Andrahandsvärde Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
D_zlatan
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 08 mar 2022 14:43

Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av D_zlatan »

Vad tror ni händer med andrahandsvärdet på Model Y nu när statliga bonusen försvinner?

Priserna på begagnad Model Y ser ut och vara högre än inköpspriset idag pga. leveransproblemen men jag tänker mig hur den kommer påverka om 1-2 år? Jag tror att vi kommer förmodligen ha kvar leveransproblemen över 2 års tid som det ser ut idag.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av NEO »

D_zlatan skrev:
Vad tror ni händer med andrahandsvärdet på Model Y nu när statliga bonusen försvinner?

Priserna på begagnad Model Y ser ut och vara högre än inköpspriset idag pga. leveransproblemen men jag tänker mig hur den kommer påverka om 1-2 år? Jag tror att vi kommer förmodligen ha kvar leveransproblemen över 2 års tid som det ser ut idag.
Ingen bonus, priserna går upp för alla bilmodeller. Senast i USA gick alla modeller upp mellan 2000-6000$. Tror begagnatpriserna kommer stå sig ordentligt. Bara kolla på Model X, har gått upp i pris med försening av nya senaste året. Får knappt en 2021 MXP för under 1.2mSEK.
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av acorn »

Jag räknar kallt med att det är en väldigt bra bilaffär. Som nämnts så försvinner ju miljöbonus och priserna går upp plus att Tesla har ju visat sig historiskt ha ett ganska bra andrahandsvärde.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av Mickep »

Det kommer vara brist på komponenter under ganska lång tid. Så andrahandsvärdet kommer hålla. Även om bilarna när tillgång åter blir bättre kommer bli betydligt billigare.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av Dafro »

Mickep skrev:
Det kommer vara brist på komponenter under ganska lång tid. Så andrahandsvärdet kommer hålla. Även om bilarna när tillgång åter blir bättre kommer bli betydligt billigare.
Frågan är hur många som drastiskt kommer prissänka sina bilar, brukar ju reta dom som precis har köpt men uteblivna prishöjningar kanske. Men möjligen så kommer det komma billigare bilmodeller som börjar konkurrera. Så länge MY inte får någon facelift eller annan kaross så kommer nog andrahandsvärdet bestå. Nästa risk är väl om det kommer ut många till försäljning så marknaden blir mättad, med tanke på hur många som levereras nu.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av taliz »

Hänger nog ihop med globala ekonomin. Kraschar den som vissa förutspår så är det ju risk att efterfrågan minskar betydligt.
Pga detta jag själv inte köpt en MYP nu tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av pejvic »

Bör inte hända jättemkt.

21:orna går ju för 740-760 nu. Det kom ut en 22a för 750 på blocket och den gick på minutrar.
Tror inte beg klättrar över 800 men vem vet..

Jag gissar på att priserna står stilla ett tag.
Man bör få pengarna tillbaka efter 1-2 år, alltså det man betalt efter bonusen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av MWall »

D_zlatan skrev:
Vad tror ni händer med andrahandsvärdet på Model Y nu när statliga bonusen försvinner?

Priserna på begagnad Model Y ser ut och vara högre än inköpspriset idag pga. leveransproblemen men jag tänker mig hur den kommer påverka om 1-2 år? Jag tror att vi kommer förmodligen ha kvar leveransproblemen över 2 års tid som det ser ut idag.

Väldigt svårt att svara på.

Inflationen och för tillfället dyr bensin och stark efterfrågan talar för kommande prishöjningar och väldigt bra andrahandsvärde.

Fallande börser, ökande levnadskostnader och höjda räntor ger folk mindre i plånboken och det kan dämpa efterfrågan på dyra bilar.
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av not_sure »

Tesla höjde just priset på hela lineupen i USA. Sist dom gjorde det höjde dom även i Sverige strax därefter. Då hänger så klart andrahandspriserna efter också. Och håller inflationen i sig lär det inte va sista gången de höjer heller.
Så jag tror det kan bli en rätt skaplig affär även om man missar bonusen.

https://electrek.co/2022/06/15/tesla-ts ... ss-lineup/
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Hänger nog ihop med globala ekonomin. Kraschar den som vissa förutspår så är det ju risk att efterfrågan minskar betydligt.
Pga detta jag själv inte köpt en MYP nu tex.
Ekonomin behöver inte krascha helt för att marknaden för nyare bilar ska påverkas.
terway
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 31 aug 2019 17:05

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av terway »

Och där kom en höjning även i Sverige.
985CBB05-264F-4A32-87B9-2BD854C88C28.jpeg
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av Andersen »

terway skrev:
Och där kom en höjning även i Sverige.
Visst är det 30 000 upp rakt av?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av Maw »

Andersen skrev:
terway skrev:
Och där kom en höjning även i Sverige.
Visst är det 30 000 upp rakt av?
Inte riktigt, men 25 000 kr.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av malmer »

Man undrsr hur orderingången kommer se ut efter detta. Dels ingen bonus och dels 25k högre pris. Kan tänka mig viss avsvalnad. Eller så är det enda som händer att begagnatmarknaden går upp.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av Lurkern »

malmer skrev:
Man undrsr hur orderingången kommer se ut efter detta. Dels ingen bonus och dels 25k högre pris. Kan tänka mig viss avsvalnad. Eller så är det enda som händer att begagnatmarknaden går upp.
Fortsatt bra tror jag. Tesla har trots förseningar betydligt snabbare leveranser än konkurrenterna.
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av stegev »

Frågan är varför gode Elon ska sänka priset när alla andra tillverkare har låååång leveranstid och efterfrågan fortfarande är god. Möjligen har miljöbonusen större påverkan.

Jag fick min i mars i år och funderade lite kring höjningen, hade denna höjning hindrat mig? Förmodligen inte.

Korta leveranstider tilltalar.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av uncle_bob »

stegev skrev:
Frågan är varför gode Elon ska sänka priset när alla andra tillverkare har låååång leveranstid och efterfrågan fortfarande är god. Möjligen har miljöbonusen större påverkan.

Jag fick min i mars i år och funderade lite kring höjningen, hade denna höjning hindrat mig? Förmodligen inte.

Korta leveranstider tilltalar.
Benägen att hålla med, har en T3LR just nu som jag kommer att bli av med i september pga att jag byter jobb, ingen möjlighet att flytta med eller köpa loss och det finns typ ingenting elektriskt att få tag på, funderar starkt på att bara bita i det sura äpplet och beställa en MY även om miljöbilspremien klubbades bort samt prishöjningen inföll inom typ loppet på en vecka ifrån det att jag sa upp mig på nuvarande jobb. Är villig att betta på att det är en hygglig affären ändå då jag inte tror att tillgångsproblemen kommer att lösas närmaste åren.
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av malmer »

uncle_bob skrev:
stegev skrev:
Frågan är varför gode Elon ska sänka priset när alla andra tillverkare har låååång leveranstid och efterfrågan fortfarande är god. Möjligen har miljöbonusen större påverkan.

Jag fick min i mars i år och funderade lite kring höjningen, hade denna höjning hindrat mig? Förmodligen inte.

Korta leveranstider tilltalar.
Benägen att hålla med, har en T3LR just nu som jag kommer att bli av med i september pga att jag byter jobb, ingen möjlighet att flytta med eller köpa loss och det finns typ ingenting elektriskt att få tag på, funderar starkt på att bara bita i det sura äpplet och beställa en MY även om miljöbilspremien klubbades bort samt prishöjningen inföll inom typ loppet på en vecka ifrån det att jag sa upp mig på nuvarande jobb. Är villig att betta på att det är en hygglig affären ändå då jag inte tror att tillgångsproblemen kommer att lösas närmaste åren.
Det finns ju begagnade MY att få tag på direkt. 2021:or. Skillnaden mot ny är väl främst att det inte är nya mediadatorn och de inte har dubbelglas där bak.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Andrahandsvärde Model Y

Inlägg av Tellus »

malmer skrev:
uncle_bob skrev:
stegev skrev:
Frågan är varför gode Elon ska sänka priset när alla andra tillverkare har låååång leveranstid och efterfrågan fortfarande är god. Möjligen har miljöbonusen större påverkan.

Jag fick min i mars i år och funderade lite kring höjningen, hade denna höjning hindrat mig? Förmodligen inte.

Korta leveranstider tilltalar.
Benägen att hålla med, har en T3LR just nu som jag kommer att bli av med i september pga att jag byter jobb, ingen möjlighet att flytta med eller köpa loss och det finns typ ingenting elektriskt att få tag på, funderar starkt på att bara bita i det sura äpplet och beställa en MY även om miljöbilspremien klubbades bort samt prishöjningen inföll inom typ loppet på en vecka ifrån det att jag sa upp mig på nuvarande jobb. Är villig att betta på att det är en hygglig affären ändå då jag inte tror att tillgångsproblemen kommer att lösas närmaste åren.
Det finns ju begagnade MY att få tag på direkt. 2021:or. Skillnaden mot ny är väl främst att det inte är nya mediadatorn och de inte har dubbelglas där bak.
Och storleken på batteriet, 74,5kWh vs 78,8
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar