Nedgradering på batteri
Moderator: Redaktion
Nedgradering på batteri
Hej
Min MS 85 från 2015 har helt plötsligt gått från 304KM vid 80% ner till 256km vid 100%
Garantin på batteriet går ut 2022 i december.
Tesla menar på att detta är normalt. Inget som går på någon garanti.
Hur långt kom man på denna bil när den var ny?
Hur räknar tesla sin batteri garanti. Hur mycket får batteriet tappa i effekt.
Någon som kan hjälpa mig
Mvh
Mats
Min MS 85 från 2015 har helt plötsligt gått från 304KM vid 80% ner till 256km vid 100%
Någon som kan hjälpa mig
Mvh
Mats
Nedgradering på batteri
Min P85+, sen 2014, hade ca 380km vid 100% när den var ny.

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Nedgradering på batteri
Det går att koppla en OBD adapter och kolla faktisk batterikapacitet. TeslaBjörn tex har en sådan inkopplad under de flesta av sina långkörningstester. Kolla om du kan få tag på en och mät, så har du fakta om batteriet faktiskt är under vad garantin säger (är det 70 eller 80%?)matbor01 skrev:Hej
Någon som kan hjälpa mig
Mvh
Mats
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Finns det någon miniminivå angiven i garantin för S/X?HelectriC skrev:Det går att koppla en OBD adapter och kolla faktisk batterikapacitet. TeslaBjörn tex har en sådan inkopplad under de flesta av sina långkörningstester. Kolla om du kan få tag på en och mät, så har du fakta om batteriet faktiskt är under vad garantin säger (är det 70 eller 80%?)matbor01 skrev:Hej
Någon som kan hjälpa mig
Mvh
Mats
Jag har för mig att det bara är 3/Y dom har 70%.
Model S: Plaid, Deep Blue
Går det verkligen att jämföra mil som man i teorin kan åka då och nu? Mjukvaran har uppdaterats massor med gånger och antagligen också effektivitet på drivlinan, effektuttag ur batteripaketet och sättet man beräknar räckvidd. Kan man ens säga att det är samma bil man jämför då vs. nu?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Nej, km i instrumentet är nog ingen tillförlitlig källa när man vill veta batteriets status. Funkar nog bara att kolla cellvärden tänker jag.mans71 skrev:Går det verkligen att jämföra mil som man i teorin kan åka då och nu? Mjukvaran har uppdaterats massor med gånger och antagligen också effektivitet på drivlinan, effektuttag ur batteripaketet och sättet man beräknar räckvidd. Kan man ens säga att det är samma bil man jämför då vs. nu?
Model 3-24/Polestar 3-24
Det som konstigt att helt plötsligt sjönk den från 302 till 256kmmans71 skrev:Går det verkligen att jämföra mil som man i teorin kan åka då och nu? Mjukvaran har uppdaterats massor med gånger och antagligen också effektivitet på drivlinan, effektuttag ur batteripaketet och sättet man beräknar räckvidd. Kan man ens säga att det är samma bil man jämför då vs. nu?
Som ett första steg om du inte vill köpa en OBD direkt så kan du ju helt enkelt köra bilen och kolla förbrukning på mätaren. Så länge du "Sträckkör" utan att lägga ur D så kommer mätaren visa din faktiska förbrukning (exklusive lite värmeförluster).matbor01 skrev:Det som konstigt att helt plötsligt sjönk den från 302 till 256kmmans71 skrev:Går det verkligen att jämföra mil som man i teorin kan åka då och nu? Mjukvaran har uppdaterats massor med gånger och antagligen också effektivitet på drivlinan, effektuttag ur batteripaketet och sättet man beräknar räckvidd. Kan man ens säga att det är samma bil man jämför då vs. nu?
Kör du från 100% till 20% och det går åt tex 50 kWh så kan du extrapolera: 50 kWh/0,8 = 62,5 kWh ungefärligt tillgängligt.
85an har 81,5 kWh tillgängligt som ny. Så din degradering skulle i så fall vara ungefär 1-(62,5/81,5) = 23%.
I det fallet skulle det dock (som jag förstår det) ej täckas av garanti:
"Model S Model X 8 years or 150,000 miles, whichever comes first, with minimum 70% retention of Battery capacity over the warranty period."
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Den presenterade räckvidden är en väldigt bra indikator på vad BMS (batteridatorn) för tillfället tror att batteriet har för kapacitet.
Man bör dock ladda fullt för att vara säker.
Bilens räckvidd räknas fram genom att den energi som BMS räknar med att batteriet innehåller divideras med en fast förbrukning som kommer från amerikanska EPA-testet. Varje km räckvidd är en fast mängd energi.
Sen är BMS ute och cyklar ibland, det är ganska vanligt. Det innebär att den verkliga batterikapaciteten inte behöver vara likadan som BMS tror.
Jag kan inte Model S men för 3/Y gäller 70% kapacitet som garantigräns.
Så länge batteriet håller det blir det ingen garantiåtgärd (förutom om Tesla hittar något annat fel som påverkar).
När det gäller 70% batterikapacitet är det sannolikt så att det utgår från EPA-testet och den limit Tesla satt på batteriet för att erhålla max range. Tesla lovar ju ingen kapacitet på de nyare bilarna.
Exempelvis har en Model 3 LR 2019 en märkkapacitet på 77.8kWh, men förbrukningskonstanten från EPA-testet gör att man bara behöver 76 kWh för att se full range på displayen.
Tappar man många km på kort tid är det troligt att det är BMS som är off av ngn anledning, eller så har det blivit fel på någon modul i batteriet.
Har Tesla sagt att batteriet är Ok är det gissningsvis BMS som är off, då kan en BMS-kalibrering vara på sin plats (om man känner sig orolig över det). Det låter dock som du tappat väldigt mycket, mer än BMS brukar vara off.
Det finns gott om tips på nätet om det. Det handlar om att ”visa” batterietskapacitet för BMS så den får korrekt uppfattning.
Jag är inte säker på exakt vilken model S 85 du har men hör kan du se loggade data på räckvidd vid 100% för olika teslor:
https://teslalogger.de/degradation.php Välj model uppe i listen och tryck OK så uppdateras datat på model.
Googlade EPA-rangen för S85 2015 till 253 miles, blir 407 km. Oklart om en ny visade det.
Det är rimligt att ha tappat 10-15% sedan bilen var ny, så 250km vid 100% låter fel.
Scan My Tesla (SMT) skulle säga väldigt mycket.
Jag har SMT men inte rätt kabelhärva för att koppla in.
Vi får hoppas att någon med SMT och rätt kabelsats hjälper till.
Vart bor du?
Man bör dock ladda fullt för att vara säker.
Bilens räckvidd räknas fram genom att den energi som BMS räknar med att batteriet innehåller divideras med en fast förbrukning som kommer från amerikanska EPA-testet. Varje km räckvidd är en fast mängd energi.
Sen är BMS ute och cyklar ibland, det är ganska vanligt. Det innebär att den verkliga batterikapaciteten inte behöver vara likadan som BMS tror.
Jag kan inte Model S men för 3/Y gäller 70% kapacitet som garantigräns.
Så länge batteriet håller det blir det ingen garantiåtgärd (förutom om Tesla hittar något annat fel som påverkar).
När det gäller 70% batterikapacitet är det sannolikt så att det utgår från EPA-testet och den limit Tesla satt på batteriet för att erhålla max range. Tesla lovar ju ingen kapacitet på de nyare bilarna.
Exempelvis har en Model 3 LR 2019 en märkkapacitet på 77.8kWh, men förbrukningskonstanten från EPA-testet gör att man bara behöver 76 kWh för att se full range på displayen.
Tappar man många km på kort tid är det troligt att det är BMS som är off av ngn anledning, eller så har det blivit fel på någon modul i batteriet.
Har Tesla sagt att batteriet är Ok är det gissningsvis BMS som är off, då kan en BMS-kalibrering vara på sin plats (om man känner sig orolig över det). Det låter dock som du tappat väldigt mycket, mer än BMS brukar vara off.
