Placering och hastighet vid självstyrning? Helljusautomatik?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DeltaUV
Teslaägare

Placering och hastighet vid självstyrning? Helljusautomatik?

Inlägg av DeltaUV »

När jag, utan utökad AP eller FSD, drar två gånger nedåt i höger spak så drar bilen åt vänster och lägger sig mer vänster än höger i filen. Jag hade hellre sett att jag låg närmre höger linje än vänster. Gör alla lika? Omkalibrera?

Vid autostyrning så begränsas jag i hastighet på vägar utom E4 (mellan samhällena Sundsvall och Timrå) till några procent över skyltat På E4 så accepteras utan protester 130 .Är det för att jag valt att ställa in farthållaren på ett par procent över skyltat? Eller är det för att målningen är bättre på E4? Eller för att? Jag har ännu inte fått lämna länet så jag vet inte hur det är i övriga landet...

Helljusautomatik. Är det bara jag som skäms varje gång jag kör i mörker? Bländar bilen av så är det för sent och oftast får jag blända av manuellt trots jag har mötande som bilen torde ha upptäckt. Har Ni samma? Om inte, vad har ni gjort?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Placering och hastighet vid självstyrning? Helljusautoma

Inlägg av jonasl »

Störde mig lite på hur bilen ligger i början men nu är jag van. Ligger den helt off så kanske det löser sig med en kalibrering? Vet ej.

På mötesfria vägar kan du överstiga skyltad fart hur mkt du vill, på vägar med möte endast enligt den offset du ställt in.

Helljusautomatiken har jag löst genom att inte använda den. Fungerar ok 50% av fallen ungefär, och bländar dessutom av ofta när den inte ska.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

jonasl skrev:
Helljusautomatiken har jag löst genom att inte använda den. Fungerar ok 50% av fallen ungefär, och bländar dessutom av ofta när den inte ska.
Jag har löst problemen med autosteer, adaptiv farthållare, helljusautomatik och automatiska vindrutetorkare på samma sätt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
På mötesfria vägar kan du överstiga skyltad fart hur mkt du vill, på vägar med möte endast enligt den offset du ställt in.
Jag får alltid problem vid 150+. Då stänger AP av sig och vill inte slå på igen (tills att man parkerat).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar