Jag har snokat runt lite på forumet och andra ställen på nätet, men blir inte riktigt klok. Någon här som har bra koll på processen kring att sälja en företagsleasad bil? Jag har skrivit och frågat Santander, men får väldigt slappa svar. Känns som det sitter någon tonårig sommarjobbare och svarar på mailen. Det har även uttalats att det ska komma ett utskick kring övergången 6 månader innan leasingsperiodens slut, och det har det inte gjort heller...
Jag har en Model S 70D från 2016 som jag började leasa 1 nov 2019. Således borde leasingen löpa ut 1 nov 2022, tänker jag. Santander sa att den löper ut sista december. Oavsett så verkar det inte vara några större problem att sälja den innan leasingperiodens slut. Det verkar onekligen som att det finns ett stort värde i att sälja bilen själv, snarare än att bara lämna tillbaka den för restvärdet. Men det verkar inte vara "att bara sälja den", förstår jag när jag googlar på ämnet... Det talas om skatter, moms och garantier... Många föredrar att lämna bilen till kvd, förstår jag.
Någon kunnig här inne som är villig att upplysa mig på ämnet? Eller om ni har tips på var jag ska vända mig för upplysning?
Sälja leasingbil
Moderator: Redaktion
Re: Sälja leasingbil
Det går nog inte att ge ett generellt svar. Det beror dels på om den är finansiellt eller operationellt leasad, samt så beror det på leasingbolag.La_Jungla skrev:Jag har snokat runt lite på forumet och andra ställen på nätet, men blir inte riktigt klok. Någon här som har bra koll på processen kring att sälja en företagsleasad bil? Jag har skrivit och frågat Santander, men får väldigt slappa svar. Känns som det sitter någon tonårig sommarjobbare och svarar på mailen. Det har även uttalats att det ska komma ett utskick kring övergången 6 månader innan leasingsperiodens slut, och det har det inte gjort heller...
Jag har en Model S 70D från 2016 som jag började leasa 1 nov 2019. Således borde leasingen löpa ut 1 nov 2022, tänker jag. Santander sa att den löper ut sista december. Oavsett så verkar det inte vara några större problem att sälja den innan leasingperiodens slut. Det verkar onekligen som att det finns ett stort värde i att sälja bilen själv, snarare än att bara lämna tillbaka den för restvärdet. Men det verkar inte vara "att bara sälja den", förstår jag när jag googlar på ämnet... Det talas om skatter, moms och garantier... Många föredrar att lämna bilen till kvd, förstår jag.
Någon kunnig här inne som är villig att upplysa mig på ämnet? Eller om ni har tips på var jag ska vända mig för upplysning?
Min Honda E var finansiellt leasad via Santander. Det gick bra att lösa i förtid men kostade lite extra räntepengar... Bör inte vara några stora pengar när du har så kort tid kvar på leasingen.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Sälja leasingbil
Jag sålde min leasade MB eqc till riddermark, de betalar det leasing bolaget ville ha för att lösa bilen och resten fick jag till mitt konto.
Begär en lösenoffert på din bil så vet du var leasing bolaget vill ha för bilen.
Begär en lösenoffert på din bil så vet du var leasing bolaget vill ha för bilen.