en Tesla.
Planen var att ta Privatavbetalning och skicka in 200-300 i handpenning. Månadskostnaden blir ju väldigt låg, men när man räknar med Teslas uppskattade värdeminskning på 48% så blir månadskostnaden väldigt dyr i förhållande till vad man får anser jag.
Månadskostnaden blir 6571 kr, tänkte nog slänga in bonusskatten sen så sjunker den till ca 4500 kr i månaden. Men med en värdeminskning (Teslas uppskattning) på 48% av 843 150 kr = ca 405 000 kr / 36 = 11250 kr + 4500 = 15750 kr i månaden i kostnad.
Då har man inte ens lagt till "soppan" och andra kringkostnader som försäkring mm.
Hur räknar ni hem detta? Jag vet att många tidigare har levt på att andrahandsvärdet varit rätt högt, men med ökad produktion lär den minska. Hur tänker ni?
Vi kör inte så långt, ca 1000-1200 mil om året och sköter bilarna exemplariskt.
Finns det en chans att hämta hem handpenning vid försäljning om 36 månader? Eller ska man räkna med att den "bara" är värd runt 50% av inköpspris?
Re: MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
Förstår inte din kalkylering riktigt...
Var får du priset 843.150kr ifrån, låter saftigt eller har du kryssat i alla tillval
Sen förstår jag inte din månadskostnad på 6571/4500kr, vad är inkluderat i denna, måste väl vara nåt mer än bara ränta hoppas jag?
Som jag läser din uträkning så har du tagit med värdeminskningen två gånger om?
Var får du priset 843.150kr ifrån, låter saftigt eller har du kryssat i alla tillval

Sen förstår jag inte din månadskostnad på 6571/4500kr, vad är inkluderat i denna, måste väl vara nåt mer än bara ränta hoppas jag?
Senast redigerad av Mattias K, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla model Y Performance 2022
Det uppskattade värdet är just bara uppskattat.. Du kan räkna med att den har ett högre restvärde än 52 procent...
Jag hade en xc90 och den hade fasta kostnader på service, skatt och försäkring, tillsammans med bränsle, som är 2500 kr dyrare per månad än för teslan.
Jag kör 1500 mil/år..
XC90
Bränsle: 22x0.9x1500=2475kr/mån
Skatt: 257kr/mån
Försäkring: 657kr/mån
Service: 309kr/mån
3698kr/mån
Tesla
El: 2x2x1500=500kr/mån
Skatt: 30/mån
Försäkring: 516kr/mån
Service: 83kr/mån
Uppkopplad 99kr/mån
1229kr/mån
Man går aldrig plus på att byta bil, eller i alla fall sällan.. Men man kan faktiskt räkna hem affären, om man är beredd på att det kostar lite att få en helt ny bil med nya garantier..
Jag hade en xc90 och den hade fasta kostnader på service, skatt och försäkring, tillsammans med bränsle, som är 2500 kr dyrare per månad än för teslan.
Jag kör 1500 mil/år..
XC90
Bränsle: 22x0.9x1500=2475kr/mån
Skatt: 257kr/mån
Försäkring: 657kr/mån
Service: 309kr/mån
3698kr/mån
Tesla
El: 2x2x1500=500kr/mån
Skatt: 30/mån
Försäkring: 516kr/mån
Service: 83kr/mån
Uppkopplad 99kr/mån
1229kr/mån
Man går aldrig plus på att byta bil, eller i alla fall sällan.. Men man kan faktiskt räkna hem affären, om man är beredd på att det kostar lite att få en helt ny bil med nya garantier..
Hur jag räknade när jag funderade.
Du kan fråga tesla om en hel avbetalningsplan på 7år så slipper du fundera på restvärdet då hamnar månadskostnade för lånet kring 8200:- om jag kommer ihåg rätt med 160000 kontant(vit kaross, svart klädsel +turbinfälgar samt dubbade vinterdäck).
Sedan tillkommer försäkringen som är relativt hög på tesla men räkna med ~500-1000/mån
Mot en dieselbil blir teslan billig då du börjar köra mer, jag pendlar normalt ca 3500mil/år med en 2016 Tiguan R-line och även om den är relativt snål i förhållande till storlek(ca 0.7l/mil i 110km/h) så blir den väldigt dyr med dagens bränslepriser på ca 23:-/Litern dvs 53000:-/år eller 4400/mån och här tillkommer ju lånet(låg på ca 4000/mån när jag hade det) dvs ca ~8400/mån
Teslan kostar mig mindre än 50öre per kwh här i norrbotten dvs ca 1:-/mil eller 3500:-/år eller 291/mån
Dvs lån 8200+ bränsle 291:- = 8491:-/mån
Därtill är knapast Tiguanen billig i service ca 3-4000:-/år.
Att då få en jäkligt mycket roligare å mer praktisk bil för någon hundralapp e ju bara bonus
Kör du std fälgar samt ordnar vinterdäck själv blir ju själva bilen 55k mindre med
Ovan räknar jag inte heller med någon klimat bonus då det är just en bonus och jag ser den som just det, hänger det på bonusen för att ha råd hade jag inte handlat då den är allt för osäker.
Du kan fråga tesla om en hel avbetalningsplan på 7år så slipper du fundera på restvärdet då hamnar månadskostnade för lånet kring 8200:- om jag kommer ihåg rätt med 160000 kontant(vit kaross, svart klädsel +turbinfälgar samt dubbade vinterdäck).
Sedan tillkommer försäkringen som är relativt hög på tesla men räkna med ~500-1000/mån
Mot en dieselbil blir teslan billig då du börjar köra mer, jag pendlar normalt ca 3500mil/år med en 2016 Tiguan R-line och även om den är relativt snål i förhållande till storlek(ca 0.7l/mil i 110km/h) så blir den väldigt dyr med dagens bränslepriser på ca 23:-/Litern dvs 53000:-/år eller 4400/mån och här tillkommer ju lånet(låg på ca 4000/mån när jag hade det) dvs ca ~8400/mån
Teslan kostar mig mindre än 50öre per kwh här i norrbotten dvs ca 1:-/mil eller 3500:-/år eller 291/mån
Dvs lån 8200+ bränsle 291:- = 8491:-/mån
Därtill är knapast Tiguanen billig i service ca 3-4000:-/år.
Att då få en jäkligt mycket roligare å mer praktisk bil för någon hundralapp e ju bara bonus

Kör du std fälgar samt ordnar vinterdäck själv blir ju själva bilen 55k mindre med

Ovan räknar jag inte heller med någon klimat bonus då det är just en bonus och jag ser den som just det, hänger det på bonusen för att ha råd hade jag inte handlat då den är allt för osäker.
Ju mer man kör, ju billigare blir det med en dyr bil med låga driftkostnader. Och tvärtom.
Vi kör ca 4000 mil per år, så där är min uträkning på att en MYP är förmånligare…
Jag har inte ens bemödat mig att räkna fram ”det finstilta” som elkostnader kontra dieselkostnader och service.
Sen är det kul att ha en MYP också, så win-win
Jag har inte ens bemödat mig att räkna fram ”det finstilta” som elkostnader kontra dieselkostnader och service.
Sen är det kul att ha en MYP också, så win-win
Om du vill ha en så prisvärd elbil som möjligt så kolla på MG t.ex. Hälften av priset och verkar vara mycket bra bilar överlag. Tesla är definitivt inte det mest ekonomiska alternativet.
Frågan du måste ställa dig är om prestandan, räckvidden, tekniken, osv, som bara Tesla har, är värt den extra kostnaden för dig.
Frågan du måste ställa dig är om prestandan, räckvidden, tekniken, osv, som bara Tesla har, är värt den extra kostnaden för dig.
Vad är detta? Folk brukar använda sig av allehanda glädjekalkyler för att få ihop ekonomin för en Tesla, oftast med ett alldeles för optimistiskt andrahandsvärde som utgångspunkt. Men jag har aldrig sett att någon räknar värdeminskningen dubbelt. Du räknar faktiskt med ett andrahandsvärde närmare 0% efter 36 månader. Så pessimistisk behöver man inte vara.
Du får nog räkna en gång till.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är vad en MYP med grå färg och vinterdäck kostar. Inte valt något av autopiloterna.Mattias K skrev:Förstår inte din kalkylering riktigt...
