Tesla 2023
Moderator: Redaktion
Tesla 2023
Tesla har börjat bygga 2023 års modeller av M3 och MX.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla 2023
*LOL* Tänkte precis ställa samma fråga när jag läste Zalmans inlägg!Fredrik j skrev:Har tesla börjat med modellår?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det har de ju alltid haft. Blandas det kanske ihop med att Tesla implementerar förändringar kontinuerligt och inte nödvändigtvis samlat till t.ex. refresh?martinot skrev:*LOL* Tänkte precis ställa samma fråga när jag läste Zalmans inlägg!Fredrik j skrev:Har tesla börjat med modellår?
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det har de väl inte?MC Red skrev:Det har de ju alltid haft. Blandas det kanske ihop med att Tesla implementerar förändringar kontinuerligt och inte nödvändigtvis samlat till t.ex. refresh?martinot skrev:*LOL* Tänkte precis ställa samma fråga när jag läste Zalmans inlägg!Fredrik j skrev:Har tesla börjat med modellår?
De har väl bara haft tillverkningsår utan modellår.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Har dom inte haft lite större uppdateringar på senhösten sista åren och byter modellår bokstav i chassinumret i samband med det.
Oktober 2020
https://electrek.co/2020/10/16/tesla-la ... -features/
November 2021
https://driveteslacanada.ca/model-3/ful ... uncovered/
Oktober 2020
https://electrek.co/2020/10/16/tesla-la ... -features/
November 2021
https://driveteslacanada.ca/model-3/ful ... uncovered/
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Det finns ett modelår i chassienumret.Nicke Nyfiken skrev:Det har de väl inte?
De har väl bara haft tillverkningsår utan modellår.
Det har då vart så ett bra tag.
Min är byggd oktober 2020 men är av
Modelår 2021.
Tionde siffran är modelår.Tesla Model 3
VIN-kod 5YJ3E7EC6M
A= 2010
B= 2011
C= 2012
osv ( I saknas)
M=2021
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
2022:orna är byggda från och med 2021-12-31
2021 i oktober 2020
2020 i oktober 2019
2019 i januari 2019 förutom Model X som började byggas i oktober 2018
2018 i december 2017
Ovanstående är från svenska registreringar. Det kan så klart inte uteslutas att det byggts bilar tidigare som inte nådde hit.
2021 i oktober 2020
2020 i oktober 2019
2019 i januari 2019 förutom Model X som började byggas i oktober 2018
2018 i december 2017
Ovanstående är från svenska registreringar. Det kan så klart inte uteslutas att det byggts bilar tidigare som inte nådde hit.
Driver sajten Car.info
Är det dessa modeller som kommer utan vissa sensorer och förlitar sig på Tesla vision?
När ni läser om de olika skillnader mellan modeller/refresh/face lift, var brukar Ni hitta den infon?
När ni läser om de olika skillnader mellan modeller/refresh/face lift, var brukar Ni hitta den infon?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Model Y levereras redan utan parkeringssensorer, så det är inte knutet till modellår.Nighthawk skrev:Är det dessa modeller som kommer utan vissa sensorer och förlitar sig på Tesla vision?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag har inte hängt med riktigt i allt som händer här, men funktionen är ersatt av kamerorna då antar jag? För helt saknas väll inte funktionen antar jag? Så fungerar bra ändå, eller är det en försämring?Nicolaee skrev:Parkeringssensorer saknas redan i Model Y, därför är det inte beroende av årsmodell. drift boss
- mikebike
- Teslaägare
Jo, funktionen saknas helt. Planen är att kamerorna skall användas för avståndsbedömning, men ännu finns ingen sådan mjukvara och jag är skeptisk till att detta någonsin skall kunna fungera med våt bakkamera och obefintlig frontkamera.Anmg skrev:Jag har inte hängt med riktigt i allt som händer här, men funktionen är ersatt av kamerorna då antar jag? För helt saknas väll inte funktionen antar jag? Så fungerar bra ändå, eller är det en försämring?Nicolaee skrev:Parkeringssensorer saknas redan i Model Y, därför är det inte beroende av årsmodell. drift boss
Precis, tills vidare får man klara sig utan parkeringshjälp i sin nya 800k kronors bil..mikebike skrev:Jo, funktionen saknas helt. Planen är att kamerorna skall användas för avståndsbedömning, men ännu finns ingen sådan mjukvara och jag är skeptisk till att detta någonsin skall kunna fungera med våt bakkamera och obefintlig frontkamera.Anmg skrev:Jag har inte hängt med riktigt i allt som händer här, men funktionen är ersatt av kamerorna då antar jag? För helt saknas väll inte funktionen antar jag? Så fungerar bra ändå, eller är det en försämring?Nicolaee skrev:Parkeringssensorer saknas redan i Model Y, därför är det inte beroende av årsmodell. drift boss
