Eldriven traktor för lantbruk
Moderator: Redaktion
Re: Eldriven traktor för lantbruk
Kul
Pratade med en säljare på John deer för ett tag sedan och frågade när dom skulle Komma med en eltrakror.
Han sa attt det var inget han hade hört talas om att dom ens hade planer på att utveckla, och trodde det är långt i framtiden innan det blir aktuellt.
Jag hoppas såklart att han har fel och att vi kommer se mer av detta i takt med att traktorns kör själva.
Det finns ju redan Idag traktorer där du kan ställa in hur du vill ha ett fält kört, och så fixar traktorn själv. Känns som ett litet extra steg att den dessutom kör in och laddar själv vid behov.
Pratade med en säljare på John deer för ett tag sedan och frågade när dom skulle Komma med en eltrakror.
Han sa attt det var inget han hade hört talas om att dom ens hade planer på att utveckla, och trodde det är långt i framtiden innan det blir aktuellt.
Jag hoppas såklart att han har fel och att vi kommer se mer av detta i takt med att traktorns kör själva.
Det finns ju redan Idag traktorer där du kan ställa in hur du vill ha ett fält kört, och så fixar traktorn själv. Känns som ett litet extra steg att den dessutom kör in och laddar själv vid behov.
Ja, det är väl med traktortillverkare som med biltillverkare. Nån måste vara först. Det står ju i artikeln: "Inga tillverkare nappade när JTI presenterade förslaget om en batteridriven gårdstraktor." Men så kommer en tysk tillverkare med en eltraktor. Snöbollen är i rullning.
Det måste ju vara en produkt som ekologiska lantbruk skriker efter!
Det måste ju vara en produkt som ekologiska lantbruk skriker efter!
John Deere har elektriska gårdstraktorer och har börjat med traktorer med elgeneratorer som driver det som kopplas på med el istället för genom kraftuttag. Längre än så verkar de inte ha gått.Martinen skrev:Kul
Jag såg för något år sedan ett klipp med en större traktorlastare som drevs helt på el. De körde showen inomhus på en arena och alla förvånades över hur stark och tyst den var. Hittar dock inte klippet igen nu.
En eldriven traktor vore idealiskt utifrån arbetsmiljö och för djuren med tanke på ljudvolymen och laddningen är det ju inga problem med för de flesta sysslor men kanske intressant med batteribyte om det är traktor som ska köra 10-12 timmar om dygnet under högsäsong.
Luftmotstånd är inte det som kommer dra kWh i alla fall utan det är tyngden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Och markmotstånd tänker jag mig. Förlåt en okunnig stadsbo, men jag tänker mig att det drar en del att köra i tung lera jämfört med t ex på räls.Svenssons skrev:Luftmotstånd är inte det som kommer dra kWh i alla fall utan det är tyngden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Om vi pratar om riktiga jordbrukstraktorer som används ute på fälten, så är det nog ganska långt borta fortfarande med batteridrift.Svenssons skrev:En eldriven traktor vore idealiskt utifrån arbetsmiljö och för djuren med tanke på ljudvolymen och laddningen är det ju inga problem med för de flesta sysslor men kanske intressant med batteribyte om det är traktor som ska köra 10-12 timmar om dygnet under högsäsong.Martinen skrev:Kul
Luftmotstånd är inte det som kommer dra kWh i alla fall utan det är tyngden.
Luftmotståndet är helt riktigt försummbart men tyngden är inte heller det stora problemet. Det är det mekaniska motståndet som uppstår vid bearbetning av jorden som drar energin. Och detta kommer man aldrig ifrån eftersom det är just jordbearbetningen som oftast är syftet med att köra på fälten.
En stor traktor som plöjer kan ligga på ett kontinuerligt effektutag på 200-250kW. Och kör man då i 10-12 timmar på en dag så går det år en del energi. I runda slängar 2500kWh, vilket är lika med 33 styck Tesla 85kWh batteri (76kWh utnyttjbart).
Små park/gårdstraktorer med batteri funkar säkert, men inte riktiga jordbrukstraktorer med dagens batteriteknik.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Japp jag har sett detta.Svenssons skrev:
John Deere har elektriska gårdstraktorer och har börjat med traktorer med elgeneratorer som driver det som kopplas på med el istället för genom kraftuttag. Längre än så verkar de inte ha gått.
Jag tror möjligtvis en del av maskinerna kan bli batteridrivna och köra själv. Men den grova bearbetningen av jorden ligger såklart längre fram.
I en traktor är ju vridmomentet A och O, så det måste ju göra elmotorn perfekt.
Undrar hur en stor eldriven jordbrukstraktor skulle de ut. En traktor idag är ju i princip en motor och en hytt. (Avslöjar det uttalandet lite okunskap ?
)
Batteriswap kanske vore nåt för traktorer? Det skulle dra dra ner på kravet att ha i princip en SuC på varje gård.

Batteriswap kanske vore nåt för traktorer? Det skulle dra dra ner på kravet att ha i princip en SuC på varje gård.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Skulle kunna tänka mig att en eltraktor kan vara betydligt effektivare, man borde kunna dela det med 3, kanske t.o.m 4. Låt säga 8 st 90 kWh batterier. Det blir väl ca 4 ton batterier, kan det fungera i en jordbrukstraktor ?En stor traktor som plöjer kan ligga på ett kontinuerligt effektutag på 200-250kW. Och kör man då i 10-12 timmar på en dag så går det år en del energi. I runda slängar 2500kWh, vilket är lika med 33 styck Tesla 85kWh batteri (76kWh utnyttjbart).
Ändring: det stod väl t.o.m i artikeln att den drar 4x mindre energi. Jag kan tänka mig att det t.o.m kan bli mer än så om man elektrifierar redskapen som används. Slipper hydraulikförluster.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Nu gjorde du nog en tankevurpa.Laban skrev:Skulle kunna tänka mig att en eltraktor kan vara betydligt effektivare, man borde kunna dela det med 3, kanske t.o.m 4. Låt säga 8 st 90 kWh batterier. Det blir väl ca 4 ton batterier, kan det fungera i en jordbrukstraktor ?En stor traktor som plöjer kan ligga på ett kontinuerligt effektutag på 200-250kW. Och kör man då i 10-12 timmar på en dag så går det år en del energi. I runda slängar 2500kWh, vilket är lika med 33 styck Tesla 85kWh batteri (76kWh utnyttjbart).
Effektuttaget är 200-250kW oavsett om hjulen drivs av en elmotor eller en dieselmotor. Däremot är energiåtgången betydligt större i dieselmotorn eftersom verkningsgraden är mycket lägre än i en elmotor.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det är inte ovanligt med en förbrukning på 60L/h vid tex plöjning eller sådd.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ooops. Jag räknade det som förbrukning snarare än effektuttag. 33x500kg blir 16.5 ton batterier, det blir nog svettigt. Fast man sparar förstås mer pengar ju mer man förbrukar.Nicke Nyfiken skrev:Effektuttaget är 200-250kW oavsett om hjulen drivs av en elmotor eller en dieselmotor. Däremot är energiåtgången betydligt större i dieselmotorn eftersom verkningsgraden är mycket lägre än i en elmotor.
Hittade http://www.greppa.nu/download/18.5fe620 ... satser.pdf
20.5 liter/hektar. 20.5*9 blir 184 kWh/hektar. Delar man det med 4 får man 46 kWh/ha. Man kan då plöja runt 15 ha/dag med 8*90 kWh. Kanske är lite det, men de andra sysslorna drog betydligt mindre energi. Gödselspridning tog ex 1/10 eller 4.6 kWh/ha.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Just sådana småmaskiner som minilastaren och fyrhjulingar är perfekt att ersätta med eldrift. Dom står väldigt länge på tomgång och effektbehovet vid användning är oftast ganska lågt.
Det skulle i så fall bli 1350 kWh om traktorn går 10h. 8 st 90 kWh batterier ger 720 kWh. Med ett batteribyte under dagen så skulle det fungera.Sofie skrev:Det är inte ovanligt med en förbrukning på 60L/h vid tex plöjning eller sådd.
Rättning: diesel innehåller 9.8 kWh/liter så det blir snarare 1470 kWh, men beräkningen kan nog fungera ändå. Sen bör man kanske ha en Tesla snabbladdningsstation på gården om man ska hinna ladda upp batterierna till nästa dag

Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nån som funderat på var 8x90kWh ska få plats ?Laban skrev:Det skulle i så fall bli 1350 kWh om traktorn går 10h. 8 st 90 kWh batterier ger 720 kWh. Med ett batteribyte under dagen så skulle det fungera.Sofie skrev:Det är inte ovanligt med en förbrukning på 60L/h vid tex plöjning eller sådd.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag tänker mig navmotorer och därmed kan all plats som motor, transmission, kardan mm tar upp ersättas av batteri. Sen kanske den måste se lite annorlunda ut än dagens traktorer men nog borde man kunna klämma in motsvarande 8-10 st Tesla batteripack in en stor traktor ?
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag vill inte grusa dina ambitiösa planer, men du kan inte dela allt med 4 när du räknar på verkningsgraden. En modern stor dieselmotor har runt 45% verkningsgrad vid hög belastning och en elmotor har drygt 90% verkningsgrad. Så ett delningstal på 2 är mer realistiskt.Laban skrev:Jag tänker mig navmotorer och därmed kan all plats som motor, transmission, kardan mm tar upp ersättas av batteri. Sen kanske den måste se lite annorlunda ut än dagens traktorer men nog borde man kunna klämma in motsvarande 8-10 st Tesla batteripack in en stor traktor ?
