Sida 1 av 4

Grund analys i senaste podden

Postat: 23 nov 2022 21:20
av B99
Man häpnas över den obegåvade analysen av reduktionsplikten i senaste podden. Låt vara att "vanliga media" har svårt att analysera men hade väntat mig mer av podden. Reduktionsplikten drabbar bara bilägare utanför storstäderna som inte har alternativ till bilen. Är det rimligt att föra över ansvaret på dessa medborgare att lösa klimatproblemet medan storstadsborna kan gå vidare helt oberörda?

Och sedan kunde väl Alfred ha tillbringat höstlovet hemma i Norrbotten och lyssnat på verkligheten istället för att flyga till Cypern, hyckleriet når nya höjder.

Ifrågasätt varför det inte införs klimatzoner t ex. Förbjud alla fossilbilar innanför tullarna, där har vi åtgärder som träffar mer exakt.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 23 nov 2022 21:27
av B99
SD vann säkert 10% och MP förlorade kanske 5% pga reduktionsplikten i senaste valet, då måste man fundera på om man har tappat kontakten med väljarna.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 23 nov 2022 21:39
av Bengt-re
Fossila drivmedel är på tok för billiga. Och då är ju reduktionsplikten ett bra sätt att både hålla upp priset och få ner CO2 utsläppen. Bensinen måste upp i 50 srk/liter ungefär om vi skall närma oss klimatmålen.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 23 nov 2022 21:44
av B99
Bengt-re skrev:
Fossila drivmedel är på tok för billiga. Och då är ju reduktionsplikten ett bra sätt att både hålla upp priset och få ner CO2 utsläppen. Bensinen måste upp i 50 srk/liter ungefär om vi skall närma oss klimatmålen.
Låt mig gissa, du är 08?

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 23 nov 2022 21:47
av LarsL
Stödet skulle gå till att folk kan få råd att byta till elbil. Här skulle stödet på något sätt vara riktad emot glesbygd där man är beroende av bilen.

Jag tror ju inte på biobränslen som ersättning för fossiltbränsle då det helt enkelt inte finns tillräcklig mängd. Det gjordes en uträkning kring det här för några år sedan på forumet.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 23 nov 2022 21:51
av B99
Förbjud fossilbilar söder om Gävle om ni vill uppnå resultat.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 23 nov 2022 21:55
av LarsL
Snarare tvärtom ;) Elbilen lönsammare med längre avstånd.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 23 nov 2022 22:11
av OfarligTesla
B99 skrev:
Förbjud fossilbilar söder om Gävle om ni vill uppnå resultat.
Är väl tvärtom? Är de som kör massa mil som verkligen bör ha miljövänligare alternativ.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 23 nov 2022 22:22
av Maw
Omställningen måste främst ske genom att nytillverkade bilar är elbilar i största möjliga mån. Ordentlig straffskatt på fossilbilar vid inköpstillfället. Även hög skrotningspremie kan ge en hel del effekt för omställningen. Om det leder till snabbare omställning av bilfabrikerna skulle även sunventioner på elbilar kunna (åter)införas.

Befintlig bilpark måste däremot tyvärr användas.

Det ska inte vara snorbilligt med bensin och diesel men dagens nivåer är definitivt tillräckligt höga.

Eftersom det finns gränser för hur mycket wlbilar som kan tillverkas på kort sikt så är det bara hål i huvidet att försöka prisa ut fossila bränslen genom skyhöga priser vid pumpen, det blir inte fler elbilar för det.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 23 nov 2022 22:28
av B99
OfarligTesla skrev:
B99 skrev:
Förbjud fossilbilar söder om Gävle om ni vill uppnå resultat.
Är väl tvärtom? Är de som kör massa mil som verkligen bör ha miljövänligare alternativ.
Norr om gävle sker väl ca 5% av trafikarbetet, tror ni att vi ska förändra världen genom att straffskatta dessa? Resten kan luta sig tillbaka och peka finger på lantisarna?

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 23 nov 2022 22:55
av Legato
Grund analys var definitionen av TS inlägg snarare än poddens... :shock:

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 23 nov 2022 22:59
av OfarligTesla
B99 skrev:
Norr om gävle sker väl ca 5% av trafikarbetet, tror ni att vi ska förändra världen genom att straffskatta dessa? Resten kan luta sig tillbaka och peka finger på lantisarna?
De straffbeskattas inte, det är samma skatt för alla.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 23 nov 2022 23:42
av B99
OfarligTesla skrev:
B99 skrev:
Norr om gävle sker väl ca 5% av trafikarbetet, tror ni att vi ska förändra världen genom att straffskatta dessa? Resten kan luta sig tillbaka och peka finger på lantisarna?
De straffbeskattas inte, det är samma skatt för alla.
Förvisso men det har skett extrema skattesubventioner av kollektivtrafiken i Stockholm.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 24 nov 2022 00:26
av bjelkeman
LarsL skrev:
Stödet skulle gå till att folk kan få råd att byta till elbil. Här skulle stödet på något sätt vara riktad emot glesbygd där man är beroende av bilen.

Jag tror ju inte på biobränslen som ersättning för fossiltbränsle då det helt enkelt inte finns tillräcklig mängd. Det gjordes en uträkning kring det här för några år sedan på forumet.
Om man odlar raps för rapsolja så kan man få 3000 kg/hektar [1] och det behövs 3 liter raps och 2 dl metanol för att göra en liter biodiesel [2]. Så i runda slängar 1000 liter per hektar.

Medelsvensken kör 12000 km per år [3]. Medelbilen (diesel) drar 0.5 liter/mil [4]. Så 1200 mil x 0.5 liter/mil blir 600 liter. Så 6000 m2 för att driva bilen ett år med biodiesel (då har vi inte räknat tillverkning och distribution). (Det finns 2000 m2 odlingsmark per person i världen [5] för all mat och annat som personen behöver).

Om vi kör elbil, så räknar vi på 200 Wh/km. ( 0.2 kWh/km x 12000 km) Så drygt 2400 kWh.

Solceller producerar normalt mellan 150 – 220 kWh per kvadratmeter (m2) och år. En normalstor solcellsanläggning på 50 m2 förväntas producera ca 7 500 – 12 000 kWh per år. [6]

Då behöver vi 20 m2 solceller. Men de funkar inte på vintern, och om vi lagrar energi som vätgas så är en rundrip (el-vätgas-el) mellan 20-50% effektiv. [7] Så vi kan behöva 100 m2 solceller. Jämfört med 6000 m2 för rapsolja.

Nu var det väldigt grovt räknat, men det visar på att eldrivet är bättre än biodiesel tycker jag. Och mindre utsläpp blir det med. (Med reservation för dålig huvudräkning :D )

[1] https://trapezia.se/sa-gor-du-din-egen-biodiesel/
[2] https://hittasvaret.com/minne/artikel/r ... hektar#q-4
[3] https://www.bilbesiktning.biz/intressan ... -svar.html
[4] https://www.naturvardsverket.se/data-oc ... eselbilar/
[5] https://www.2000m2.eu/
[6] https://hemsol.se/solceller/produktion- ... och-manad/
[7] https://www.spglobal.com/marketintellig ... e-65162028

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 24 nov 2022 00:38
av tor-ake
B99 skrev:
OfarligTesla skrev:
B99 skrev:
Norr om gävle sker väl ca 5% av trafikarbetet, tror ni att vi ska förändra världen genom att straffskatta dessa? Resten kan luta sig tillbaka och peka finger på lantisarna?
De straffbeskattas inte, det är samma skatt för alla.
Förvisso men det har skett extrema skattesubventioner av kollektivtrafiken i Stockholm.
Kollektivtrafik måste alltid skattesubventioneras, i förhållande till bekvämlighet är den annars nästan alltid lite för dyr i förhållande till bekvämligheten.

Det handlar lite om vilket samhälle man vill ha - som USA där kollektivtrafik alltid är obefintlig och alla transporter måste ske med bil alltid, eller ett mer som vårt. Som bonus kan skolungdomar och åldringar transportera sig självständigt, till reducerat pris.

Och - pengarna till kollektivtrafik kommer inte från samma börs som bränsleskatten från "norr om Gävle", den kommer från kommunalskatten i regionen.

*Finansiering av kollektivtrafik: https://www.nobina.se/vara-losningar/bu ... vtrafiken/
*Vad är regionskatt: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Regionskatt

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 24 nov 2022 00:40
av Alfred
B99 skrev:
Man häpnas över den obegåvade analysen av reduktionsplikten i senaste podden. Låt vara att "vanliga media" har svårt att analysera men hade väntat mig mer av podden. Reduktionsplikten drabbar bara bilägare utanför storstäderna som inte har alternativ till bilen. Är det rimligt att föra över ansvaret på dessa medborgare att lösa klimatproblemet medan storstadsborna kan gå vidare helt oberörda?

Och sedan kunde väl Alfred ha tillbringat höstlovet hemma i Norrbotten och lyssnat på verkligheten istället för att flyga till Cypern, hyckleriet når nya höjder.

Ifrågasätt varför det inte införs klimatzoner t ex. Förbjud alla fossilbilar innanför tullarna, där har vi åtgärder som träffar mer exakt.
Tycker det är generöst att kalla vår analys för grund. Som jag minns det hade vi ingen analys alls av fördelarna med reduktionsplikten eftersom vi båda var för den.

Tar med mig att jag behöver förklara bättre varför jag är så starkt för i nästa avsnitt.

Påminner under tiden om att jag bor i glesbygd själv och ofta har uttalat starkt stöd för att kompensera glesbygdsbor på annat sätt än per liter köpt bränsle.

Håller helt med dig angående Cypern. Kompromiss med familjen. Tonåringarna vägrade ytterligare elbilsresor på kontinenten. Första flygturen sedan 2019 för min del.

Försöker stå ut med mig själv genom att investera flitigt i solceller i både Portugal (Bright Sunday) och Afrika (Trine) vilket kompenserat våra utsläpp mer än 100 gånger om. Men handen på hjärtat hade jag gjort dessa investeringar även om jag inte flugit till Cypern.

Nåväl, tack för att du lyssnar. Snackar gärna mer reduktionsplikt i nästa avsnitt. Blir spännande att se om det är min analys eller min slutsats du egentligen tycker illa om!

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 24 nov 2022 08:47
av OfarligTesla
B99 skrev:

Förvisso men det har skett extrema skattesubventioner av kollektivtrafiken i Stockholm.
Ja, av regionsskatten, dvs är det de som bor i Stockholm som finansierat det via skatten.

Vill du däremot prata skattesubvention så kan vi prata kommunala och regionala skatteutjämningssystemet vi har. Men då är det inte Stockholm som får de stora subventionerna direkt.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 24 nov 2022 08:56
av TiborBlomhall
Det verkar som att flera i tråden tror att bilar körs längre i Norrland. Tvärtom:

Bild

https://teslaclubsweden.se/elbilar-kors ... nsinbilar/

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 24 nov 2022 09:07
av chaffis75
TiborBlomhall skrev:
Det verkar som att flera i tråden tror att bilar körs längre i Norrland. Tvärtom:

Bild

https://teslaclubsweden.se/elbilar-kors ... nsinbilar/
Intressant man kör så mycket i sth län. Vad beror de på? Många bilar till säljare som finns i andra delar av landet eller vad är de som gör de?

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 24 nov 2022 09:18
av chaffis75
Maw skrev:
Omställningen måste främst ske genom att nytillverkade bilar är elbilar i största möjliga mån. Ordentlig straffskatt på fossilbilar vid inköpstillfället. Även hög skrotningspremie kan ge en hel del effekt för omställningen. Om det leder till snabbare omställning av bilfabrikerna skulle även sunventioner på elbilar kunna (åter)införas.

Befintlig bilpark måste däremot tyvärr användas.

Det ska inte vara snorbilligt med bensin och diesel men dagens nivåer är definitivt tillräckligt höga.

Eftersom det finns gränser för hur mycket wlbilar som kan tillverkas på kort sikt så är det bara hål i huvidet att försöka prisa ut fossila bränslen genom skyhöga priser vid pumpen, det blir inte fler elbilar för det.
Precis jad jag sagt i många år..

Vet inte om alla har koll på hur stor malus skatten är. Har en vän som tittar på bil och då hade de kollar på bla en vw tiguan bensin (ej hybrid) normal stor motor, dvs inget monster.. För denna får man under de första 3 åren betala 12000 kr per år för.. Så jo man skattar ganska hård redan idag på nya bilar.. Tyvärr är handlarna väldigt tysta om detta, kanske behövs en lag som kräver de ska skylta tydligt om manus skatten precis som man tidigare var så tydliga med bonusen på elbilar.

Jag ser de som man lagt på ca 30000 kr extra skatt på bilen (räknar bort vad jag uppskattar normal skatt) de är ändå en hel del men visst man kan llrid diskutera den nivån..

Min vän tillhör förrsten den skara som numera tvekar på att köpa elbil eftersom bonusen försvann, de var nära att köpa en ID4 men nu funderar de igen om de ska vara en elbil eller något annat.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 24 nov 2022 10:34
av TiborBlomhall
chaffis75 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det verkar som att flera i tråden tror att bilar körs längre i Norrland. Tvärtom:

Bild

https://teslaclubsweden.se/elbilar-kors ... nsinbilar/
Intressant man kör så mycket i sth län. Vad beror de på? Många bilar till säljare som finns i andra delar av landet eller vad är de som gör de?
Jag gissar nu men jag misstänker alla pendlare. Pendla in från förorterna varje dag till jobbet och hem igen blir snabbt många mil. Jag skulle tro att uppe i norr är enstaka resor längre - men folk åker inte lika ofta.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 24 nov 2022 10:54
av chaffis75
TiborBlomhall skrev:
chaffis75 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det verkar som att flera i tråden tror att bilar körs längre i Norrland. Tvärtom:

Bild

https://teslaclubsweden.se/elbilar-kors ... nsinbilar/
Intressant man kör så mycket i sth län. Vad beror de på? Många bilar till säljare som finns i andra delar av landet eller vad är de som gör de?
Jag gissar nu men jag misstänker alla pendlare. Pendla in från förorterna varje dag till jobbet och hem igen blir snabbt många mil. Jag skulle tro att uppe i norr är enstaka resor längre - men folk åker inte lika ofta.
Jo kanake man ofta jobbar i orten man bor i dvs ingen daglig pendling så som nog är vanligare i storstads regioner.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 24 nov 2022 11:07
av wannabee
Om man vill maximera påverkan på miljön vore det väl bättre att tredubbla bensinpriset i Stockholm jämfört med resten av landet typ, där finns ju kollektivtrafik överallt som alternativ.

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 24 nov 2022 11:08
av OfarligTesla
wannabee skrev:
Om man vill maximera påverkan på miljön vore det väl bättre att tredubbla bensinpriset i Stockholm jämfört med resten av landet typ, där finns ju kollektivtrafik överallt som alternativ.
Varför skulle det ge mer påverkan på miljön kontra att tredubbla priset i hela landet? Menar du att resten av landet hade börjat köra mer bil om priset tredubblades?

Re: Grund analys i senaste podden

Postat: 24 nov 2022 11:27
av wannabee
OfarligTesla skrev:
wannabee skrev:
Om man vill maximera påverkan på miljön vore det väl bättre att tredubbla bensinpriset i Stockholm jämfört med resten av landet typ, där finns ju kollektivtrafik överallt som alternativ.
Varför skulle det ge mer påverkan på miljön kontra att tredubbla priset i hela landet? Menar du att resten av landet hade börjat köra mer bil om priset tredubblades?
Om du kollar på kartorna en bit upp så skulle du veta att de kör längst i Stockholm..

Varför ska alla utanför Stockholm typ utrotas tycker du?