Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Bernard
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 okt 2021 21:26
Referralkod: ts.la/ulf12417

Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av Bernard »

Hur länge kan man tacka nej till leverans innan man riskerar att inte få det priset som gällde vid bokningen?

Har en MYP beställd och med utebliven klimatbonus behöver jag lite betänketid. Fick just det där sms:et där Tesla vill ha besked i övermorgon om jag vill ta leverans i aug/sept.
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av Lurkern »

Vill man ha en bil precis när de byggt om fabriken + dragit igång fler skift?
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av J_Pettersson »

Lurkern skrev:
Vill man ha en bil precis när de byggt om fabriken + dragit igång fler skift?
Någon kvalitétssäkring har de nog. Så de behöver man inte oroa sig för.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av mikebike »

Bernard skrev:
Hur länge kan man tacka nej till leverans innan man riskerar att inte få det priset som gällde vid bokningen?

Har en MYP beställd och med utebliven klimatbonus behöver jag lite betänketid. Fick just det där sms:et där Tesla vill ha besked i övermorgon om jag vill ta leverans i aug/sept.
Jag sköt upp två gånger/kvartal med min MYLR.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av Waymoot »

Jag beställde min MYLR den 17 Jan 2020. (tog leverans 27:e Juni 2022)
Var ordentligt Osborne skadad efter att sett Batteridagen videon som pratar om 50+% range med 4680 samt Elon Musk utanför den påbörjade fabriken i Berlin säga att de Tyska bilarna skulle vara först med 4680, samtidigt som Munroe pratade om alla fördelarna med 4680 strukturellt batteri.

Ringde och bad dem att förlänga leverans då jag ville ha en Tyskbyggd bil.
Detta gick ju att skjuta på ett bra tag (antagligen för att jag under resan ändrade färg samt la till FSD och därmed fick godkänna att inte få originalpriset).
Sedan ringde de i Maj och sa att jag antingen fick ta nästa tilldelade bil eller avbeställa. (de hade redan gjort en prishöjning för inkluderad dragkrok).
Som tur var så insåg jag att det var läge att ta bilen, mycket pga att jag skulle få den innan 1:a Juli vilket jag då trodde var sista dagen för Bonusen, men även efter att ha sett att Austins 4680 bilar inte verkade så himla bra och att Tesla nog behöver ett par år för att få igång 4680.

Slutsats: Tror de ändrat inriktning och numera inte tolererar att man skjuter på att ta bilen så länge priset för att köpa en ny är högre än det pris du "låste in" då du beställde.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av thogr »

Jag beställde MYLR 11/7 2021, långt innan leveranserna från Shanghai startade, och sköt på leverans några gånger, eftersom jag ju ville ha en byggd i Giga Berlin med 4680, precis som @Waymoot. Jag ändrade till en MYP 8/7 2022, efter ett samtal med Tesla då de sa att ”ett kvartal” var gränsen framöver, dvs hur länge man kan dra ut på det (jag hade annars haft en MYLR nu). Jag tänker inte vänta på 4680 längre, utan tar leverans när jag får min MYP, förhoppningsvis i augusti eller september.
Bernard
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 okt 2021 21:26
Referralkod: ts.la/ulf12417

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av Bernard »

Tack för alla bra svar!
Ja den där Osborne-effekten är ju jobbig. Jag har precis som @Waymoot och @thogr också gått och hoppats på 4680, men tror nu att den både dröjer och kanske inte är värd att vänta på. Och att Tesla skulle komma med något kreativt sätt att fixa klimatbonus känns inte så troligt heller, nu höjde man priset istället.
Dock har det poppat upp rykten att HW4 kanske snart är på gång. Hinner man få den om man avvaktar lite kanske...?
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av tigermann »

Bernard skrev:
Tack för alla bra svar!
Ja den där Osborne-effekten är ju jobbig. Jag har precis som @Waymoot och @thogr också gått och hoppats på 4680, men tror nu att den både dröjer och kanske inte är värd att vänta på. Och att Tesla skulle komma med något kreativt sätt att fixa klimatbonus känns inte så troligt heller, nu höjde man priset istället.
Dock har det poppat upp rykten att HW4 kanske snart är på gång. Hinner man få den om man avvaktar lite kanske...?
HW4 sägs komma med Cybertruck. Så någon gång 2025 kanske :lol:
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Bernard
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 okt 2021 21:26
Referralkod: ts.la/ulf12417

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av Bernard »

tigermann skrev:
HW4 sägs komma med Cybertruck. Så någon gång 2025 kanske :lol:
Sen finns det ju någon som hittat ledtrådar i mjukvaran och säger (i mars 2022) att HW4 launch antagligen är "pretty soon":
https://driveteslacanada.ca/news/hw4-ma ... g-release/
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3387
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av Maw »

Jag provade igår att skjuta fram en M3P från augusti/september 2022 till mars 2023. Vi får se vad Tesla tycker om det, ingen reaktion så här långt :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Bernard
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 okt 2021 21:26
Referralkod: ts.la/ulf12417

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av Bernard »

Svarar på min egen fråga, då jag nu fått besked från Tesla-personal vad som gäller:
Du kan tacka nej till leverans en gång. Du kommer få erbjudande att ta leverans på din MYP i Q3. Tackar du nej då så får du den i Q4. Tar du inte leverans då så blir det avbokning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av mikebike »

Bernard skrev:
Svarar på min egen fråga, då jag nu fått besked från Tesla-personal vad som gäller:
Du kan tacka nej till leverans en gång. Du kommer få erbjudande att ta leverans på din MYP i Q3. Tackar du nej då så får du den i Q4. Tar du inte leverans då så blir det avbokning.
Jag tackade nej två gånger...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3387
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av Maw »

Våra leveranser av M3P och MYP har blivit pausade fram till början av januari, jag begärde mars. 5 månader verkar vara vad Tesla ryckte var rimligt att skjuta fram i mitt fall. :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av jonasl »

Man borde rimligen få skjuta på levereras till den tid som leveransen var planlagd vid beställning, många sitter ju med kontrakt som köpet ut osv.

Men det är säkert inte så.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur länge kan man tacka nej till leverans?

Inlägg av mikebike »

När det gäller MYP kan det vara så att de tillverkas i "lackbatcher", d.v.s. man byter kulör var fjärde vecka t.ex.
Då funkar det inte så bra att vänta 3 månader....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar