Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Moderator: Redaktion
Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Efter dagens artikel började jag fundera. Vad tror ni, har Nissan nån chans?
Re: Tesla model 3 vs. Nissan Leaf 2
Varför inte? Vad gäller matchen? Antal sålda bilar? Leder inte Nissan idag?
Vad är det som säger att Tesla kommer att gå om? Att dom ska släppa en ny bil om 2-3 år i ett segment där dom aldrig sålt bilar tidigare?
Vad är det som säger att Tesla kommer att gå om? Att dom ska släppa en ny bil om 2-3 år i ett segment där dom aldrig sålt bilar tidigare?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Frågan kan ju annars vara om Model 3 har någon chans om den blir lika försenad som Teslamodeller brukar bli, och Nissan redan är igång med leveranserna när Model 3 skulle ha kommit.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Antal sålda bilar är nog det jag tänker på. Utifrån det kan man kolla del tävlingar som räckvidd, pris, prestanda m.m. om modell 3 blir försenad mer än max ett halvår så kommer det börja se mörkt ut flyr hela tesla motors med tanke på hur mycket de plöjt in i modellen. Det är teslas största risk tror jag
Nissans största är att den antingen inte kommer leverera den räckvidd och laddhast. Som behövs eller är den blir för dyr i förhållande till hur lyxig den är i n jämförelse med bilar i samma prisklass. Om den kostar 400k så kommer den försöka attrahera samma köpare som köper bmw 3 eller 5 serie. Det spelar ingen roll att man sparar bensinpengar sen, personerna som köper måste ändå kunna lägga ut 400k för en bil. Samma problem tror har Chevrolet bolt kan få.
Nissans största är att den antingen inte kommer leverera den räckvidd och laddhast. Som behövs eller är den blir för dyr i förhållande till hur lyxig den är i n jämförelse med bilar i samma prisklass. Om den kostar 400k så kommer den försöka attrahera samma köpare som köper bmw 3 eller 5 serie. Det spelar ingen roll att man sparar bensinpengar sen, personerna som köper måste ändå kunna lägga ut 400k för en bil. Samma problem tror har Chevrolet bolt kan få.
För mig är det helt avgörande om biltillverkaren kan leverera ett laddnätverk lika bra som Tesla SuC. En bil ska vara väldigt mycket bättre än Tesla 3 om jag ska välja den istället. Alltså, typ hälften så dyr till samma prestanda eller lika bra som en Tesla S men till samma pris som en modell 3.
det finns plats för betydligt fler tillverkare än två i det segmentet. Tesla uppmuntrar andra konkurrenter att komma på banan, TM klarar inte själva att tillgodose den efterfrågan som dom förutspår när elbilar med den räckvidden kommer ner i 300-400k kr klassen. Även om Nissan kommer först, så kommer dom få massiva leveranssvårigheter som enda tillverkare. Om TM kommer 6 månader efteråt så kommer det bara minska leveranstiden på Nissans bil med några månader pga minskad efterfrågan hos Nissan som följd av Model 3.
Nej, jag tror enbart det är positivt att Nissan kommer ut lite före, samtidigt eller lite efter Model 3, vad som helst bara det kommer en sådan elbil.
Nej, jag tror enbart det är positivt att Nissan kommer ut lite före, samtidigt eller lite efter Model 3, vad som helst bara det kommer en sådan elbil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tror inte att Model 3 kommer tävla mot de andra elbilarna om 1% av totala bilförsäljningen som nu är elbilarnas marknadsandel utan Model 3 och de andra elbilarna kommer att konkurrera om 100% av marknaden. Man säger ju inte att BMW inte kommer ha någon chans om de kommer ut 1 år senare med en bilmodell bara för att det finns 1-2 andra tillverkare i samma segment.bylund skrev:Frågan kan ju annars vara om Model 3 har någon chans om den blir lika försenad som Teslamodeller brukar bli, och Nissan redan är igång med leveranserna när Model 3 skulle ha kommit.