6571 är månadskostnad efter 200k i handpenning. Dvs ränta plus avbetalning. 4500 är månadskostnaden efter man betalat in miljöbonusen på 70k.
Den tredje högre summan är när jag slagit ut handpenningen på 36 månader.
Hur menar du att Jag räknar värdeminskningen dubbelt? Jag har räknat ut månadskostnaden och sen slagit ut handpenningen på de 36 månader som upplägget ligger på. Då återstår 52% av värdet.mati skrev:Vad är detta? Folk brukar använda sig av allehanda glädjekalkyler för att få ihop ekonomin för en Tesla, oftast med ett alldeles för optimistiskt andrahandsvärde som utgångspunkt. Men jag har aldrig sett att någon räknar värdeminskningen dubbelt. Du räknar faktiskt med ett andrahandsvärde närmare 0% efter 36 månader. Så pessimistisk behöver man inte vara.![]()
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Du har räknat månadskostnaden som bara ränta, men den innehåller ju även avbetalning.Piggelin skrev:Hur menar du att Jag räknar värdeminskningen dubbelt? Jag har räknat ut månadskostnaden och sen slagit ut handpenningen på de 36 månader som upplägget ligger på. Då återstår 52% av värdet.mati skrev:Vad är detta? Folk brukar använda sig av allehanda glädjekalkyler för att få ihop ekonomin för en Tesla, oftast med ett alldeles för optimistiskt andrahandsvärde som utgångspunkt. Men jag har aldrig sett att någon räknar värdeminskningen dubbelt. Du räknar faktiskt med ett andrahandsvärde närmare 0% efter 36 månader. Så pessimistisk behöver man inte vara.![]()
48% värdeminskning på 36 månader är cirka 11.000 per månad.
Värdeminskningen kommer dock vara mindre än så med väldigt stor sannolikhet.
Du kan också välja bort FSD för en väsentligt billigare månadskostnad (antar att det ligger med i det höga priset?).
Svart Model Y Performance
-
MG kan mycket väl vara bra bilar...not_sure skrev:Om du vill ha en så prisvärd elbil som möjligt så kolla på MG t.ex. Hälften av priset och verkar vara mycket bra bilar överlag. Tesla är definitivt inte det mest ekonomiska alternativet. /...
Men det 'tråkiga' med MG är att det är dotterbolag till Shanghai Automotive Industry Corporation – SAIC. Och SAIC är direktägt av den kinesiska diktaturen. Samma diktatur som ännu inte fördömt den ryske diktatorns krig mot Ukraina (!)...
Vill vi verkligen köpa en bil av den bilhandlaren?...
Det finns trots allt en hel del andra alternativ...
Fotnot: En gilla-markering på ditt inlägg är från mig. Jag råkade trycka fel. Känns ju lagom störigt att jag inte kan ångra det i efterhand...
Källa:
.../ MG Motor /.../ is a /.../ subsidiary of SAIC Motor UK, which in turn is owned by the Shanghai-based Chinese state-owned company, SAIC Motor. /...
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Motor
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Så här ser jag det iaf...:
Månadskostnad enligt Teslas privatlån 36m blir 6344kr/m med 200.000kr i kontant insats.
Då är värdeminskning inräknad.
Sen ska du lägga till din kontant insats minus eventuell miljöbonus dvs 200tkr-70tkr= 130tkr/36m=3611kr/m
totalt blir det då 6344kr + 3611kr = 9955kr per månad
Månadskostnad enligt Teslas privatlån 36m blir 6344kr/m med 200.000kr i kontant insats.
Sen ska du lägga till din kontant insats minus eventuell miljöbonus dvs 200tkr-70tkr= 130tkr/36m=3611kr/m
Tesla model Y Performance 2022
Det tråkiga med MG är också att de är tråkiga. Poängen var att Tesla är dyra bilar och det finns mer ekonomiska alternativ. Så frågan om MYP är ett bra köp ekonomiskt eller ej är därmed subjektiv.SwedishAdvocate skrev:Men det 'tråkiga' med MG är att det är dotterbolag till Shanghai Automotive Industry Corporation – SAIC. Och SAIC är direktägt av den kinesiska diktaturen. Samma diktatur som ännu inte fördömt den ryske diktatorns krig mot Ukraina (!)...
Vill vi verkligen köpa en bil av den bilhandlaren?...
Det finns trots allt en hel del andra alternativ...
larjon skrev:Du har räknat månadskostnaden som bara ränta, men den innehåller ju även avbetalning.Piggelin skrev:Hur menar du att Jag räknar värdeminskningen dubbelt? Jag har räknat ut månadskostnaden och sen slagit ut handpenningen på de 36 månader som upplägget ligger på. Då återstår 52% av värdet.mati skrev:Vad är detta? Folk brukar använda sig av allehanda glädjekalkyler för att få ihop ekonomin för en Tesla, oftast med ett alldeles för optimistiskt andrahandsvärde som utgångspunkt. Men jag har aldrig sett att någon räknar värdeminskningen dubbelt. Du räknar faktiskt med ett andrahandsvärde närmare 0% efter 36 månader. Så pessimistisk behöver man inte vara.![]()
48% värdeminskning på 36 månader är cirka 11.000 per månad.
Värdeminskningen kommer dock vara mindre än så med väldigt stor sannolikhet.
Du kan också välja bort FSD för en väsentligt billigare månadskostnad (antar att det ligger med i det höga priset?).
Jo jag inser nu att jag måste knappat fel någonstans.

Jag har inte valt FSD, det är en MYP med grå färg och 21 tums vinterdäck på friktion.
Model Y Performance Dual Motor fyrhjulsdrift
769 900 kr
Midnight Silver Metallic-lack
24 000 kr
21" Nokian vinterdäck (odubbade)
39 990 kr
Destinations- och dokumentavgift
9 180 kr
Kontantpris
843 150 kr
Får räkna lite till, men nu blev det i alla fall lite bättre. Frågan är hur mycket man tror den kommer tappa i värde. Som jag sa så kör vi inte så mycket med andrabilen, ca 1000 mil om året och de sköts om väldigt väl.
Så om man ska "få tillbaka" sin handpenning så ska den vara värd ca 640k efter 3 år vilket motsvarar 75% av nypris. Det blir nog svårt.
Ja om den tappar 50% i värde. Det är ju svårt att motivera ekonomiskt om man inte kör väldigt mycket.Mattias K skrev:Så här ser jag det iaf...:
En fossilbil är för någon som kör 1000-1200 mil om året betydligt billigare. Den vi har idag ligger på ca 5500 med allt dvs bil, däck, försäkring, skatt och soppa.
Det är en fossilbil i ungefär samma storlek (peugeot 3008).
Bilar har just nu nästan ingen värdeminskning alls. Än mindre så för elbilar. Just nu så har elbilar snarare haft en värdeökning. Speciellt Tesla har varit väldigt bra lägen att köpa och göra ett positivt resultat på.Piggelin skrev:Tjena.
Sedan vet man inte hur länge Cv19-effekten, kriget i Ukraina, och framför allt halvledarbristen håller i sig. De flesta gissar på leveransproblem för elbilar de kommande två åren, men finns ju aldrig några garantier.
Själv ångrar jag att jag tog min senaste Tesla på firman som förmånsbil. Har ökar så mycket i pris att jag hade klart tjänat på att köpa den privat.
Svårt att räkna på, men jag tror du är allt för extremt negativ med dina kalkyler. Min egna gissning, om du är berättigad till miljöbonus (vilket jag inte vet), så kommer du nog tappa max runt 15% på två år om du sköter bilen väl.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Piggelin skrev:Ja om den tappar 50% i värde. Det är ju svårt att motivera ekonomiskt om man inte kör väldigt mycket.Mattias K skrev:Så här ser jag det iaf...:
En fossilbil är för någon som kör 1000-1200 mil om året betydligt billigare. Den vi har idag ligger på ca 5500 med allt dvs bil, däck, försäkring, skatt och soppa.
Fast det är ju en avsevärt mycket billigare fossilbil än den Tesla du kikar på så det blir ju inte riktigt rättvist.