Det finns gott om tips på nätet om det. Det handlar om att ”visa” batterietskapacitet för BMS så den får korrekt uppfattning.
Jag är inte säker på exakt vilken model S 85 du har men hör kan du se loggade data på räckvidd vid 100% för olika teslor:
https://teslalogger.de/degradation.php Välj model uppe i listen och tryck OK så uppdateras datat på model.
Googlade EPA-rangen för S85 2015 till 253 miles, blir 407 km. Oklart om en ny visade det.
Det är rimligt att ha tappat 10-15% sedan bilen var ny, så 250km vid 100% låter fel.
Scan My Tesla (SMT) skulle säga väldigt mycket.
Jag har SMT men inte rätt kabelhärva för att koppla in.
Vi får hoppas att någon med SMT och rätt kabelsats hjälper till.
Vart bor du?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Får du 256 km när du laddat fullt?matbor01 skrev:
Det som konstigt att helt plötsligt sjönk den från 302 till 256km
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag får 256km när jag laddar 80%AAKEE skrev:Får du 256 km när du laddat fullt?matbor01 skrev:
Det som konstigt att helt plötsligt sjönk den från 302 till 256km
Jag får ca 290 när jag laddar 100%
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Felanmäl batteriet via service appen och kräv att de kan visa att det är minst 70% av original kapaciteten.
Just nu står min S85 från april 2014 på 311km vid 84% laddning (420km vid 100% när den var ny).
Men som sagts så är ursprungs räckviddens antal km missvisande och kan inte användas som bevis. Batteriet måste mätas av Tesla.
Antalet mil var fria på dessa tidiga ex. så det spelar ingen roll hur långt den gått. Det är enbart om batteriet trillar under 70% som räknas.
Det går att mäta i bilen hur många KWh som batteriet rymmer om du kör tills det är helt slut. Alltså även under 0 km tills den nästan stannar och sedan laddar helt fullt. Men var nära laddaren när du är under 0 typ kör runt den tills det är dags o ladda.
Just nu står min S85 från april 2014 på 311km vid 84% laddning (420km vid 100% när den var ny).
Men som sagts så är ursprungs räckviddens antal km missvisande och kan inte användas som bevis. Batteriet måste mätas av Tesla.
Antalet mil var fria på dessa tidiga ex. så det spelar ingen roll hur långt den gått. Det är enbart om batteriet trillar under 70% som räknas.
Det går att mäta i bilen hur många KWh som batteriet rymmer om du kör tills det är helt slut. Alltså även under 0 km tills den nästan stannar och sedan laddar helt fullt. Men var nära laddaren när du är under 0 typ kör runt den tills det är dags o ladda.
Elon Musks uttalande från 2014
"To investors in Tesla, I must acknowledge that this will have a moderately negative effect on Tesla earnings in the short term, as our warranty reserves will necessarily have to increase above current levels," he writes. "However, by doing the right thing for Tesla vehicle owners at this early stage of our company, I am confident that it will work out well in the long term,"
Dags att leva upp till bevis
"To investors in Tesla, I must acknowledge that this will have a moderately negative effect on Tesla earnings in the short term, as our warranty reserves will necessarily have to increase above current levels," he writes. "However, by doing the right thing for Tesla vehicle owners at this early stage of our company, I am confident that it will work out well in the long term,"
MYP
X90d
Fast han säger ju "at this early stage of our company". Där är man ju inte riktigt längre. På längre sikt kommer det "lösa sig".macksie skrev:Elon Musks uttalande från 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
420km som ny var inte dåligt! Min från hösten samma år hade 397km som ny (med 19” hjul också i menyn)…G F skrev:Felanmäl batteriet via service appen och kräv att de kan visa att det är minst 70% av original kapaciteten.
Den hade tappat nästan 10% när jag sålde den 23 tusen mil senare (då var den ca 4 år gammal)… Han som
köpte den har rullat till 35 tusen mil nu men jag vet inte riktigt vad han har för räckvidd nu men för att
tag sedan så hade den bara tappat nån % till iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19