Stater som inte följer detta ska betala 1 000 euro för varje avinstallerad snabbladdare.
https://www.electrive.net/2022/10/10/eu ... ur-ausbau/
EU-parlamentet överväger påföljder om laddinfrastrukturen byggs ut för långsamt.
I oktober vill EU-parlamentet rösta om eventuella sanktioner för medlemsländer och avgiftsnätoperatörer som inte i tillräcklig utsträckning förflyttar utbyggnaden av laddinfrastrukturen.
Många EU-stater "misslyckades helt enkelt med att lämna in nationella strategiplaner", sade den ledande SPD-parlamentarikern Ismail Ertug till "Spiegel". Enligt EU-parlamentets transportutskott ska minst en laddstation finnas tillgänglig var 60:e kilometer längs huvudstråken år 2026.
Stater som inte följer detta ska betala 1 000 euro för varje avinstallerad kolumn, krävde Ertug. Enligt rapporten är det också uppe till diskussion att medlemsländerna utvecklar sanktioner mot laddstationsoperatörer "som inte underhåller stationerna tillräckligt eller inte tillåter kortbetalningar". Detta ska förhindra stater från att "bara fördröja offensiven igen genom passivitet", enligt Ertug.
Den korta artikeln i "Spiegel" ger dock inga detaljer om förslagen. För sådana sanktioner, särskilt de mot laddstationsoperatörerna, skulle det förmodligen fortfarande behöva definieras vad "inte tillräckligt underhållen" betyder exakt. I tider med knappa halvledare och motsvarande svåra tillgång på reservdelar kanske det inte räcker långt att bara titta på tillgängligheten för en laddningspunkt.
Situationen är något annorlunda med de nationella strategiska planer som kritiserats av Ertug. Transportkommittén hade uppmanat regeringarna att senast 2024 lägga fram planer på hur de vill uppnå de bindande nationella minimimålen. Om också målet med "elektriska laddbassänger" var 60:e kilometer bestäms skulle en sådan utbyggnad kunna kvantifieras mer exakt. Skulle Tyskland implementera det planerade Tysklandsnätet skulle kravet sannolikt redan vara uppfyllt.
Ertug är Europaparlamentets föredragande om infrastruktur för alternativa bränslen. Liksom med transportutskottets förslag om täthet av laddstationer måste eventuella sanktioner diskuteras i EU-parlamentets plenum. Om de accepteras där kommer samtal att följa med regeringarna i EU-rådet. Förslagen ska sedan införlivas i motsvarande lagstiftning där.