https://www.mestmotor.se/automotorsport ... till-2024/Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Moderator: Redaktion
Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Verkligheten börjar komma ikapp den nya regeringen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1367
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Är väl ingen nyhet - tidigare regering har ju pausat höjningen för 2023:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901MJU31
Man behöver ju lång framförhållning för att upphandla biodrivmedelsvolymer
https://carup.se/trots-vallofte-om-snab ... -for-2023/
Kanske MestMotor inte har helt koll på läget.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H901MJU31
Man behöver ju lång framförhållning för att upphandla biodrivmedelsvolymer
https://carup.se/trots-vallofte-om-snab ... -for-2023/
Kanske MestMotor inte har helt koll på läget.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
1 januari 2024 var exakt vad Uffe sa i regeringsförklaringen, så det är inget hemligt. Även om han sen lade till att sänkningen skulle gälla hela mandatperioden minsann.Zalman3 skrev:Verkligheten börjar komma ikapp den nya regeringen.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... till-2024/Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Bara ytterligare bevis på hans diagnos som mytoman.Andersen skrev:1 januari 2024 var exakt vad Uffe sa i regeringsförklaringen, så det är inget hemligt. Även om han sen lade till att sänkningen skulle gälla hela mandatperioden minsann.Zalman3 skrev:Verkligheten börjar komma ikapp den nya regeringen.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... till-2024/Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.frippe skrev:Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.Jeppe_E skrev:Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.frippe skrev:Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Model Y LR.
Model S70D
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Men just sänkning av reduktionsplikten kräver väl ingen sedelpress?frippe skrev:Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.Jeppe_E skrev:Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.frippe skrev:Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Man skjuter bara CO2-målet i sank och gynnar produkter som Putin säljer.Fredrik j skrev:Men just sänkning av reduktionsplikten kräver väl ingen sedelpress?frippe skrev:Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.Jeppe_E skrev:Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.frippe skrev:Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Är väl främst för att försöka bromsa inflationen som skjuter många saker i sank.RagWal skrev:Man skjuter bara CO2-målet i sank och gynnar produkter som Putin säljer.Fredrik j skrev:Men just sänkning av reduktionsplikten kräver väl ingen sedelpress?frippe skrev:Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.Jeppe_E skrev:Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.frippe skrev:Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Eller så gynnar man svenska folket, alla har inte råd att byta bil speciellt m begagnat marknaden punkteras.RagWal skrev:Man skjuter bara CO2-målet i sank och gynnar produkter som Putin säljer.Fredrik j skrev:Men just sänkning av reduktionsplikten kräver väl ingen sedelpress?frippe skrev:Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.Jeppe_E skrev:Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.frippe skrev:Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Och var ska alla elbilar komma ifrån, de äe redan idag svårt att få tag på en elbil.
Många här som lever i en annan värld än vad resten av Sveriges befolkning lever i, inte konstigt SD får så många röster.. Ni ska se de växer ännu mer till nästa val om inte regeringen anpassar sig. Men de finns hopp.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Precis. Man ser att i lågkonjunkturens Sverige är det färre som kan/vill investera i en omställning.LarsOJ skrev:Är väl främst för att försöka bromsa inflationen som skjuter många saker i sank.RagWal skrev:Man skjuter bara CO2-målet i sank och gynnar produkter som Putin säljer.Fredrik j skrev:Men just sänkning av reduktionsplikten kräver väl ingen sedelpress?frippe skrev:Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.Jeppe_E skrev:
Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Nej låt det ha sin gång. Med elpriser på 5-10 kr och bo räntor på 3-6% så kommer 100 000 tals (milijontals?) hushåll inte klara sin ekonomi. Men när alla räntor och energipriser har slagit igenom över allt (hyresrätt/bostadsrätter/villor) kommer många många med sin inkomst inte kunna bo någonstans. Men då höjer vi inkomsterna då i samma takt. Japp då kommer vi få hyperinflation istället,vilket är förödande för ekonominfrippe skrev:Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.Jeppe_E skrev:Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.frippe skrev:Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Fritt spånat.
EDIT. Vi har ingen energibrist i Sverige för utom 2-6 dygn per år. Vi har problem att kraften produceras på fel ställen och vi inte har ledningar som kan överföra kraftern dit den behövs.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Behöver ju inte kosta något alls bara man sätter en skatt på elproducenterna som motsvarar stödet. Det kostar ju inte mer att producera el från ett vattenkraftverk eller kärnkraftverk trots att priset har stigit.frippe skrev:
Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Du bor förmodligen inte i SE4. Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar. Det är nämligen de som bor och driver företag i SE4 som får betala exporten, som svenska kraftnät tjänar grova pengar. På en del av Sveriges befolkning.frippe skrev:Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.Jeppe_E skrev:Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.frippe skrev:Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Frågan är inte vad man kan göra med 150 miljarder, frågan är mer hur SE4 ska överleva detta på längre sikt. Jag har fram till september betalt 31500 kr i el. För 2021 var den siffran 22000 och för 2020 14500kr. Så mer än en 100% ökning. Är det rimligt?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Vad gör då dessa människor?Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar.
Jo de flyttar till Norrland!
Där finns massor med jobb, både för företagare och privatpersoner!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Jo jag bor i SE4. Finns mycket i vårt samhälle som inte är rimligt. I en intervju med antingen Ulf Kristersson eller Ebba Busch menades det att vi inte skulle behöva ställa om våra liv för att minska vår klimatpåverkan. Är det rimligt eller är det ett populistiskt uttalande för att vinna ett val?Jeppe_E skrev:Du bor förmodligen inte i SE4. Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar. Det är nämligen de som bor och driver företag i SE4 som får betala exporten, som svenska kraftnät tjänar grova pengar. På en del av Sveriges befolkning.frippe skrev:Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.Jeppe_E skrev:Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.frippe skrev:Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Frågan är inte vad man kan göra med 150 miljarder, frågan är mer hur SE4 ska överleva detta på längre sikt. Jag har fram till september betalt 31500 kr i el. För 2021 var den siffran 22000 och för 2020 14500kr. Så mer än en 100% ökning. Är det rimligt?
Alla marknader där politiker går in och försöker "lösa" problem får stora följdproblem.
Jag kan tycka att det finns ett behov av stöd, men knappast generellt. Att vi har familjer som blir förbannade för att de måste dra in på sina två charterresor ser inte jag som ett problem i det korta loppet, knappt i det längre heller. Däremot att vi har familjer och företag som lever på gränsen, det är ett problem. Men då är knappast ett generellt stöd den rätta lösningen.
För att återkomma till reduktionsplikten, var det en intressant ledare i Expressen idag. https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... huvudvark/
Med Eus utsläppsregler, blir det plötsligt inte lika uppenbart toppen att slopa reduktionsplikten, för det får påverkningar på andra delar av landets näring, t.ex. skogsbruk som kunnat öka sin andel av utsläppen. Om nu uppgifterna i ledaren stämmer.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Den nya regeringen vill sänka drivmedelspriserna genom att blanda i betydligt mindre biobränsle i fossil bensin och diesel. Nivån i den så kallade reduktionsplikten ska sänkas till EU:s lägstanivå.
Det är något som tidigare fått kritik av bland andra Energimyndigheten, och som nu OKQ8:s hållbarhetschef Lina K Wiles kallar för ”ett monumentalt felsteg i en kritisk tid”.
Det skriver hon i ett inlägg på Linkedin, och fortsätter:
”Jag är extremt oroad över en regeringsförklaring som visar en förfärande brist på krisinsikt gällande klimatfrågan. Vi kan inte vänta och hoppas på minskade utsläpp i framtiden eller någon annanstans. De måste ske här och nu.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Så minskning av reduktionsplikten leder till idiotstopp av avverkningen i skogen!frippe skrev:Jo jag bor i SE4. Finns mycket i vårt samhälle som inte är rimligt. I en intervju med antingen Ulf Kristersson eller Ebba Busch menades det att vi inte skulle behöva ställa om våra liv för att minska vår klimatpåverkan. Är det rimligt eller är det ett populistiskt uttalande för att vinna ett val?Jeppe_E skrev:Du bor förmodligen inte i SE4. Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar. Det är nämligen de som bor och driver företag i SE4 som får betala exporten, som svenska kraftnät tjänar grova pengar. På en del av Sveriges befolkning.frippe skrev:Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.Jeppe_E skrev:Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.frippe skrev:Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Frågan är inte vad man kan göra med 150 miljarder, frågan är mer hur SE4 ska överleva detta på längre sikt. Jag har fram till september betalt 31500 kr i el. För 2021 var den siffran 22000 och för 2020 14500kr. Så mer än en 100% ökning. Är det rimligt?
Alla marknader där politiker går in och försöker "lösa" problem får stora följdproblem.
