Effektförluster

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ganderss
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jul 2022 09:53

Effektförluster

Inlägg av ganderss »

Hej
Ny medlem snart Tesla ägare!
Att eldrift är billigare än fossil dito är ju ganska bekant men...
Att ha 75kWh i batteriet och kunna köra x antal mil på detta ger ju en enkel matematik att få fram Kwh per mil
men hur många kWh behövs för att ladda batteriet med dess 75 kWh?
Hur effektiv är laddningen det finns väl alltid effekt förluster??
Kostar det egentligen 1,5 kWh att ladda 1 kWh?
Någon som vet? Har inte sett denna frågeställning i mitt Google sökande ;)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Effektförluster

Inlägg av AAKEE »

ganderss skrev:
Hej
Ny medlem snart Tesla ägare!
Att eldrift är billigare än fossil dito är ju ganska bekant men...
Att ha 75kWh i batteriet och kunna köra x antal mil på detta ger ju en enkel matematik att få fram Kwh per mil
men hur många kWh behövs för att ladda batteriet med dess 75 kWh?
Hur effektiv är laddningen det finns väl alltid effekt förluster??
Kostar det egentligen 1,5 kWh att ladda 1 kWh?
Någon som vet? Har inte sett denna frågeställning i mitt Google sökande ;)
Förlusterna varierar lite men är i stora drag 10% från laddning till körning. Det kan variera mellan gissningsvis 8-15% beroende på hur man laddar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Effektförluster

Inlägg av PapaD »

Lägst förluster vid DC laddning, och högst vid AC med reducerad effekt. Dvs, om bilen har 11kW möjlighet så är den effektivast där, om man ställer ner effekten minskar verkningsgraden. Men det skiljer inte jättemycket, jag vill minnas från en YT (TB?) Film att det skiljde ett par procent för modell 3 mellan 11kW och halva effekten.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Effektförluster

Inlägg av snowman »

Intressant frågeställning och ofta något som inte diskuteras, även om jag personligen tycker det är minst lika viktigt.. Speciellt när man ska försöka räkna totalkostnad..
När det gäller min Zoe R135 2020 så gjorde jag ett enkelt test där jag kontrollerade laddningen i batteriet innan start av laddning och läste sen av vad laddaren sa hade förbrukats och fyllts på i bilen.
Vid 11kw så verkade ca 18% ha försvunnit i värme, för kylning och diverse förluster.
Trodde absolut att det skulle vara lägre vid 11kw's AC-laddning då det ändå är högt, men tydligen inte..
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: Effektförluster

Inlägg av modelg »

Är inte just Zoe känd för höga förluster pga dess enkla/speciella laddningsteknik?
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Effektförluster

Inlägg av snowman »

modelg skrev:
Är inte just Zoe känd för höga förluster pga dess enkla/speciella laddningsteknik?
Kan mycket möjligt vara så.
Det jag hittat tidigare när jag googlat var 11% i laddförluster0 vid 11kw laddning, men det är antagligen rena förluster i form av värme sen tillkommer väl det som går åt för kylning och diverse andra system som är igång under laddning och totalen landar då på 18%.

Tex har jag för mig att jag läst att Tesla M3's batterikylning med pumpar och allt drar runt 400w i grundläget. Laddar man då med en vanlig 220v-laddare så blir det inte mycket som faktiskt kommer in i batteriet efter rena laddförluster och vad bilens system använder.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Effektförluster

Inlägg av Niklas Z »

snowman skrev:
Tex har jag för mig att jag läst att Tesla M3's batterikylning med pumpar och allt drar runt 400w i grundläget. Laddar man då med en vanlig 220v-laddare så blir det inte mycket som faktiskt kommer in i batteriet efter rena laddförluster och vad bilens system använder.
Jag tror inte batteriet behöver kylas vid laddning från Schuko-uttag, i alla fall inte i svenskt klimat.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Effektförluster

Inlägg av gasgaraget »

modelg skrev:
Är inte just Zoe känd för höga förluster pga dess enkla/speciella laddningsteknik?
Vid laddning av zoe kan man inte använda ström gånger spänning för att veta laddeffekten. Detta för att den reaktiva effektandelen ökar vid lägre strömmar. Dvs ström och spänning ligger inte i fas.
Detta är ett vanligt missförstånd vid laddning av zoe som gör att folk tror att den inte laddar effektivt. Det stämmer om man räknar timmar vid låg effekt. Men i Sverige betalar man inte för reaktiv effekt utan endast aktiv effekt (energi). Så pengamässigt skiljer det mycket mindre än tidsmässigt. Situationen blir inte bättre av att enkla energibärare inte kan skilja på detta.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Effektförluster

Inlägg av snowman »

Niklas Z skrev:
snowman skrev:
Tex har jag för mig att jag läst att Tesla M3's batterikylning med pumpar och allt drar runt 400w i grundläget. Laddar man då med en vanlig 220v-laddare så blir det inte mycket som faktiskt kommer in i batteriet efter rena laddförluster och vad bilens system använder.
Jag tror inte batteriet behöver kylas vid laddning från Schuko-uttag, i alla fall inte i svenskt klimat.
Nej det lär det inte behöva göras, men jag har för mig att jag läst eller sett någon klipp där man gick igenom laddförluster och hävdade att något ändå var aktivt, kanske en pump bara för att cirkulera vätskan?
Zoe'n har till exempel en fläkt som startar lite då och då och jag antar att den kyler AC-DC konvertern, den kanske också är vätskekyld på en Tesla?
Skriv svar