https://www.atl.nu/doosan-har-salt-sin- ... -i-sverige
Doosan har sålt sin första elgrävare på svenska marknaden.
https://asia.doosanequipment.com/en/equ ... -excavator
Moderator: Redaktion
https://www.atl.nu/doosan-har-salt-sin- ... -i-sverige
Doosan har sålt sin första elgrävare på svenska marknaden.
Men vikteffekten med hydraulik är bra. Tyvärr blir rena ellösningar rätt klumpiga.SkipperO skrev:Lovande. Hoppas man hittar ett alternativ till hydraulik framöver som ökar effektiviteten. Hydraulik är generellt ganska ineffektivt. Om man som i exempelbilden flyttar järnskrot från en hög till en annan utför man i princip noll nyttigt fysiskt arbete, utan all energi blir förluster som kan minimeras. En elektrisk aktuator med ”regenerering” när den sänker skopan skulle rimligen dra mycket mindre ström.
Jodå dom går bra att renovera, linsen är ganska dyr dock, för att den skall klara typ 0-10000-0 rpm många gånger i minutenZalman3 skrev:Men vikteffekten med hydraulik är bra. Tyvärr blir rena ellösningar rätt klumpiga.SkipperO skrev:Lovande. Hoppas man hittar ett alternativ till hydraulik framöver som ökar effektiviteten. Hydraulik är generellt ganska ineffektivt. Om man som i exempelbilden flyttar järnskrot från en hög till en annan utför man i princip noll nyttigt fysiskt arbete, utan all energi blir förluster som kan minimeras. En elektrisk aktuator med ”regenerering” när den sänker skopan skulle rimligen dra mycket mindre ström.
När jag byggde hydraulaggregat på 80-talet så hade man stora elmotorer och en fysiskt liten hydraulpump.
Kom ihåg att den hydraulmotor som i en skördare kapar stocken, där tog man ut upp till 40hk
ur en liten 10cc Volvo flygmotor. Det är en hydraulmotor som är lite större än min knytnäve.
Dock gick det inte att renovera dessa motorer, gick nåt fel blev det bara skrot.