Vi tänkte först åka till Norge, men på grund av dåligt väder styrde vi istället ner till Skåne (från Stockholm)
Sova
Att sova i bilen var riktigt bekvämt. Jag testade en natt själv med enbart madrassen från Tescamp och det fungerade fint. Jag kände direkt att jag ville ha det lite mjukare eftersom vi skulle sova så många nätter i rad så jag kompletterade med en madrass från Jysk som vi lade ovanpå den andra madrassen. Kombinationen gjorde att det blev riktigt mjukt och skönt.
Att hitta sovplatser var inga större problem. Vi använde oss av kartan i bilen och zoomade in på lämpliga platser. Ibland stötte vi dock på en vägbom när vi väl kom nära och fick leta efter ett nytt ställe, men det var inga större problem då vi hade gott om tid. Vi letade först och främst efter platser nära havet.
Vi använde oss av camp mode och satte temperaturen till behagliga nitton grader hela natten (vi hade med ett tunnare duntäcke) och det drog ungefär en procent batteri per timme.
För insynsskydd och för att det inte skulle bli för ljust tidigt på morgonen köpte jag gardiner från Tescamp som fungerade väldigt bra och var lätta att montera.
Vi hade inget skydd för taket då det skapar mycket mer rymd och helt tar bort klaustrofobiska känslor att kunna se ut.
Jag är 190 centimeter lång och kunde ligga i princip utsträckt på rygg när vi körde fram framsätena ända längst fram och pallrade upp med lite packning under madrassen mellan framsätena och baksätena.
Tescamp-madrass:
https://www.amazon.se/dp/B08X17CDRP/ref ... 21_TE_item
Jysk-madrass:
https://jysk.se/sovrum/madrasser/skumma ... -dreamzone
Tescamp-insynsskydd:
https://www.amazon.com/gp/product/B09NB ... UTF8&psc=1
Ladda
Vi testade att ladda vid följande super chargers:
Linköping
Toftaholm
Löddeköpinge
Ystad
Kristianstad
Kalmar
Edsbruk (Tindered)
Ingen kö någonstans förutom i Löddeköpinge där vi fick vänta cirka 10 minuter. Det var mest Norrmän som laddade och jag antar att det är ett naturligt laddstopp för dem för vidare färd söderut.
Förbrukning
Vi körde totalt 177 mil och snittförbrukningen landade på 179Wh/km.
Då körde vi mest motorvägsmil med en hastighet av 100-120 km/h.
Förutom det hade vi som sagt camp mode aktiverat cirka 10 timmar per dygn, laddade våra telefoner regelbundet, samt hade en kylbox inkopplad 15-16 timmar per dygn (endast avstängd medan vi sov då den har en fläkt som låter ganska mycket).
Förvaring och annat
Några saker som inhandlades för att göra resan bekvämare och enklare:
Kylbox (som var inkopplad och aktiverad 15-16 timmar per dygn och höll allt kylt utan problem under natten när den var avstängd:
https://www.amazon.se/dp/B094G49NNV/ref ... 21_TE_item
Hopfällbart campingbord från Jula:
https://www.jula.se/catalog/fritid/fril ... rd-008683/
Campingstolar (kan varmt rekommenderas då de tar väldigt liten plats i frunken):
https://www.amazon.se/dp/B07NT77GT8/ref ... _item?th=1
Ljusslinga för extra mys på kvällarna (kan med fördel även drivas av en powerbank utanför bilen):
https://www.amazon.se/gp/product/B09BZ4 ... UTF8&psc=1
En 10-liters vattendunk som fick åka i subtrunken
Och för säkerhets skull även en portabel elektrisk luftpump:
https://www.amazon.se/dp/B07XZCLGVQ/ref ... 21_TE_item
Slutsats
Vissa dagar nöjde vi oss med att bada i havet och andra besökte vi badhus för att duscha.
I mitten av veckan tog vi en natt på hotell då det var riktigt uselt väder, men under bättre väderförhållanden hade det inte behövts.
En lärdom är att det inte blir helt plant när baksätet är nedfällt och det avhjälptes genom att parkera lite sluttande, men om det inte är möjligt behövs andra alternativ. Antingen plastbockar som husbilar använder eller genom att lägga handdukar eller liknande nere vid fötterna under madrassen.
Jag kan varmt rekommendera att köra camping i en Model Y och det är något vi kommer göra fler gånger (nästa gång Norge!)
