Frågor om Outlander PHEV och e-Golf

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50

Frågor om Outlander PHEV och e-Golf

Inlägg av vigge50 »

Hej
Jag gör ett arbete i högskolan där vi ska ta fram underlag för införskaffande av elbilar i en medelstor organisation och möjliga för och nackdelar med detta. Jag ville inte göra det för enkelt för mig så jag valde Outlander och e-golf och undrar här om någon med erfarenhet av dessa bilar skulle kunna dela med sig av lite för och nackdelar med dessa två bilar som kan tas med. Jag vet att Outlandern har väldigt lågt förmånsvärde men jag kan erkänna att jag inte har full koll på hur detta fungera. Är det som en enkel hyra som ska betalas eller är det mer komplicerat?
Jag har läst lite i Dannis tråd om hur man kan slopa förmånsvärdet men eftersom att detta ska vara riktat mot en medelstor organisation så är det kanske inte någon mening med att ta med det.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Frågor om Outlander PHEV och e-Golf

Inlägg av danni »

Man leasar bilen. Hur ett sånt upplägg ser ut finns det många trådar om här, annars kan du googla det. Fördelen med att leasa är att man får lyfta halva momsen på leasingavgiften, vilket gör att det blir helt överlägset att låna eller för den delen köpa bilen kontant. Tricket med förmånsvärdet gör upplägget bättre för den anställde, men spelar ingen som helst roll för företaget. Outlandern har väldigt lågt förmånsvärde vilket ihop med låga bränslekostnader ger väldigt låg kostnad för den anställde, men också låg arbetsgivaravgift på förmånen. Sen kostar bilen rätt mycket för företaget att leasa eftersom den är dyr i inköp.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Har en eGolf, vet inte exakt vad du vill veta, men kör på med frågor. Äger den privat, så kan inte svara på nåt om att införskaffa till juridisk person.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

danni skrev:
Man leasar bilen. Hur ett sånt upplägg ser ut finns det många trådar om här, annars kan du googla det. Fördelen med att leasa är att man får lyfta halva momsen på leasingavgiften, vilket gör att det blir helt överlägset att låna eller för den delen köpa bilen kontant. Tricket med förmånsvärdet gör upplägget bättre för den anställde, men spelar ingen som helst roll för företaget. Outlandern har väldigt lågt förmånsvärde vilket ihop med låga bränslekostnader ger väldigt låg kostnad för den anställde, men också låg arbetsgivaravgift på förmånen. Sen kostar bilen rätt mycket för företaget att leasa eftersom den är dyr i inköp.
När jag kollar på Mitsubishis hemsida så står det att förmånsvärdet är 946 kr/mån netto men när jag kollar på Skatteverkets hemsida så står det 3841 kr/mån. På Mitsubishis hemsida står det dessutom 4099 kr/mån i finansiering. Betyder det att företaget betalar 4099 kr/mån för bilen och sen den som använder bilen betala skatt motsvarande förmånsvärdet eller har jag missförstått helt? Har försökt hänga med flera trådar om ämnet men känner att jag inte riktigt förstår hur det hänger ihop.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

HelectriC skrev:
Har en eGolf, vet inte exakt vad du vill veta, men kör på med frågor. Äger den privat, så kan inte svara på nåt om att införskaffa till juridisk person.
Hur är räckvidden på sommar och vinter vid normal körning med golfen?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

vigge50 skrev:
danni skrev:
När jag kollar på Mitsubishis hemsida så står det att förmånsvärdet är 946 kr/mån netto men när jag kollar på Skatteverkets hemsida så står det 3841 kr/mån. På Mitsubishis hemsida står det dessutom 4099 kr/mån i finansiering. Betyder det att företaget betalar 4099 kr/mån för bilen och sen den som använder bilen betala skatt motsvarande förmånsvärdet eller har jag missförstått helt? Har försökt hänga med flera trådar om ämnet men känner att jag inte riktigt förstår hur det hänger ihop.
Det är skatteverket du ska gå på
946kr kan vara den bilogaste modellen utan någon utrustning eller nåt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Kan vara så att du väljer fel modell på Skatteverket..? 3841kr/mån låter som för en "vanlig" dieselbil..
Förmånsvärdet på min V60 D5 TE (hybrid) ligger på ca 2700kr/mån med det skapligt välutrustade summum-paketet... (tror jag.. den har ännu inte dykt upp på Skatteverkets hemsida, jag kollar V60 D6 TE som är lite dyrare med större motor.. bör inte vara dyrare än den i allafall.)

Men kanske är annorlunda med Outlandern...

När det gäller det dom skriver på hemsidan med "netto" är det ju vad förmånsvärdet kostar arbetstagaren i form av skatt.
900kr är väl ungefär vad man betalar i skatt per månad om man har ett förmånsvärde på ca 3000kr. (Om man inte går över brytgränsen för statlig skatt...)

Sett från ett företags/en företagares synvinkel så kostar ju också förmånsvärdet i form av sociala kostnader. Man betalar alltså sociala avgifter (arbetsgivaravgifter) för den summa som förmånsvärdet är. Och arbetstagaren betalar skatt.. Förmånsvärdet är alltså som en lön, bara det att man inte ser röken av pengarna man egentligen får på kontot, utan det räknas som att man får den summan som just förmån för att man får använda företagets bil privat.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Fötmånavärdet för Outlandern ör ca 2000 i grundutförande. De 941 "netto" som står på hemsidan är vad skatten blir vid 50% marginalskatt. Lite fult sätt att få värdet att låta lägre än det är. 3841 på skv måste vara en fossilvariant du hittar.
Har själv haft en Outlander med största utrustningslistapaketet. Den låg på ca 2800:-

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

vigge50 skrev:
danni skrev:
Du har kollat fel modell för förmånsvärdet. Ingen av modellerna av Outlander har ett så högt förmånsvärde 3841 kr i grundutförande. Outlander PHEV börjar på 1 891 kr (vilket med 50% marginalskatt blir 946 kr netto).

Ja, företaget betalar finansiering, försäkring, service, och allt sånt. Den anställde betalar inkomstskatt på förmånsvärdet och företaget betalar arbetsgivaravgift på förmånsvärdet. Så om vi tar dina siffror som exempel så betalar alltså företaget 4099 kr / mån i leasing (som man får dra av halva momsen på), och 1891 * 31,42% = 594 kr i arbetsgivaravgift på förmånsvärdet. Och den anställde betalar 946 kr i inkomstskatt på förmånsvärdet (om den anställde har en marginalskatt på 50%). Siffran 4099 kr i leasing inkluderar dock garanterat en hög kontantinsats, troligen 20%, som företaget också betalar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
HelectriC skrev:
Hur är räckvidden på sommar och vinter vid normal körning med golfen?
Allt är ju väldigt beroende på omgivning, sätt att köra, temp etc etc. Men vi har ca 12-14 mil nu på vintern med 18" hjul (std är 16" vilket gör en del skillnad). På sommaren har vi ca 14-17mil om jag inte minns helt fel. Då körs bilen alltid i vanlig komfortmodus, inga batterisparande aktiviteter alls. Min fru orkar inte bry sig om sånt och hon kör den primärt. Sen är det i tillägg ganska kuperat här, men å andra sidan så är snitthastigheten ganska låg (mest 50-70 vägar). Förvärmning är ganska utslagsgivande på om man får den korta distansen i intervallen eller inte, speciellt nu på vintern.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Om du kollar elbilforum.no och väljer delforum eGolf, så kan du läsa massor om just eGolfen!
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar