Du behåller din plats i kön!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- linx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/johnnie154249
Du behåller din plats i kön!
Om man beställer t.ex. en YLR och ändrar till en YP, så behåller man sin plats i kön.
Det finns dessutom flertalet omatchade bilar tillgängliga i Sverige trots att det finns fler beställningar än bilar just nu.
Flertalet personer har bytt enligt ovan och blivit matchad i princip omgående trots att vi är flera som beställde rätt från början.
Är detta rätt? Visst, Tesla får göra hur fan dom vill, så är det ju, men det är fanimej inte ett OK sätt att behandla sina kunder.
Som exempel:
Du ska köpa en liter lättmjölk. Du står i kön till kassan där man bara kan betala för sin lättmjölk. Bredvid dig, finns det en kö för folk som ska köpa mellanmjölk. Du ser att den kön går fortare än din kö, så du bestämmer dig för att köpa mellanmjölk i stället.
Om detta är en butik i Sverige i dag, skulle du ställa dig längst bak i kön, eller hur? Inte fan skulle du ställa dig exakt på den platsen du stod på i den kön för lättmjölk?
Detta är ren och skär idioti från Tesla sida. Folk utnyttjar möjligheten att få sin bil före andra och Tesla hjälper dom med det.
Får jag inte min jävla bil innan jag ska på semester, blir det fan en avbeställning. Jag är så jävla less på Tesla.
Det finns dessutom flertalet omatchade bilar tillgängliga i Sverige trots att det finns fler beställningar än bilar just nu.
Flertalet personer har bytt enligt ovan och blivit matchad i princip omgående trots att vi är flera som beställde rätt från början.
Är detta rätt? Visst, Tesla får göra hur fan dom vill, så är det ju, men det är fanimej inte ett OK sätt att behandla sina kunder.
Som exempel:
Du ska köpa en liter lättmjölk. Du står i kön till kassan där man bara kan betala för sin lättmjölk. Bredvid dig, finns det en kö för folk som ska köpa mellanmjölk. Du ser att den kön går fortare än din kö, så du bestämmer dig för att köpa mellanmjölk i stället.
Om detta är en butik i Sverige i dag, skulle du ställa dig längst bak i kön, eller hur? Inte fan skulle du ställa dig exakt på den platsen du stod på i den kön för lättmjölk?
Detta är ren och skär idioti från Tesla sida. Folk utnyttjar möjligheten att få sin bil före andra och Tesla hjälper dom med det.
Får jag inte min jävla bil innan jag ska på semester, blir det fan en avbeställning. Jag är så jävla less på Tesla.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Re: Du behåller din plats i kön!
Tesla lägger inte kundvård på topp 20-listan. Ut med bilarna, oavsett kvalitet eller panelgap - så har det alltid varit.
Vill du bli behandlad med respekt, köp en annan bil. Vill du ha en Tesla så vet du vad som gäller, och bit ihop.
Vill du bli behandlad med respekt, köp en annan bil. Vill du ha en Tesla så vet du vad som gäller, och bit ihop.
Borde bli bra mycket färre byten från LR till P nu dock, då jag antar att vid byte från och med idag så får man det nya priset, och med tanke på det generella högre priset på Performance, samt dyrare däck och försäkring så räcker de där 70k i bonus inte så långt ändå. Speciellt då det inte ens är 100% garanterat att man får någon bonus om pengarna i potten tar slut och det inte fylls på. Eller att utbetalningen visar sig bli 50k efter årsskiftet, trots bilen togs i trafik i år (vem vet hur saker kommer tolkas).
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Nej det är ju risken, att pengarna tar slut vi får en blå regeringen istället som väljer att inte fylla påmalmer skrev:Borde bli bra mycket färre byten från LR till P nu dock, då jag antar att vid byte från och med idag så får man det nya priset, och med tanke på det generella högre priset på Performance, samt dyrare däck och försäkring så räcker de där 70k i bonus inte så långt ändå. Speciellt då det inte ens är 100% garanterat att man får någon bonus om pengarna i potten tar slut och det inte fylls på. Eller att utbetalningen visar sig bli 50k efter årsskiftet, trots bilen togs i trafik i år (vem vet hur saker kommer tolkas).
