Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
Moderator: Redaktion
- TeslaKotte
- Teslaägare
Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
Motor.no körde sitt årliga räckviddstest på sommaren igår, 10 bilar gick lika långt eller längre än vad WLTP indikerar. Representerar väl "typisk svensk sommar" vädermässigt (mellan 7-15 grader och omväxlande regn) men både hastighet och topografi blir väl något annorlunda i Sverige. Ändå hjälpsamt för att jämföra bilarna sinns emellan!
Man kan undra hur det hade sett ut vid 25+ och sol.
(Temperatur och höjd var 50km finns med i den kompletta tabellen i länken)
Källa: https://www.motor.no/aktuelt/motors-rek ... 022/225305
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
Uppmärksammar att Model Y har 507 km i WLTP vilket ju är siffrorna för 2021 med ett mindre batteri. D.v.s. antingen testade de en 2021:a och kunde ha kommit några mil till i en 2022:a eller så testade de en 2022 vilket i så fall bidrog till varför de kom längre än WLTP.
Driver sajten Car.info
- TeslaKotte
- Teslaägare
Väldigt intressant, försökte hitta åt batterityp för bilen (norskt regnr. på bilen i testet ED82716) men hittade endast WLTP 507km på Statens vegvesenFranz skrev:Uppmärksammar att Model Y har 507 km i WLTP vilket ju är siffrorna för 2021 med ett mindre batteri. D.v.s. antingen testade de en 2021:a och kunde ha kommit några mil till i en 2022:a eller så testade de en 2022 vilket i så fall bidrog till varför de kom längre än WLTP.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-o ... er=ED82716
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
M på 10:e plats i VIN = 2021. Lite märkligt dock med det sena regdatumet.
Driver sajten Car.info
- TeslaKotte
- Teslaägare
Det är ju trevligt på sätt och vis, det innebär ju att en MY med årets större batteri evnetuellt hade nosat på top 3Franz skrev:M på 10:e plats i VIN = 2021. Lite märkligt dock med det sena regdatumet.

Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Hittar ingen M3 LR med på listan.TeslaKotte skrev:Motor.no körde sitt årliga räckviddstest på sommaren igår, 10 bilar gick lika långt eller längre än vad WLTP indikerar. Representerar väl "typisk svensk sommar" vädermässigt (mellan 7-15 grader och omväxlande regn) men både hastighet och topografi blir väl något annorlunda i Sverige. Ändå hjälpsamt för att jämföra bilarna sinns emellan!
Var den för effektiv och bra för att få lov att delta? Eller har jag bara sett fel och missat den?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Den är nog för "gammal" och testad tidigaremartinot skrev:Hittar ingen M3 LR med på listan.TeslaKotte skrev:Motor.no körde sitt årliga räckviddstest på sommaren igår, 10 bilar gick lika långt eller längre än vad WLTP indikerar. Representerar väl "typisk svensk sommar" vädermässigt (mellan 7-15 grader och omväxlande regn) men både hastighet och topografi blir väl något annorlunda i Sverige. Ändå hjälpsamt för att jämföra bilarna sinns emellan!
Var den för effektiv och bra för att få lov att delta? Eller har jag bara sett fel och missat den?
https://alltomelbil.se/resultatet-51-el ... ch-vinter/
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- TeslaKotte
- Teslaägare
Den leder fortfarande från förra årets test med respektabla 654,9 kmmartinot skrev:Hittar ingen M3 LR med på listan.

Förövrigt säger de såhär:
Motor.no skrev:Gamle kjente
Mange vil savne noen av markedets mest populære modeller, men det skyldes at de er testet tidligere. Vi kjører bilene én gang på vinterføre og én gang om sommeren, og tar ikke med gamle helter, med mindre de har fått oppgraderinger som vil gi betydelig bedre rekkevidde.
Polestar 2, med forhjuls- og firehjulstrekk, var eneste bil i denne kategorien i sommer.
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
-
Måste säga att jag är imponerad av Teslas energieffektivitet med tanke på hur stor bil en Model Y är. 132 wh/km är sensationellt för en 2 tons crossover. Med elbil kan man verkligen både ha kakan och äta den. Vilken bil med förbränningsmotor drar 0,4 l /mil och gör 0-100 på under 5 sek?
Japp! Frågan är dock om inte IX 176 Wh/km är nästan lika imponerande. Är ju ett monster....tesla newbie skrev:Måste säga att jag är imponerad av Teslas energieffektivitet med tanke på hur stor bil en Model Y är. 132 wh/km är sensationellt för en 2 tons crossover. Med elbil kan man verkligen både ha kakan och äta den. Vilken bil med förbränningsmotor drar 0,4 l /mil och gör 0-100 på under 5 sek?
132 Wh/km är väl dessutom snarare 0,15 l/mil. Good stuff!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det innebär att min e-tron motsvarar 0,3-0.4 l/ mil och helt plötsligt så är ju e-tronen sjukt energieffektiv mot en Q7:a!Legato skrev:Japp! Frågan är dock om inte IX 176 Wh/km är nästan lika imponerande. Är ju ett monster....tesla newbie skrev:Måste säga att jag är imponerad av Teslas energieffektivitet med tanke på hur stor bil en Model Y är. 132 wh/km är sensationellt för en 2 tons crossover. Med elbil kan man verkligen både ha kakan och äta den. Vilken bil med förbränningsmotor drar 0,4 l /mil och gör 0-100 på under 5 sek?

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
Ja räknar man med att en liter diesel är 9,9633 så blir det väl 0,13 l/mil. Skulle man hälla diesel i en generator och sedan köra Model Y på elen från denna så skulle den total förbrukningen bli cirka 0,41. Man kommer alltså längre på en liter diesel om man häller den i en dieselgenerator och sedan kör en Model Y på den genererade elen än om man kör en fossil SUV av motsvarande storlek på samma liter diesel. Ganska galet egentligen.Legato skrev:Japp! Frågan är dock om inte IX 176 Wh/km är nästan lika imponerande. Är ju ett monster....tesla newbie skrev:Måste säga att jag är imponerad av Teslas energieffektivitet med tanke på hur stor bil en Model Y är. 132 wh/km är sensationellt för en 2 tons crossover. Med elbil kan man verkligen både ha kakan och äta den. Vilken bil med förbränningsmotor drar 0,4 l /mil och gör 0-100 på under 5 sek?
Då är ju inte Tibbers skämt reklam så fel ute, om man bortser från det här med avgasrening förstås.tesla newbie skrev:Ja räknar man med att en liter diesel är 9,9633 så blir det väl 0,13 l/mil. Skulle man hälla diesel i en generator och sedan köra Model Y på elen från denna så skulle den total förbrukningen bli cirka 0,41. Man kommer alltså längre på en liter diesel om man häller den i en dieselgenerator och sedan kör en Model Y på den genererade elen än om man kör en fossil SUV av motsvarande storlek på samma liter diesel. Ganska galet egentligen.Legato skrev:Japp! Frågan är dock om inte IX 176 Wh/km är nästan lika imponerande. Är ju ett monster....tesla newbie skrev:Måste säga att jag är imponerad av Teslas energieffektivitet med tanke på hur stor bil en Model Y är. 132 wh/km är sensationellt för en 2 tons crossover. Med elbil kan man verkligen både ha kakan och äta den. Vilken bil med förbränningsmotor drar 0,4 l /mil och gör 0-100 på under 5 sek?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Har IX klart mycket större utrymmen än MY?Legato skrev:Japp! Frågan är dock om inte IX 176 Wh/km är nästan lika imponerande. Är ju ett monster....tesla newbie skrev:Måste säga att jag är imponerad av Teslas energieffektivitet med tanke på hur stor bil en Model Y är. 132 wh/km är sensationellt för en 2 tons crossover. Med elbil kan man verkligen både ha kakan och äta den. Vilken bil med förbränningsmotor drar 0,4 l /mil och gör 0-100 på under 5 sek?
Enligt ovan så drar IX 1/3+ mer än vad MY gör, vilket ju knappast är obetydlig skillnad.
Men har IX klart större utrymmen (inta bara är tyngre) för passagerare och/eller bagage, så är det kanske motiverat att dra en tredjedel så mycket. Då är det mer OK tycker jag (annars inte).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Model Y har större utrymmen. Björn Nyland tyckte utrymmena var små på bmwn med tanke på bilens storlek. Annars gillade han den skarpt. Jag skulle dock inte klara av infotainmentsystemet psykiskt, när man blivit bortskämd med Teslas.martinot skrev:Har IX klart mycket större utrymmen än MY?Legato skrev:Japp! Frågan är dock om inte IX 176 Wh/km är nästan lika imponerande. Är ju ett monster....tesla newbie skrev:Måste säga att jag är imponerad av Teslas energieffektivitet med tanke på hur stor bil en Model Y är. 132 wh/km är sensationellt för en 2 tons crossover. Med elbil kan man verkligen både ha kakan och äta den. Vilken bil med förbränningsmotor drar 0,4 l /mil och gör 0-100 på under 5 sek?
Enligt ovan så drar IX 1/3+ mer än vad MY gör, vilket ju knappast är obetydlig skillnad.
Men har IX klart större utrymmen (inta bara är tyngre) för passagerare och/eller bagage, så är det kanske motiverat att dra en tredjedel så mycket. Då är det mer OK tycker jag (annars inte).
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Extremt märklig logik. Innerutrymmen är såklart önskvärt men har inget med förbrukningen att göra överhuvudtaget. Det har däremot vikten och storleken. Sen kan man diskutera om de lyckats tillföra något med den extra vikten men det är en annan diskussion.martinot skrev:Har IX klart mycket större utrymmen än MY?Legato skrev:Japp! Frågan är dock om inte IX 176 Wh/km är nästan lika imponerande. Är ju ett monster....tesla newbie skrev:Måste säga att jag är imponerad av Teslas energieffektivitet med tanke på hur stor bil en Model Y är. 132 wh/km är sensationellt för en 2 tons crossover. Med elbil kan man verkligen både ha kakan och äta den. Vilken bil med förbränningsmotor drar 0,4 l /mil och gör 0-100 på under 5 sek?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Exakt. Extra vikt och större energiåtgång är ju inget egenvärde. Man måst ju sätta det i relation till vad man praktiskt får för det, i form av tex. utrymmen för passagerare eller last.Legato skrev:Extremt märklig logik. Innerutrymmen är såklart önskvärt men har inget med förbrukningen att göra överhuvudtaget. Det har däremot vikten och storleken. Sen kan man diskutera om de lyckats tillföra något med den extra vikten men det är en annan diskussion.martinot skrev:Har IX klart mycket större utrymmen än MY?Legato skrev:Japp! Frågan är dock om inte IX 176 Wh/km är nästan lika imponerande. Är ju ett monster....tesla newbie skrev:Måste säga att jag är imponerad av Teslas energieffektivitet med tanke på hur stor bil en Model Y är. 132 wh/km är sensationellt för en 2 tons crossover. Med elbil kan man verkligen både ha kakan och äta den. Vilken bil med förbränningsmotor drar 0,4 l /mil och gör 0-100 på under 5 sek?
Annars så blir det ju helt meningslöst med en stor, tung och energislösande bil.

Rent fysikaliskt så har Innerutrymmet ingen som helst påverkan. Givet vikten och yttre storlek så är förbrukningen låg, det var det som var intressant för min del. Det är fritt fram för dig att tycka annat...martinot skrev:Exakt. Extra vikt och större energiåtgång är ju inget egenvärde. Man måst ju sätta det i relation till vad man praktiskt får för det, i form av tex. utrymmen för passagerare eller last.Legato skrev:Extremt märklig logik. Innerutrymmen är såklart önskvärt men har inget med förbrukningen att göra överhuvudtaget. Det har däremot vikten och storleken. Sen kan man diskutera om de lyckats tillföra något med den extra vikten men det är en annan diskussion.martinot skrev:Har IX klart mycket större utrymmen än MY?Legato skrev:Japp! Frågan är dock om inte IX 176 Wh/km är nästan lika imponerande. Är ju ett monster....tesla newbie skrev:Måste säga att jag är imponerad av Teslas energieffektivitet med tanke på hur stor bil en Model Y är. 132 wh/km är sensationellt för en 2 tons crossover. Med elbil kan man verkligen både ha kakan och äta den. Vilken bil med förbränningsmotor drar 0,4 l /mil och gör 0-100 på under 5 sek?
Annars så blir det ju helt meningslöst med en stor, tung och energislösande bil.
Samma sak med i4 för övrigt. Marginellt högre förbrukning än Y trots mycket högre vikt. Dock lättare att bygga en sedan med lågt luftmotstånd såklart. Vet ej vad M3 snittade tidigare år?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
Jag upplever inte iX som större vare sig i kupén eller i bagageutrymmet. Bagageutrymmet är bredare än MY men inte lika långt. Utrymmet under bagagerumsgolvet är också mindre i iX och dessutom har den ingen frunk. Baksätet är bredare rent måttmässigt, men eftersom MY har ytterplatserna närmare dörrarna så är inte skillnaden så stor. Med tanke på att iX är en dedikerad elbilsplattform så är den riktigt dåligt utrymmesutnyttjad tycker jag.
-
Jag kör inte ekonomiskt med min e-Niro överhuvudtaget (ecodriving försvann av någon anledning med billigt drivmedel och bra skjuts i motorn), men ligger ändå klart under deklarerad förbrukning på sommaren. Skulle tro att jag en bra sommardag tar mig relativt nära 45 mil om jag ligger "på vägen" i norrland, dvs 90-95km/h. Detta hade jag inte alls räknat med om jag ska vara ärlig, trodde jag skulle få kämpa för att komma ner i de förbrukningssiffrorna. Vintertid not so much dock. Mycket stor skillnad. Ligger jag snarare och hoppas man tar sig 30 mil. Dock dubbdäck och klart kallare och trögare här uppe än vad jag förmodar att de testar med i den tidiningen.Tellus skrev:Den är nog för "gammal" och testad tidigaremartinot skrev:Hittar ingen M3 LR med på listan.TeslaKotte skrev:Motor.no körde sitt årliga räckviddstest på sommaren igår, 10 bilar gick lika långt eller längre än vad WLTP indikerar. Representerar väl "typisk svensk sommar" vädermässigt (mellan 7-15 grader och omväxlande regn) men både hastighet och topografi blir väl något annorlunda i Sverige. Ändå hjälpsamt för att jämföra bilarna sinns emellan!
https://alltomelbil.se/resultatet-51-el ... ch-vinter/
Sett över helår så har jag snittat 2,01kWh/mil på vinterdäck och 1,46 på sommardäck.. Lejonparten av körningarna är 11-15km, så det är inte superkonstigt att ligga så högt på vintern med tanke på uppvärmning av kupén.
Ok, den låter kanske inte helt så intressant för mig med den då. Annars är jag mer öppen för andra bilar (både el och ICE) nu när Tesla inte längre har någon större fördel med SuC.tesla newbie skrev:Jag upplever inte iX som större vare sig i kupén eller i bagageutrymmet. Bagageutrymmet är bredare än MY men inte lika långt. Utrymmet under bagagerumsgolvet är också mindre i iX och dessutom har den ingen frunk. Baksätet är bredare rent måttmässigt, men eftersom MY har ytterplatserna närmare dörrarna så är inte skillnaden så stor. Med tanke på att iX är en dedikerad elbilsplattform så är den riktigt dåligt utrymmesutnyttjad tycker jag.
Som du beskriver det så känns den ju väldigt felkonstruerat om den är så mycket tyngre och större i yttermåtten (är ju ingen fördel eller positivt, utan negativt för förbrukningen), och samtidigt mindre i användbara innerutrymmen. Jag köper inte en bil för att den skall se stor ut och imponerande på andra. Skall jag/vi ha en stor bil skall det vara en praktisk användbar fördel för mig/oss med det.
Men det sagt så är det ju positivt att BMW äntligen gjort en ren större elbil från grunden (större än i3). Det är en god utveckling som jag hoppas se mer av.

Jag som beställt Ix kan väl ge min vy. Åkte MYP i måndags så ganska färskt. Jag upplever Ix större och rymligare både fram och bak men bagaget är väl lite väl litet men upplevs högre än Y. Jag som har hundbur har svårt att nyttja utrymmet under förutom på sportlovet typ. Ixs fördel är väl främst komfort och hur tyst den är jämfört med tesla. Och att man kan som jag välja tyg/alcantara mm istället för vit eller svart galon mm. Ljudisolering luftfjädring större batteri mm väger. Sedan är tesla duktiga på att vara snåla. Men deras infotainmentsystem som någon tidigare lovordar tycker jag inte om, dock vet jag inte om jag tycker om BMW alla appar heller….
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
Har bara provat iX 40 utan luftfjädring, men jag tycker fjädringen var för mjuk och gungig. Upplevde också att den vaggade i sidled en del, som stora fossil-Suvar ofta gör. Jämfört med X3:an jag hade förut så var upplevelsen betydligt mer Mercedes än BMW. Alltså gungig komfort istället för distinkt sport. Infotainment är i mångt och mycket en smaksak. Men rent funktionalitetsmässigt så upplever jag Tesla som överlägset BMW.
Vad gillar du för infotainment då? Audis?Dafro skrev:Sedan är tesla duktiga på att vara snåla. Men deras infotainmentsystem som någon tidigare lovordar tycker jag inte om, dock vet jag inte om jag tycker om BMW alla appar heller….

Fick fundera lite på detta och får väl säga att Audi passar farbror ganska bra men sen är väl frågan vad som är infotaiment och vad som är inställningar. I Tesla ligger mer i infotainmentsystem och ska man då se tax Audis inställning av torkare som infotainment fast det är en spak. Audis skärm och menyer känns lite gamla får jag väl hålla med om men jag anser att det borde vara uppbyggt som för Gripen med HOTAS (Hands On Trottle And Stick) men glöm Trottle. Det jag menar är att viktiga funktioner, som tex torkarinställningat, helljusautomatik/styrning, max defroster på vindruta tuta och säkert några till ska man nå, helt utan att behöva ta blicken från vägen och händerna från ratten. Allt på display eller infotainmentsystem ska man bara behöva gå ner i någon meny nör bilen är parkerad om man hårdrar det. Audi har genvägar för radio, blåtands inkopplad spelare, och nav vilket gör att det ligger på toppnivå vilket jag uppskattar. Det är möjligt att allt vitalt ligger på startskärmen i Tesla men har inte upplevt det så. Sedan tycker jag att den skärmen är lite svårläst, smått och skulle inte uppskatta ändrad layout då och då.martinot skrev:Vad gillar du för infotainment då? Audis?Dafro skrev:Sedan är tesla duktiga på att vara snåla. Men deras infotainmentsystem som någon tidigare lovordar tycker jag inte om, dock vet jag inte om jag tycker om BMW alla appar heller….
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW