har sett att det redan finns några trådar om detta, men vad jag kan se inget jättetydligt svar utan bara att det beror på, typ.
Om jag vill ha 18" eller 19" tums vinterdäck på den Tesla M3P som jag köper på fredag, hur vet jag vilka fälgar som passar? Kan man lita på de stora online-levernatörerna när de föreslår en viss fälg när man anger sin Tesla modell? Är det någon som testat denna:?
https://www.dack365.se/hitta-produkt/fa ... Code=31369
18" eller 19" vinterdäck model 3 performance
Moderator: Redaktion
- tobias_rullar
- Teslaägare
Re: 18" eller 19" vinterdäck model 3 performance
Bromsoken på en performance är större mot LR och SR. Det ska finnas några 18" fälgar som sägs passa på en performance, men generellt kan man nog säga att 18" inte funkar på en performance.
En annan skillnad är att på naven, fram har jag för mig, finns en fläns / läpp på performance som LR och SR inte har.
Jag köpte 19" till min med högre däcksida så totala diametern på vinterhjulen är samma som orginal 20" hjul med sommar däck. Dels betyder det att jag inte behöver ställa om i displayen till 19" fälgar samt att markfrigången inte blir lägre pga mindre hjuldiameter.
Som vanligt kan det vara värt att dubbelkolla med firman du köper hjulen av att det är fälgar som passar till en performance. Om inte annat bara för att minska risken att man står utan vinterdäck när det krävs.
Det finns de som istället för att köpa nya fälgar till vinterdäcken istället köper däck som passar till performance fälgarna och byter bara däcken, istället för däck+fälg, vår och höst.
En annan skillnad är att på naven, fram har jag för mig, finns en fläns / läpp på performance som LR och SR inte har.
Jag köpte 19" till min med högre däcksida så totala diametern på vinterhjulen är samma som orginal 20" hjul med sommar däck. Dels betyder det att jag inte behöver ställa om i displayen till 19" fälgar samt att markfrigången inte blir lägre pga mindre hjuldiameter.
Som vanligt kan det vara värt att dubbelkolla med firman du köper hjulen av att det är fälgar som passar till en performance. Om inte annat bara för att minska risken att man står utan vinterdäck när det krävs.
Det finns de som istället för att köpa nya fälgar till vinterdäcken istället köper däck som passar till performance fälgarna och byter bara däcken, istället för däck+fälg, vår och höst.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Att man ska ändra storlek i hjulkonfiguratorn i bilen har ingenting att göra med ändrad diameter på hjulen.tobias_rullar skrev:
M3P har inte större hjul än en M3 med standard 18” fälgar.
Följer man de däckdimensioner som Tesla anger 235/45-18, 235/40-19 och 235/35-20 så är det samma diameter på hjulen och därmed samma markfrigång. (+/- 1 millimeter)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
som det ser ut nu så blir det 19" Monaco GP6 . De har nämnts i en annan tråd på forumet och efter att ha pratat med Tyres.se så verkar de väldigt säkra på sin sak att det ska funka.