Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Zalman3 »

Verkligheten börjar komma ikapp den nya regeringen.
Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... till-2024/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1367
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Credde »

Är väl ingen nyhet - tidigare regering har ju pausat höjningen för 2023:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901MJU31

Man behöver ju lång framförhållning för att upphandla biodrivmedelsvolymer
https://carup.se/trots-vallofte-om-snab ... -for-2023/

Kanske MestMotor inte har helt koll på läget.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Andersen »

Zalman3 skrev:
Verkligheten börjar komma ikapp den nya regeringen.
Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... till-2024/
1 januari 2024 var exakt vad Uffe sa i regeringsförklaringen, så det är inget hemligt. Även om han sen lade till att sänkningen skulle gälla hela mandatperioden minsann.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Jeppe_E »

Andersen skrev:
Zalman3 skrev:
Verkligheten börjar komma ikapp den nya regeringen.
Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... till-2024/
1 januari 2024 var exakt vad Uffe sa i regeringsförklaringen, så det är inget hemligt. Även om han sen lade till att sänkningen skulle gälla hela mandatperioden minsann.
Bara ytterligare bevis på hans diagnos som mytoman.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2677
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av frippe »

Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Jeppe_E »

frippe skrev:
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2677
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av frippe »

Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12698
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Men just sänkning av reduktionsplikten kräver väl ingen sedelpress?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av RagWal »

Fredrik j skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Men just sänkning av reduktionsplikten kräver väl ingen sedelpress?
Man skjuter bara CO2-målet i sank och gynnar produkter som Putin säljer.
LarsOJ
Inlägg: 1616
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av LarsOJ »

RagWal skrev:
Fredrik j skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Men just sänkning av reduktionsplikten kräver väl ingen sedelpress?
Man skjuter bara CO2-målet i sank och gynnar produkter som Putin säljer.
Är väl främst för att försöka bromsa inflationen som skjuter många saker i sank.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5489
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av chaffis75 »

RagWal skrev:
Fredrik j skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Men just sänkning av reduktionsplikten kräver väl ingen sedelpress?
Man skjuter bara CO2-målet i sank och gynnar produkter som Putin säljer.
Eller så gynnar man svenska folket, alla har inte råd att byta bil speciellt m begagnat marknaden punkteras.
Och var ska alla elbilar komma ifrån, de äe redan idag svårt att få tag på en elbil.
Många här som lever i en annan värld än vad resten av Sveriges befolkning lever i, inte konstigt SD får så många röster.. Ni ska se de växer ännu mer till nästa val om inte regeringen anpassar sig. Men de finns hopp.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12698
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev:
RagWal skrev:
Fredrik j skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:

Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Men just sänkning av reduktionsplikten kräver väl ingen sedelpress?
Man skjuter bara CO2-målet i sank och gynnar produkter som Putin säljer.
Är väl främst för att försöka bromsa inflationen som skjuter många saker i sank.
Precis. Man ser att i lågkonjunkturens Sverige är det färre som kan/vill investera i en omställning.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av ChristerSjo »

frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Nej låt det ha sin gång. Med elpriser på 5-10 kr och bo räntor på 3-6% så kommer 100 000 tals (milijontals?) hushåll inte klara sin ekonomi. Men när alla räntor och energipriser har slagit igenom över allt (hyresrätt/bostadsrätter/villor) kommer många många med sin inkomst inte kunna bo någonstans. Men då höjer vi inkomsterna då i samma takt. Japp då kommer vi få hyperinflation istället,vilket är förödande för ekonomin

Fritt spånat.

EDIT. Vi har ingen energibrist i Sverige för utom 2-6 dygn per år. Vi har problem att kraften produceras på fel ställen och vi inte har ledningar som kan överföra kraftern dit den behövs.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av LarsL »

frippe skrev:

Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Behöver ju inte kosta något alls bara man sätter en skatt på elproducenterna som motsvarar stödet. Det kostar ju inte mer att producera el från ett vattenkraftverk eller kärnkraftverk trots att priset har stigit.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Jeppe_E »

frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Du bor förmodligen inte i SE4. Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar. Det är nämligen de som bor och driver företag i SE4 som får betala exporten, som svenska kraftnät tjänar grova pengar. På en del av Sveriges befolkning.

Frågan är inte vad man kan göra med 150 miljarder, frågan är mer hur SE4 ska överleva detta på längre sikt. Jag har fram till september betalt 31500 kr i el. För 2021 var den siffran 22000 och för 2020 14500kr. Så mer än en 100% ökning. Är det rimligt?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Zalman3 »

Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar.
Vad gör då dessa människor?
Jo de flyttar till Norrland!
Där finns massor med jobb, både för företagare och privatpersoner!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2677
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av frippe »

Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Du bor förmodligen inte i SE4. Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar. Det är nämligen de som bor och driver företag i SE4 som får betala exporten, som svenska kraftnät tjänar grova pengar. På en del av Sveriges befolkning.

Frågan är inte vad man kan göra med 150 miljarder, frågan är mer hur SE4 ska överleva detta på längre sikt. Jag har fram till september betalt 31500 kr i el. För 2021 var den siffran 22000 och för 2020 14500kr. Så mer än en 100% ökning. Är det rimligt?
Jo jag bor i SE4. Finns mycket i vårt samhälle som inte är rimligt. I en intervju med antingen Ulf Kristersson eller Ebba Busch menades det att vi inte skulle behöva ställa om våra liv för att minska vår klimatpåverkan. Är det rimligt eller är det ett populistiskt uttalande för att vinna ett val?
Alla marknader där politiker går in och försöker "lösa" problem får stora följdproblem.

Jag kan tycka att det finns ett behov av stöd, men knappast generellt. Att vi har familjer som blir förbannade för att de måste dra in på sina två charterresor ser inte jag som ett problem i det korta loppet, knappt i det längre heller. Däremot att vi har familjer och företag som lever på gränsen, det är ett problem. Men då är knappast ett generellt stöd den rätta lösningen.

För att återkomma till reduktionsplikten, var det en intressant ledare i Expressen idag. https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... huvudvark/

Med Eus utsläppsregler, blir det plötsligt inte lika uppenbart toppen att slopa reduktionsplikten, för det får påverkningar på andra delar av landets näring, t.ex. skogsbruk som kunnat öka sin andel av utsläppen. Om nu uppgifterna i ledaren stämmer.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Zalman3 »

Den nya regeringen vill sänka drivmedelspriserna genom att blanda i betydligt mindre biobränsle i fossil bensin och diesel. Nivån i den så kallade reduktionsplikten ska sänkas till EU:s lägstanivå.

Det är något som tidigare fått kritik av bland andra Energimyndigheten, och som nu OKQ8:s hållbarhetschef Lina K Wiles kallar för ”ett monumentalt felsteg i en kritisk tid”.

Det skriver hon i ett inlägg på Linkedin, och fortsätter:

”Jag är extremt oroad över en regeringsförklaring som visar en förfärande brist på krisinsikt gällande klimatfrågan. Vi kan inte vänta och hoppas på minskade utsläpp i framtiden eller någon annanstans. De måste ske här och nu.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Zalman3 »

frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Du bor förmodligen inte i SE4. Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar. Det är nämligen de som bor och driver företag i SE4 som får betala exporten, som svenska kraftnät tjänar grova pengar. På en del av Sveriges befolkning.

Frågan är inte vad man kan göra med 150 miljarder, frågan är mer hur SE4 ska överleva detta på längre sikt. Jag har fram till september betalt 31500 kr i el. För 2021 var den siffran 22000 och för 2020 14500kr. Så mer än en 100% ökning. Är det rimligt?
Jo jag bor i SE4. Finns mycket i vårt samhälle som inte är rimligt. I en intervju med antingen Ulf Kristersson eller Ebba Busch menades det att vi inte skulle behöva ställa om våra liv för att minska vår klimatpåverkan. Är det rimligt eller är det ett populistiskt uttalande för att vinna ett val?
Alla marknader där politiker går in och försöker "lösa" problem får stora följdproblem.

Jag kan tycka att det finns ett behov av stöd, men knappast generellt. Att vi har familjer som blir förbannade för att de måste dra in på sina två charterresor ser inte jag som ett problem i det korta loppet, knappt i det längre heller. Däremot att vi har familjer och företag som lever på gränsen, det är ett problem. Men då är knappast ett generellt stöd den rätta lösningen.

För att återkomma till reduktionsplikten, var det en intressant ledare i Expressen idag. https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... huvudvark/

Med Eus utsläppsregler, blir det plötsligt inte lika uppenbart toppen att slopa reduktionsplikten, för det får påverkningar på andra delar av landets näring, t.ex. skogsbruk som kunnat öka sin andel av utsläppen. Om nu uppgifterna i ledaren stämmer.
Så minskning av reduktionsplikten leder till idiotstopp av avverkningen i skogen!
Räkna med högljudda protester!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar.
Vad gör då dessa människor?
Jo de flyttar till Norrland!
Där finns massor med jobb, både för företagare och privatpersoner!
Är det så, eller är det en åsikt bara? Känns som ett gigantiskt steg att flytta typ 200 mil
norrut liksom… några få kanske men då troligen inte av dom anledningar som nämnts ovan…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar.
Vad gör då dessa människor?
Jo de flyttar till Norrland!
Där finns massor med jobb, både för företagare och privatpersoner!
Är det en rimlig lösning tycker du?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av RagWal »

Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Du bor förmodligen inte i SE4. Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar. Det är nämligen de som bor och driver företag i SE4 som får betala exporten, som svenska kraftnät tjänar grova pengar. På en del av Sveriges befolkning.

Frågan är inte vad man kan göra med 150 miljarder, frågan är mer hur SE4 ska överleva detta på längre sikt. Jag har fram till september betalt 31500 kr i el. För 2021 var den siffran 22000 och för 2020 14500kr. Så mer än en 100% ökning. Är det rimligt?
Elen har blivit dyrare, ja. Men tycker det är märkligt att elen får all skit.
En pizzeria som stänger för att elen är dyr. tex. Hur många kWh-ar behövs för en pizza? Säg 0,2kWh/pizza. Även om priset är 5kr/kWh så blir det en krona extra. Kanske man kan ta ut av kunden?
Skinka och ost har också blivit dyrare...
Men visst. Kunderna som håller hårdare i plånboken blir ju färre, men att elpriset för all skit är ju lite orättvist.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Jeppe_E »

frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Du bor förmodligen inte i SE4. Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar. Det är nämligen de som bor och driver företag i SE4 som får betala exporten, som svenska kraftnät tjänar grova pengar. På en del av Sveriges befolkning.

Frågan är inte vad man kan göra med 150 miljarder, frågan är mer hur SE4 ska överleva detta på längre sikt. Jag har fram till september betalt 31500 kr i el. För 2021 var den siffran 22000 och för 2020 14500kr. Så mer än en 100% ökning. Är det rimligt?
Jo jag bor i SE4. Finns mycket i vårt samhälle som inte är rimligt. I en intervju med antingen Ulf Kristersson eller Ebba Busch menades det att vi inte skulle behöva ställa om våra liv för att minska vår klimatpåverkan. Är det rimligt eller är det ett populistiskt uttalande för att vinna ett val?
Alla marknader där politiker går in och försöker "lösa" problem får stora följdproblem.

Jag kan tycka att det finns ett behov av stöd, men knappast generellt. Att vi har familjer som blir förbannade för att de måste dra in på sina två charterresor ser inte jag som ett problem i det korta loppet, knappt i det längre heller. Däremot att vi har familjer och företag som lever på gränsen, det är ett problem. Men då är knappast ett generellt stöd den rätta lösningen.

För att återkomma till reduktionsplikten, var det en intressant ledare i Expressen idag. https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... huvudvark/

Med Eus utsläppsregler, blir det plötsligt inte lika uppenbart toppen att slopa reduktionsplikten, för det får påverkningar på andra delar av landets näring, t.ex. skogsbruk som kunnat öka sin andel av utsläppen. Om nu uppgifterna i ledaren stämmer.
Jag håller med om att stödet inte behövs på en generell nivå, till alla. Men precis som med barnbidrag/studiebidrag, som heller inte alla behöver, så betalas det ut. Det är ju en negativ konsekvens av det. Det gäller bara att utforma stödet på rätt sätt, vilket verkar vara ett problem, när det egentligen är plättlätt. Max 1500 kWh/månad och så 70% av allt över 1 kr. Då får man ett tak som premierar att man sparar på energin, samtidigt som det ger en viss trygghet.

Uttalandet att vi inte ska behöva ändra vårt levnadssätt för att minska vår klimatpåverkan är ju så korkat och visar bara på hur oinsatt man är i de utmaningar vi har framåt.

Jag har ingen egentlig åsikt om reduktionsplikten och dess nivå, mer än att om man räknar på det lite, så innebär reduktionsplikten i runda slängar 34 st karlshamnsverk i ökade utsläpp, sett till vad karlshamnsverket eldade under 2021. Så då kan man stå och skrika i valrörelsen över att vi eldar fossilt pga elbrist (när det egentligen var lönsamhet som var anledningen och att all el gick på export).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1367
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Så minskning av reduktionsplikten leder till idiotstopp av avverkningen i skogen!
Räkna med högljudda protester!!!
Är det inte bra att skogen får växa även för biologisk mångfald? Ökat avverkning av skogen är väl inte alltid direkt bra (bara se på skogen i Amazonas - dock görs den för annat ändamål...). I norra Sverige lagrar barskogen väl mycket mer kol än t.ex i regnskogen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12698
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?

Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.

Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/

Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Du bor förmodligen inte i SE4. Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar. Det är nämligen de som bor och driver företag i SE4 som får betala exporten, som svenska kraftnät tjänar grova pengar. På en del av Sveriges befolkning.

Frågan är inte vad man kan göra med 150 miljarder, frågan är mer hur SE4 ska överleva detta på längre sikt. Jag har fram till september betalt 31500 kr i el. För 2021 var den siffran 22000 och för 2020 14500kr. Så mer än en 100% ökning. Är det rimligt?
Jo jag bor i SE4. Finns mycket i vårt samhälle som inte är rimligt. I en intervju med antingen Ulf Kristersson eller Ebba Busch menades det att vi inte skulle behöva ställa om våra liv för att minska vår klimatpåverkan. Är det rimligt eller är det ett populistiskt uttalande för att vinna ett val?
Alla marknader där politiker går in och försöker "lösa" problem får stora följdproblem.

Jag kan tycka att det finns ett behov av stöd, men knappast generellt. Att vi har familjer som blir förbannade för att de måste dra in på sina två charterresor ser inte jag som ett problem i det korta loppet, knappt i det längre heller. Däremot att vi har familjer och företag som lever på gränsen, det är ett problem. Men då är knappast ett generellt stöd den rätta lösningen.

För att återkomma till reduktionsplikten, var det en intressant ledare i Expressen idag. https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... huvudvark/

Med Eus utsläppsregler, blir det plötsligt inte lika uppenbart toppen att slopa reduktionsplikten, för det får påverkningar på andra delar av landets näring, t.ex. skogsbruk som kunnat öka sin andel av utsläppen. Om nu uppgifterna i ledaren stämmer.
Problemet är att det inte är familjer på marginalen som driver tillväxten i samhället. Dock är dom ofta väldigt beroende av att det går bra. När stora medelklassen drar in på utgifter blir det lätt lågkonjunktur.
Det är den man vill undvika/mildra.
Skriv svar