Jag körde tidigare en Range Rover som jag köpte ny för drygt 800k, alltså samma prisklass (och samma storlek), och den blev avsevärt dyrare per månad med allt inräknat (drivmedel, skatt, försäkring, service, osv).
Det är ju en mer rättvis jämförelse.
Det finns ju billigare elbilsalternativ än MYP också.
Slutligen så borde elbilarna stå sig väldigt mycket bättre i värde de kommande åren än fossilbilarna. Kommer nog inte vara många som köper fossilbil om två-tre år.
Svart Model Y Performance
martinot skrev:Bilar har just nu nästan ingen värdeminskning alls. Än mindre så för elbilar. Just nu så har elbilar snarare haft en värdeökning. Speciellt Tesla har varit väldigt bra lägen att köpa och göra ett positivt resultat på.Piggelin skrev:Tjena.
Sedan vet man inte hur länge Cv19-effekten, kriget i Ukraina, och framför allt halvledarbristen håller i sig. De flesta gissar på leveransproblem för elbilar de kommande två åren, men finns ju aldrig några garantier.
Själv ångrar jag att jag tog min senaste Tesla på firman som förmånsbil. Har ökar så mycket i pris att jag hade klart tjänat på att köpa den privat.
Svårt att räkna på, men jag tror du är allt för extremt negativ med dina kalkyler. Min egna gissning, om du är berättigad till miljöbonus (vilket jag inte vet), så kommer du nog tappa max runt 15% på två år om du sköter bilen väl.
Att den går upp i pris finner jag orimligt. Men visst vore det trevligt om man fick tillbaka stora delar av handpenningen. Annars blir det halvdyrt.
Varför skulle man inte vara berättigad till en Miljöbonus?
Ja den är mycket dyrare men tveksamt om den är mycket bättre. Snabbare absolut. Men annars är det nog jämnt skägg.larjon skrev:Piggelin skrev:Ja om den tappar 50% i värde. Det är ju svårt att motivera ekonomiskt om man inte kör väldigt mycket.Mattias K skrev:Så här ser jag det iaf...:
Fast det är ju en avsevärt mycket billigare fossilbil än den Tesla du kikar på så det blir ju inte riktigt rättvist.
Jag körde tidigare en Range Rover som jag köpte ny för drygt 800k, alltså samma prisklass (och samma storlek), och den blev avsevärt dyrare per månad med allt inräknat (drivmedel, skatt, försäkring, service, osv).
Slutligen så borde elbilarna stå sig väldigt mycket bättre i värde de kommande åren än fossilbilarna. Kommer nog inte vara många som köper fossilbil om två-tre år.
Att något är dyrt betyder ju inte att det prisvärt.
Men tack för input. Tror också att en Model Y kommer ha ett bra andrahandsvärde om tre år. Även om produktionen av elbilar kommer igång rejält om några år så påverkar det ju inte utbudet på tre år gamla bilar förens några år senare.
Ska fundera på det och jämföra lite med en Ariya. Som också går att få hyfsat snabb.
Det får du tycka, men det är vad som hänt många elbilar senaste året (när man räknar in miljöbonusen på 70 KKR).Piggelin skrev:Att den går upp i pris finner jag orimligt. Men visst vore det trevligt om man fick tillbaka stora delar av handpenningen. Annars blir det halvdyrt.
Finns mycket oklarheter kring den. Den kanske inte kommer att gälla bilar över 700 KKR är ett förslag. Kan även komma att sänkas/tas bort kommande åren. Då blir beg. bilar som fått ut miljöbonus mer värda i takt med att nya bilar inte erhåller miljöbonus.Piggelin skrev:Varför skulle man inte vara berättigad till en Miljöbonus?
Mycket pekar på att elbilar snarare kommer totalt gå upp i pris kommande 1-2 åren, och har redan börjat göra så senaste kvartalet. Halvledarbrister, krig, Covid19, brist på batterier, ökade transportpriser och höjd inflation är saker som driver på priserna uppåt för elbilar (och mycket annat).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Om du tycker att Model Y och Peugeot 3008 är likvärdiga och allt egentligen handlar om pengar, så fattar jag inte varför du går på en Performance och löjligt dyra 21” vinterdäck när du gör jämförelsen.Piggelin skrev:Ja den är mycket dyrare men tveksamt om den är mycket bättre. Snabbare absolut. Men annars är det nog jämnt skägg.larjon skrev:Fast det är ju en avsevärt mycket billigare fossilbil än den Tesla du kikar på så det blir ju inte riktigt rättvist.Piggelin skrev:Ja om den tappar 50% i värde. Det är ju svårt att motivera ekonomiskt om man inte kör väldigt mycket.
