Sida 1 av 1

Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 19 sep 2022 23:30
av Bzbzbz
Nu har man haft turen att få en bil levererad i februari med nya 16v li-ion batteriet, tänkte man.

Men efter att ha testat 3 st inverters, och ingen av de fungerar, så undrar man hur de tänkt när man beslutade att gå över till en spänning som inte använts tidigare i några tillbehör.
Läst lite om att folk haft problem med kylboxar osv också.

Till min fråga - finns det någon som löst detta på något sätt? Har någon testat en 220v inverter som de vet fungerar med 16-17v?

Tack på förhand!

Re: Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 20 sep 2022 07:49
av mikebike
Det kanske finns en marknad för spänningsreducerare?

Re: Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 20 sep 2022 12:32
av agehall
Det känns inte helt optimalt. Att reducera från 16V till 12V funkar nog om man vill köra en telefonladdare, men vill man sedan köra en inverter lär man få rätt stora förluster…

Re: Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 20 sep 2022 12:42
av mikebike
agehall skrev:
Det känns inte helt optimalt. Att reducera från 16V till 12V funkar nog om man vill köra en telefonladdare, men vill man sedan köra en inverter lär man få rätt stora förluster…
Ja, då räcker det inte att sätta några dioder i serie, det måste till en riktig step-down converter.

Re: Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 20 sep 2022 14:12
av mikebike
Denna från Aliexpress borde ju funka:

Re: Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 20 sep 2022 15:51
av R2_m3
Beställde nu en sådan på AliExpress för 12V40A så ska räcka till den 300W Inverter jag tidigare köpte (men inte provat).
bra pris tycker jag, 22USD inkl frakt.
Provade invertern med mitt labbaggregat och den klarade upp till 15V men däröver fick man en felkod så det verkar som StepDown convertern behövs.
Kan ju vara bra att ha till annat med som kräver 12V.

Re: Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 20 sep 2022 16:07
av Teslaspolen
Knepigt att välja att göra allt okompatibelt, och ändå inte hoppa upp på 48v eller vad man nu tänkt sig standarden skulle vara.

Re: Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 20 sep 2022 16:29
av Sciccy
Om man mäter i cigguttaget är det 16v där, eller har dom tagit bort uttaget?

Re: Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 20 sep 2022 17:45
av mikebike
Sciccy skrev:
Om man mäter i cigguttaget är det 16v där, eller har dom tagit bort uttaget?
15,5 Volt har jag mätt i båda mina cig.uttag.
R2_m3 skrev:
Beställde nu en sådan på AliExpress för 12V40A så ska räcka till den 300W Inverter jag tidigare köpte (men inte provat).
bra pris tycker jag, 22USD inkl frakt.
Provade invertern med mitt labbaggregat och den klarade upp till 15V men däröver fick man en felkod så det verkar som StepDown convertern behövs.
Kan ju vara bra att ha till annat med som kräver 12V.
Återkom gärna med en recension.

Re: Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 20 sep 2022 19:41
av Bjelke
mikebike skrev:
agehall skrev:
Det känns inte helt optimalt. Att reducera från 16V till 12V funkar nog om man vill köra en telefonladdare, men vill man sedan köra en inverter lär man få rätt stora förluster…
Ja, då räcker det inte att sätta några dioder i serie, det måste till en riktig step-down converter.
Eller så gör det det, för man behöver väl inte ta sig ner till 12V utan snarare 14V borde räcka för det är
väl ungefär på den nivån i en vanlig bil med motorn igång (dvs när generatorn går)…
Fast ”burken” ovan lär ju funka bra också :)

Re: Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 20 sep 2022 20:25
av chaffis75
Bjelke skrev:
mikebike skrev:
agehall skrev:
Det känns inte helt optimalt. Att reducera från 16V till 12V funkar nog om man vill köra en telefonladdare, men vill man sedan köra en inverter lär man få rätt stora förluster…
Ja, då räcker det inte att sätta några dioder i serie, det måste till en riktig step-down converter.
Eller så gör det det, för man behöver väl inte ta sig ner till 12V utan snarare 14V borde räcka för det är
väl ungefär på den nivån i en vanlig bil med motorn igång (dvs när generatorn går)…
Fast ”burken” ovan lär ju funka bra också :)
Ja 14 volt är. Normal spänning dör en fossil bil som är ung och har ett friskt batteri..

I en bil räknar man med att spänningen ska ligga mellan 16-9 volt (lite beroende på märke) utan att några system ska påverkas

Re: Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 21 sep 2022 07:52
av Sciccy
Undra om det är 16v i 13 poliga, kanske får byta glödlampor i släpet oftare?

Re: Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 21 sep 2022 08:18
av mikebike
Sciccy skrev:
Undra om det är 16v i 13 poliga, kanske får byta glödlampor i släpet oftare?
Uthyrarna kanske bannar nyare Teslor?

Re: Nya 16v batteriet - inga tillbehör fungerar

Postat: 21 sep 2022 10:52
av chaffis75
Sciccy skrev:
Undra om det är 16v i 13 poliga, kanske får byta glödlampor i släpet oftare?
De lär de ju vara.. Tror inte de har stepdown på delar av systemet utan de kör nog allt på 16 volt.. Men som sagt tänkt på att 12 volt egentligen är 14 volt i en normalt fungerande fossil bil.