Sida 1 av 1

Extraljus (Ej LED-ramp), extra förbrukning

Postat: 02 dec 2022 22:04
av macksie
Tjenixen.

TL;DR; Hur mycket extra drar klassiska extraljus, dvs runda, monterade ovanför nummerplåten.

-----

Hade LED-ramp på min förra bil som var en X, har kört runt i mörker med min Y nu ett tag och känner att jag behöver lite mer ooomph i ljuset.
Sugen på det mer klassiska upplägget med tre feta runda LED-extraljus monterade ovanför nummerplåten.
Misstänker att de då hamnar mitt i den snygga luftströmmen och skapar virvlar och därmed extra förbrukning.
Frågan är: hur mycket. En del måste det ju såklart bli.
Kan acceptera en del, eller lite mer, eller tom aningen mer än lite mer, men inte klart märkbar skillnad

Öppen för spekulationer, länkar, killgissning, länkar eller andra inspel.

Inser att merparten av er alla tycker att klassiska extraljus inte är snygga och att det stör designen.
Inte jag. Kanske är den bonniga norrläningen i mig som tittar fram.

Re: Extraljus (Ej LED-ramp), extra förbrukning

Postat: 03 dec 2022 07:55
av mati
Det enkla svaret är nog att det bli mer ju fortare du kör. Gissningsvis påverkar det ganska mycket i högre hastigheter. Jag skulle inte göra det, just av den anledningen.

Re: Extraljus (Ej LED-ramp), extra förbrukning

Postat: 03 dec 2022 11:15
av tor-ake
Vi kan beräkna ett slags max

C×p×v^2×A

C=Cd-värdet för strålkastarna, antar 0.3, mitt emellan en sfär och en droppe
p=luftens densitet vid 0 grader 1,29kg/m3
v=28m/s ca 100km/h
A=3×r2×pi = 0,15kvm

45,5N

För en km blir energin 45500Ws eller 13 Wh/km

Mer än så lär det inte kunna bli, monterar du dem på en bits avstånd framför karossen stör du luftströmmen runt bilen mindre, monterar du dem nära så "draftar" bilen bakom strålkastarna.

Om du däremot sätter dem på t.ex. takräcke så lär det bli mer då luftströmmen ovanför taket har högre fart och det blir aerodynamiska effekter i spalten mellan lampan och taket.

Re: Extraljus (Ej LED-ramp), extra förbrukning

Postat: 03 dec 2022 14:46
av mati
Är det inte sämre Cd-värde än så? Jag har en minnesbild av att sådana strålkastare är mer eller mindre helt platta på framsidan. Både sfär och droppe borde ha ett bättre Cd-värde. Eller tänker jag fel?

Re: Extraljus (Ej LED-ramp), extra förbrukning

Postat: 03 dec 2022 16:37
av Flagada
Hittade någon beräkning av takmonterade extraljus på lastbilar som jämförelse.
https://www.mynewsdesk.com/se/rumblestr ... ljus-91672
Angående looken så känns stora runda extraljus lite som tjockTV, lite passé - passar bättre på dåtida bilar - sitter som en smäck på en gammal volvokombi men skulle kännas fel på en Tesla.
Men är du sugen finns bilder o en båge här:
Screenshot_5.jpg
https://www.trucker.se/litebar-led-fron ... y-2020plus
Screenshot_4.jpg

Re: Extraljus (Ej LED-ramp), extra förbrukning

Postat: 03 dec 2022 17:30
av macksie
.
Tack för alla svar. Mer än jag vågat hoppas.
Imponerande att ni tog er så mycket tid att hjälpa mig att räkna på det. Stort tack.

Japp. Jag är både passé, norrlänning och har allmänt dålig smak. :-)
(Fast att jämföra med tjock-TV, det sved ordentligt :lol: )

Re: Extraljus (Ej LED-ramp), extra förbrukning

Postat: 03 dec 2022 23:40
av antstein
Kör på en rad-fyra istället, tror det fyller ut bättre.

Re: Extraljus (Ej LED-ramp), extra förbrukning

Postat: 05 dec 2022 07:40
av Arctic Drifter
macksie skrev:
.
Tack för alla svar. Mer än jag vågat hoppas.
Imponerande att ni tog er så mycket tid att hjälpa mig att räkna på det. Stort tack.

Japp. Jag är både passé, norrlänning och har allmänt dålig smak. :-)
(Fast att jämföra med tjock-TV, det sved ordentligt :lol: )
Skärp dig, låt dig inte nedslås... vi norrlänning vill ju bara vara oss själva för en stund (för alltid?).

Dessutom, ska du kunna se renarna på 1,5 km så duger inga ledramper. Då behöver du klassiska runda!

Här får du lite inspiration:
2022-12-05 RS200.jpg
Finns säkert någon på internet som kan baka lite kolfiber åt dig så du kan kapsla in de runda för mer aerodynamisk form och lite 2022-look.

Ledramper är bara en modernitet, se hur det var med framhjulsdriften. Skulle vara världens frälsning och nu börjar Volvo gå tillbaka till det enda rätta, bakhjulsdrift!