Dela nät till MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Esnilsson
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 apr 2022 19:06

Dela nät till MYP

Inlägg av Esnilsson »

Nu när prövotiden för premium connectivity har gått ut och jag inte bestämt om förlängning så delar jag nät från min telefon till bilen.
Problemet är att jag måste göra samma procedur varje gång.
-Slå på Wi-Fi i bilen så den börjar söka efter nät.
-Tar en stund för bilen att hitta delningen
-Ofta behöver jag slå av/på internetdelning på telefon för att bilen ska hitta nätet.
Är det någon inställning jag missat?
Några fler som upplever det som ett störningsmoment?
Finns någon lösning?
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Dela nät till MYP

Inlägg av Ilduce77 »

Esnilsson skrev:
Nu när prövotiden för premium connectivity har gått ut och jag inte bestämt om förlängning så delar jag nät från min telefon till bilen.
Problemet är att jag måste göra samma procedur varje gång.
-Slå på Wi-Fi i bilen så den börjar söka efter nät.
-Tar en stund för bilen att hitta delningen
-Ofta behöver jag slå av/på internetdelning på telefon för att bilen ska hitta nätet.
Är det någon inställning jag missat?
Några fler som upplever det som ett störningsmoment?
Finns någon lösning?
Tacksam för svar.
Jag har en mobil router som ligger i mittkonsollen.

Har bilen stått länge, mer än 1-2 dagar, måste jag söka upp routern igen, så bilen kan ansluta.

Upp till 1-2 dagar håller bilen fast vid routerns nätverk.

Antar att det kanske är routern som stänger av efter ett tag, när den märker att inget skickas eller tas emot...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3707
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dela nät till MYP

Inlägg av jonasl »

Wifi är på när bilen är i Park.

Gå in på inställningar för det wifinät du ansluter till och välj att det ska fortsätta vara anslutet även när du kör, så slipper du joxa.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tur tut
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 apr 2022 22:52

Re: Dela nät till MYP

Inlägg av Tur tut »

Om man delar sin telefon eller ett modem wifi med bilen kommer man då åt samma funktioner som man gör om man har premium connectivity? Förutom att det då strular lite vid starten, gissar att man kanske oxå blir av med viss funktionalitet som övervakning av bilen då den är parkerad etc eller?
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 okt 2021 23:16
Referralkod: ts.la/kristian389856

Re: Dela nät till MYP

Inlägg av Bira »

Jag betalar gladeligen 99 kr i månaden för att slippa hålla på med olika procedurer varje gång man ska åka iväg med bilen. Varför göra det krångligt för sig själv för småpengar?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3707
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dela nät till MYP

Inlägg av jonasl »

Tur tut skrev:
Om man delar sin telefon eller ett modem wifi med bilen kommer man då åt samma funktioner som man gör om man har premium connectivity? Förutom att det då strular lite vid starten, gissar att man kanske oxå blir av med viss funktionalitet som övervakning av bilen då den är parkerad etc eller?
Allt utom satellitkarta och visualisering av trafik fungerar. Navigation tar ändå hänsyn till trafikläget.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Dela nät till MYP

Inlägg av Westtech »

jonasl skrev:
Tur tut skrev:
Om man delar sin telefon eller ett modem wifi med bilen kommer man då åt samma funktioner som man gör om man har premium connectivity? Förutom att det då strular lite vid starten, gissar att man kanske oxå blir av med viss funktionalitet som övervakning av bilen då den är parkerad etc eller?
Allt utom satellitkarta och visualisering av trafik fungerar. Navigation tar ändå hänsyn till trafikläget.
Visualisering av trafikläget? Visar den inte olika färger på vägarna? Så man vet inte om det är tjockt någonstans?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
florencepugh
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 jun 2023 19:12

Re: Dela nät till MYP

Inlägg av florencepugh »

Du kan prova att ändra WiFi-delningsalternativen på din telefon och se till att nätverksinformationen är giltig för att försöka lösa problemen med WiFi-anslutning mellan din telefon och bil. Att återställa telefonens nätverksinställningar och behålla programvaran aktuell på både din telefon och din bil kan också hjälpa anslutningen och lösa problemet.
contexto
Skriv svar