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Vet inte hur det är på 3 och Y men på min S så gör uppvirvlande snö som packar sig på bilen att jag ändå inte har någon parkeringshjälp halva året….Maw skrev:Precis, tills vidare får man klara sig utan parkeringshjälp i sin nya 800k kronors bil..mikebike skrev:Jo, funktionen saknas helt. Planen är att kamerorna skall användas för avståndsbedömning, men ännu finns ingen sådan mjukvara och jag är skeptisk till att detta någonsin skall kunna fungera med våt bakkamera och obefintlig frontkamera.Anmg skrev:Jag har inte hängt med riktigt i allt som händer här, men funktionen är ersatt av kamerorna då antar jag? För helt saknas väll inte funktionen antar jag? Så fungerar bra ändå, eller är det en försämring?Nicolaee skrev:Parkeringssensorer saknas redan i Model Y, därför är det inte beroende av årsmodell. drift boss
”Parkeringsassistans ej tillgänglig” är i alla fall bättre än det ständiga pipandet jag hade på BMWn och Jaguaren!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Nej, du har förstås rätt. Det är lika bra att skippa parkeringshjälpen helt..LarsaR skrev:Vet inte hur det är på 3 och Y men på min S så gör uppvirvlande snö som packar sig på bilen att jag ändå inte har någon parkeringshjälp halva året….Maw skrev:Precis, tills vidare får man klara sig utan parkeringshjälp i sin nya 800k kronors bil..mikebike skrev:Jo, funktionen saknas helt. Planen är att kamerorna skall användas för avståndsbedömning, men ännu finns ingen sådan mjukvara och jag är skeptisk till att detta någonsin skall kunna fungera med våt bakkamera och obefintlig frontkamera.Anmg skrev:Jag har inte hängt med riktigt i allt som händer här, men funktionen är ersatt av kamerorna då antar jag? För helt saknas väll inte funktionen antar jag? Så fungerar bra ändå, eller är det en försämring?Nicolaee skrev:Parkeringssensorer saknas redan i Model Y, därför är det inte beroende av årsmodell. drift boss
”Parkeringsassistans ej tillgänglig” är i alla fall bättre än det ständiga pipandet jag hade på BMWn och Jaguaren!

VW ID.7 GTX Tourer -25
- mikebike
- Teslaägare
Det har jag aldrig upplevt, på någon bil jag ägt.LarsaR skrev:Vet inte hur det är på 3 och Y men på min S så gör uppvirvlande snö som packar sig på bilen att jag ändå inte har någon parkeringshjälp halva året….Maw skrev:Precis, tills vidare får man klara sig utan parkeringshjälp i sin nya 800k kronors bil..mikebike skrev:Jo, funktionen saknas helt. Planen är att kamerorna skall användas för avståndsbedömning, men ännu finns ingen sådan mjukvara och jag är skeptisk till att detta någonsin skall kunna fungera med våt bakkamera och obefintlig frontkamera.Anmg skrev:Jag har inte hängt med riktigt i allt som händer här, men funktionen är ersatt av kamerorna då antar jag? För helt saknas väll inte funktionen antar jag? Så fungerar bra ändå, eller är det en försämring?Nicolaee skrev:Parkeringssensorer saknas redan i Model Y, därför är det inte beroende av årsmodell. drift boss
Irriterande ljud har jag bara när jag kör in i parkeringshus, bilen tycker hela tiden att diverse prylar är i vägen.
På min Model 3 havererade styrdonet till parkeringsassistansen, så jag var utan i en månad. Jag saknade det...och därför är det inte aktuellt att hämta ut en bil utan.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Det är redan på gång med utrullning av mjukvaran som ska ersätta USS. https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... 2022-40-4/
Återstår att se hur bra det kommer fungera men vi lär få veta rätt snart.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- mikebike
- Teslaägare
Som sagt, utan frontkamera och smutsig bakkamera låter det omöjligt att detta skall kunna fungera.loftux skrev:Det är redan på gång med utrullning av mjukvaran som ska ersätta USS. https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... 2022-40-4/
Ska man bara använda kameran måste ju grundförutsättningen vara att den är uppvärmd och har spolarmunstycke, men vad är sannolikheten för att det ska hända?mikebike skrev:Som sagt, utan frontkamera och smutsig bakkamera låter det omöjligt att detta skall kunna fungera.loftux skrev:Det är redan på gång med utrullning av mjukvaran som ska ersätta USS. https://driveteslacanada.ca/news/tesla- ... 2022-40-4/