Är på semester i Italien med frun i vår gamla MS 90D. Alla människor är hövliga och glada. Man tycker att det är fantastiskt att det går att köra från Sverige till Pompei utan att fylla på bensin. Och vi håller med, vilken marknad som håller på att öppna sig för Tesla. En Id 4 får inte igång laddningen här var vi laddar. Skönt att kunna rekommendera Tesla som aldrig har svikit oavsett var man laddar. Var positiva istället för att gnälla!
Det är väl rimligt att få ändra i ordern utan att hamna sist i kön igen. Dom beställde Model Y före dig, du får leva med det.linx skrev:Om man beställer t.ex. en YLR och ändrar till en YP, så behåller man sin plats i kön.
Som exempel:
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Ja jag förstår inte upprördheten heller. Tycker det är värre att vi som beställt Plaid inte ens får ändra färg utan att bli av med vår gamla bokning.tigermann skrev:Det är väl rimligt att få ändra i ordern utan att hamna sist i kön igen. Dom beställde Model Y före dig, du får leva med det.linx skrev:Om man beställer t.ex. en YLR och ändrar till en YP, så behåller man sin plats i kön.
Som exempel:
anna__ skrev:Nej det är ju risken, att pengarna tar slut vi får en blå regeringen istället som väljer att inte fylla påmalmer skrev:Borde bli bra mycket färre byten från LR till P nu dock, då jag antar att vid byte från och med idag så får man det nya priset, och med tanke på det generella högre priset på Performance, samt dyrare däck och försäkring så räcker de där 70k i bonus inte så långt ändå. Speciellt då det inte ens är 100% garanterat att man får någon bonus om pengarna i potten tar slut och det inte fylls på. Eller att utbetalningen visar sig bli 50k efter årsskiftet, trots bilen togs i trafik i år (vem vet hur saker kommer tolkas).
Därför röstar jag blått. Måste bli ett slut på detta slöseri med skattepengar.
Tänker att det är ganska svårt att få rättvisa i detta. De som beställt en MYLR med visa specifikationer för SA sa att den skulle komma före 1/7 som nu byter till MYP. Eller de som beställt MYP efter som nu hamnar efter för att MYLR byter till MYP. Oavsett hur Tesla gjort hade ju ngn blivit missnöjd
MWall skrev:anna__ skrev:Nej det är ju risken, att pengarna tar slut vi får en blå regeringen istället som väljer att inte fylla påmalmer skrev:Borde bli bra mycket färre byten från LR till P nu dock, då jag antar att vid byte från och med idag så får man det nya priset, och med tanke på det generella högre priset på Performance, samt dyrare däck och försäkring så räcker de där 70k i bonus inte så långt ändå. Speciellt då det inte ens är 100% garanterat att man får någon bonus om pengarna i potten tar slut och det inte fylls på. Eller att utbetalningen visar sig bli 50k efter årsskiftet, trots bilen togs i trafik i år (vem vet hur saker kommer tolkas).
Därför röstar jag blått. Måste bli ett slut på detta slöseri med skattepengar.
Det finns många saker som är slöseri med skattemedel. Miljöbonus är dock inte ett av dem. Det fyller sitt syfte.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Inte nu längre. Alla och hans mamma vill ha en BEV.Jeppe_E skrev:Det finns många saker som är slöseri med skattemedel. Miljöbonus är dock inte ett av dem. Det fyller sitt syfte.
spacecoin skrev:Inte nu längre. Alla och hans mamma vill ha en BEV.Jeppe_E skrev:Det finns många saker som är slöseri med skattemedel. Miljöbonus är dock inte ett av dem. Det fyller sitt syfte.
Exakt. Låt oss se hur det påverkar efterfrågan.
spacecoin skrev:Inte nu längre. Alla och hans mamma vill ha en BEV.Jeppe_E skrev:Det finns många saker som är slöseri med skattemedel. Miljöbonus är dock inte ett av dem. Det fyller sitt syfte.
Vi får väl se? Nu vill apskaften tillfälligt ta bort bränsleskatten på bensinen under sommaren. Väntar med spänning på att elskatten också ska plockas bort då alltså. Ja, alltså på tal om skatteslöseri.
Jeppe_E skrev:spacecoin skrev:Inte nu längre. Alla och hans mamma vill ha en BEV.Jeppe_E skrev:Det finns många saker som är slöseri med skattemedel. Miljöbonus är dock inte ett av dem. Det fyller sitt syfte.
Vi får väl se? Nu vill apskaften tillfälligt ta bort bränsleskatten på bensinen under sommaren. Väntar med spänning på att elskatten också ska plockas bort då alltså. Ja, alltså på tal om skatteslöseri.
Före årsskiftet kostade dieseln under 20:-/litern. Nu nästan 27:-. Att mildra det lite är fan inte ett brott mot mänskligheten som vissa vill ha det till.
Fattar att alla är sig själva närmast men kom igen. Nån rimlighet måste det väl vara? Hatar extremister...
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Om någon annan kommer betala mer för Teslan än personen som har beställt först kan man (nästan) vara säker på att dom kommer förre i kön. Tesla skiter egentligen i kön.linx skrev:Om man beställer t.ex. en YLR och ändrar till en YP, så behåller man sin plats i kön.
Som exempel:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Min elräkning är på 21000 kr för årets första 5 månader. Förra året 13300 kr. Någon rimlighet måste det väl vara? Jag är inte extremist på något sätt.MWall skrev:Jeppe_E skrev:spacecoin skrev:Inte nu längre. Alla och hans mamma vill ha en BEV.Jeppe_E skrev:Det finns många saker som är slöseri med skattemedel. Miljöbonus är dock inte ett av dem. Det fyller sitt syfte.
Före årsskiftet kostade dieseln under 20:-/litern. Nu nästan 27:-. Att mildra det lite är fan inte ett brott mot mänskligheten som vissa vill ha det till.
Fattar att alla är sig själva närmast men kom igen. Nån rimlighet måste det väl vara? Hatar extremister...
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Priset på bensin och diesel stiger ju delvis pga av att råvaran till stor del kontrolleras av mer eller mindre sinnessjuka diktatorer.MWall skrev:Före årsskiftet kostade dieseln under 20:-/litern. Nu nästan 27:-. Att mildra det lite är fan inte ett brott mot mänskligheten som vissa vill ha det till.
Detta är ju ett ”inbyggt” problem med fossila bränslen, genom att mildra effekterna av detta genom skattesänkningar så minskar man också incitamenten att minska vårt beroende av dessa skurkstater.
Räknar man dessutom in klimateffekterna i detta så tycker iaf jag att det är hål i huvudet att kasta skattepengar på detta, ”brott mot mänskligheten” är väl att ta i, men rent krasst är det nog ändå en hyfsat korrekt beskrivning.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fast det finns sjukt många som inte har möjlighet att köpa en elbil. Måste vara nån slags balans. Eller vad är rimligt? 100:-/litern? 200:-/litern? Hur mycket bonus ska man få för en elbil? Kanske ska staten köpa hela bilen åt en?fth skrev:Priset på bensin och diesel stiger ju delvis pga av att råvaran till stor del kontrolleras av mer eller mindre sinnessjuka diktatorer.MWall skrev:Före årsskiftet kostade dieseln under 20:-/litern. Nu nästan 27:-. Att mildra det lite är fan inte ett brott mot mänskligheten som vissa vill ha det till.
Detta är ju ett ”inbyggt” problem med fossila bränslen, genom att mildra effekterna av detta genom skattesänkningar så minskar man också incitamenten att minska vårt beroende av dessa skurkstater.
Räknar man dessutom in klimateffekterna i detta så tycker iaf jag att det är hål i huvudet att kasta skattepengar på detta, ”brott mot mänskligheten” är väl att ta i, men rent krasst är det nog ändå en hyfsat korrekt beskrivning.
/fth
Jeppe_E skrev:Min elräkning är på 21000 kr för årets första 5 månader. Förra året 13300 kr. Någon rimlighet måste det väl vara? Jag är inte extremist på något sätt.MWall skrev:Jeppe_E skrev:spacecoin skrev:Inte nu längre. Alla och hans mamma vill ha en BEV.Jeppe_E skrev:Det finns många saker som är slöseri med skattemedel. Miljöbonus är dock inte ett av dem. Det fyller sitt syfte.
Tacka de som stängde den "dyra" kärnkraften.
Dieselpriset är inflationsdrivande och inflationen höjer räntorna, vi är på väg in i en dödsspiral där vi alla blir fattigare. Alla byggprojekt kommer stanna av och arbetslösheten sticker iväg.
Jag tycker det är bra med högt fossilpris men man måste ta det lite piano så att andra delar av ekonomin hänger med!
Jag tycker det är bra med högt fossilpris men man måste ta det lite piano så att andra delar av ekonomin hänger med!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Här är ett bra inlägg i debatten om bränslepriset och skatter som ganska väl överensstämmer med min åsikt om detta.
https://ekonomistas.se/2022/05/30/rekor ... more-31492
Sammanfattningsvis är slutsatsen att skattesänkningar för att kompensera för det volatila priset på fossila bränslen är kontraproduktivt på egentligen alla sätt.
Den här ivern bland politikerna att bjuda över varandra i fossilsubventioner är ren och skär populism, unket valfläsk.
/fth
Sammanfattningsvis är slutsatsen att skattesänkningar för att kompensera för det volatila priset på fossila bränslen är kontraproduktivt på egentligen alla sätt.
Den här ivern bland politikerna att bjuda över varandra i fossilsubventioner är ren och skär populism, unket valfläsk.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
fth skrev:Här är ett bra inlägg i debatten om bränslepriset och skatter som ganska väl överensstämmer med min åsikt om detta.
Den här ivern bland politikerna att bjuda över varandra i fossilsubventioner är ren och skär populism, unket valfläsk.![]()
/fth
Öppnade länken och hittade ett direkt felaktigt påstående direkt. Att dagens bilar bara skulle förbruka 50% mot för 20år sen. På pappret ja. I verkligheten vet vi väl alla hur svårt det är att uppnå uppgiven räckvidd i våra elbilar också t ex. Är ju av samma anledning.
Att vi la mer av vår inkomst på bensin för x antal år sen är heller inget argument. Samhället ser annorlunda ut nu. Det är snabba förändringar som är farliga för ekonomin.
Ett annat exempel är snabbt höjda räntor. När räntan blir 3-4% kommer folk få flytta från sina hem i en del fall. Att räntan förr kunde vara 10% är då en klen tröst.
Så är det med bränslepriser, elpriser, matpriser osv också.
Enligt 4st olika säljare (2st i Norrköping och 2st i Stockholm) som jag har varit i kontakt med under den senaste månaden så har just det här med att behålla sin plats i kön vid byte av konfiguration kommit upp och alla fyra har svarat samma sak!
”Varje konfiguration har sin egen kö och byter du till en annan konfiguration hamnar du längst bak i den kön för den konfigurationen”
”Varje konfiguration har sin egen kö och byter du till en annan konfiguration hamnar du längst bak i den kön för den konfigurationen”
Jag undrar om detta verkligen stämmer, har för mig att en del klagat i tråden om Y att folk som beställt bil senare än de själva gjort har fått vin före dem trots senare beställning av samma konfiguration.Esson skrev:Enligt 4st olika säljare (2st i Norrköping och 2st i Stockholm) som jag har varit i kontakt med under den senaste månaden så har just det här med att behålla sin plats i kön vid byte av konfiguration kommit upp och alla fyra har svarat samma sak!
Om inte kön fungerar för dem som inte ändrat konfiguration, så borde den inte fungera för dem som ändrat konfiguration heller.
En möjlighet är ju om någon avbeställt typ och bilen ska lämnas ut på ett visst ställe och transporten dit redan är fixad, att man då ger bilen till nästa i kön som angett samma utlämningsställe och har samma konfigaration, att de ska köra bilarna kors och tvärs mellan utlämningsställena är ju lite mycket begärt.