Fick en pyspunka högerbak för ca två veckor sedan och har fyllt på luft varannan dag typ. Idag tog jag av hjulet för att hitta eventuell skruv i däcket. Till min förvåning så är korden framme på ett ställe. Se bild. Förstår inte hur det kan bli just där. Hjulen balanserades för ca 1 månad sedan och jag skulle nog fått höra från däckfirman om något var slitet. Två bilder, ett på vardera hjul.
Jag är glad att jag fick punka under natten på parkeringen för dagen efter skulle jag åka E4 60 mil. Hade det smällt på motorvägen så vet jag inte vad som skulle ha hänt, säkert inget bra iaf. Fyra nya Continetal-däck och en hjulinställning blev lösningen för mig. Hjulvinklarna var inte jättefel enligt däckfirman. Dom skyllde på billiga däck - Achilles atr sport 2 xl - tydligen poppis i Norge på Teslor. Samtidigt, dom satte på dom ett par hundra mil innan utan att se något onormalt slitage. Kanske Model S är känslig helt enkelt för potthål/felinställda hjulvinklar och snabbt sliter ned däcken vid felinställning? Eller så är det hastigheten - skillnad på Norge 70-vägar och Sverige XXX-vägar.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Jag är glad att jag fick punka under natten på parkeringen för dagen efter skulle jag åka E4 60 mil. Hade det smällt på motorvägen så vet jag inte vad som skulle ha hänt, säkert inget bra iaf. Fyra nya Continetal-däck och en hjulinställning blev lösningen för mig. Hjulvinklarna var inte jättefel enligt däckfirman. Dom skyllde på billiga däck - Achilles atr sport 2 xl - tydligen poppis i Norge på Teslor. Samtidigt, dom satte på dom ett par hundra mil innan utan att se något onormalt slitage. Kanske Model S är känslig helt enkelt för potthål/felinställda hjulvinklar och snabbt sliter ned däcken vid felinställning? Eller så är det hastigheten - skillnad på Norge 70-vägar och Sverige XXX-vägar.
Vad blev det för däck?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Jag är glad att jag fick punka under natten på parkeringen för dagen efter skulle jag åka E4 60 mil. Hade det smällt på motorvägen så vet jag inte vad som skulle ha hänt, säkert inget bra iaf. Fyra nya Continetal-däck och en hjulinställning blev lösningen för mig. Hjulvinklarna var inte jättefel enligt däckfirman. Dom skyllde på billiga däck - Achilles atr sport 2 xl - tydligen poppis i Norge på Teslor. Samtidigt, dom satte på dom ett par hundra mil innan utan att se något onormalt slitage. Kanske Model S är känslig helt enkelt för potthål/felinställda hjulvinklar och snabbt sliter ned däcken vid felinställning? Eller så är det hastigheten - skillnad på Norge 70-vägar och Sverige XXX-vägar.
Vad blev det för däck?
Continental conitsportcontact.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Däcken slits onormalt snabbt på E-tron 50/55 med om man kör fjädringen på annat än comfort. Tydligen är bilen inställd med den som standard och väljs annat läge så blir hjulvinkeln eller vad det nu är annorlunda. Gissar på att alla bilar med ställbar luftfjädring har samma problem.
Däcken slits onormalt snabbt på E-tron 50/55 med om man kör fjädringen på annat än comfort. Tydligen är bilen inställd med den som standard och väljs annat läge så blir hjulvinkeln eller vad det nu är annorlunda. Gissar på att alla bilar med ställbar luftfjädring har samma problem.
Tack för den infon, då blir det comfort framgent tills jag byter. Är dock den jag kör med oftast men ska det var så här så försvinner ju fördelen med ställbar luftfjödring.
Jag hade stora problem med mina 21 tummare. Gjorde inställning varje vår innan de skulle på. Slets ändå ut efter några hundra mil. 19 tums vinterhjul slets inte alls snett så jag fick dumpa 21 tummarna och gå ner på 19 även på sommaren.
Hjulinställningarna gjordes ena gången på Vianor och andra på Tesla.
Gisslet är ju att man åket komfort-läget halva tiden hemma i kommunen sen åker man motorväg under semestern och då väljer bilen low för att minska luftmotståndet.
Gisslet är ju att man åket komfort-läget halva tiden hemma i kommunen sen åker man motorväg under semestern och då väljer bilen low för att minska luftmotståndet.
Det är ju dock en inställning, som man kan stänga av.
Enda sättet jag har hittat är att köra i Chill-läget och normal/komfort-läget på fjädringen. Då håller däcken som bäst, men det är ganska tråkigt. Så nu bränner jag däck igen.
Gäller dock att hålla lite koll på insidan av däcken, så man inte åker på en överraskning på motorvägen.