Jag kan tycka att det finns ett behov av stöd, men knappast generellt. Att vi har familjer som blir förbannade för att de måste dra in på sina två charterresor ser inte jag som ett problem i det korta loppet, knappt i det längre heller. Däremot att vi har familjer och företag som lever på gränsen, det är ett problem. Men då är knappast ett generellt stöd den rätta lösningen.
För att återkomma till reduktionsplikten, var det en intressant ledare i Expressen idag. https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... huvudvark/
Med Eus utsläppsregler, blir det plötsligt inte lika uppenbart toppen att slopa reduktionsplikten, för det får påverkningar på andra delar av landets näring, t.ex. skogsbruk som kunnat öka sin andel av utsläppen. Om nu uppgifterna i ledaren stämmer.
Räkna med högljudda protester!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Är det så, eller är det en åsikt bara? Känns som ett gigantiskt steg att flytta typ 200 milZalman3 skrev:Vad gör då dessa människor?Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar.
Jo de flyttar till Norrland!
Där finns massor med jobb, både för företagare och privatpersoner!
norrut liksom… några få kanske men då troligen inte av dom anledningar som nämnts ovan…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Är det en rimlig lösning tycker du?Zalman3 skrev:Vad gör då dessa människor?Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar.
Jo de flyttar till Norrland!
Där finns massor med jobb, både för företagare och privatpersoner!
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Elen har blivit dyrare, ja. Men tycker det är märkligt att elen får all skit.Jeppe_E skrev:Du bor förmodligen inte i SE4. Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar. Det är nämligen de som bor och driver företag i SE4 som får betala exporten, som svenska kraftnät tjänar grova pengar. På en del av Sveriges befolkning.frippe skrev:Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.Jeppe_E skrev:Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.frippe skrev:Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Frågan är inte vad man kan göra med 150 miljarder, frågan är mer hur SE4 ska överleva detta på längre sikt. Jag har fram till september betalt 31500 kr i el. För 2021 var den siffran 22000 och för 2020 14500kr. Så mer än en 100% ökning. Är det rimligt?
En pizzeria som stänger för att elen är dyr. tex. Hur många kWh-ar behövs för en pizza? Säg 0,2kWh/pizza. Även om priset är 5kr/kWh så blir det en krona extra. Kanske man kan ta ut av kunden?
Skinka och ost har också blivit dyrare...
Men visst. Kunderna som håller hårdare i plånboken blir ju färre, men att elpriset för all skit är ju lite orättvist.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Jag håller med om att stödet inte behövs på en generell nivå, till alla. Men precis som med barnbidrag/studiebidrag, som heller inte alla behöver, så betalas det ut. Det är ju en negativ konsekvens av det. Det gäller bara att utforma stödet på rätt sätt, vilket verkar vara ett problem, när det egentligen är plättlätt. Max 1500 kWh/månad och så 70% av allt över 1 kr. Då får man ett tak som premierar att man sparar på energin, samtidigt som det ger en viss trygghet.frippe skrev:Jo jag bor i SE4. Finns mycket i vårt samhälle som inte är rimligt. I en intervju med antingen Ulf Kristersson eller Ebba Busch menades det att vi inte skulle behöva ställa om våra liv för att minska vår klimatpåverkan. Är det rimligt eller är det ett populistiskt uttalande för att vinna ett val?Jeppe_E skrev:Du bor förmodligen inte i SE4. Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar. Det är nämligen de som bor och driver företag i SE4 som får betala exporten, som svenska kraftnät tjänar grova pengar. På en del av Sveriges befolkning.frippe skrev:Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.Jeppe_E skrev:Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.frippe skrev:Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Frågan är inte vad man kan göra med 150 miljarder, frågan är mer hur SE4 ska överleva detta på längre sikt. Jag har fram till september betalt 31500 kr i el. För 2021 var den siffran 22000 och för 2020 14500kr. Så mer än en 100% ökning. Är det rimligt?
Alla marknader där politiker går in och försöker "lösa" problem får stora följdproblem.
Jag kan tycka att det finns ett behov av stöd, men knappast generellt. Att vi har familjer som blir förbannade för att de måste dra in på sina två charterresor ser inte jag som ett problem i det korta loppet, knappt i det längre heller. Däremot att vi har familjer och företag som lever på gränsen, det är ett problem. Men då är knappast ett generellt stöd den rätta lösningen.
För att återkomma till reduktionsplikten, var det en intressant ledare i Expressen idag. https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... huvudvark/
Med Eus utsläppsregler, blir det plötsligt inte lika uppenbart toppen att slopa reduktionsplikten, för det får påverkningar på andra delar av landets näring, t.ex. skogsbruk som kunnat öka sin andel av utsläppen. Om nu uppgifterna i ledaren stämmer.
Uttalandet att vi inte ska behöva ändra vårt levnadssätt för att minska vår klimatpåverkan är ju så korkat och visar bara på hur oinsatt man är i de utmaningar vi har framåt.
Jag har ingen egentlig åsikt om reduktionsplikten och dess nivå, mer än att om man räknar på det lite, så innebär reduktionsplikten i runda slängar 34 st karlshamnsverk i ökade utsläpp, sett till vad karlshamnsverket eldade under 2021. Så då kan man stå och skrika i valrörelsen över att vi eldar fossilt pga elbrist (när det egentligen var lönsamhet som var anledningen och att all el gick på export).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1367
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Är det inte bra att skogen får växa även för biologisk mångfald? Ökat avverkning av skogen är väl inte alltid direkt bra (bara se på skogen i Amazonas - dock görs den för annat ändamål...). I norra Sverige lagrar barskogen väl mycket mer kol än t.ex i regnskogen.Zalman3 skrev:Så minskning av reduktionsplikten leder till idiotstopp av avverkningen i skogen!
Räkna med högljudda protester!!!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024
Problemet är att det inte är familjer på marginalen som driver tillväxten i samhället. Dock är dom ofta väldigt beroende av att det går bra. När stora medelklassen drar in på utgifter blir det lätt lågkonjunktur.frippe skrev:Jo jag bor i SE4. Finns mycket i vårt samhälle som inte är rimligt. I en intervju med antingen Ulf Kristersson eller Ebba Busch menades det att vi inte skulle behöva ställa om våra liv för att minska vår klimatpåverkan. Är det rimligt eller är det ett populistiskt uttalande för att vinna ett val?Jeppe_E skrev:Du bor förmodligen inte i SE4. Företag stänger ner, går i konkurs, kan inte betala sina räkningar, konkurrensnackdelar. Familjer som kommer att ha svårt att betala sina räkningar. Det är nämligen de som bor och driver företag i SE4 som får betala exporten, som svenska kraftnät tjänar grova pengar. På en del av Sveriges befolkning.frippe skrev:Med tanke på alla stöd som planeras i dessa tider gäller det att ha en bra sedelpress helt enkelt.Jeppe_E skrev:Det var mycket som var naivt i valrörelsen från den sidan. Eller rena lögner.frippe skrev:Skulle inte den nya regeringen enligt valrörelsen sänka drivmedelspriset omgående, just genom att sänka reduktionsplikten?
Om så var det kanske lite väl naivt att föra fram det i valrörelsen.
Elstöd på plats den 1:e nov - retroaktiv från augusti
Sänkning av drivmedelspriset
Kärnkraft på plats (100 dagar var extremlögnen, 4-5 år var en annan lögn)
Beräkningar av elstödet visar på att det skulle kunna kosta 150miljarder på fyra månader om kd:S förslag om att staten täcker 90 procent av kostnaderna när priset överstiger 70 öre per kwh.
https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-r ... -for-elen/
Går att göra väldigt mycket annat med 150 miljarder............
Frågan är inte vad man kan göra med 150 miljarder, frågan är mer hur SE4 ska överleva detta på längre sikt. Jag har fram till september betalt 31500 kr i el. För 2021 var den siffran 22000 och för 2020 14500kr. Så mer än en 100% ökning. Är det rimligt?
Alla marknader där politiker går in och försöker "lösa" problem får stora följdproblem.
Jag kan tycka att det finns ett behov av stöd, men knappast generellt. Att vi har familjer som blir förbannade för att de måste dra in på sina två charterresor ser inte jag som ett problem i det korta loppet, knappt i det längre heller. Däremot att vi har familjer och företag som lever på gränsen, det är ett problem. Men då är knappast ett generellt stöd den rätta lösningen.
För att återkomma till reduktionsplikten, var det en intressant ledare i Expressen idag. https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... huvudvark/
Med Eus utsläppsregler, blir det plötsligt inte lika uppenbart toppen att slopa reduktionsplikten, för det får påverkningar på andra delar av landets näring, t.ex. skogsbruk som kunnat öka sin andel av utsläppen. Om nu uppgifterna i ledaren stämmer.
Det är den man vill undvika/mildra.