Uppgradera programvara
Moderator: Redaktion
Uppgradera programvara
Ungefär hur mycket datatrafik går det åt för att uppdatera programvara på bilen?
Upplever att det alltid tar det lång tid ofta närmare en timme innan en ny programvara har laddat ner och är redo att installeras trots snabb internetuppkoppling med mobil hotspot. Nedladdning av programvara går ofta i hastigheter på två megabit per sekund. Är det samma för er andra?
Upplever att det alltid tar det lång tid ofta närmare en timme innan en ny programvara har laddat ner och är redo att installeras trots snabb internetuppkoppling med mobil hotspot. Nedladdning av programvara går ofta i hastigheter på två megabit per sekund. Är det samma för er andra?
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Re: Uppgradera programvara
Upplever att installationen tar ungefär 45 minuter att installeras innan allt är klart.Arn skrev:Ungefär hur mycket datatrafik går det åt för att uppdatera programvara på bilen?
- ChristerSjo
- Teslaägare
Inget jag sitter och stirra på. Uppkopplad till WiFi och MB kostar ingenting för mig. Får laddas ner när så skall och i den takt de vill. Själva installationen tar normalt sett runt 20-30 minuter där dom säger 25 minuter.Arn skrev:Ungefär hur mycket datatrafik går det åt för att uppdatera programvara på bilen?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Jättesvårt att få wifi uppkoppling i bilen från WiFi hemma om bilen står cirka 10 meter bort från huset. Om jag flyttar wifi extender till rummet som ligger närmast bilen ca 5m ifrån kan jag få svag uppkoppling. Så jag har mest använt mobil hotspot medan jag kör till och från jobbet. För tillfället har jag dock inte längre obegränsat abonnemang därav frågan hur mycket datatrafik en programuppgradering kan ta på ett ungefär.
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Kontakt:
Hade samma problem som dig och störde mig ordentligt. Fick tips här på forumet om Wi-Fi Mesh. Grym skillnad och får Wi-Fi 50 meter utanför lägenheten.Arn skrev:Jättesvårt att få wifi uppkoppling i bilen från WiFi hemma om bilen står cirka 10 meter bort från huset. Om jag flyttar wifi extender till rummet som ligger närmast bilen ca 5m ifrån kan jag få svag uppkoppling. Så jag har mest använt mobil hotspot medan jag kör till och från jobbet. För tillfället har jag dock inte längre obegränsat abonnemang därav frågan hur mycket datatrafik en programuppgradering kan ta på ett ungefär.

Blev en sådan här https://www.elgiganten.se/product/dator ... -listing-5
Klarar några hundra kvadrat.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Ja skaffa ett Wi-Fi mesh nätverk så löser man ofta problemet. Jag har sex puckar av TP-link (inte samma modell som ovan), dels för Teslan och dels för 4-5 trådlösa övervakningskameror. Kostar dock en slant.J_Pettersson skrev:Hade samma problem som dig och störde mig ordentligt. Fick tips här på forumet om Wi-Fi Mesh. Grym skillnad och får Wi-Fi 50 meter utanför lägenheten.Arn skrev:Jättesvårt att få wifi uppkoppling i bilen från WiFi hemma om bilen står cirka 10 meter bort från huset. Om jag flyttar wifi extender till rummet som ligger närmast bilen ca 5m ifrån kan jag få svag uppkoppling. Så jag har mest använt mobil hotspot medan jag kör till och från jobbet. För tillfället har jag dock inte längre obegränsat abonnemang därav frågan hur mycket datatrafik en programuppgradering kan ta på ett ungefär.![]()
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Kontakt:
Håller med! Beroende på vad man är ute efter så kostar det några tusen kronor. Vill man ha något som löser problemet eller så sitter man där med wifi hotspot med mobilen och hoppas man har tillräckligt med data tillgängligt.ChristerSjo skrev:Ja skaffa ett Wi-Fi mesh nätverk så löser man ofta problemet. Jag har sex puckar av TP-link (inte samma modell som ovan), dels för Teslan och dels för 4-5 trådlösa övervakningskameror. Kostar dock en slant.J_Pettersson skrev:Hade samma problem som dig och störde mig ordentligt. Fick tips här på forumet om Wi-Fi Mesh. Grym skillnad och får Wi-Fi 50 meter utanför lägenheten.Arn skrev:Jättesvårt att få wifi uppkoppling i bilen från WiFi hemma om bilen står cirka 10 meter bort från huset. Om jag flyttar wifi extender till rummet som ligger närmast bilen ca 5m ifrån kan jag få svag uppkoppling. Så jag har mest använt mobil hotspot medan jag kör till och från jobbet. För tillfället har jag dock inte längre obegränsat abonnemang därav frågan hur mycket datatrafik en programuppgradering kan ta på ett ungefär.![]()

Dock klarar den jag köpte 3-400 kvadrat och kunde i somras sitta på uteplatsen och jobba i solen istället för att inte ha någon täckning där. Samt så har Teslan alltid uppkoppling om det skulle komma en uppdatering.
Jag vill påstå att mesh i sig inte löser problematiken. Det är bara ett sätt att ge bättre täckning till en viss yta. När vi vill nå till en specifik punkt, såsom våra bilar på en parkering, så räcker det med en bra accesspunkt i närmaste fönster eller varför inte en AP riktantenn som pekar mot bilen.
Om mesh-nät löser era problem är det troligen mest en effekt av att man haft en dålig AP tidigare eller att den haft en dålig placering i bostaden som gör att täckningen inte räcker.
Om mesh-nät löser era problem är det troligen mest en effekt av att man haft en dålig AP tidigare eller att den haft en dålig placering i bostaden som gör att täckningen inte räcker.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- ChristerSjo
- Teslaägare
För min del berodde det på att blanda annat Bevakningskamerorna låg utan för den normal Routerns räckvidd. jag löste det och även Teslan som dock är usel på Wifi och måste ha en accesspunkt väldigt nära för det skall funka.agehall skrev:Jag vill påstå att mesh i sig inte löser problematiken. Det är bara ett sätt att ge bättre täckning till en viss yta. När vi vill nå till en specifik punkt, såsom våra bilar på en parkering, så räcker det med en bra accesspunkt i närmaste fönster eller varför inte en AP riktantenn som pekar mot bilen.
EDIT: Men en riktad AP mot bilen löser problemet för en billigare penning om man bara skall lösa bilens access.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Instämmer 100% i ovan.agehall skrev:Jag vill påstå att mesh i sig inte löser problematiken. Det är bara ett sätt att ge bättre täckning till en viss yta. När vi vill nå till en specifik punkt, såsom våra bilar på en parkering, så räcker det med en bra accesspunkt i närmaste fönster eller varför inte en AP riktantenn som pekar mot bilen.
Är alltid bättre med kabelanslutna AP än Meshnät (om man har möjligheten till att ha snabb kabelanslutning till alla). Mesh är alltid en sämre kompromiss (lägre genomströmning, högre latenser) om man har alternativ. Finns en orsak till att professionella WiFi-installationer på kontor, hotell, flygplatser, mm. så gott som alltid är kabelanslutna AP.
Själv så har jag skaffat 6 st Ubiquiti UniFi U6 Pro för WiFi inomhus och 3 st Ubiquiti UniFi U6 Mesh för WiFi utomhus (bilar, grill, mm).
Finns även många andra bra kvalitets-AP än de från Ubiquiti, som tex. Aruba/HPE och Cisco (många som även gillar Fortinet och Juniper).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Wifi funkar som en walkie-talkie ungefär, bara en som kan "prata" åt gången. Tesla-tips, använd kanal 1, 6 eller 11 på 2,4-nätet då jänkarna inte har högre kanal än 12
Arn skrev:Ungefär hur mycket datatrafik går det åt för att uppdatera programvara på bilen?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... se.236795/
Verkar variera- ett antal gig.
Hastigheten på nedladdning verkar mest vara begränsad på Teslas servers känns det som. Jag har bra fart på nät - men ändå tar nedladdningen långa "tankepauser".
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Wokeswagen ID.5 GTX 2023
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Sjukt stort boende eller höga krav?martinot skrev:Själv så har jag skaffat 6 st Ubiquiti UniFi U6 Pro för WiFi inomhus och 3 st Ubiquiti UniFi U6 Mesh för WiFi utomhus (bilar, grill, mm).

Vi bor på 200 kvm och kör med 2 st Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO-E, funkar klockrent. Dock inte tillräcklig täckning för Teslan så behöver utöka med en AP i carporten.
Tesla Model Y Performance
Att ha flera accesspunkter som kör med lägre effekt är egentligen det bästa om man vill ha optimal täckning. Sedan kan det ju även vara så att man har betongväggar vilket gör att man måste ha fler accesspunkter för att få täckning även om man kör på normal effekt.
Själv kör jag MikroTik-prylar och har två accesspunkter på mellanplan som täcker in hela huset men det ska upp ett par till vartefter för att optimera lite. Sedan kör jag riktantenn ned till bilen från mitt kontor.
Själv kör jag MikroTik-prylar och har två accesspunkter på mellanplan som täcker in hela huset men det ska upp ett par till vartefter för att optimera lite. Sedan kör jag riktantenn ned till bilen från mitt kontor.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Sara4711
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sara9128
För många av oss som bor i hyreshus så är det svårt att få Wi-Fi att nå ut på gatan och dessutom kan man oftast inte parkera nära lägenheten heller utan flera hundra meter därifrån eller i garaget där man inte når någon Wi-Fi alls, knappt heller mobiltäckning.
Jag är oftast hänvisad till att stå på gatan och köra Wi-Fi via mobilen vilket ju drar en hel del datatrafik.
Jag har lyckats köra mot mitt lägenhets Wi-Fi med en range extender placerad på balkongen en gång när jag hade tur att kunna stå på rätt ställe på gatan.
Jag är oftast hänvisad till att stå på gatan och köra Wi-Fi via mobilen vilket ju drar en hel del datatrafik.
Jag har lyckats köra mot mitt lägenhets Wi-Fi med en range extender placerad på balkongen en gång när jag hade tur att kunna stå på rätt ställe på gatan.
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Har 230 kvm enplanshus, och några tjockare väggar (fd. ytterväggar som byggts in) och ett separat byggnad i form av kontor/verkstad. Men är säkert lite overkill med 6 st (hade nog räckt med en 4 st).agehall skrev:Att ha flera accesspunkter som kör med lägre effekt är egentligen det bästa om man vill ha optimal täckning. Sedan kan det ju även vara så att man har betongväggar vilket gör att man måste ha fler accesspunkter för att få täckning även om man kör på normal effekt.
Har faktiskt även lite MikroTik-prylar som CRS305-1G-4S+IN. Har 10 Gbps fiber som backbone-nät i huset/husen och dessa små 5-portars SFP+-switchar kompletterar fint min 19" SFP+ huvudswitch (Ubiquiti USW-Aggregation). Kan lätt placeras lite över allt.

Även min huvudrouter/GW är MikroTik (Ubiquiti har inga jättebra routrar) i form av den ytterst prisvärda RB2011UIAS-RM.
https://www.routerboard.se/ethernet/10- ... as-rm.html

Har även MikroTik MAP Lite som reserouter. Riktigt liten, enkel och gullig, men ändå fullproppad med alla deras vanliga professionella RouterOS-funktioner.

MikroTik har helt klart många både grymt prisvärda och kul prylar!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nice!
Själv kör jag en gammal CCR2009 som edge-router mot mina internetanslutningar (ja, jag har två olika ISPer hemma). Kör också 10GB/s i core-nätet och har fiber draget till switchar på varje plan i kåken som sedan distribuerar ut nätet till olika enheter. Det är väldigt trevligt att ha 10GB/s från mitt kontor på övervåningen ner till källaren där min storageserver står. Går fortare att läsa data från den än från lokal SATA SSD.
Själv kör jag en gammal CCR2009 som edge-router mot mina internetanslutningar (ja, jag har två olika ISPer hemma). Kör också 10GB/s i core-nätet och har fiber draget till switchar på varje plan i kåken som sedan distribuerar ut nätet till olika enheter. Det är väldigt trevligt att ha 10GB/s från mitt kontor på övervåningen ner till källaren där min storageserver står. Går fortare att läsa data från den än från lokal SATA SSD.

M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag hämtar uppdateringar på långkörningar....Sara4711 skrev:För många av oss som bor i hyreshus så är det svårt att få Wi-Fi att nå ut på gatan och dessutom kan man oftast inte parkera nära lägenheten heller utan flera hundra meter därifrån eller i garaget där man inte når någon Wi-Fi alls, knappt heller mobiltäckning.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
@martinot
Ubiquiti DreamMachine Pro
Ubiquiti DreamMachine Pro
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
-
Trevlig. Vart kan jag köpa det?martinot skrev: ↑13 nov 2022 23:22Har 230 kvm enplanshus, och några tjockare väggar (fd. ytterväggar som byggts in) och ett separat byggnad i form av kontor/verkstad. Men är säkert lite overkill med 6 st (hade nog räckt med en 4 st)coreballagehall skrev:Att ha flera accesspunkter som kör med lägre effekt är egentligen det bästa om man vill ha optimal täckning. Sedan kan det ju även vara så att man har betongväggar vilket gör att man måste ha fler accesspunkter för att få täckning även om man kör på normal effekt.
Har faktiskt även lite MikroTik-prylar som CRS305-1G-4S+IN. Har 10 Gbps fiber som backbone-nät i huset/husen och dessa små 5-portars SFP+-switchar kompletterar fint min 19" SFP+ huvudswitch (Ubiquiti USW-Aggregation). Kan lätt placeras lite över allt.
Även min huvudrouter/GW är MikroTik (Ubiquiti har inga jättebra routrar) i form av den ytterst prisvärda RB2011UIAS-RM.
https://www.routerboard.se/ethernet/10- ... as-rm.html
Har även MikroTik MAP Lite som reserouter. Riktigt liten, enkel och gullig, men ändå fullproppad med alla deras vanliga professionella RouterOS-funktioner.
MikroTik har helt klart många både grymt prisvärda och kul prylar!
Kolla prisjakt så får du flera förslag på var du kan handla. Jag har köpt från massor av leverantörer sista åren eftersom det kan vara svårt att hitta en del prylar i lager hos samma leverantör.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Du blandar ihop uttryck. Du kan köra wired mesh. Med wired backhaul.martinot skrev: ↑09 nov 2022 23:37Instämmer 100% i ovan.agehall skrev:Jag vill påstå att mesh i sig inte löser problematiken. Det är bara ett sätt att ge bättre täckning till en viss yta. När vi vill nå till en specifik punkt, såsom våra bilar på en parkering, så räcker det med en bra accesspunkt i närmaste fönster eller varför inte en AP riktantenn som pekar mot bilen.
Är alltid bättre med kabelanslutna AP än Meshnät (om man har möjligheten till att ha snabb kabelanslutning till alla). Mesh är alltid en sämre kompromiss (lägre genomströmning, högre latenser) om man har alternativ. Finns en orsak till att professionella WiFi-installationer på kontor, hotell, flygplatser, mm. så gott som alltid är kabelanslutna AP.
Själv så har jag skaffat 6 st Ubiquiti UniFi U6 Pro för WiFi inomhus och 3 st Ubiquiti UniFi U6 Mesh för WiFi utomhus (bilar, grill, mm).
Finns även många andra bra kvalitets-AP än de från Ubiquiti, som tex. Aruba/HPE och Cisco (många som även gillar Fortinet och Juniper).