BYD Atto 3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare

BYD Atto 3

Inlägg av Skar11n »

Hej

Beställde för en tid sedan en Atto 3 som ska fungera som en andra bil.

Är det någon mer här inne som också har beställt en?
Hur gick era tankar när ni valde och vad valde ni mot?
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: BYD Atto 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har testkört den. Var så jäkla besviken. Trodde mer om BYD.

Bilen är helt enkelt inte färdig än.

Värmesystemet kan inte hålla värmen. Jättestora mittskärmen har inga appar, inte ens nån GPS karta med navigering. FM radion låter hemskt (DAB låter däremot bra). Fönstren immade ständigt igen. Autopiloten kunde inte hålla bilen innanför filmarkeringarna. Med mera.

Det kan bli en bra bil i framtiden men inte ens Tesla släpper så här ofärdiga bilar.

Det ryktas om ny mjukvara på gång som fixar de största problemen, hoppas den kommer innan du får din bil och du kan njuta av den.

BYD Atto 3 konkurrenter är väl MG4, Cupra Born och Mini Cooper.
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

Ska snart få leverans. Vi får se hur det går… men med månadskostnad 2999 på 12 månader kan man inte låta bli. Nu tog vi fler mil och räntan har gått upp, men allt annat kostar mer ändå så…

Byter från id3 som inte ens är uppdaterad och klar efter två år. Spännande!
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Björn Nyland håller på (från Thailand) att publicera videor, kanske värt att titta på för att fa en bild?
iamgolpartacus

Inlägg av iamgolpartacus »

Hej alla!

Ägare av en BYD atto 3 sen 2 dec.

Jag har hunnit köra 1600 km. Långresa till Göteborg mitt i vinter kylan där vi hade närmare -20. Har hunnit köra kortasträckor. Har laddat i stationer med 3,7 kw, 11kw, 22kw, 50kw, 150kw och även laddat hemma.
Min upplevelse är:

* Fläkten
Fläkten funkar inte som den ska, oftast immar fönstren och var 5e minut var jag tvungen att använda mig av max fönsterfläkt.
Fläkten för ben har väldig låg effekt och mina ben/fötrer förblir kalla genom hela resan. Vet ej hur jag ska göra
Fläkten för passagerarna där bak funkar inte om jag har mittenfläkten på där framme. Jag måste stänga av mitten fläkten( snushållarna) med dess reglage för att passagerarna där bak kan få lite värme. Massa pillande på den stora skärmen med fläkten när man kör, sänka höja, sänka, höja..

*Comfort
Tycker comforten är bra och passar mig, 185 lång, 85 kg, gift med 2 små barn.
Vi alla sitter bra med bekväm benutrymme.

* Radion
Fungerade första dagen, sen har den slutat fungera, ingen aning.

*Dab
Fungerade bara en gång.

* smartkamera
Går ur funktion och fungerar, den lever sitt eget liv.

* Appen
Appen där jag kan ha tillgång till bilen om hu många procent den har laddat fungerar ej, den är under "uppdatering". Jobbigt att springa till bilen för att se hur mycket den har laddat. Just nu sitter jag o räknar ekvationer för att veta vad den ligger på. Den kan diffa med nån procent.

*Navigator
Väntar på den uppdateringen. Även spotify.
Jag fick en uppdatering den 18 dec. Efter uppdateringen så var det ingen skillnad.

*Laddning och förbrukning
Laddningen går smitidigt men den kommer aldrig upp till 80. Som max har jag kommit upp till 62.
Under de kallaste dagarna hade bilen 30-40 % mer i förbrukning. Men de här dagarna som har varit plusgrader så har jag varit positiv överraskad att den knappt förbrukar något. Så jag maxar fläkten och gasar lite i onödan, för att jag kan.

Hedin har bokat tid med mekanikerna och BYD sverige sa att apparna kommer komma igång nångång mellan Q2-Q3
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

Bra summering! För 2990 är den billig…
ZilverZurfarn
elbilist

Inlägg av ZilverZurfarn »

Efter några veckor är jag fortfarande väldigt nöjd med det mesta, och bilen är 100 gånger roligare att köra än min förra bil (Kia Niro Plugin-hybrid).
Dock - Hur :twisted: kan man glömma bort regnsensor till vindrutetorkarna? mycket bra automatik och finesser, men inte vindrutetorkarautomatik! Ofattbart.
Håller med om ventilationen - I normalt AC-läge immar rutorna gärna igen, och man får slå på framrute-defrostern med jämna mellanrum för att behålla fram- och sidorutorna någorlunda imfria.
Att bilen levereras utan en del funktionalitet i infotainment-systemet visste jag, men saknar redan möjlighet att se laddnivå i telefonen, och så klart navigation och/eller Android Auto/Apple CarPlay. Som tur är, kan man (oftast; fungerar ibland - ibland inte?!?) starta/förvärma bilen kalla vinterdagar med "nyckeln" om man är inom räckhåll. det gäller bara att dra upp ventilation och värme innan man stänger av bilen, för den startar ju upp med samma inställningar.
KGarmawi

Inlägg av KGarmawi »

Tänkte bidra lite själv angående BYD Atto 3. Jag leasar en sen slutet av december och bilen är bra överlag men fläkten är ett stort problem. Trots att jag kör i mer än 20 min och väljer den högsta temperaturen (HI) så kommer ingen varmluft alls. Har märkt att bilen immar också jättemycket precis som iamgolpartacus skrev. Har hunnit ladda den en gång med 11kw laddning utan problem. Räckvidden är också den bra men med något högre förbrukning (vilket är normalt) nu under vintertid med en förbrukning på 14-20kWh/100km beroende på vad man väljer att sätta på.
Har ni andra haft några problem med fläkten och värmen i bilen?

Har bokat in en tid denna veckan för verkstadsbesök hos Hedin bil, får se vad de säger.
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

Jag har kört hundra mil ungefär. Än fungerar tydligen inte snabbladdning på min bil. Är en uppdatering på väg tydligen.
Bilen känns inte kina när man kör den. Går som ett lok i snön…
ZilverZurfarn
elbilist

Inlägg av ZilverZurfarn »

I helgen kom en OTA-uppdatering, tätt följt av ett mail från Hedins, som uppmanade att vara noga med att 12V-batteriet var fräscht, då uppdateringsproceduren kunde ladda ur det så att bilen inte går att starta! Det gick dock fint (med en 6-milsresa i ryggen innan uppdateringen) och tog närmare 2 timmar, mot de initialt utlovade 70 minuterna.
Märker ingen större skillnad jämfört med tidigare - Möjligen att A/C-n blivit lite vassare.
Spotify (som inte kan spela upp via 4G ännu! - Värdelöst med andra ord) och navigation hade jag redan fått vid besök hos Hedin via USB-minne.
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare

Inlägg av simonk »

Mina gamla föräldrar har köpt en Atto 3. Efter uppdateringen har åtminstone deras problem med värme/imma försvunnit, även om man kanske måste ställa temperaturen lite högt.

Men sen är det detta med snabbladdning. De har testat ganska många ställen, och det mesta har fungerat (utöver approblem...), förutom Teslas supercharger! Där verkar det som om de äldre 150kW-laddarna fungerar, men inte v2-laddarna. T ex går det bra att ladda i Enköping, men inte i Strängnäs där vi testade flera stolpar. Det är väl svårt att säga om det gäller generellt med lite för få provtillfällen, men än har inga 250kW-laddare fungerat.

Någon annan som laddat på Superchargers?
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Såg att man får 70 loppor i näven efter 6 månader om man köper en Atto 3.
Teslas prissänkningar måste sätta sin spår i försäljningen i Sverige.
Köp BYD ATTO 3 och få en kontantpremie på 70 000 kr.*
https://bydauto.se/byd-atto-3
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Köper man en MG,får man 50 000kr bonus av MG. Klart att teslas sänkning påverkar andra.
https://www.mgmotor.eu/sv-SE/campaign/mg5
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

MG var ett bra tips.
Man kanske skulle byta ut lilla bilen mot en MG5. Kan ge den till svärföräldrarna om något år….
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Lerumsexpressen skrev: 22 apr 2023 08:11
MG var ett bra tips.
Man kanske skulle byta ut lilla bilen mot en MG5. Kan ge den till svärföräldrarna om något år….
Ja, mycket mer bil än en Zoe eller Leaf
Skriv svar