Solceller och batteri, vem ska man be om offert?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Solceller och batteri, vem ska man be om offert?

Inlägg av renes »

Jag tänkte lite långsamt börja be om offerter för solceller och evt batteri, men vilka företag bör man kontakta och vilka kanske bäst undvika? Eller finns det någon central tjänst där alla företag bjuder på uppdrag?

Jo, jag vet, är lite sent ute, men polletten börjar ju sakteliga falla.

Region Uppsala, förresten. Villa.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare

Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?

Inlägg av zed »

Hej!
Svea solar och Otovo tex., jag har solceller och även beställt ett batteri från de förstnämnda.
Beroende på storlek på anläggning så kan det bli så att du vill optimera med två år av grönt bidrag.
Tips att välja hybridväxelriktare, det gjorde tyvärr inte jag så kommer få leva med de extra omvandlingsförlusterna.
Cyprezz
elbilist

Inlägg av Cyprezz »

Jag har samma fråga fast bor i Eskilstuna.

Ecokraft är ju självskrivna men dyra.
Aida

Inlägg av Aida »

zed skrev:
Hej!
Svea solar och Otovo tex., jag har solceller och även beställt ett batteri från de förstnämnda.
Beroende på storlek på anläggning så kan det bli så att du vill optimera med två år av grönt bidrag.
Tips att välja hybridväxelriktare, det gjorde tyvärr inte jag så kommer få leva med de extra omvandlingsförlusterna.
Hur gör man detta? Installation över årsskiftet?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Jag anlitar Upplands Energi. Bra pris och lång lokal närvaro. Kändes bra helt enkelt. Jag bor även så jag har de som nätägare.
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare

Inlägg av zed »

Antar att du måste få fakturor två olika år. Är väl en begränsning i tid när det ska ha slutförts också man kan alltså inte förfakturera och släpa med installationen.
Bästa vore kanske att ta växelriktare och batteri innan nyår och solceller efter.
Resonemanget är att växelriktare då hör till energilagret och får 50% avdrag istället för 15.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

zed skrev:
Antar att du måste få fakturor två olika år. Är väl en begränsning i tid när det ska ha slutförts också man kan alltså inte förfakturera och släpa med installationen.
Bästa vore kanske att ta växelriktare och batteri innan nyår och solceller efter.
Resonemanget är att växelriktare då hör till energilagret och får 50% avdrag istället för 15.
Vi gjorde exakt så. Fick 50% på växelriktare och en batterimodul och tog resten av modulerna efter årsskiftet.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Vill du komma undan billigt så brukar det då och då säljas överblivna solceller på blocket från större installationer (då kan man köpa riktigt billigt).

MVH
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Vilka batterier har ni eller har ni fått offert på? Beställde faktiskt QCells idag. 9 kWh och växelriktare 10 kW, samt 8 solpaneler. Vill kunna driva hushållet på batteriet 7-22 dagligen men det kommer gå åt lite mer batteri då.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

En sak att tänka på i dessa tider av långa förseningar är att vissa stora leverantörer (tex Vattenfall) betalar ut ersättning för missad produktion vid försenad installation...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

Jag valde till slut SeSol, ok pris, men det som tilltalade mig var att allt jobb utförs av egen personal. Inga underleverantörer att krångla med.
Fått bra bemötande från första kontakt, genom alla frågor och nu under installation.

De är i full gång med montering på nylagt tak och det ser bra ut hittills.
Ett tips oavsett ålder på tak är att ha extra takpannor nära till hands.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Inlägg av JoeMad »

renes skrev:
Jag tänkte lite långsamt börja be om offerter för solceller och evt batteri, men vilka företag bör man kontakta och vilka kanske bäst undvika? Eller finns det någon central tjänst där alla företag bjuder på uppdrag?

Skulle absolut kolla med Solcellen.nu. Ligger dessutom i Österbybruk
Jag blev positivt överraskad av dem. Installerade iofs för ett år sedan när marknaden inte var lika hysterisk, men fick bra återkoppling på frågor och väl utfört jobb.
Audi Q8 e-tron 55 -24
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ang. solceller:

ETC El har funnits länge och min bild är att de sedan starten velat bygga så mycket solcellsanläggningar som möjligt av ideologiska skäl. Gissar att det kan påverka prisbilden på ett positivt sätt...

https://etcel.se/solceller/

Vet inte hur många leverantörer som kan erbjuda riktigt estetiskt tilltalande lösningar. Det kanske många kan nu för tiden... Annars finns ju de här:

https://sunroof.se/sv/

OBS: Jag har ingen egen erfarenhet, och känner inte heller till kundnöjdheten hos de här bolagen, så kan inte uttala mig om kvalitén på det utförda arbetet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
PkX
Teslaägare

Inlägg av PkX »

Cyprezz skrev:

Prova Hero solkraft kolla speciellt på garantin på cellerna 35 år! Samt ett dyrare och bättre montage.
johanh

Inlägg av johanh »

renes skrev:

Jag går i samma tankar som dig.
Första frågan för min del är om det skall beställas med eller utan batteri. För min del ser jag största fördelen med batteri att kunna köra ö-drift och slippa strömavbrott (har iofs inte haft mer än något enstaka som varat mer än en timme senaste tio åren så kanske inte ett bra argument). Är ekonomin ett bättre argument för batteri?
Hur har ni andra resonerat kring frågan om batteri eller inte?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

johanh skrev:
renes skrev:

Första frågan för min del är om det skall beställas med eller utan batteri. För min del ser jag största fördelen med batteri att kunna köra ö-drift och slippa strömavbrott (har iofs inte haft mer än något enstaka som varat mer än en timme senaste tio åren så kanske inte ett bra argument). Är ekonomin ett bättre argument för batteri?
För mig hade batteri varit självklart av båda skälen. Fortsätter priserna variera som idag blir det klart lönsamt utöver att det är bra för miljön och skönt att ha backup.

Är mycket frustrerad över att ha "låst in mig" med växelriktare från Solaredge och optimerare.

Skulle definitivt köpt så du iaf har en hybridväxelriktare så du enkelt kan uppgradera senare.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag borde köpt en hybridväxelriktare från början. Undrar om man kan sälja växelriktaren begagnat och ersätta med en hybrid kanske?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

bjelkeman skrev:
Jag borde köpt en hybridväxelriktare från början. Undrar om man kan sälja växelriktaren begagnat och ersätta med en hybrid kanske?
Har beställt ytterligare 17 kW solcellsanläggning och tänkte förbereda för batteri men merkostnaden på ca 20 kkr utan batteri känns på gränsen för att det ska vara lönt, sen hade dom sma växelriktare och deras största hybrid var på 10 kW så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Deras förslag var att köra med ac batterier, vilka verkar vara mindre effektiva.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Dafro skrev:
Har beställt ytterligare 17 kW solcellsanläggning och tänkte förbereda för batteri men merkostnaden på ca 20 kkr utan batteri känns på gränsen för att det ska vara lönt, sen hade dom sma växelriktare och deras största hybrid var på 10 kW så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Deras förslag var att köra med ac batterier, vilka verkar vara mindre effektiva.
AC batterier är alltså batterier med inbyggd växelriktare. Alla! Batterier är DC i grunden.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

LarsL skrev:
Dafro skrev:
AC batterier är alltså batterier med inbyggd växelriktare. Alla! Batterier är DC i grunden.
Nähä, ursäkta om jag var otydlig, tror alla vet det. Koppla in dom på ac sidan då. Var mer intresserad av vad ni anser om dessa.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

NiklasTesla skrev:
Vill du komma undan billigt så brukar det då och då säljas överblivna solceller på blocket från större installationer (då kan man köpa riktigt billigt).

MVH
Hur är solceller designade? Får man själv montera solceller om installationsfirman har dragit kablarna fram? Kan de installera en växelriktare som maxar säkringen och sedan köper man solceller i efterhand?

Jag har ett ganska litet tak synligt åt sydost och funderar på markställning i nästa steg. Hade ju varit ganska perfekt om man kunde få taket lagt och sedan ha draget kablar till platsen på gärdet och bara kunna trava på solceller när man hittar billiga. Men det funkar väl inte så… antar jag.
Antar att det är samma med batterier. Här hade det varit perfekt att ha en bas nu som sedan går att bygga vidare på när man får tag i mer batterier.

Edit: antar att hela skiiten räknas som fast installation så att man måste ha ut överbelastade solcellsinstallatörer.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

LarsL skrev:
Hur är solceller designade? Får man själv montera solceller om installationsfirman har dragit kablarna fram? Kan de installera en växelriktare som maxar säkringen och sedan köper man solceller i efterhand?

Jag har ett ganska litet tak synligt åt sydost och funderar på markställning i nästa steg. Hade ju varit ganska perfekt om man kunde få taket lagt och sedan ha draget kablar till platsen på gärdet och bara kunna trava på solceller när man hittar billiga. Men det funkar väl inte så… antar jag.
Antar att det är samma med batterier. Här hade det varit perfekt att ha en bas nu som sedan går att bygga vidare på när man får tag i mer batterier.

Edit: antar att hela skiiten räknas som fast installation så att man måste ha ut överbelastade solcellsinstallatörer.
Den här bloggaren monterade solceller på backen: http://snabbladdad.se/
jag tror att han satte upp själva solcellerna själv, sen kopplade en elektriker ihop allt. Det borde man spara lite pengar på i så fall.
Cyprezz
elbilist

Inlägg av Cyprezz »

PkX skrev:
Cyprezz skrev:

Prova Hero solkraft kolla speciellt på garantin på cellerna 35 år! Samt ett dyrare och bättre montage.
Tack! Ska kolla dom
johanh

Inlägg av johanh »

Legato skrev:
johanh skrev:

För mig hade batteri varit självklart av båda skälen. Fortsätter priserna variera som idag blir det klart lönsamt utöver att det är bra för miljön och skönt att ha backup.

Är mycket frustrerad över att ha "låst in mig" med växelriktare från Solaredge och optimerare.

Skulle definitivt köpt så du iaf har en hybridväxelriktare så du enkelt kan uppgradera senare.
Jag tycker också det känns bäst med batteri men velar som sagt.
Dels kanske nästa bil kommer ha V2G och i så fall med ett betydligt större batteri.
Sedan påstår iaf en leverantör att det är ont om med hybridväxelriktare på mer än 10kw, jag tänkte installera 13-15kw paneler i så fall. Fått offert på dubbla växelriktare från en annan leverantör.
Är det någon som vet hur mycket förluster det är att koppla in batterier på AC-sidan?
Legato, har du inte möjligheten att göra det eller är förlusterna så stora att det är idiotiskt?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

johanh skrev:
Legato skrev:
johanh skrev:

Jag tycker också det känns bäst med batteri men velar som sagt.
Dels kanske nästa bil kommer ha V2G och i så fall med ett betydligt större batteri.
Sedan påstår iaf en leverantör att det är ont om med hybridväxelriktare på mer än 10kw, jag tänkte installera 13-15kw paneler i så fall. Fått offert på dubbla växelriktare från en annan leverantör.
Är det någon som vet hur mycket förluster det är att koppla in batterier på AC-sidan?
Legato, har du inte möjligheten att göra det eller är förlusterna så stora att det är idiotiskt?
Var nyfiken ang förluster med AC och frågade i någon av solcellsgrupperna. Verkade inte vara så farligt. Hittade dock inga bra alternativ på batterier. Kikade på Sonnen via Ecokraft. Det verkar vara riktigt bra batterier men kostar därefter. Var nära att slå till men föll på att de inte hade någon vettig mjukvara för optimering av laddning/urladdning mht elpriset.

Men om du eller någon annan stött på bra alternativ för prisvärda batterier på AC-sidan så är jag idel öra!

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar