Sida 1 av 6

Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 15:09
av LarsOJ
Jag börjar undra om inte Tesla handikappat sig genom att INTE utveckla en sk. ”plattform” som sen kan användas för att snabbt ta fram en mängd olika modeller för olika kundgrupper.

Jag tycker det verkar gå ofantligt trögt för Tesla att få fram något nytt medan andra tillverkare sprutar fram nya modeller. Bra exempel är VAG’s MEB plattform och Kia/Hyundai’s E-GMP.

VAG tillverkar och säljer nu 12st individuella modeller baserat på MEB på bara 3år sen Id3 lanserades.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswa ... B_platform

Därutöver en hel drös modeller på andra plattformar.

”Bilplattform är en standardiserad uppsättning av grunddelar till en bil som används i flera olika bilmodeller. Grunddelarna utgörs främst av olika fordonskomponenter, mer eller mindre sammansatta till bildelar, men även bilens ITstöd, serviceITstöd, konstruktionsregler och tillverkningsprocesser och verktyg ingår.”

Vad tror ni? Kommer Tesla någonsin komma ikapp?

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 15:11
av Bjelke
Tveksamt säger jag, dom kommer under flera år att hålla sig till några få modeller…

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 15:38
av agehall
Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 15:44
av LarsOJ
agehall skrev:
Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.

Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 15:51
av martinot
LarsOJ skrev:
Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram?
Tesla har en stor och en liten bilplattform.

MX bygger på MS-plattformen, och MY bygger på M3-plattformen.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 15:51
av Lurkern
Tesla har rätt bra spännvidd med S3XY, om vi pratar standardbilar. 30% vinstmarginal antyder att det finns en kostnadseffektiv plattform. Finns ännu ingen konkurrent till Model Y, och då tänker jag utrymmesmässigt. Ingen på horisonten heller.

Kollar man in Munro är de så kallade "plattformarna" till stor del komponenter från tillverkarnas ICE-verksamhet vilket gör fordonen handikappade vad gäller utformning, storlek, vikt och utrymmen.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 15:52
av Fredrik j
agehall skrev:
Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Tror tvärt om att marknaden även i fortsättningen kommer efterfråga flera olika modeller och att det kommer ta lång tid innan Tesla landar i det.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 15:56
av SwedishAdvocate
LarsOJ skrev:
agehall skrev:
Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.

Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
Om du kollar på det här:
The Mission of Tesla

Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO November 18, 2013

Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. If we could have done that with our first product, we would have, but that was simply impossible to achieve for a startup company that had never built a car and that had one technology iteration and no economies of scale. Our first product was going to be expensive no matter what it looked like [Min understrykning.] /...

https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
...vad tror du då? Tror du att de jobbar på en bil som är billigare än vad instegsmodellen av Model 3 är idag?...

De började liksom från noll i juli 2003... Det tar liksom lite tid att bygga en global biltillverkare som kan ta sig an volymsegmenten...

Sen underlättar det kanske inte heller om man samtidigt ska försöka bygga en massa 'humanoida robotar'...

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 15:56
av Walker
LarsOJ skrev:
agehall skrev:
Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.

Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
:roll: Har jag missat något här?

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 16:08
av martinot
Walker skrev:
LarsOJ skrev:
agehall skrev:
Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.

Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
:roll: Har jag missat något här?
Låt oss säga så här; Lars är uppenbarligen inget stort fan av elbilar, och speciellt inte Tesla (lite av hans nemesis). :lol:

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 16:17
av Legato
Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.

Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 16:23
av LarsOJ
martinot skrev:
Walker skrev:
LarsOJ skrev:
agehall skrev:
Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.

Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
:roll: Har jag missat något här?
Låt oss säga så här; Lars är uppenbarligen inget stort fan av elbilar, och speciellt inte Tesla (lite av hans nemesis). :lol:
Suck du ska ju alltid kasta massa skit! Du har ju inte ens läst trådstarten ordentligt och har inte förstått alls vad som menas med en bilplattform. Det är en verktygslåda.

Jag ställde frågan för jag är genuint intresserad om det är rätt val av Tesla?

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 16:33
av LarsOJ
Legato skrev:
Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.

Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Ja precis! Man kanske inte har som mål att bli volymtillverkare?

Jag bara relaterar trådstarten till att för några år sen så var ju alla andra tillverkare otroligt sega att få fram något överhuvud taget. Men nu så exploderar modellutbudet just på grund av plattformstänk/konstruktion.

Och man tar marknadsandelar av Tesla. Har inte orkat kolla men vad har dom i Norge nu? 10-15%?

Edit: sverige <10% i år

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 16:44
av taliz
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.

Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Ja precis! Man kanske inte har som mål att bli volymtillverkare?

Jag bara relaterar trådstarten till att för några år sen så var ju alla andra tillverkare otroligt sega att få fram något överhuvud taget. Men nu så exploderar modellutbudet just på grund av plattformstänk/konstruktion.

Och man tar marknadsandelar av Tesla. Har inte orkat kolla men vad har dom i Norge nu? 10-15%?
Apple har inte hundratals varianter av iPhone, de har en handfull.
Det krävs heller inte hundratals bilmodeller för att nå hög volym.
Det är bara en handfull som säljer i riktigt hög volym.
Tesla behöver en modell mindre och billigare än 3/Y, sen är de hemma typ.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 16:51
av LarsOJ
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.

Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Ja precis! Man kanske inte har som mål att bli volymtillverkare?

Jag bara relaterar trådstarten till att för några år sen så var ju alla andra tillverkare otroligt sega att få fram något överhuvud taget. Men nu så exploderar modellutbudet just på grund av plattformstänk/konstruktion.

Och man tar marknadsandelar av Tesla. Har inte orkat kolla men vad har dom i Norge nu? 10-15%?
Apple har inte hundratals varianter av iPhone, de har en handfull.
Det krävs heller inte hundratals bilmodeller för att nå hög volym.
Det är bara en handfull som säljer i riktigt hög volym.
Tesla behöver en modell mindre och billigare än 3/Y, sen är de hemma typ.
Okej så kan det vara. Jag ser bara hur 3 försäljningen har kollapsat totalt sen Y började säljas (Norge/Sverige).

Gillar inte jämförelsen med Apple heller. En bil är ju som kläder för folk. Man vill inte ha samma som alla andra och en storlek passar inte alla.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 16:55
av Walker
martinot skrev:
Walker skrev:
LarsOJ skrev:
agehall skrev:
Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.

Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
:roll: Har jag missat något här?
Låt oss säga så här; Lars är uppenbarligen inget stort fan av elbilar, och speciellt inte Tesla (lite av hans nemesis). :lol:
Det jag funderade på var ”rejält förbikörda”… kan det stämma? Jag vet inte, men har för mig att Tesla väl ligger ganska högt eftersom de defacto kan leverera bilar.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 16:56
av taliz
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.

Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Ja precis! Man kanske inte har som mål att bli volymtillverkare?

Jag bara relaterar trådstarten till att för några år sen så var ju alla andra tillverkare otroligt sega att få fram något överhuvud taget. Men nu så exploderar modellutbudet just på grund av plattformstänk/konstruktion.

Och man tar marknadsandelar av Tesla. Har inte orkat kolla men vad har dom i Norge nu? 10-15%?
Apple har inte hundratals varianter av iPhone, de har en handfull.
Det krävs heller inte hundratals bilmodeller för att nå hög volym.
Det är bara en handfull som säljer i riktigt hög volym.
Tesla behöver en modell mindre och billigare än 3/Y, sen är de hemma typ.
Okej så kan det vara. Jag ser bara hur 3 försäljningen har kollapsat totalt sen Y började säljas (Norge/Sverige).

Gillar inte jämförelsen med Apple heller. En bil är ju som kläder för folk. Man vill inte ha samma som alla andra och en storlek passar inte alla.
Det är väl inte så konstigt? Det finns ju typ inget 3 är bättre på än Y.
Det är också därför man bara bygger Y i de nya fabrikerna.

Ändå handlar väldigt många på H&M...

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 16:58
av LarsOJ
Walker skrev:
martinot skrev:
Walker skrev:
LarsOJ skrev:
agehall skrev:
Nej, Tesla har specialiserat sig på ett fåtal modeller och försöker bygga dessa så bra som möjligt. Jag tror vi kommer se fler tillverkare landa i det med tiden, men det kommer ta lång tid.
Om man tittar på relativt mogna marknader som Norge och Sverige så är de redan rejält förbikörda av VAG när det gäller antal sålda elbilar. Man tappar alltså marknadsandelar i en rasande fart.

Är det verkligen en fördel att börja med blankt papper varje gång en ny modell ska fram? Eller menar du att man bara ska ha 2-3 modeller i programmet?
:roll: Har jag missat något här?
Låt oss säga så här; Lars är uppenbarligen inget stort fan av elbilar, och speciellt inte Tesla (lite av hans nemesis). :lol:
Det jag funderade på var ”rejält förbikörda”… kan det stämma? Jag vet inte, men har för mig att Tesla väl ligger ganska högt eftersom de defacto kan leverera bilar.
Rejält förbikörda när det gäller modellutbud och antal sålda elbilar. För bara några år sen var Tesla ledande på bägge dessa områden. Tycker det är kul att titta på Norge. Det börjar bli en mogen marknad.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:02
av taliz
LarsOJ skrev:

Rejält förbikörda när det gäller modellutbud och antal sålda elbilar. För bara några år sen var Tesla ledande på bägge dessa områden. Tycker det är kul att titta på Norge. Det börjar bli en mogen marknad.
Där ligger väl Y ensam i topp?

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:02
av HenrikC
SwedishAdvocate skrev:
De började liksom från noll i juli 2003... Det tar liksom lite tid att bygga en global biltillverkare som kan ta sig an volymsegmenten...
Man började inte från noll. Elon Musk och Martin Ebenhard hade prototypen till Tesla Roadster innan de satte igång: AC Propulsion tzero.

Drivlinan i Roadstern är baserad på den i tZero och lösningen med 18650-celler, men det var inte en ren stöld: AC Propulsion kunde inte bygga bilar, man var experter på elektriska drivlinor. Det var härifrån Tesla fick grunddesignen med inverter, AC-motor, cylindriska 18650 celler och AC-laddare som drog hela 70A. Man vidareutvecklade och tillverkade dock själva och själva bilen har inget gemensamt.

AC Propulsion byggde faktiskt en bil åt Volvo 2004: Volvo 3CC som hade en nedskalad motor (80 kW istället för 150) och samma koncept med 18650-celler som Tesla Roadster ärvde, dock bara 3000 st. Ironiskt noh kunde Volvo alltså varit före Tesla, men försatt chansen.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:03
av Andersen
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.

Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Ja precis! Man kanske inte har som mål att bli volymtillverkare?

Jag bara relaterar trådstarten till att för några år sen så var ju alla andra tillverkare otroligt sega att få fram något överhuvud taget. Men nu så exploderar modellutbudet just på grund av plattformstänk/konstruktion.

Och man tar marknadsandelar av Tesla. Har inte orkat kolla men vad har dom i Norge nu? 10-15%?
Apple har inte hundratals varianter av iPhone, de har en handfull.
Det krävs heller inte hundratals bilmodeller för att nå hög volym.
Det är bara en handfull som säljer i riktigt hög volym.
Tesla behöver en modell mindre och billigare än 3/Y, sen är de hemma typ.
Okej så kan det vara. Jag ser bara hur 3 försäljningen har kollapsat totalt sen Y började säljas (Norge/Sverige).

Gillar inte jämförelsen med Apple heller. En bil är ju som kläder för folk. Man vill inte ha samma som alla andra och en storlek passar inte alla.
Eftersom Tesla inte kan leverera alla de bilar som efterfrågas på den europeiska marknaden, så är marknadsandelarna i respektive land endast ett tecken på hur Tesla valt att allokera sin begränsade produktion. Plus coronastängningar, komponentbrist och nedtid för fabriksuppgraderingar.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:05
av LarsOJ
taliz skrev:
Det är väl inte så konstigt? Det finns ju typ inget 3 är bättre på än Y.
Det är också därför man bara bygger Y i de nya fabrikerna.

Ändå handlar väldigt många på H&M...
Så hur långt tror du man kan komma med bara 1(2) modeller då? En mindre bil är ju många år bort.

H&M och alla deras separata märken har ju ett av världenst bredaste utbud av kläder just för att folk vill vara olika och för att få upp volymerna.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:09
av LarsOJ
taliz skrev:
LarsOJ skrev:

Rejält förbikörda när det gäller modellutbud och antal sålda elbilar. För bara några år sen var Tesla ledande på bägge dessa områden. Tycker det är kul att titta på Norge. Det börjar bli en mogen marknad.
Där ligger väl Y ensam i topp?
Ja men Tesla totalt ca 12000 bilar och VAG ca 30000 bilar i år.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:13
av LarsOJ
Andersen skrev:
LarsOJ skrev:
taliz skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Är ju en ganska ointressant diskussion att enbart diskutera volymer utan att samtidigt diskutera lönsamhet.

Det är ju ingen slump att Apple, trots endast ca 16% marknadsandel, gör större vinster och har högre bolagsvärde än Samsung, Xiaomi, Oppo, Vivo, Huawei, Realme, Motorola och LG tillsammans.
Ja precis! Man kanske inte har som mål att bli volymtillverkare?

Jag bara relaterar trådstarten till att för några år sen så var ju alla andra tillverkare otroligt sega att få fram något överhuvud taget. Men nu så exploderar modellutbudet just på grund av plattformstänk/konstruktion.

Och man tar marknadsandelar av Tesla. Har inte orkat kolla men vad har dom i Norge nu? 10-15%?
Apple har inte hundratals varianter av iPhone, de har en handfull.
Det krävs heller inte hundratals bilmodeller för att nå hög volym.
Det är bara en handfull som säljer i riktigt hög volym.
Tesla behöver en modell mindre och billigare än 3/Y, sen är de hemma typ.
Okej så kan det vara. Jag ser bara hur 3 försäljningen har kollapsat totalt sen Y började säljas (Norge/Sverige).

Gillar inte jämförelsen med Apple heller. En bil är ju som kläder för folk. Man vill inte ha samma som alla andra och en storlek passar inte alla.
Eftersom Tesla inte kan leverera alla de bilar som efterfrågas på den europeiska marknaden, så är marknadsandelarna i respektive land endast ett tecken på hur Tesla valt att allokera sin begränsade produktion. Plus coronastängningar, komponentbrist och nedtid för fabriksuppgraderingar.
Jag tror att Teslas marknadsandel skulle vara ÄNNU MINDRE om de andra tillverkarna kunde leverera sina bilar snabbare. Tesla har ju bland de kortaste väntetiderna.

Re: Har Tesla handikappat sig?

Postat: 16 nov 2022 17:14
av SwedishAdvocate
HenrikC skrev:
SwedishAdvocate skrev:
De började liksom från noll i juli 2003... Det tar liksom lite tid att bygga en global biltillverkare som kan ta sig an volymsegmenten...
Man började inte från noll. Elon Musk och Martin Ebenhard hade prototypen till Tesla Roadster innan de satte igång: AC Propulsion tzero.

Drivlinan i Roadstern är baserad på den i tZero och lösningen med 18650-celler, men det var inte en ren stöld: AC Propulsion kunde inte bygga bilar, man var experter på elektriska drivlinor. Det var härifrån Tesla fick grunddesignen med inverter, AC-motor, cylindriska 18650 celler och AC-laddare som drog hela 70A. Man vidareutvecklade och tillverkade dock själva och själva bilen har inget gemensamt.

AC Propulsion byggde faktiskt en bil åt Volvo 2004: Volvo 3CC som hade en nedskalad motor (80 kW istället för 150) och samma koncept med 18650-celler som Tesla Roadster ärvde, dock bara 3000 st. Ironiskt nog kunde Volvo alltså varit före Tesla, men försatt chansen.
Året 2004 ägdes Volvo Personvagnar av Ford. Hade Volvo PV kunnat fatta ett så pass långsiktigt strategiskt beslut utan att Ford godkänt det?... Det tror jag inte. Så rätt svar här verkar vara att det var Ford som försatt chansen...