Men tack för input. Tror också att en Model Y kommer ha ett bra andrahandsvärde om tre år. Även om produktionen av elbilar kommer igång rejält om några år så påverkar det ju inte utbudet på tre år gamla bilar förens några år senare.
Ska fundera på det och jämföra lite med en Ariya. Som också går att få hyfsat snabb.
Varför välja den dyraste Teslan du kan hitta för att jämföra med en ”billig” fossilbil, och sedan gnälla över att Teslan inte är ekonomiskt fördelaktig?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
jag sa att de är likvärdiga i storlek, att teslan givetvis är mycket snabbare, dock anser jag att 3008´an är mycket mer premium i inredning och utseende.Nicke Nyfiken skrev:Om du tycker att Model Y och Peugeot 3008 är likvärdiga och allt egentligen handlar om pengar, så fattar jag inte varför du går på en Performance och löjligt dyra 21” vinterdäck när du gör jämförelsen.Piggelin skrev:Ja den är mycket dyrare men tveksamt om den är mycket bättre. Snabbare absolut. Men annars är det nog jämnt skägg.larjon skrev:Fast det är ju en avsevärt mycket billigare fossilbil än den Tesla du kikar på så det blir ju inte riktigt rättvist.Piggelin skrev:Ja om den tappar 50% i värde. Det är ju svårt att motivera ekonomiskt om man inte kör väldigt mycket.
Varför välja den dyraste Teslan du kan hitta för att jämföra med en ”billig” fossilbil, och sedan gnälla över att Teslan inte är ekonomiskt fördelaktig?
Varför är det en dum jämförelse menar du? Man läser ju överallt om hur billigt det är ska vara med elbilar osv, och det kanske det är, allt beror ju dock på en X-faktor, andrahandsvärdet.
Jag tog bara upp att om värdet sjunker på det sätt som Tesla tar upp (52% av värdet kvar efter 36 månader) så är det en extremt dyr bil och jag bara undrade hur andra resonerar, om det är värt att chansa på ett högre andrahandsvärde, eller räknar folk med att den tappar 48% osv.
Det var en simpel undran och frågeställning och inget att bli upprörd över.
Då tycker jag du ska behålla din 3008.Piggelin skrev:jag sa att de är likvärdiga i storlek, att teslan givetvis är mycket snabbare, dock anser jag att 3008´an är mycket mer premium i inredning och utseende.Nicke Nyfiken skrev:Om du tycker att Model Y och Peugeot 3008 är likvärdiga och allt egentligen handlar om pengar, så fattar jag inte varför du går på en Performance och löjligt dyra 21” vinterdäck när du gör jämförelsen.Piggelin skrev:Ja den är mycket dyrare men tveksamt om den är mycket bättre. Snabbare absolut. Men annars är det nog jämnt skägg.larjon skrev:Fast det är ju en avsevärt mycket billigare fossilbil än den Tesla du kikar på så det blir ju inte riktigt rättvist.Piggelin skrev:Ja om den tappar 50% i värde. Det är ju svårt att motivera ekonomiskt om man inte kör väldigt mycket.
Varför är det en dum jämförelse menar du? Man läser ju överallt om hur billigt det är ska vara med elbilar osv, och det kanske det är, allt beror ju dock på en X-faktor, andrahandsvärdet.
Jag tog bara upp att om värdet sjunker på det sätt som Tesla tar upp (52% av värdet kvar efter 36 månader) så är det en extremt dyr bil och jag bara undrade hur andra resonerar, om det är värt att chansa på ett högre andrahandsvärde, eller räknar folk med att den tappar 48% osv.
Det var en simpel undran och frågeställning och inget att bli upprörd över.

-
Tycker inte jag.anna__ skrev:Då tycker jag du ska behålla din 3008.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting