Kommer elbilsbonusen numera automatiskt?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pjohan
Teslaägare

Kommer elbilsbonusen numera automatiskt?

Inlägg av pjohan »

Hej.

Överallt får man höra att man måste skicka in ett papper för att få sin elbilsbonus, och detta papper ska skickas hem till mig och ska komma inom några veckor från att jag har fått bilen.

Har nu ägt bilen i en och en halv månad, och inte fått något papper.

MEN, läser jag på https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/ under "Är din bil tagen i trafik första gången den 12 juli 2022 eller senare?" (min uttagen i augusti 2022)

Vad behöver jag göra för att få bonus?

Det finns inte längre något krav på att lämna in en försäkran i samband med att man köper en klimatbonusbil.*

Vid tidpunkten för utbetalningen, tidigast sex månader efter bilen tagit i trafik första gången, ska följande villkor vara uppfyllda:

Bilen får inte ha bytt ägare i vägtrafikregistret.
Bilen ska vara registrerad i Sverige, det vill säga den får inte ha avregistrerats på grund av till exempel export eller skrotning.
Bilen får inte ha ändrats så att den inte längre är en klimatbonusbil.
*Om din bil drivs med gas, till exempel metangas eller gengas (ej gasol), så krävs ytterligare uppgifter, se rubrik ”Har du köpt en gasbil?”. Om din bil inte drivs med annat gasbränsle än gasol så behöver du inte göra något mer än att uppfylla ovanstående punkter.
Tolkar jag det rätt att man numera inte behöver göra någonting (mer än att ge fan i att sälja eller ändra bilen :P ) och få pengarna efter lite drygt 6 månader? Låter ju nice, men kan det vara så enkelt? Transportstyrelsen (eller snarare Swedbank som sköter det åt dem) har sedan tidigare mitt konto.
Vit M3, dragkrok
Ej frälst. Än.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer elbilsbonusen numera automatiskt?

Inlägg av Bjelke »

Ja numera är det tydligen så enkelt (som det borde ha varit från början egentligen) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Jag har en annan fråga om lite samma sak.

Vårt ärende prövades igår och efter det skulle pengarna komma under andra halvan av November. Dyker pengarna bara upp "helt plötsligt" eller får man någon slags avisering innan?

/Vänligen,
Magnus
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Chilla skrev:

Vårt ärende prövades igår och efter det skulle pengarna komma under andra halvan av November. Dyker pengarna bara upp "helt plötsligt" eller får man någon slags avisering innan?

/Vänligen,
Magnus
De dyker upp bara i kontot du anmälde på ditt intyg.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

okidoki, tack för svaret :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lerumsexpressen skrev:
Chilla skrev:

/Vänligen,
Magnus
De dyker upp bara i kontot du anmälde på ditt intyg.
Det gick inte att anmäla något konto på det intyget jag skrev på och skickade in. :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Man behöver ha sitt konto registrerat hos Swedbank - SUS (gäller oavsett vad du har för bank). Har du inte det så kommer en avi hem som du måste lösa in.

Se vanliga frågor och svar på länken i första inlägget.
Ioniq 5 FE AWD
Raptor

Inlägg av Raptor »

Jag tror det är ändrade spelregler nu eftersom man måste bevisa att man beställt bilen innan 8 november.
Troligtvis behöver de som fått sina bilar påställda och registrerade innan 7 november inte göra något. Vet ej dock.
Men hur är det med de som beställt bil 7/8 november?

Vi beställde en elbil 8 November och får den nästa vecka, nu vill vi veta hur vi ansöker om bonusen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Raptor skrev:
Jag tror det är ändrade spelregler nu eftersom man måste bevisa att man beställt bilen innan 8 november.
Troligtvis behöver de som fått sina bilar påställda och registrerade innan 7 november inte göra något. Vet ej dock.
Men hur är det med de som beställt bil 7/8 november?

Vi beställde en elbil 8 November och får den nästa vecka, nu vill vi veta hur vi ansöker om bonusen.
Läs gula rutan här. Du behöver inte göra något nu, men eventuellt i framtiden.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar