Sida 1 av 1

Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 03:55
av Zalman3


Tesla cuts starter prices for Model 3, Model Y in China by up to 9%.

The starting price for the Model 3 sedan was reduced to 265,900 yuan ($36,727.03) from 279,900 yuan, while that for Model Y sport utility vehicle was cut to 288,900 yuan from 316,900 yuan, the product prices listed on its Chinese website showed.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-10-24/

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 08:22
av backe
Zalman3 skrev:


Tesla cuts starter prices for Model 3, Model Y in China by up to 9%.

The starting price for the Model 3 sedan was reduced to 265,900 yuan ($36,727.03) from 279,900 yuan, while that for Model Y sport utility vehicle was cut to 288,900 yuan from 316,900 yuan, the product prices listed on its Chinese website showed.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-10-24/

Gissar att efterfrågan har gått ner.

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 08:35
av Lurkern
Konkurrens i Kina, får vi inte upp handelstullar slår statsstödda kinabolag ut vår bilindustri.

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 08:44
av backe
Lurkern skrev:
Konkurrens i Kina, får vi inte upp handelstullar slår statsstödda kinabolag ut vår bilindustri.

Tesla gör dock merparten av sina bilar i Kina?

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 08:47
av Remuz
Är till verkligen en bra väg att gå? Man borde få Kina att ha vettiga villkor på sin industri, men det kanske är omöjligt iofs

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 08:57
av backe
Remuz skrev:
Är till verkligen en bra väg att gå? Man borde få Kina att ha vettiga villkor på sin industri, men det kanske är omöjligt iofs

Det här bör dock inte ha med det att göra, då Tesla tillverkar och säljer sina bilar i Kina. Så handelstullar skulle inte göra någon inverkan på det här fallet antar jag?

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 09:25
av mikebike
Lurkern skrev:
Konkurrens i Kina, får vi inte upp handelstullar slår statsstödda kinabolag ut vår bilindustri.
"vår bilindustri" -Som är kinesisk?

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 09:38
av HelectriC
mikebike skrev:
Lurkern skrev:
Konkurrens i Kina, får vi inte upp handelstullar slår statsstödda kinabolag ut vår bilindustri.
"vår bilindustri" -Som är kinesisk?
fast de bilar som produceras i Europa (flera av Volvos modeller) samt USA (Volvo och snart Polestar) får ju inte handelstullar även om ägarskapet sitter i Kina, så handelstullar är nog bra för "vår bilindustri". Då kan fabrikerna utanför Kina fokusera på leveranser till icke-kinesiska kunder.

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 09:51
av TiborBlomhall
backe skrev:
Zalman3 skrev:


Tesla cuts starter prices for Model 3, Model Y in China by up to 9%.

The starting price for the Model 3 sedan was reduced to 265,900 yuan ($36,727.03) from 279,900 yuan, while that for Model Y sport utility vehicle was cut to 288,900 yuan from 316,900 yuan, the product prices listed on its Chinese website showed.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-10-24/

Gissar att efterfrågan har gått ner.
Det är inte efterfrågan som gått ner utan Teslas tillverkningskapacitet i Shanghai som nästan fördubblats mot i fjol.
https://teslaclubsweden.se/tesla-far-va ... bilfabrik/

Visst blir det svårare att hitta dubbelt så många kunder som i fjol - men inte för att kunderna har tröttnat eller så.

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 10:17
av Lurkern
Ja, det jag menar med handelstullar är att inom EU får medlemsländerna absolut inte ge stöd eller fördelar till företag med verksamhet i sitt land, samtidigt som det är helt OK för länder, ex. Kina, utanför EU, att ge stöd och fördelar till sina företag och därefter sälja produkterna i EU.

Detta upplägg är helt ohållbart. Antingen får vi sluta reglera detta inom EU, införa handelstullar för import från utanför EU, eller se vår industri förfalla.

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 11:17
av Maw
Lurkern skrev:
Ja, det jag menar med handelstullar är att inom EU får medlemsländerna absolut inte ge stöd eller fördelar till företag med verksamhet i sitt land, samtidigt som det är helt OK för länder, ex. Kina, utanför EU, att ge stöd och fördelar till sina företag och därefter sälja produkterna i EU.

Detta upplägg är helt ohållbart. Antingen får vi sluta reglera detta inom EU, införa handelstullar för import från utanför EU, eller se vår industri förfalla.
Är det inte redan importtullar på bilar tillverkade utanför EU?

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 18:14
av SwedishAdvocate
Maw skrev:
Lurkern skrev:
Ja, det jag menar med handelstullar är att inom EU får medlemsländerna absolut inte ge stöd eller fördelar till företag med verksamhet i sitt land, samtidigt som det är helt OK för länder, ex. Kina, utanför EU, att ge stöd och fördelar till sina företag och därefter sälja produkterna i EU.

Detta upplägg är helt ohållbart. Antingen får vi sluta reglera detta inom EU, införa handelstullar för import från utanför EU, eller se vår industri förfalla.
Är det inte redan importtullar på bilar tillverkade utanför EU?
Vet inte om det här stämmer. En några dagar gammal artikel:
.../ Biljätten Stellantis /.../ vill se en tull på 15-25 procent för kinesiska bilmärken som säljer bilar till EU. Idag är tullavgiften 10 procent. [Min understrykn.] /...

Källa:
https://carup.se/biljattens-krav-infor- ... fran-kina/

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 18:18
av SwedishAdvocate
Om följande stämmer så är det samma procentsats på bilar från USA – också 10%.

Källa:
https://economics.rabobank.com/publicat ... -part-two/

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 18:25
av SwedishAdvocate
.../ kinesiska tillverkare måste betala 10 procent importtull när bilar skeppas hit. Europeiska bilmärken måste däremot betala mellan 15 och 25 procent importtull när bilar skickas till Kina. [Min understrykn.] /...

Källa:
https://elbilen.se/nyheter/europeiska-b ... fran-kina/

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 24 okt 2022 22:31
av Jeppe_E
Economy of Scale och volymfördelar.

https://www.allaboutlean.com/quantity-and-cost/

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 25 okt 2022 06:03
av Zalman3
Det pratas om att med prissänkningen så ökar "adressable market" från 20% till 25%.
Vilket i teorin gör att man kan öka sin försäljning med 25%.

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 25 okt 2022 21:06
av tigermann
Lurkern skrev:
Konkurrens i Kina, får vi inte upp handelstullar slår statsstödda kinabolag ut vår bilindustri.
EU har redan 10 % tull på kinesiska bilar.

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 25 okt 2022 21:24
av SwedishAdvocate
tigermann skrev:
Lurkern skrev:
Konkurrens i Kina, får vi inte upp handelstullar slår statsstödda kinabolag ut vår bilindustri.
EU har redan 10 % tull på kinesiska bilar.
Men som nämns ovan i tråden så har (som jag förstår det) den kinesiska militärdiktaturen 15-25% tull på bilar från EU...

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 25 okt 2022 21:27
av SwedishAdvocate
Kinesiska fabriksarbetare har vidare 0% Mänskliga Rättigheter. Det tycker åtm. jag är värt att lägga en ytterligare rejält saftig strafftull för!

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 25 okt 2022 22:49
av Maw
SwedishAdvocate skrev:
tigermann skrev:
Lurkern skrev:
Konkurrens i Kina, får vi inte upp handelstullar slår statsstödda kinabolag ut vår bilindustri.
EU har redan 10 % tull på kinesiska bilar.
Men som nämns ovan i tråden så har (som jag förstår det) den kinesiska militärdiktaturen 15-25% tull på bilar från EU...
Det skulle bli tråkigt för Tesla och Polestar m fl med så hög tull på Kinabilarna men jag håller med om att det vore rimligt. EU borde även sänka tullen för import från USA till 5% som USA väl lägger på EU-bilar.

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 25 okt 2022 23:38
av Zalman3
Dramatisk minskning av restorder i Kina.
Ffi8KgvXwAAcjzT.png

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 29 okt 2022 22:40
av martinot
Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
tigermann skrev:
Lurkern skrev:
Konkurrens i Kina, får vi inte upp handelstullar slår statsstödda kinabolag ut vår bilindustri.
EU har redan 10 % tull på kinesiska bilar.
Men som nämns ovan i tråden så har (som jag förstår det) den kinesiska militärdiktaturen 15-25% tull på bilar från EU...
Det skulle bli tråkigt för Tesla och Polestar m fl med så hög tull på Kinabilarna men jag håller med om att det vore rimligt. EU borde även sänka tullen för import från USA till 5% som USA väl lägger på EU-bilar.
Instämmer helt. Är en klar obalans i den globala handeln just nu.

Re: Tesla prissänkning med upp till 9%

Postat: 31 okt 2022 13:36
av Airlift
Borde vara än högre tullar mellan kontinenterna.


Det är klart mycket mer effektivt miljömässigt inte minst, att frakta bilkomponenter i fulla containrar än färdigbyggda bilar på ett ro-ro fartyg. Större delen blir ju luft..

Tesla, Polestar, GM.. etc kan ha fabriker i kina, men låt det då vara för den marknaden och länder däromkring. Inte frakta bilar kors och tvärs i veckor med båt.