Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Moderator: Redaktion
Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Jag tänkte lite långsamt börja be om offerter för solceller och evt batteri, men vilka företag bör man kontakta och vilka kanske bäst undvika? Eller finns det någon central tjänst där alla företag bjuder på uppdrag?
Jo, jag vet, är lite sent ute, men polletten börjar ju sakteliga falla.
Region Uppsala, förresten. Villa.
Jo, jag vet, är lite sent ute, men polletten börjar ju sakteliga falla.
Region Uppsala, förresten. Villa.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Hej!
Svea solar och Otovo tex., jag har solceller och även beställt ett batteri från de förstnämnda.
Beroende på storlek på anläggning så kan det bli så att du vill optimera med två år av grönt bidrag.
Tips att välja hybridväxelriktare, det gjorde tyvärr inte jag så kommer få leva med de extra omvandlingsförlusterna.
Svea solar och Otovo tex., jag har solceller och även beställt ett batteri från de förstnämnda.
Beroende på storlek på anläggning så kan det bli så att du vill optimera med två år av grönt bidrag.
Tips att välja hybridväxelriktare, det gjorde tyvärr inte jag så kommer få leva med de extra omvandlingsförlusterna.
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Jag har samma fråga fast bor i Eskilstuna.
Ecokraft är ju självskrivna men dyra.
Ecokraft är ju självskrivna men dyra.
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Hur gör man detta? Installation över årsskiftet?zed skrev:Hej!
Svea solar och Otovo tex., jag har solceller och även beställt ett batteri från de förstnämnda.
Beroende på storlek på anläggning så kan det bli så att du vill optimera med två år av grönt bidrag.
Tips att välja hybridväxelriktare, det gjorde tyvärr inte jag så kommer få leva med de extra omvandlingsförlusterna.
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Jag anlitar Upplands Energi. Bra pris och lång lokal närvaro. Kändes bra helt enkelt. Jag bor även så jag har de som nätägare.
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Antar att du måste få fakturor två olika år. Är väl en begränsning i tid när det ska ha slutförts också man kan alltså inte förfakturera och släpa med installationen.
Bästa vore kanske att ta växelriktare och batteri innan nyår och solceller efter.
Resonemanget är att växelriktare då hör till energilagret och får 50% avdrag istället för 15.
Bästa vore kanske att ta växelriktare och batteri innan nyår och solceller efter.
Resonemanget är att växelriktare då hör till energilagret och får 50% avdrag istället för 15.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Vi gjorde exakt så. Fick 50% på växelriktare och en batterimodul och tog resten av modulerna efter årsskiftet.zed skrev:Antar att du måste få fakturor två olika år. Är väl en begränsning i tid när det ska ha slutförts också man kan alltså inte förfakturera och släpa med installationen.
Bästa vore kanske att ta växelriktare och batteri innan nyår och solceller efter.
Resonemanget är att växelriktare då hör till energilagret och får 50% avdrag istället för 15.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2499
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Vill du komma undan billigt så brukar det då och då säljas överblivna solceller på blocket från större installationer (då kan man köpa riktigt billigt).
MVH
MVH
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Vilka batterier har ni eller har ni fått offert på? Beställde faktiskt QCells idag. 9 kWh och växelriktare 10 kW, samt 8 solpaneler. Vill kunna driva hushållet på batteriet 7-22 dagligen men det kommer gå åt lite mer batteri då.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
En sak att tänka på i dessa tider av långa förseningar är att vissa stora leverantörer (tex Vattenfall) betalar ut ersättning för missad produktion vid försenad installation...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Jag valde till slut SeSol, ok pris, men det som tilltalade mig var att allt jobb utförs av egen personal. Inga underleverantörer att krångla med.
Fått bra bemötande från första kontakt, genom alla frågor och nu under installation.
De är i full gång med montering på nylagt tak och det ser bra ut hittills.
Ett tips oavsett ålder på tak är att ha extra takpannor nära till hands.
Fått bra bemötande från första kontakt, genom alla frågor och nu under installation.
De är i full gång med montering på nylagt tak och det ser bra ut hittills.
Ett tips oavsett ålder på tak är att ha extra takpannor nära till hands.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
renes skrev:Jag tänkte lite långsamt börja be om offerter för solceller och evt batteri, men vilka företag bör man kontakta och vilka kanske bäst undvika? Eller finns det någon central tjänst där alla företag bjuder på uppdrag?
Jo, jag vet, är lite sent ute, men polletten börjar ju sakteliga falla.
Region Uppsala, förresten. Villa.
Skulle absolut kolla med Solcellen.nu. Ligger dessutom i Österbybruk
Jag blev positivt överraskad av dem. Installerade iofs för ett år sedan när marknaden inte var lika hysterisk, men fick bra återkoppling på frågor och väl utfört jobb.
Audi Q8 e-tron 55 -24
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Ang. solceller:
ETC El har funnits länge och min bild är att de sedan starten velat bygga så mycket solcellsanläggningar som möjligt av ideologiska skäl. Gissar att det kan påverka prisbilden på ett positivt sätt...
https://etcel.se/solceller/
Vet inte hur många leverantörer som kan erbjuda riktigt estetiskt tilltalande lösningar. Det kanske många kan nu för tiden... Annars finns ju de här:
https://sunroof.se/sv/
OBS: Jag har ingen egen erfarenhet, och känner inte heller till kundnöjdheten hos de här bolagen, så kan inte uttala mig om kvalitén på det utförda arbetet...
ETC El har funnits länge och min bild är att de sedan starten velat bygga så mycket solcellsanläggningar som möjligt av ideologiska skäl. Gissar att det kan påverka prisbilden på ett positivt sätt...
https://etcel.se/solceller/
Vet inte hur många leverantörer som kan erbjuda riktigt estetiskt tilltalande lösningar. Det kanske många kan nu för tiden... Annars finns ju de här:
https://sunroof.se/sv/
OBS: Jag har ingen egen erfarenhet, och känner inte heller till kundnöjdheten hos de här bolagen, så kan inte uttala mig om kvalitén på det utförda arbetet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Cyprezz skrev:Jag har samma fråga fast bor i Eskilstuna.
Ecokraft är ju självskrivna men dyra.
Prova Hero solkraft kolla speciellt på garantin på cellerna 35 år! Samt ett dyrare och bättre montage.
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Jag går i samma tankar som dig.renes skrev:Jag tänkte lite långsamt börja be om offerter för solceller och evt batteri, men vilka företag bör man kontakta och vilka kanske bäst undvika? Eller finns det någon central tjänst där alla företag bjuder på uppdrag?
Jo, jag vet, är lite sent ute, men polletten börjar ju sakteliga falla.
Region Uppsala, förresten. Villa.
Första frågan för min del är om det skall beställas med eller utan batteri. För min del ser jag största fördelen med batteri att kunna köra ö-drift och slippa strömavbrott (har iofs inte haft mer än något enstaka som varat mer än en timme senaste tio åren så kanske inte ett bra argument). Är ekonomin ett bättre argument för batteri?
Hur har ni andra resonerat kring frågan om batteri eller inte?
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
För mig hade batteri varit självklart av båda skälen. Fortsätter priserna variera som idag blir det klart lönsamt utöver att det är bra för miljön och skönt att ha backup.johanh skrev:Jag går i samma tankar som dig.renes skrev:Jag tänkte lite långsamt börja be om offerter för solceller och evt batteri, men vilka företag bör man kontakta och vilka kanske bäst undvika? Eller finns det någon central tjänst där alla företag bjuder på uppdrag?
Jo, jag vet, är lite sent ute, men polletten börjar ju sakteliga falla.
Region Uppsala, förresten. Villa.
Första frågan för min del är om det skall beställas med eller utan batteri. För min del ser jag största fördelen med batteri att kunna köra ö-drift och slippa strömavbrott (har iofs inte haft mer än något enstaka som varat mer än en timme senaste tio åren så kanske inte ett bra argument). Är ekonomin ett bättre argument för batteri?
Hur har ni andra resonerat kring frågan om batteri eller inte?
Är mycket frustrerad över att ha "låst in mig" med växelriktare från Solaredge och optimerare.
Skulle definitivt köpt så du iaf har en hybridväxelriktare så du enkelt kan uppgradera senare.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Jag borde köpt en hybridväxelriktare från början. Undrar om man kan sälja växelriktaren begagnat och ersätta med en hybrid kanske?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Har beställt ytterligare 17 kW solcellsanläggning och tänkte förbereda för batteri men merkostnaden på ca 20 kkr utan batteri känns på gränsen för att det ska vara lönt, sen hade dom sma växelriktare och deras största hybrid var på 10 kW så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Deras förslag var att köra med ac batterier, vilka verkar vara mindre effektiva.bjelkeman skrev:Jag borde köpt en hybridväxelriktare från början. Undrar om man kan sälja växelriktaren begagnat och ersätta med en hybrid kanske?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
AC batterier är alltså batterier med inbyggd växelriktare. Alla! Batterier är DC i grunden.Dafro skrev:Har beställt ytterligare 17 kW solcellsanläggning och tänkte förbereda för batteri men merkostnaden på ca 20 kkr utan batteri känns på gränsen för att det ska vara lönt, sen hade dom sma växelriktare och deras största hybrid var på 10 kW så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Deras förslag var att köra med ac batterier, vilka verkar vara mindre effektiva.
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Nähä, ursäkta om jag var otydlig, tror alla vet det. Koppla in dom på ac sidan då. Var mer intresserad av vad ni anser om dessa.LarsL skrev:AC batterier är alltså batterier med inbyggd växelriktare. Alla! Batterier är DC i grunden.Dafro skrev:Har beställt ytterligare 17 kW solcellsanläggning och tänkte förbereda för batteri men merkostnaden på ca 20 kkr utan batteri känns på gränsen för att det ska vara lönt, sen hade dom sma växelriktare och deras största hybrid var på 10 kW så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Deras förslag var att köra med ac batterier, vilka verkar vara mindre effektiva.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Hur är solceller designade? Får man själv montera solceller om installationsfirman har dragit kablarna fram? Kan de installera en växelriktare som maxar säkringen och sedan köper man solceller i efterhand?NiklasTesla skrev:Vill du komma undan billigt så brukar det då och då säljas överblivna solceller på blocket från större installationer (då kan man köpa riktigt billigt).
MVH
Jag har ett ganska litet tak synligt åt sydost och funderar på markställning i nästa steg. Hade ju varit ganska perfekt om man kunde få taket lagt och sedan ha draget kablar till platsen på gärdet och bara kunna trava på solceller när man hittar billiga. Men det funkar väl inte så… antar jag.
Antar att det är samma med batterier. Här hade det varit perfekt att ha en bas nu som sedan går att bygga vidare på när man får tag i mer batterier.
Edit: antar att hela skiiten räknas som fast installation så att man måste ha ut överbelastade solcellsinstallatörer.
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Den här bloggaren monterade solceller på backen: http://snabbladdad.se/LarsL skrev:Hur är solceller designade? Får man själv montera solceller om installationsfirman har dragit kablarna fram? Kan de installera en växelriktare som maxar säkringen och sedan köper man solceller i efterhand?
Jag har ett ganska litet tak synligt åt sydost och funderar på markställning i nästa steg. Hade ju varit ganska perfekt om man kunde få taket lagt och sedan ha draget kablar till platsen på gärdet och bara kunna trava på solceller när man hittar billiga. Men det funkar väl inte så… antar jag.
Antar att det är samma med batterier. Här hade det varit perfekt att ha en bas nu som sedan går att bygga vidare på när man får tag i mer batterier.
Edit: antar att hela skiiten räknas som fast installation så att man måste ha ut överbelastade solcellsinstallatörer.
jag tror att han satte upp själva solcellerna själv, sen kopplade en elektriker ihop allt. Det borde man spara lite pengar på i så fall.
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Tack! Ska kolla domPkX skrev:Cyprezz skrev:Jag har samma fråga fast bor i Eskilstuna.
Ecokraft är ju självskrivna men dyra.
Prova Hero solkraft kolla speciellt på garantin på cellerna 35 år! Samt ett dyrare och bättre montage.
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Jag tycker också det känns bäst med batteri men velar som sagt.Legato skrev:För mig hade batteri varit självklart av båda skälen. Fortsätter priserna variera som idag blir det klart lönsamt utöver att det är bra för miljön och skönt att ha backup.johanh skrev:
Jag går i samma tankar som dig.
Första frågan för min del är om det skall beställas med eller utan batteri. För min del ser jag största fördelen med batteri att kunna köra ö-drift och slippa strömavbrott (har iofs inte haft mer än något enstaka som varat mer än en timme senaste tio åren så kanske inte ett bra argument). Är ekonomin ett bättre argument för batteri?
Hur har ni andra resonerat kring frågan om batteri eller inte?
Är mycket frustrerad över att ha "låst in mig" med växelriktare från Solaredge och optimerare.
Skulle definitivt köpt så du iaf har en hybridväxelriktare så du enkelt kan uppgradera senare.
Dels kanske nästa bil kommer ha V2G och i så fall med ett betydligt större batteri.
Sedan påstår iaf en leverantör att det är ont om med hybridväxelriktare på mer än 10kw, jag tänkte installera 13-15kw paneler i så fall. Fått offert på dubbla växelriktare från en annan leverantör.
Är det någon som vet hur mycket förluster det är att koppla in batterier på AC-sidan?
Legato, har du inte möjligheten att göra det eller är förlusterna så stora att det är idiotiskt?
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Var nyfiken ang förluster med AC och frågade i någon av solcellsgrupperna. Verkade inte vara så farligt. Hittade dock inga bra alternativ på batterier. Kikade på Sonnen via Ecokraft. Det verkar vara riktigt bra batterier men kostar därefter. Var nära att slå till men föll på att de inte hade någon vettig mjukvara för optimering av laddning/urladdning mht elpriset.johanh skrev:Jag tycker också det känns bäst med batteri men velar som sagt.Legato skrev:För mig hade batteri varit självklart av båda skälen. Fortsätter priserna variera som idag blir det klart lönsamt utöver att det är bra för miljön och skönt att ha backup.johanh skrev:
Jag går i samma tankar som dig.
Första frågan för min del är om det skall beställas med eller utan batteri. För min del ser jag största fördelen med batteri att kunna köra ö-drift och slippa strömavbrott (har iofs inte haft mer än något enstaka som varat mer än en timme senaste tio åren så kanske inte ett bra argument). Är ekonomin ett bättre argument för batteri?
Hur har ni andra resonerat kring frågan om batteri eller inte?
Är mycket frustrerad över att ha "låst in mig" med växelriktare från Solaredge och optimerare.
Skulle definitivt köpt så du iaf har en hybridväxelriktare så du enkelt kan uppgradera senare.
Dels kanske nästa bil kommer ha V2G och i så fall med ett betydligt större batteri.
Sedan påstår iaf en leverantör att det är ont om med hybridväxelriktare på mer än 10kw, jag tänkte installera 13-15kw paneler i så fall. Fått offert på dubbla växelriktare från en annan leverantör.
Är det någon som vet hur mycket förluster det är att koppla in batterier på AC-sidan?
Legato, har du inte möjligheten att göra det eller är förlusterna så stora att det är idiotiskt?
Men om du eller någon annan stött på bra alternativ för prisvärda batterier på AC-sidan så är jag idel öra!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021