Så innan du har gjort färdig hela designen av traktorn behöver du tyvärr dubbelt så mycket plats och vikt för batterier än du räknat med.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Men nu var det väl ändå en gårdstraktor det handlade om? Är det inte bättre att fokusera på utbytbara batteripack och egen snabbladdare än att ha med tonvis med batterier på traktorn?
Installerar man en Mr fusion i traktorn så är energibehovet avklarat.
Men istället för att ha en eller 2 stora traktorer med 16 ton batterier, så kan man ha en 30-40 små drönartraktorer som åker runt och sköter sysslorna. Dessa kan sköta sig själva, jobba dygnet runt och laddar vid behov.
Men istället för att ha en eller 2 stora traktorer med 16 ton batterier, så kan man ha en 30-40 små drönartraktorer som åker runt och sköter sysslorna. Dessa kan sköta sig själva, jobba dygnet runt och laddar vid behov.

Alla motviktsmaskiner skulle må bra av att få motvikten utbytt av batterier, i synnerhet mobilkranar som ju kan ha 40ton eller mer i motvikter. Grävmaskiner och lastmaskiner vill man ju också ha motvikter på, så fortsätt att räkna du! Byt bara nyttofordonet.
Har funderat lite om man kunde konvertera en traktor till eldrift. Och det många hästkrafter jag har på mina maskiner så där är det inga problem. Däremot kör jag under tex höskörden nästan hela dagen och har absolut inte tid med laddning.
Jag tror absolut att vi kommer få eldrift på små gårdmaskiner för att mata djur eller så. Men ute på åkern när allt måste göras snabbt och på engång tror jag dröjer.
Jag tror absolut att vi kommer få eldrift på små gårdmaskiner för att mata djur eller så. Men ute på åkern när allt måste göras snabbt och på engång tror jag dröjer.
- Elbilisten
Vi har kanske äntligen hittat en vettig applikation för vätgas och bränsleceller, traktorer som jobbar tungt med plöjning? Om man nu bortser från att varannan dag går med att köra traktorn i 30 km/t till och från macken som ligger 15 mil bort...
Just plöjning (hög belastning) kan nog vara ett problem. Men det är väl inte bara motorns effektivitet som man måste ta hänsyn till utan växellåda, drivaxlar (4WD), vattenpump, generator som ska drivas. Tänker mig att det är betydligt större förluster (i %) där på en traktor jämfört med en bil. Ta ex:Nicke Nyfiken skrev:Jag vill inte grusa dina ambitiösa planer, men du kan inte dela allt med 4 när du räknar på verkningsgraden. En modern stor dieselmotor har runt 45% verkningsgrad vid hög belastning och en elmotor har drygt 90% verkningsgrad. Så ett delningstal på 2 är mer realistiskt.
Så innan du har gjort färdig hela designen av traktorn behöver du tyvärr dubbelt så mycket plats och vikt för batterier än du räknat med.
http://www.autonomoustractor.com/
Man menar sig kunna spara 30% genom en diesel-elektrisk drivlina. Och där har man också generatorns förluster att ta hänsyn till. Nu kanske det är vid lättare sysslor men det vittnar väl om att det finns rätt mycket att göra genom att elektrifiera traktorerna helt. Tror nog man kan räkna på betydligt mer än 2x effektivare, även om det kanske inte är 4x vid just hög belastning som plöjning verkar vara.
Kom också att tänka på , nu är det inte en "högeffektiv" dieselmotor men vad kan en gräsklipparmotor ligga på, 25-30% ? Den körs väl på max belastning konstant vilket är det bästa för en bensinmotor. På samma mängd energi kördes den bensindrivna klipparen just över 7 minuter, den batteridrivna 50 minuter, och då var det 50% energi kvar i batterierna (han slutade klippa).
Jag gillar den iden. En 40-50 st dylika i drönarvariant så är problemet löstMartinen skrev:Men istället för att ha en eller 2 stora traktorer med 16 ton batterier, så kan man ha en 30-40 små drönartraktorer som åker runt och sköter sysslorna. Dessa kan sköta sig själva, jobba dygnet runt och laddar vid behov.

Men tänker man sig en lite mer avancerad konstruktion, bonden kör ut låt säga 5 st drönare på ett släp ink batteribank på 2000 kWh. Knappast något att orda om när det i dagsläget finns bussar med 400 kWh. Varje drönare kan då göras lätt, effektiv, billig och eftersom de kör dygnet runt gör det inget att man tappar tid för laddning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd