Pris installation Tesla WC

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Liston
Inlägg: 18
Blev medlem: 16 mar 2022 21:57

Pris installation Tesla WC

Inlägg av Liston »

Hej,

Vad anser ni om fakturan jag fick för installationen av WC gen 3 (5200kr för boxen på hemsidan som firman köpte ut åt mig)? lite mindre än 3 timmars jobb så var det klart. Jag sa ok innan till offerten på 7700kr men känns saftigt...
50% grönt avdrag så blir timpriset för jobbet väldigt högt. Vad har ni andra betalat för installation av Tesla WC?
Tesla WC.PNG
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Pris installation Tesla WC

Inlägg av tor-ake »

Det är tyvärr dessa priser man ser, sedan det gröna avdraget infördes. Konsumenten får mycket litet av stödet, elektrikern tar allt.

Jag har fått många olika installationer utförda, senast för tre år sedan och då var det 500kr för framkörning och cirka 600kr/tim ink moms för småarbeten.
För installation av trefasuttaget utanpå garaget där jag laddar, inkl säkringar och några meter kabel betalade jag 2500 kr.

Men om det skall grävas, eller om det är jobb som kräver två elektriker, då rullar tusenlappar fortare så klart.

Det var också under en tid vanligt att de installerade en extra jordfelsbrytare eftersom vissa boxar inte hade likströmsdetektering, det kostade 5000kr extra, det är inte det som har hänt hos dig? Skall inte behövas med WC gen3 är jag ganska säker på.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3641
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Pris installation Tesla WC

Inlägg av Tellus »

Då har elektrikern tagit 12275kr för 3 timmar :roll:
Min elektriker tog 1891kr för 2,5 timme men det var ca 4 år sedan.
813E03ED-21F5-4D19-B17D-46D15A8A3431.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6537
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Pris installation Tesla WC

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev:
Det var också under en tid vanligt att de installerade en extra jordfelsbrytare eftersom vissa boxar inte hade likströmsdetektering, det kostade 5000kr extra, det är inte det som har hänt hos dig? Skall inte behövas med WC gen3 är jag ganska säker på.
JFB typ B är dyr som sagt typ 2-3kSEK. Behöver inte gen3 den verkligen? Kanske räcker det med en typ A till den senare?

edit: Det verkar stämma, från gen3-manualen:
Wall Connector har en inbyggd jordfelsbrytare (RCD, typ A + DC 6 mA). Fördelen med detta skydd är att RCDkretsbrytare typ B inte behövs vid montering av Gen 3 Wall Connector-enheter. Läs i de lokala föreskrifterna om vilken typ av brytare som krävs.
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Pris installation Tesla WC

Inlägg av Mr_Ewing »

Det ser ut som vanligt när staten ska bidra till att fler köper miljövänligt.
Elfirman i det här fallet tar hela bidraget rakt ner i egen ficka.
Vi installerade en laddbox på arbetet - vi köpte in boxen själva (5500kr) och betalade elektrikern för 3 timmars arbete samt material och bil (3200kr) - totalt 8700kr.
Sen sökte vi ersättning själva och fick nåt bidrag som jag inte kommer ihåg hur stort det var.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
marchr
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 apr 2022 13:18

Re: Pris installation Tesla WC

Inlägg av marchr »

Jag köpte ett "paket" med laddbox och installation från Chargehome. Slutsumman ser ni i bilden.
Laddbox.jpg
Skriv svar