Elbilarna kommer att på allvar börja konkurrera om hela marknaden inom ett par år eftersom dels att priset på batterierna gått ner och samtliga elbilar kommer att hjälpa varandra att styra marknaden mot elbilar istället för fossilbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
A, der kommer nog finnas utrymme för massor med elbilar, men vilken som kommer vara bäst och vilken som kommer sälja mest är intressant.
Model 3 kommer inte att bli (så mycket) försenad. Om inte Gig1 blir försenad också, dom två hänger aldeles för tätt ihop.
- lator
- Teslaägare
500.000 bilar per år är en droppe i havet. Med en årsproduktion globalt på minst 65 miljoner bilar ligger Tesla under 1%. Det kommer att behövas många tillverkare av elbilar för att tillgodose den efterfrågan som uppstår den dag som det finns en vettig medelklassbil som har en acceptabel räckvidd och ett laddnätverk som fungerar.
Min tes kan enklast beskrivas av det kaos som kommer att uppstå den dagen Tesla öppnar orderböckerna för Model 3. Hur många Model 3 kommer Tesla att kunna leverera 2018? Knappast 500.000. Globalt kommer det att bokas så många Model 3 den första dagen att Teslas servrar kommer att brinna. Nissan kommer kanske inte att uppleva samma rusning men helt klart är att efterfrågan kommer att överstiga tillgången i många år.
Min tes kan enklast beskrivas av det kaos som kommer att uppstå den dagen Tesla öppnar orderböckerna för Model 3. Hur många Model 3 kommer Tesla att kunna leverera 2018? Knappast 500.000. Globalt kommer det att bokas så många Model 3 den första dagen att Teslas servrar kommer att brinna. Nissan kommer kanske inte att uppleva samma rusning men helt klart är att efterfrågan kommer att överstiga tillgången i många år.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Helt klart har Nissan fått drag hjälp av Tesla, jag hade inte tittat på Nissan annars. Så den ens framgång behöver inte betyda den andres död i det här fallet.
Nissan kan säkert också vara bättre på riktigt billiga bilar. Och de verkar satsa seriöst.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nissan kan säkert också vara bättre på riktigt billiga bilar. Och de verkar satsa seriöst.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
100 kW laddare är också helt ok, men vem ska bygga laddarna ? Det kommer att vara helt avgörande om man ska konkurrera med Tesla. Samtidigt så väntar vi på ett tillkännagivande för ett samarbete med Tesla på den fronten, från en europeisk tillverkare, inte tysk. Vem vet, kanske det är Nissan/Renault..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tror inte Nissan väljer att samarbeta med Tesla. Tror att de och Charlos Goshn planerar för att Nissan ska vara en av de stora vinnarna efter detta paradigmskiftet. Men det skulle vara intressant att fråga honom hur han ser att lösningen med laddning av en 60kWh bil ska lösas om de inte bygger nätverket själva.
Jag ser inget direkt motsägande mellan att Nissan ska vara en av de stora vinnarna i paradigmskiftet och ett samarbete med Tesla på snabbladdningssidan. Tvärtom. Man har också varit tydliga att man inte ser Tesla som en rival utan en allierad:LarsL skrev:Tror inte Nissan väljer att samarbeta med Tesla. Tror att de och Charlos Goshn planerar för att Nissan ska vara en av de stora vinnarna efter detta paradigmskiftet. Men det skulle vara intressant att fråga honom hur han ser att lösningen med laddning av en 60kWh bil ska lösas om de inte bygger nätverket själva.
http://insideevs.com/renault-nissan-ceo ... ival-ally/
Att förlita sig på att andra ska bygga nätverket tror jag är dömt att misslyckas, kvar blir då Tesla eller bygga eget.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Hur några promille av Nissans omsättning skulle behövas för ett motsvarande laddnätverk?
Precis, Nissans omsättning är enligt wikipedia 80,2 miljarder USD. Och Nissan finns redan etablerade i alla tänkbara länder. Borde ju vara lättare för ett etablerat märke som Nissan än ett okänt (som Tesla) att snacka in sig hos markägare och sälja sin idé. Tyckte jag läste här på forumet nyligen att det finns 5-600 Tesla superchargerstationer i världen? Rätta mig om jag har fel. Kostnaden runt 1-1,5 miljoner brukar väl nämnas? Inga summor att tala om ifall Nissan bestämmer sig.
Vikten av superchargers går inte att överskatta, men svårigheten att uppföra ett sådant nätverk är inte allt för stort för ett företag som tex. Nissan.
Det gäller bara för företag som VW, Audi, Nissan mfl. att de bestämmer sig för att de själva ska uppföra nätverken och inte regeringar i olika länder. När de väl bestämmer sig så kan dessa företag snabbt få igång en utbyggnad.
Vikten av superchargers går inte att överskatta, men svårigheten att uppföra ett sådant nätverk är inte allt för stort för ett företag som tex. Nissan.
Det gäller bara för företag som VW, Audi, Nissan mfl. att de bestämmer sig för att de själva ska uppföra nätverken och inte regeringar i olika länder. När de väl bestämmer sig så kan dessa företag snabbt få igång en utbyggnad.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Ur en konsuments synvinkel så ser det stort och omfattande ut, men skulle en stor "jätte" bestämma sig och kasta lite pengar på problemet så skulle dom springa om på 6 månader.
Om vi räknar högt på 1,5mkr per SuC och 600st så är det 900mkr, typ 100 miljoner dollar. Jag får det till 1,25 promille. Har jag räknat rätt?
Först då kan termen Tesladödare börja användas i sin rätta betydelse.
Om vi räknar högt på 1,5mkr per SuC och 600st så är det 900mkr, typ 100 miljoner dollar. Jag får det till 1,25 promille. Har jag räknat rätt?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Visst är det så... MEN:FredrikR skrev:Vikten av superchargers går inte att överskatta, men svårigheten att uppföra ett sådant nätverk är inte allt för stort för ett företag som tex. Nissan.
Det finns dock en stor skillnad mellan Tesla och alla de andra biltillverkarna. Syftet med Tesla är INTE huvudsakligen att tjäna pengar, utan att visa att det är möjligt för bilismen att gå från miljöförstörande ICE-bilar till betydligt mer miljövänliga elbilar. Detta har de "gamla" ICE-tillverkarna hävdat är omöjligt.
Genom att ha stora batteripackar som ger lång räckvidd och att tillhandahålla egna gratis superchargers, har Tesla bevisat att det är fullt möjligt, om än i liten skala.
De andra biltillverkarna skiter högaktningsfullt i miljön. De vill bara tjäna så mycket pengar som möjligt. Och de ser framför sig att efter omställningen till elbilar så kommer de sälja lika många elbilar som de nu säljer vanliga bilar. Att då bygga och driva superchargers som räcker till för alla deras kunder kommer att innebära enorma investeringar i många och väldigt stora anläggningar med hundratals laddstolpar på varje supercharger.
Vi ser redan nu att med bara drygt 1000 sålda Model S i Sverige så blir det fullt ibland på vissa superchargers som oftast har 6-10 laddstolpar. Om vi då tar det bespottade (med all rätt) VW som exempel, så sålde de 45000 bilar i Sverige förra året. Om det hade varit elbilar, hur många laddstolpar skulle de tvingas sätta upp för att ha samma tillgänglighet som Tesla? Och nu talar vi bara om ett års försäljning. Hur många laddstolpar skulle VW behöva ha i Sverige efter 10 års försäljning av elbilar?
Att alla biltillverkare ska ha sitt eget laddnätverk verkar lika dumt som om alla biltillverkarna drev sina egna kedjor med bensinstationer. Att Tesla har byggt sitt eget superchargernätverk beror på att det inte har funnits några allternativ, och utan en fungerande snabbladdningsinfrastruktur skulle de misslyckas med sitt mål: att visa att det är fullt möjligt för gemene man att "klara sig" med en elbil för alla behov. Övriga elbilstillverkare har bara visat att det går utmärkt att använda elbil till väldigt mycket, men långt ifrån alla klarar sig med den typen av elbil.
På sikt måste det komma några stora aktörer som driver snabbladdstationer på samma sätt som man nu driver bensinstationer. Jag tycker att Statoil har ett ypperligt tillfälle att etablera sig som en stor och pålitlig snabbladningskedja när man nu ska gå från att vara ett gammalt oljebolag till att vara något helt annat efter namnbytet till Circle K. De har fokus på snabbköps och snabbmatskonceptet i stället för bränsle. Det är i mina ögon en utmärkt kombination med snabbladdning.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Pengar är inte allt. Det finns andra faktorer att ta hänsyn till också.dstr skrev:Ur en konsuments synvinkel så ser det stort och omfattande ut, men skulle en stor "jätte" bestämma sig och kasta lite pengar på problemet så skulle dom springa om på 6 månader.
557 stationer. Du måste hitta 557 lämpliga ställen som vill skriva kontrakt med dig.
Du behöver söka bygglov.
3181 laddare. Finns det färdiga laddare på marknaden som uppfyller dina krav, eller behöver dessa utvecklas?
Hur många laddare kan leverantören tillverka per månad?
Så även om du har pengarna, så skulle det nog ändå ta 1-2 år att bygga.
Dom skulle kunna börja vid sina återförsäljare. Dom ligger ju ofta vid köpcentrum eller genomfartsleder.
Att få ngn fabrik i kina att spotta fram 4000 enheter är inget projekt som tar flera år, varken elektroniken eller det mekaniska.
Komponenterna är lagervaror. Allt från typ2-kontakten till kondingar, trafos osv.
Är man lat så kopierar man bara ritningen på superchargern. "All our patents are belong to you"
Att få ngn fabrik i kina att spotta fram 4000 enheter är inget projekt som tar flera år, varken elektroniken eller det mekaniska.
Komponenterna är lagervaror. Allt från typ2-kontakten till kondingar, trafos osv.
Är man lat så kopierar man bara ritningen på superchargern. "All our patents are belong to you"
Skiter var kanske att ta i, men de är aktiebolag. Snabbladdare är ingen bra investering ekonomiskt sett och det är därför inte helt lätt att få igenom ett sånt beslut, gissar jag på. Dvs, man gör det inte förrän/om man måste. Och med under 1% av den totala marknaden utgör elbilar inget hot i dagsläget.Nicke Nyfiken skrev:De andra biltillverkarna skiter högaktningsfullt i miljön. De vill bara tjäna så mycket pengar som möjligt. Och de ser framför sig att efter omställningen till elbilar så kommer de sälja lika många elbilar som de nu säljer vanliga bilar. Att då bygga och driva superchargers som räcker till för alla deras kunder kommer att innebära enorma investeringar i många och väldigt stora anläggningar med hundratals laddstolpar på varje supercharger.
Exakt, vilket väl är orsaken till att Tesla har samarbete med MAX samt OK/Q8. Fler lär följa. Det är trots allt inte så dumt med en massa bilar som stannar o laddar i 20 minuter och slösar lite pengar under tiden. Det gör också att man inte nödvändigtvis behöver tjäna några pengar på laddningen i sig, något som jag också tror är hyfsat svårt eftersom folk har rätt bra koll på vad el kostar i hemmet.På sikt måste det komma några stora aktörer som driver snabbladdstationer på samma sätt som man nu driver bensinstationer. Jag tycker att Statoil har ett ypperligt tillfälle att etablera sig som en stor och pålitlig snabbladningskedja när man nu ska gå från att vara ett gammalt oljebolag till att vara något helt annat efter namnbytet till Circle K. De har fokus på snabbköps och snabbmatskonceptet i stället för bränsle. Det är i mina ögon en utmärkt kombination med snabbladdning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Absolut, det borde dyka upp aktörer, enklast vore det för bensinmackar, som är intresserade av att sätta upp laddstolpar utan att biltillverkarna måste blanda sig i. Men tills det sätter fart så måste nog billtillverkarna egnagera sig på ett eller annat sätt. Nissan vill ju vara tidiga att hänga på elbils-revolutionen, och då är det kanske så att egna laddstationer blir ett måste.Nicke Nyfiken skrev:FredrikR skrev:Vikten av superchargers går inte att överskatta, men svårigheten att uppföra ett sådant nätverk är inte allt för stort för ett företag som tex. Nissan.
Vi ser redan nu att med bara drygt 1000 sålda Model S i Sverige så blir det fullt ibland på vissa superchargers som oftast har 6-10 laddstolpar. Om vi då tar det bespottade (med all rätt) VW som exempel, så sålde de 45000 bilar i Sverige förra året. Om det hade varit elbilar, hur många laddstolpar skulle de tvingas sätta upp för att ha samma tillgänglighet som Tesla? Och nu talar vi bara om ett års försäljning. Hur många laddstolpar skulle VW behöva ha i Sverige efter 10 års försäljning av elbilar?
Att alla biltillverkare ska ha sitt eget laddnätverk verkar lika dumt som om alla biltillverkarna drev sina egna kedjor med bensinstationer. Att Tesla har byggt sitt eget superchargernätverk beror på att det inte har funnits några allternativ, och utan en fungerande snabbladdningsinfrastruktur skulle de misslyckas med sitt mål: att visa att det är fullt möjligt för gemene man att "klara sig" med en elbil för alla behov. Övriga elbilstillverkare har bara visat att det går utmärkt att använda elbil till väldigt mycket, men långt ifrån alla klarar sig med den typen av elbil.
På sikt måste det komma några stora aktörer som driver snabbladdstationer på samma sätt som man nu driver bensinstationer. Jag tycker att Statoil har ett ypperligt tillfälle att etablera sig som en stor och pålitlig snabbladningskedja när man nu ska gå från att vara ett gammalt oljebolag till att vara något helt annat efter namnbytet till Circle K. De har fokus på snabbköps och snabbmatskonceptet i stället för bränsle. Det är i mina ögon en utmärkt kombination med snabbladdning.
Angående att svenska superchargers ibland är fulla med 1000 sålda bilar; får ju inte glömma att Normännen är med och bidrar, det är som jag förstår det vanligast med fullt på västkusten. Men självklart blir det ett större problem om man säljer 45 000 bilar.
Man säljer man så många bilar, och öronmärker en viss summa för utbyggnad så blir det pengar till många fler stationer än om man säljer 1000 bilar. Stationer på mer spridda platser bör göra att det inte bildas flaskhalsar där folk måste ladda för att komma vidare till nästa. Sen kan man ju välja att inte inkludera laddning på livstid. Det kan vara så att man får skaffa ett laddningsabbonemang varje år, det borde ju också kunna få ner användandet av just deras stationer. (tänker att de som sällan är på långkörningar inte skaffar ett sådan, utan lika bra kan ladda på alternativa stationer).
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Det är redan på gång oberoende laddstolpar, Clever.
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Undra hur lätt det är att byta ut befintliga 50kW till 100kW?/är det bara en säkring o matning eller behövs en helt ny laddare? Förmodligen det sistnämnda.
För 50kW är verkligen på gränsen för ett 60kWh batteri. Säg att det i bästa fall snittar 48kW till 80%, då tar det precis en timme att ladda för att komma ytterligare 20-25mil.
För 50kW är verkligen på gränsen för ett 60kWh batteri. Säg att det i bästa fall snittar 48kW till 80%, då tar det precis en timme att ladda för att komma ytterligare 20-25mil.
Clever ser ut att satsa på sydöstra Sverige...Basunen skrev:Det är redan på gång oberoende laddstolpar, Clever.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.