Dexter86 skrev:
Snabbladdning är som bekant inte bra för batteriet om man gör det för ofta, följdfrågan på det är vad är ofta?
150-250kW+ Bör man logiskt sett inte så vid 1-2x i veckan gissar jag då effekten är ganska hög
Batterierna i Model 3 är inte så värst känsliga för ”snabbladdning”.
Batterierna har blitt bättre och påverkas mindre än äldre model S-batterier.
Det som först och främst händer vid snabbladdning är att det uppstår ”lithium plating”. (Jag skippar översättningen på lithium plating)
Lithium plating kan minimeras/undvikas med förvärmning av batterier. 40 grader eller mer är bra för att minimera lithium plating. Tesla model 3 förvärmer (i vart fall min M3P 2021) till 50C eller aningen mer.
Min modell är att alltid förvärma när det är möjligt då det minskar slitaget vid snabbladdning på SuC.
Dexter86 skrev:
Men 50kW laddning då, det är ju DC laddning, men inte någon vidare ”snabb”hastighet
Eller hastigheten kanske inte har med saken att göra (även om det rimligtvis bör göra det)?
Tror ni det degraderar batteriet mycket om man använder en sådan säg 1 till 2x i veckan?
Batteriet är ett likströmsbatteri och laddas alltid med likström.
När man laddar med AC skickar man ström till ombordladdaren som såklart laddar batteriet med DC (gör om AC ombord och laddar med likström).
Både AC och DC laddar batteriet i sig med likström/ DC med skillnaden att det blir max 11kW på eb model 3/Y och, är det 16 på en vanlig S/X?
Man brukar räkna med att normal laddatröm är 0.2C, dvs en strömstyrka som är 0.2 x kapaciteten är långsam standardladdning. Lithiumbatterier specas oftast med normal laddning som 0.2C
För att enkelt översätta det blir laddeffekten 0.2x kapaciteten i kWh.
För ett 80kWh batteri blir normal standardladdning alltså 16kW.
Att ladda långsammare än detta hjälper troligen inte till att bespara batteriet slitage så länge inte batteriet är överdrivet kallt.
Snabbladdning per definition är ofta 1C eller mer, dvs att det tar 1h eller mindre att ladda från tomt till fullt.
För att ladda SuC bör man alltså förvärma, då det är ganska stora strömmar. 250kW motsvarar cirka 3.5C.
Laddar man med 50kW är inte slitaget speciellt stort, och batteriet bör ha lite värme för att inte lithium plating ska uppstå. Jag har svarat på samma sak i en annan tråd och postat en bild på lithium plating vs batteritemperatur. Ska se om jag hittar tråden med minnesbilden är att lithium plating ej torde vara ett problem bara batteriet är runt 25 grader eller varmare.
Är det sommar och man har kört bilen innan är mest troligt batteriet minst 25 grader före, då har vi troligen mer eller mindre inget extra slitage att tala om.
Är det vinter och bilen stått ute kanske vi har ett extra slitage initialt (bilen värmer batteriet så att att det inte är för kallt men det kommer ta ett tag innan batteriet är 25C om det var kallt innan. Mest troligt låter Tesla inte strömmen blir jättehög innan batteriet fått upp temperaturen men
det är möjligt att man kan få lite ökat slitage mot hemmaladdning.
[Edit]här:
viewtopic.php?p=629294#p629294