Totalkostnad för företag vid tjänstebil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

Totalkostnad för företag vid tjänstebil

Inlägg av R2D2 »

Hej!
En snabb och dum fråga. Är det någon som har påbörjat en excel-fil eller liknande som beräknar totalkostnaden för ett företag med en Model S som tjänstebil/leasing? (36mån)
Är relativt ny är på forumet och har bara lusläst lite då och då.

Drömmen är självfallet en Model S som tjänstebil nu när man har blivit delägare och kan påverka lite mer när det kommer till företaget!

Tack på förhand!
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Re: Totalkostnad för företag vid tjänstebil

Inlägg av Haglund »

Kort svar: Jepp! :)

Nu får du inte hålla mig ansvarig för eventuella felaktigheter eller liknande och siffrorna kan vara baserade på fakta från tidigare i år och även vissa uppskattningar men ungefär såhär har jag ställt upp det utefter mitt användande (3500 mil/år i 36 mån) av min bil (specad i min signatur). Allt är exklusive moms (50% moms på leasingkostnaden) och kostnaden för företaget på förmånsvärdet får du räkna utefter vad du tjänar, skattesatser, osv. Ska du räkna det som motsvarande ett bruttolöneavdrag så fundera även över pensionsinbetalningar och liknande.

Leasingkostnad (mån): 12464
Förmånsvärde (mån): 5260
Service (mån): 433
Försäkring (mån): 433
Förslitning/reparation (tot): 15000
Skatt (tot): -32000 (miljöbilspremie och ingen vägskatt)

I min uppställning ger det att Teslan kostar företaget ungefär 6000 kr/mån mer än min tidigare MB E220 cdi. Privatekonomiskt är det en vinst på runt 3000 kr/mån om man räknar dieselkostnad minus elkostnad om man laddar allt hemma.

Hoppas det hjälper!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare

Inlägg av R2D2 »

Tanken är att vi ska hålla oss under brytgränsen när det kommer till skatt och lön och sedan ha en givmild utdelning istället.
Så vi får se hur det blir med begränsningar när det kommer till tjänstebil, hoppas innerligen att Tesla kan bli aktuellt då jag blir lika hypad varje gång jag ser en!

Det får bli att göra ett excel-ark med olika bilalternativ nu så att man har lite konkret fakta!

Tackar för detta! =)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

R2D2 skrev:
Tanken är att vi ska hålla oss under brytgränsen när det kommer till skatt och lön och sedan ha en givmild utdelning istället.
Så vi får se hur det blir med begränsningar när det kommer till tjänstebil, hoppas innerligen att Tesla kan bli aktuellt då jag blir lika hypad varje gång jag ser en!

Det får bli att göra ett excel-ark med olika bilalternativ nu så att man har lite konkret fakta!

Tackar för detta! =)
PM:a mig din mailadress så kan jag bifoga just ett sådant så du har något att utgå ifrån. :)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Här har jag ett du borde kunna utgå från: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... 6relse.xls

Det är lite "internt", kanske, men du kan nog återanvända en del beräkningar. Värt att notera är att det bygger på hur jag gör i min firma, med nettolöneavdrag istället för förmån, och sen försöker jag omvandla alla utgifter till motsvarande "privata" pengar, dvs hur mycket mer hade jag haft i fickan om jag valt att ta alla utgifter som lön istället.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar