Räckvidd MY LR vintertid

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Tumba
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 jul 2022 16:59

Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av Tumba »

Klurar på att skaffa en MY LR men undrar hur den kommer att funka för mina resor till fjällen vintertid. Klarar man att köra 60 mil som jag har till stugan med bara ett laddstopp på vägen?

Lugn körning, lite packning, ingen takbox, vinter som sagt...
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av tor »

Tumba skrev:
Klurar på att skaffa en MY LR men undrar hur den kommer att funka för mina resor till fjällen vintertid. Klarar man att köra 60 mil som jag har till stugan med bara ett laddstopp på vägen?

Lugn körning, lite packning, ingen takbox, vinter som sagt...
Det beror ju lite på vart laddaren finns längs vägen. Men har du en laddare någonstans 25-40 mil längs resan så är det inga problem!
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av Dafro »

Tumba skrev:
Klurar på att skaffa en MY LR men undrar hur den kommer att funka för mina resor till fjällen vintertid. Klarar man att köra 60 mil som jag har till stugan med bara ett laddstopp på vägen?

Lugn körning, lite packning, ingen takbox, vinter som sagt...
Har du prövat med abrp.com? Eller appen. A better routeplanner. Där kan du välja bil väder och resmål och få dig en uppskattning.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Tumba
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 jul 2022 16:59

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av Tumba »

Startar i Sthlm och har då typ prick 30 mil till Hudiksvall där laddstation finns. Därefter ung 32 mil kvar till Härjedalen, lite mindre vägar så lägre fart men kallare...
Tumba
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 jul 2022 16:59

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av Tumba »

Dafro skrev:
Tumba skrev:
Klurar på att skaffa en MY LR men undrar hur den kommer att funka för mina resor till fjällen vintertid. Klarar man att köra 60 mil som jag har till stugan med bara ett laddstopp på vägen?

Lugn körning, lite packning, ingen takbox, vinter som sagt...
Har du prövat med abrp.se? Eller appen. A better routeplanner. Där kan du välja bil väder och resmål och få dig en uppskattning.

Tack för tips om ABRP! Ser inte om man kan ställa in vinterförhållanden dock. En sommarresa verkar iaf funka med ett stopp i Hudik...
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av Dafro »

Tumba skrev:
Dafro skrev:
Tumba skrev:
Klurar på att skaffa en MY LR men undrar hur den kommer att funka för mina resor till fjällen vintertid. Klarar man att köra 60 mil som jag har till stugan med bara ett laddstopp på vägen?

Lugn körning, lite packning, ingen takbox, vinter som sagt...
Har du prövat med abrp.se? Eller appen. A better routeplanner. Där kan du välja bil väder och resmål och få dig en uppskattning.

Tack för tips om ABRP! Ser inte om man kan ställa in vinterförhållanden dock. En sommarresa verkar iaf funka med ett stopp i Hudik...
Jo under vägförhållanden. Alltså minusgrader och lite motvind och snö. Prövade att lägga in järpen strax innan åre och det verkar tufft att nå utan att ladda vid -5 och 2 m motvind, men ett stopp på 10 min kanske inte gör så mycket.
27,8 kWp solceller
Tumba
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 jul 2022 16:59

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av Tumba »

Hittade jag med nu!

Verkar som sagt tufft att klara det på ett stopp men är väl aldrig fel att sträcka på benen ytterligare en gång antar jag
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av Dafro »

Tumba skrev:
Hittade jag med nu!

Verkar som sagt tufft att klara det på ett stopp men är väl aldrig fel att sträcka på benen ytterligare en gång antar jag
Förstår din tanke, därför jag ska byta till bil med längre räckvidd men när det ör kallt så går räckvidden ner och ett kort stopp om det inte ör kö vill säga gör inte så mycket på 30 mil.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av Hedman »

Är bilen varm och vägarna utan modd eller regn så är det typ +10% för mig.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av Matte »

Jag skulle inte chansa på 30mil i vinterklimat. Min erfarenhet säger att man ska minst ha 20% till godo när det finns risk för snö/snövallar/blåst
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1797
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av tor-ake »

Handlar inte om att chansa, det finns ju SuC i Söderhamn, Sveg och Åsarna. Märker man att det inte räcker fram tar man bara en kort bensträckare där.
Åkt sträckan två vintrar med en M3 SR+, ingen värmepump, snöstorm, både oplogat och fast bakom plogbil. Ångestfritt ändå. Men vi får väl se hur det blir till vintern med köer av andra märken på dessa SuC.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av Matte »

tor-ake skrev:
Handlar inte om att chansa, det finns ju SuC i Söderhamn, Sveg och Åsarna.
Håller med, finns det alternativ längst vägen så är det inga problem :)
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av marklubb »

Vi körde Uppsala-Messlingen (7 mil nordväst om Hede) i vintras. Några minusgrader (ner till kanske -10 sista 5 milen). 2 vuxna, 2 tonåringar, hund och takbox. Hade gått utmärkt med bara laddning till 100% i Hudiksvall men vi har ingen laddstolpe vid stugan så jag ville ha tillräcklig med laddning för att ta oss till Ramundberget dagen efter. Laddade därför nästan fullt i Sveg också. Vi åt på Max i Hudiksvall och handlade på ICA i Sveg och både gångerna var laddningen klar innan vi var klara, så inget problem alls.

Om du har en MY2022 har du dessutom några mil längre räckvidd än vår 2021, så det går nog bra med en laddning så länge det inte är väldigt kallt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av jonasl »

Stopptiden blir ju längre med ett stopp än två. Så om man bara stannar för att ladda och inte gör något annat under tiden så är det snabbare med fler stopp.

Men allt som oftast tar ju det man tar sig för under laddningen längre tid än man behöver för att ladda tillräckligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AlphaEcho
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2021 07:35

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av AlphaEcho »

Matte skrev:
Jag skulle inte chansa på 30mil i vinterklimat. Min erfarenhet säger att man ska minst ha 20% till godo när det finns risk för snö/snövallar/blåst
Kör på samma tänk med extra buffert vid fjällresor vintertid. Förra året var det vid flera tillfällen kilometerlånga köer i mötande körfält. Själv blev jag bara ståendes en halvtimme. Men tänker att jag vill ha tillräckligt med batteri för campmode i x antal timmar för att sedan kunna ta mig till nästa laddare.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av Ilduce77 »

Om oturen skulle vara framme under en vinterresa och man skulle bli stående i en lång kö..

Vilket är effektivast för att spara på laddningen i batteriet?

Ska man köra camp mode eller ska man bara sitta med bilen "igång"?

Min första tesla, så jag vet inte riktigt hur den funkar ännu.. Den kanske stänger av sig efter ett tag och camp mode är enda alternativet?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1797
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av tor-ake »

Camp mode innebär att bilen är igång, men att yttre belysning är av. Du behöver inte göra något speciellt om du fastnar i kö. 10% batteri räcker till att hålla värmen på i 10 timmar i sträng vinterkyla.
Vet inte om ryzen-processorna i infotainmenten drar mycket mer om man spelar Cuphead&mugman eller kollar högupplöst youtube än om man bara laddar mobilen och kollar teve i den? Är högst frågan om några hundra wattimmar i så fall.

7,5kWh (10% model-y-batteri) är mycket energi
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Räckvidd MY LR vintertid

Inlägg av Ilduce77 »

Tackar! :)
Skriv svar