Bilsemester EU med fri el = billigt ?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

platslagaren
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 jun 2022 09:29

Bilsemester EU med fri el = billigt ?

Inlägg av platslagaren »

Hej alla
funderar på att åka på bilsemester med fru plåtslagare ut i EU i sommar ,
Har gjort en grov skiss på beräknad längd , det blir ungefär 800-900 mil över 2 månader .

Med dagens bränslepriser så funderar jag på om det skulle vara värt att köpa en en Tesla med free supercharger & laddning.
Bilen som skulle vara aktuell är Tesla model S 85.
Skall tilläggas att jag bor i lägenhet och inte har tillgång till Laddstolpe annars .
Så detta skulle i princip vara en semesterbil.

uppskattar både ris & ros vad ni har för tankar kring detta

// plåtslagaren
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Bilsemester EU med fri el = billigt ?

Inlägg av NEO »

En S85a har med 99% säkerhet ingen garanti kvar. Att åka 800-900mil i en tickande bomb är nog inget jag skulle rekommendera. Om jag minns rätt har jag haft fem stycken 85kWh Model S under min karriär, de går jämt och ständigt sönder. Gratis superladdning i all ära ja, men 85orna är också 9/10 strypta och laddar extremt långsamt. Det innebär att du börjar ordentligt slösa tid i onödan när du reser jämfört med om du hade kört en Model 3 med batterier som laddar betydligt bättre och dessutom är mycket snålare.

Mitt bästa tips är; kika om du kan köpa en Model 3 istället både i avseende av ekonomi och om du kan klara dig med sämre lastutrymme. Tiden och huvudvärken du sparar är nog värt vid en så lång resa som 8000km.

En annan idé är också att hyra bil via GoMore eller liknande, slipper du äga bilen öht.
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Bilsemester EU med fri el = billigt ?

Inlägg av chox »

Precis som med vilka andra begagnade bilar som helst så går även Teslor sönder, och det är svårt att veta om/när/vad och hur mycket det kommer påverka funktionen och vad det kan kosta. Men att alla S85 "jämt och ständigt" går sönder gäller i lika stor utsträckning för vilken annan bil som helst med den generaliseringen. Äldre bilar = större risk, men också ett lägre inköpspris.

85orna är otvivelaktigt strypta och laddar långsammare än de flesta andra teslor, men de laddar ändå minst lika snabbt som en Kia e-niro. Det är som vanligt upp till innehavaren att avgöra om den gratis laddningen är värd den extra tiden vid suc. Eftersom bilen det nu handlar om ska användas för en semester kanske det inte är så tidskritiskt.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Bilsemester EU med fri el = billigt ?

Inlägg av Anderzzon »

Vi åker ner till Europa i helgen. Morsan föreslog att vi skulle ta deras 85D istället så vi kunde ladda gratis, men jag tar hellre vår Model Y pga att 85:an laddar så långsamt. Helt klart värt 5000 kr i extra elkostnad.
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Bilsemester EU med fri el = billigt ?

Inlägg av magpet »

Allting handlar om hur man prioriterar. Själv tycker jag att känslan med fri laddning är värd mer än vad kostnaden är! Till skillnad mot flera andra här på forumet uppskattar jag verkligen fri laddning, har två bilar med fri laddning och det kommer att dröja innan jag byter bort dem. Har varit på flera bilsemestrar långt ner i Europa och det fungerar perfekt! Ska dock sägas att jag inte har den äldre strypta versionen, då kommer givetvis också hur man värderar "väntetiden" mer in i bilden.
platslagaren
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 jun 2022 09:29

Re: Bilsemester EU med fri el = billigt ?

Inlägg av platslagaren »

Tack för alla svar , uppskattas
Återkommer efter semestern vart det blev.

Glad sommar
Skriv svar