DIY laddningsschema

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

spacecowboy

DIY laddningsschema

Inlägg av spacecowboy »

Igår kväll tröttnade jag till slut på att e-Niron glömmer laddningsschemat. Här är min nya rutin:
  1. Koppla in bilen till laddboxen
  2. Blippa kortet
  3. Tryck på knappen i HomeAssistant för att omedelbart avbryta laddningen
  4. Sov
Kl 01:10 triggas homeassistant
  • om bilen är hemma
  • om den är inpluggad
  • så startar laddningen
Och bara för att vara riktigt på den säkra sidan för jag litar inte ett öre på att bilen inte ska bestämma sig för att börja ladda lite hipp som happ
  • om bilen laddar
  • och klockan är UTANFÖR 01:00 till 05:00
  • så STOPPA laddning
Det tog en arg och trött kund drygt 30 min att lösa det här extremt irriterande (och DYRA) problemet men Kia/Hyundais tusentals anställda kan inte?
Fungerande laddningsschema ligger högt upp på kravlistan inför nästa bil kan jag säga...
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Re: DIY laddningsschema

Inlägg av Dagfinn »

spacecowboy skrev:
Igår kväll tröttnade jag till slut på att e-Niron glömmer laddningsschemat. Här är min nya rutin:
  2. Blippa kortet
  4. Sov
  • om bilen är hemma
  • om den är inpluggad
  • så startar laddningen
Och bara för att vara riktigt på den säkra sidan för jag litar inte ett öre på att bilen inte ska bestämma sig för att börja ladda lite hipp som happ
  • om bilen laddar
  • så STOPPA laddning
Det tog en arg och trött kund drygt 30 min att lösa det här extremt irriterande (och DYRA) problemet men Kia/Hyundais tusentals anställda kan inte?
Fungerande laddningsschema ligger högt upp på kravlistan inför nästa bil kan jag säga...
Beroende på vilket elbolag du har kan du kanske koppla dom till bilen, det gör jag med Greenely för smart laddning med timpris. Sen finns det kanske laddboxar som kan schemalägga oxå?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
spacecowboy

Re: DIY laddningsschema

Inlägg av spacecowboy »

Dagfinn skrev:
spacecowboy skrev:
  2. Blippa kortet
  4. Sov
  • om bilen är hemma
  • om den är inpluggad
  • så startar laddningen
  • om bilen laddar
  • så STOPPA laddning
Beroende på vilket elbolag du har kan du kanske koppla dom till bilen, det gör jag med Greenely för smart laddning med timpris. Sen finns det kanske laddboxar som kan schemalägga oxå?
Bor i BRF så det går tyvärr inte. Föreningen har spotpris.
Skriv svar