Missljud MYP
Moderator: Redaktion
Missljud MYP
Hej forumet nu behöver jag hjälp
Jag har ett missljud som låter som att parkeringsbroms eller något metalliskt ligger i eller emot, men låter inte konstant och inte varje gång jag kör, ska man boka en koll av Tesla eller vad tror ni ?
Jag har ett missljud som låter som att parkeringsbroms eller något metalliskt ligger i eller emot, men låter inte konstant och inte varje gång jag kör, ska man boka en koll av Tesla eller vad tror ni ?
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Missljud MYP
Sten bakom en bromssköld?Honkan skrev:Hej forumet nu behöver jag hjälp
Prova att backa en bit.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Mycket riktigt en sten bakom bromsskölden. Jag får det varje gång jag är ute med bilen.
Låter ibland galet mycket och känns verkligen inte premium alls. Måste vara ett designfel på de här bilarna för det har aldrig hänt mig tidigare med något annat märke. Oklart var man kan göra åt saken då jag redan testat att böja sköldarna.
Funderar på ett serviceärende för att se vad Tesla kan göra åt saken.
Låter ibland galet mycket och känns verkligen inte premium alls. Måste vara ett designfel på de här bilarna för det har aldrig hänt mig tidigare med något annat märke. Oklart var man kan göra åt saken då jag redan testat att böja sköldarna.
Svart Model Y Performance
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Fast det måste vara skillnad mellan bilarna också. Jag fick det en gång på 14 månader med min Model 3 och två gånger hittills med Model Y (10 månader).larjon skrev:Mycket riktigt en sten bakom bromsskölden. Jag får det varje gång jag är ute med bilen.
Volvo PV 544 Special 1963
Rost och bromsok som kärvar? Några rejäla inbromsningar kan göra underverk isf. Jag brukar tvärnita på halt underlag i låg fart så att ABSen skakar om lite i bromssystemet och bromsa hårt 110 till 50 på motorvägsavfarten. Allt när trafik och underlag tillåter det.Honkan skrev:Hej forumet nu behöver jag hjälp
M3 LR -20 vit/vit, 18”
På MYP finns ett känt 'fel' som gör att det klonkar till ibland/alltid när man ffa backar.
Sen är bromsskölden formad på ett sätt att stenar lätt fastnar. Går enkelt att fixa själv (sök detta forum exv).
Sen är bromsskölden formad på ett sätt att stenar lätt fastnar. Går enkelt att fixa själv (sök detta forum exv).
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Tack för alla bra svar och känner mig lite lugnare nu ska kolla bakom bromsskölden
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
-
- Referralkod: ts.la/mattias431869
Lägg ett serviceärende om du vill att de ska få upp ärendet på sin åtgärdslista?
Jag har påtalat hur pinsamt det är att ka runt med detta ljud nästan varje dag hos dem iaf. Borde komma en servicelösning!
Har sökt forumet på lösningstips, och bara hittat "vedklabben", där man alltså puttar på skölden lite. Det är ju bra, menhindrar inte sten från att komma in i första skedet.
Finns det andra förbättringar att göra?
Jag har påtalat hur pinsamt det är att ka runt med detta ljud nästan varje dag hos dem iaf. Borde komma en servicelösning!
Har sökt forumet på lösningstips, och bara hittat "vedklabben", där man alltså puttar på skölden lite. Det är ju bra, menhindrar inte sten från att komma in i första skedet.
Finns det andra förbättringar att göra?
Har också fått in småsten bakom där och det har alltid varit på däcket fram, förarsidan. Har taget det jag har haft tillgänglig och tryckt på skyddet. Har fungerat bra utom vid ett tillfälle och då löste det sig genom att jag backade och svängde fullt, körde fram och svängde fullt åt andra hållet och gjorde så rätt så många gånger. Men det konstiga är att det alltid är samma däck och inte de andra.
-
Ny MY sen september. Åkt med i princip konstanta missljud, gnissel, skrik - från däcken sen i oktober. Har försäkt bända på bromssköldarna i enlighet med råd här från forumet och från Tesla själva, också försökt med back-tekniken. Aldrig upplevt något liknande.
Det är så illa att folk stannar i panik längs gatorna och vänder sig och stirrar. En riktigt pinsam olägenhet deluxe. En levande reklampelare för Tesla
Har en service inbokad eftersom jag inte kan acceptera detta beteende på en 750.000 kr bil. Fick rådet i chatten med Tesla service att först "bända på bromssköldarna" istället för att boka service eftersom man annars kan tvingas betala felundesökningen om det inte är ett garantiärende . Frågan är bara hur ofta och hur många ggr per dag tycker de att man ska behöva stanna bilen, gå ur och stå och bända på alla bromsbelägg med ett odefinierbart tillhygge? Kan inte för min värld begripa hur detta förslag till åtgärd kommuniceras ut officiellt från Tesla
Vad säger ni? Är detta en lösning man ska acceptera ?
Om de inte lyckas åtgärda detta genom lite skruvande, eller att nåt är monterat snett från fabrik - Så kommer jag nog tvingas hävda ursprungligt fel och kräva åtgärd
Det är så illa att folk stannar i panik längs gatorna och vänder sig och stirrar. En riktigt pinsam olägenhet deluxe. En levande reklampelare för Tesla
Har en service inbokad eftersom jag inte kan acceptera detta beteende på en 750.000 kr bil. Fick rådet i chatten med Tesla service att först "bända på bromssköldarna" istället för att boka service eftersom man annars kan tvingas betala felundesökningen om det inte är ett garantiärende . Frågan är bara hur ofta och hur många ggr per dag tycker de att man ska behöva stanna bilen, gå ur och stå och bända på alla bromsbelägg med ett odefinierbart tillhygge? Kan inte för min värld begripa hur detta förslag till åtgärd kommuniceras ut officiellt från Tesla
Vad säger ni? Är detta en lösning man ska acceptera ?
Om de inte lyckas åtgärda detta genom lite skruvande, eller att nåt är monterat snett från fabrik - Så kommer jag nog tvingas hävda ursprungligt fel och kräva åtgärd
Senast redigerad av Ingensoppa, redigerad totalt 1 gånger.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Det är Tesla som väljer det om de finner det lämpligt. Du får bara ett meddelande i så fall.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Går sten under bromsskölden på garantin? Borde vara ett konstruktionsfel om det händer ofta.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
- larjon
- Teslaägare
Går garanterat (hehe) under garantin. Det är helt oacceptabelt då det händer i princip varje resa.
Fick bifogat svar från Tesla. Det positiva är ju att de är medvetna och förhoppningsvis kommer åtgärda det snart.
Annars får vi börja ladda upp filmer när folk vänder sig i skräck på gatorna när vi kommer åkande
Det som är riktigt mysko för mig är att det bara händer på framhjulen.
Det har dessutom aldrig hänt på någon annan bil jag har ägt genom åren, så bevisligen är det ett designfel som borde vara hyfsat lätt att åtgärda.
Fick bifogat svar från Tesla. Det positiva är ju att de är medvetna och förhoppningsvis kommer åtgärda det snart.
Annars får vi börja ladda upp filmer när folk vänder sig i skräck på gatorna när vi kommer åkande
Det har dessutom aldrig hänt på någon annan bil jag har ägt genom åren, så bevisligen är det ett designfel som borde vara hyfsat lätt att åtgärda.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag hade problem med sten någon gång i veckan på MYP när dom börjat grusa gatorna, bände då ut sköldarna lite som löste problemet på vår gamla M3P.
På MYP har det dock blivit värre av att böja ut dom, nu stenar och missljud varje dag som ej försvinner.
Testade nu precis att bända tillbaka sköldarna med en kofot med strumpa på
Det löste problemet iallafall tillfälligt, får se hur det går.
Har man ett gäng stenar som fastnat så kan det dock bli svårt att bända tillbaka skiten.
Träklabbe och kofot med strumpa borde bli årets Tesla julklapp! Finns dock inte i shoppen än.
På MYP har det dock blivit värre av att böja ut dom, nu stenar och missljud varje dag som ej försvinner.
Testade nu precis att bända tillbaka sköldarna med en kofot med strumpa på
Det löste problemet iallafall tillfälligt, får se hur det går.
Har man ett gäng stenar som fastnat så kan det dock bli svårt att bända tillbaka skiten.
Träklabbe och kofot med strumpa borde bli årets Tesla julklapp! Finns dock inte i shoppen än.
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Har du hört något mer från Tesla än?
larjon skrev: ↑21 dec 2022 15:49Går garanterat (hehe) under garantin. Det är helt oacceptabelt då det händer i princip varje resa.
IMG_0592.jpeg
- larjon
- Teslaägare
Nä, inte ett pip tyvärr. Jag kommer be däckfirman att skruva bort dem när jag byter till sommardäck.Niber skrev: ↑18 apr 2023 10:22Har du hört något mer från Tesla än?
larjon skrev: ↑21 dec 2022 15:49Går garanterat (hehe) under garantin. Det är helt oacceptabelt då det händer i princip varje resa.
IMG_0592.jpeg
De gör ändå mer skada än nytta som det är nu.
- Jawsforever
- Teslaägare
De här inläggen lugnar ju en nybliven teslaägare, som oroats över gnissel och klonk från framvagnen vid några tillfällen. Får väl backa och svänga lite mer
- larjon
- Teslaägare
Är det någon som hört mer från Tesla angående detta? Finns det en permanent fix nu (förutom att bända ut sköldarna eftersom detta tyvärr inte fungerar)?
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
japp, lägger min peng på att nått grus/sten har lyckats hitta in mellan bromssköld och bromsskivan.mikebike skrev: ↑12 dec 2022 16:04Sten bakom en bromssköld?Honkan skrev:Hej forumet nu behöver jag hjälp
Prova att backa en bit.
jag brukar också backa lite och brukar lösa sig då.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
- larjon
- Teslaägare
Svarar mig själv då jag hade en ranger på plats hos mig igår. Bad dem kika på:
1. En permanent lösning för grus mellan bromssköldar och bromsskivor
2. En fix för skramlande baksäte
Som svar på gruset fick jag tipset att bromsa oftare.
Hur ofta då undrade jag, och svaret blev "hela tiden" (eftersom det tydligen ska lösa problemet)
Lite tråkig lösning då jag verkligen uppskattar one-pedal-driving.
Jag har kikat runt en hel del och som jag förstår det så är bromssköldarnas främsta uppgift att hålla värme borta från andra delar av bilen, och då jag inte har för avsikt att tävla med bilen så åker de av nu när jag byter till vinterhjul. Hoppas att man slipper ångra det beslutet, men jag pallar inte en vinter till av att det låter som att man åker runt i en gammal hink.
Gällande nummer två hittade de tyvärr ingen lösning trots att de plockade ner en stor del av baksätet, så det får jag väl tyvärr leva med.
Uppskattar verkligen servicen där de kommer hem till mig, synd bara att inget av problemen kunde avhjälpas.