"Intressant" uttalande av Elon Musk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

tesla newbie

"Intressant" uttalande av Elon Musk

Inlägg av tesla newbie »

Har han helt tappat det?:

https://kinamedia.se/2022/10/09/elon-mu ... l-av-kina/

Verkar som att det är viktigare att Tesla får ha fabriker i Kina än att Taiwan ska få fortsätta ha demokrati. Jag gillar Teslas produkter, men börjar mer och mer luta åt att Musk borde får sparken som VD för företaget.
backe

Re: "Intressant" uttalande av Elon Musk

Inlägg av backe »

Vidare sade Musk även att Peking har bett honom att lova att aldrig möjliggöra användningen av Starlink i Kina, vilket alltså skulle ge den kinesiska befolkningen tillgång till ocensurerat internet bortom regimens kontroll.

Det framgår inte av intervjun huruvida Musk har avgett ett sådant löfte, men det är enkelt att föreställa sig vad som skulle hända med Teslas produktion i Kina om detta skedde.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

tesla newbie skrev:

Verkar som att det är viktigare att Tesla får ha fabriker i Kina än att Taiwan ska få fortsätta ha demokrati. Jag gillar Teslas produkter, men börjar mer och mer luta åt att Musk borde får sparken som VD för företaget.
Detta - bland en massa annat - gör det extremt lätt att välja bort Tesla som bilmärke. Jag brukar säga att en kinesisk bil kommer jag aldrig köpa så länge det finns alternativ, jag stödjer inga totalitära regimer. Nu är det bara konstatera att Tesla inte är ett dyft bättre. Kanske rentav värre. Det där rövslickandet och vurmandet för diktaturer som Elon har börjat med är ju bara vedervärdigt. Fy fan. :evil:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
flukke

Inlägg av flukke »

Så han vill kasta Taiwan under bussen för att rädda sin kinesiska fabrik?
Elon stödjer inte bara Ryssland och Putin utan även Kina.. Enligt samma artikel och har också tydligen lovat att aldrig aktivera Starlink i Kina så invånarna inte ska få tillgång till ospårbar internetkommunikation..
Hans fabrik lär väl hälsa hem om han bryter mot det löftet nu.

Så länge han är VD för företaget kommer det garanterat att bli en bojkott från min sida, han måste bort nu
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Man tar sig för pannan.. :roll:

Allt sammantaget blir der nog att avbeställa de två Teslor jag har på order.. får fundera lite. :?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
tslaqqq

Inlägg av tslaqqq »

mati skrev:
tesla newbie skrev:

Detta - bland en massa annat - gör det extremt lätt att välja bort Tesla som bilmärke. Jag brukar säga att en kinesisk bil kommer jag aldrig köpa så länge det finns alternativ, jag stödjer inga totalitära regimer. Nu är det bara konstatera att Tesla inte är ett dyft bättre. Kanske rentav värre. Det där rövslickandet och vurmandet för diktaturer som Elon har börjat med är ju bara vedervärdigt. Fy fan. :evil:
VW är mycket bättre ju dom kör ju fabriker i Ugrien där kina låter oliktänkande sitta i interneringsläger. Köp VW iD.4 o be proud!
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Eljesus räddar världen jo tjena :evil:
Han är ju dessutom 100% beroende av kinesiska batterier förutom bilfabriken där.

Har bott och jobbat i Kina i över 5år för en tid sen. Det är lätt att bli imponerad tills man inser att ALLT de åstadkommer sker på bekostnad av mänskliga rättigheter, miljö och frihet.

Inget blir bättre för någon i världen av att fjäska för kineserna. Ett betydligt större hot än Ryssland på lång sikt.

Elon har nu sjunkit ännu lägre i mitt sinne men jag har aldrig heller varit speciellt imponerad av hans snack tidigare heller. Undra vad som krävs för att fansen ska börja tvivla?
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Elon Zlusk måste sitta så djupt i skiten....Att han tvingas gå arm i arm med Kina och Ryssland, jag har fortfarande svårt att ta in det men det händer på riktigt.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
backe

Inlägg av backe »

tslaqqq skrev:
mati skrev:
tesla newbie skrev:

VW är mycket bättre ju dom kör ju fabriker i Ugrien där kina låter oliktänkande sitta i interneringsläger. Köp VW iD.4 o be proud!
Jag har inte sett en VD för VW som gått ut och öppet gett stöd för varken Ryssland eller Kina i deras kampanjer för att med hårdföra metoder ta över andra länder.

Finns tyvärr få varumärken i väst som inte har produktion i Kina.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Han verkar också tycka att det är positivt att folk arbetar ihjäl sig:

https://www.theguardian.com/technology/ ... rk-culture

Kan väl säga att jag fortfarande gillar Teslas produkter, men jag skulle inte vilja jobba där. Hur produktiv är man om man jobbar till 3 på natten?
Skriv svar