Blev hyfsat lång fråga men uppskattar alla svar på vad som är bäst längre ner...
Har tittat på ID.3, Nissan Leaf, Kia Niro men alla är ju bara olika storlekar av en Golf. Inget ont med det men när jag inte sitter och långpendlar själv i bilen behövs plats för 1 fru och tre barn i barnstolar...och ev lite packning och en barnvagn.
Så. Tittade på en Model 3 och en Model S samtidigt i en bilhall och just nu står endast en Model S kvar som möjlig kandidat.
Vi tittar på att installera solceller hemma på kåken och en laddbox.
Halvvägs till jobbet finns Dinners med ett gäng SC (inget större krav av att de måste vara gratis laddning vid dessa).
Vid jobbet erbjuds laddstolpe för bil (?) @ 200Kr/mån.
Så ingen direkt räckviddsångest för jobbpendlandet, mer än att jag strukit alla konkurrenter som har en räckvidd lägre än 30 mil. Vill ju kunna starta på en 80% laddning och sen om det ter sig så att jag kommer fram och tillbaka till jobbet utan laddning även en vinter när det är 20 grader kallt.
Det som tilltalar mig mest med model S är;
Utrymmen i kupe för att kunna klämma in familjen enligt ovan
Bagage, får iaf plats med en barnvagn vilket sågs som en rejäl utmaning i t ex Nissan Leaf
Alu-kaross
Luftfjädring
Vad anses vara "bästa" funktionerna på en långpendlare?
Enhanced AP / AP 2.0 - samma lika?
Uppdaterad dator med Netflix - vad ska denna heta?
Uppgraderad för CCS, från vilket år?
Vinterpaket?
Premium ljud, väldans massa bättre än icke Premium?
RWD vs AWD. Jag fattar ju fördelen då vi har en 4WD Sharan idag, men att långpendla Tesla med eller utan?
Import eller inte?
Vilka erbjuder förutom Trygg Hansa en någorlunda vettig försäkring? Har slumpat fram priser mellan 1500 och 1800 kr i månaden..
Och sist men inte minst. Köpa en bil som börjar närma sig eller har passerat garanti/försäkring på batteri, typ runt 17000 mil eller mer?