Behålla MS efter nybilsgarantin gått ut?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

baronkanon

Behålla MS efter nybilsgarantin gått ut?

Inlägg av baronkanon »

Tjena,
Har ca 1000 mil kvar till nybilsgarantin går ut på vår MS 2020. Står nu i valet och kvalet om vi bör byta eller om vi ska köra vidare med den.
Har ju varit en del besök på servicentret med diverse grejer så givetvis nyfiken hur ni andra MS-ägare resonerar, resonerat och gjort?

Har bilen på företaget och grundidén var ju att fortsatta köra den tills restvärdet är lågt. Har även fri el på den...
Gillar förövrigt bilen, men orolig för att det kan blir en kostsam historia...

Tack på förhand!

/P
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Re: Behålla MS efter nybilsgarantin gått ut?

Inlägg av P_EL »

Hej! Jag har kört min 90D facelift sedan den var ny hösten 2016 med exakt samma logik. Vad är det för kostnader du oroar dig för? Jag har haft kostnader på max 3000kr/år efter garantitiden (tror jag varit med ärenden 2ggr), borträknat uppgradering CCS.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Jag hade en MS 60 D - 2016 som tjänstebil fram tills för två-tre månader sedan då jag fick leverans av en ny M3LR.
Hade egentligen tänkt behålla min MS som du tills restvärdet blev lågt och köpa ut den men då restvärdet var så högt passade jag istället på att byta till en M3 som är ny som tjänstebil. Tänker att om jag istället behåller den och kanske köper ut den om restvärdet sjunker lite mer efter tillräckligt många år. Får se hur det blir. MS är dock svårslagen som bil när det gäller komfort och utrymme.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag har valt att behålla min S 2018. Den har snart gått 14000 mil. Det mesta av det som kan gå sönder är inte helt ohemult dyrt. Bytt bromsbelägg och vindrutetorkarmotor , laddkontakt. Billigt om man har bilen i företaget.
Är mest oroad för luftfjädringen som ju inte håller i evighet - det är väl mercedesgrejer tror jag.
Jag har också elförmånen, vilket nog avgör saken ett tag till. Har en släckt ledlist på ena strålkastaren, men det betalar jag inte 17000 för.
Försäkringen (4000 mil) är ohemult dyr men totalt är det en superbra bil med mycket att ge än.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

Har behållit min 2016 75, nu gått 16000 mil. Har inte luftfjädringen, vilket som nämnts ovan kan kosta en del att fixa. Annars är det inte några större saker som brukar gå sönder på S så det har känts som en ganska liten risk.

Drive Uniten där bak har gett upp ett par ggr men den går som bekant på den 8 åriga batteri och drivlinegarantin. När bilen kommer upp i 8 år ska jag omvärdera. Batteri och drivlina till S är dyra och uppenbarligen går de sönder ibland.
När jag köpte bilen trodde jag att om 8 år finns det, som för de flesta andra bilmärken, mängder av krockade Teslor på skroten som man kan köpa billiga delar av.
Nu sex år senare finns inget som tyder på det, tvärtom är delarna svindyra. Autopiloten är för bra helt enkelt :lol:
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Är i valet och kvalet. Sitter nere i Provence och tänker att bilen går så jäkla bra. Hänger med nästan allt på motorvägen. Sitter bekvämt gör jag också. Blir aldrig trött i ryggen.

Men så hör jag hur ungarna klagar över dålig AC i baksätet, får skumma vägförslag av navin (vid en SuC i Frankrike så ville den att jag skulle ta en liten udda väg men som slutade i en återvändsgränd. Finnas massor av usla rutter som den föreslår.

Vet även att strålkastarna är rätt dåliga och så har vi den där LED-slingan som går sönder...

Hade jag inte haft gratis SuC hade jag nog bytt i höst. Men nu så kommer jag nog ha den kvar trots allt. Är otroligt att ladda gratis, även om det "bara" är värt 10' per år.
Screenshot_2022-07-14-23-00-17-76_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Gustafsson skrev:
Jag har valt att behålla min S 2018. Den har snart gått 14000 mil. Det mesta av det som kan gå sönder är inte helt ohemult dyrt. Bytt bromsbelägg och vindrutetorkarmotor. Billigt om man har bilen i företaget.
Är mest oroad för luftfjädringen som ju inte håller i evighet - det är väl mercedesgrejer tror jag.
Jag har också elförmånen, vilket nog avgör saken ett tag till. Har en släckt ledlist på ena strålkastaren, men det betalar jag inte 17000 för.
Försäkringen (4000 mil) är ohemult dyr men totalt är det en superbra bil med mycket att ge än.
Blir inte en trasig ledlist en anmärkning på besiktningen då den fungerar som parkeringsljus?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

niklas12 skrev:
Gustafsson skrev:
Jag har valt att behålla min S 2018. Den har snart gått 14000 mil. Det mesta av det som kan gå sönder är inte helt ohemult dyrt. Bytt bromsbelägg och vindrutetorkarmotor. Billigt om man har bilen i företaget.
Blir inte en trasig ledlist en anmärkning på besiktningen då den fungerar som parkeringsljus?
Det är bara den övre mittre tredjedelen av listen som slocknat. Resten lyser. Lär vara i stort sett omöjligt att komma åt att fixa. På senare versioner av lamphusen har kylningen av dessa led förbättrats. Om det har hjälpt vet jag inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ok har sett flera där hela listen slocknat vilket jag tror resulterar i en anmärkning på besiktningen.
Och eftersom belysningen är e-märkt kan man inte ersätta med någonting annat än originalet
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare

Inlägg av Ocean »

Jag besiktigade MS 2018 med trasig led, ingen anmärkning, men besiktningsmannen berättade att polisen kan ha synpunkter på ojämn ljusbild. Det ordnar sig dock om den andra strålkastaren också går sönder.

Vi kommer behålla vår MS tillsvidare, det är ju den bästa bilen som finns. Jag har reparerat värmaren för ca 10000 kr efter garantin gått ut. Dyr försäkring kompenseras av låg servicekostnad tänker jag. Aluminiumkaross borde också vara en fördel på länge sikt.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Ok används inte denna som parkeringsljus?
För vissa enklare anmärkningar på tex lampor blir det inte krav på ombesiktning utan man ansvarar själv för att det ordnas.
Om man däremot har samma fel nästkommande besiktning blir det en anmärkning som kräver ombesiktning
baronkanon

Inlägg av baronkanon »

Stort tack för all er input! Som många av er signalerar så känns det som att det är en bil att räkna med ett tag till.
Antar att det bara är att tugga i sig försäkringskostnaden då...har inte ringt runt än men TH vill ha uppåt 30"/år :shock:
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

baronkanon skrev:
Stort tack för all er input! Som många av er signalerar så känns det som att det är en bil att räkna med ett tag till.
Antar att det bara är att tugga i sig försäkringskostnaden då...har inte ringt runt än men TH vill ha uppåt 30"/år :shock:
En besparing kan vara att gå ner till enbart trafikförsäkring när bilen börjar bli till åren.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

baronkanon skrev:
Byt till if! Det gjorde jag och premien halverades...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

baronkanon skrev:
Det är löjligt stora prisskillnader beroende på förutsättningarna. Min förmånsbil kostar mad alla extra options och 4000 mil/år knappt 24000/år. Med billig helförsäkring (utan tilläggs försäkring) ca 18000/år om jag skulle haft den privat. Bägge via TH insure my Tesla. I mitt fall var TH billigare än Watercircles och många andra.
Men så länge jag/företaget har råd med det får det typ rulla på!
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

P_EL skrev:
baronkanon skrev:
Byt till if! Det gjorde jag och premien halverades...
Samma här, eller iaf att jag har IF sen tidigare och har för mig jag också betalar hälften. Dock med rätt hög självrisk.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

baronkanon skrev:
Jag kör ju en MS75D från 2017.
Har gratis laddning.
Kommer inte byta bort den ännu.
Är jättenöjd med bilen och har hyfsat låg helförsäkring på 9.700kr per år hos Länsförsäkringar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Jag laddar lite på SuC utan istället det mesta hemma så kom fram till att byte till M3 som drar mindre istället för att behålla min S med gratis laddning troligtvis inte gör någon skillnad på totalkostnaden då hemmaladdningen istället blir billigare. Dock var det en härlig känsla med gratis laddning.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar