Plastratt -> Läderratt

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Lurkern

Plastratt -> Läderratt

Inlägg av Lurkern »

Tycker inte det funkar så bra med plastratt, är det någon som har fått ratt omklädd med läder?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Plastratt -> Läderratt

Inlägg av mikebike »

Lurkern skrev:
Tycker inte det funkar så bra med plastratt, är det någon som har fått ratt omklädd med läder?
Rattmuff? 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lurkern skrev:
Prova här:
http://royalsteeringwheels.com/

Mycket duktiga och fixar vad som helst känns det som. Jag har fått en ratt omklädd av dom.
Användarvisningsbild
Esson
Teslaägare

Inlägg av Esson »

Själv gillar jag ratten i min modell y mer än läder M-sport ratten jag hade i min BMW X3.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Esson skrev:
Själv gillar jag ratten i min modell y mer än läder M-sport ratten jag hade i min BMW X3.
Jag gillar alcantara på ratten.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

Angående ratt, vad är fördelen med läderratt mot plast/fejkläder så som teslas?

Väldigt offtopic, så vill inte starta en lång diskussion, men vill förstå :-P
Jag upplever den som superbra och verkar tåla en del i många år (andra märken för långsiktigt testande då jag inte kört teslor äldre än 2019).

Däremot fattar jag inte vad Tesla service center gör med rattarna på sina lånebilar. De är riktigt äckliga och klibbiga och blanka. Trots att de bara är 1 år äldre än min förra bil och bara gått typ 2000mil längre. Jag har tagit diverse rengöringsmedel för interiörer och vita dukar och försökt torka av de men de är helt "rena". Ingenting lossnar.

Hur lyckas de? Använder folk fel medel som förstör rattarna? Därav blir jag fundersam, är hela läder vs fake bara något som handlar om hur man tar hand om ratten?
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Skulle inte kalla frågan om vad fördelen är med läder mot plast som off-topic. Åtminstone inte med TCS-mått mätt :lol:
TS kan ju också svara och få förklarar vad han inte gillar med sin ratt.

Hursom, ingen ratt-finsmakare men min erfarenhet och gissning är att en läder-ratt får patina när den slits. Den blir lite blankare kanske och skulle en skada uppstå (det vill ju förstås undvika) så klarar sig den bättre och blir en "del av ratten".
En läder-ratt andas också bättre.

Upplevde min MYP-ratt som att man lättare fick handsvett (eftersom det är tät plast) och gissar att det du upplevt när slits (som lånebil av Tesla) visar just på en stor nackdel till med plast. När den slits och blir dålig och går sönder så är den helt slut och går inte att fixa. Och den slits säkert mer och lättare, dvs. inte lika hållbart som läder. Plast-galon är helt enkelt inget optimalt material att klä in en ratt i ..
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

flamman skrev:
Skulle inte kalla frågan om vad fördelen är med läder mot plast som off-topic. Åtminstone inte med TCS-mått mätt :lol:
TS kan ju också svara och få förklarar vad han inte gillar med sin ratt.

Hursom, ingen ratt-finsmakare men min erfarenhet och gissning är att en läder-ratt får patina när den slits. Den blir lite blankare kanske och skulle en skada uppstå (det vill ju förstås undvika) så klarar sig den bättre och blir en "del av ratten".
En läder-ratt andas också bättre.

Upplevde min MYP-ratt som att man lättare fick handsvett (eftersom det är tät plast) och gissar att det du upplevt när slits (som lånebil av Tesla) visar just på en stor nackdel till med plast. När den slits och blir dålig och går sönder så är den helt slut och går inte att fixa. Och den slits säkert mer och lättare, dvs. inte lika hållbart som läder. Plast-galon är helt enkelt inget optimalt material att klä in en ratt i ..
Haha nä , men snor tråden från sitt huvudämne :lol:

Men det lustiga med lånebilarna är de inte körts speciellt mycket mer än min. Så slitna och blanka som de var kan inte ha hänt de sista 2000 milen av 6000 mil totalt. Hur kör folk med sina händer egentligen :lol:

Aja, själv tycker jag det där blanka patina som uppstår på läder tycker jag inte känns varken fint eller skönt. Men smaken är väl som baken.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Är ingen finsmakare heller, men jag finner att en läderratt känns betydligt trevligare mot mina fingrar.

Edit: mina läderrattar blir inte blanka sådär, vet inte exakt varför de blir så, men misstänker de som 1) håller ratten krampaktigt med två hela händer samt 2) använder hudlotion på händerna. Det senare är en dödssynd för ratten.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

ErikHallq skrev:

Jag upplever den som superbra och verkar tåla en del i många år (andra märken för långsiktigt testande då jag inte kört teslor äldre än 2019).
Det är en hel del som fått problem med "bubblor" i fejkskinnet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Vilken roll kan handsprit spela här. Konsumtionen har ju ökat otroligt mycket. Tidigare var det ju något som främst användes inom sjukvården.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev:
ErikHallq skrev:

Det fanns anledningar till de där bubblorna i fejkskinnet. Minns inte exakt men tror det var hårspray eller någon annan slags hårprodukt i kombination med att interiören värms upp på sommaren ifall den parkeras i direkt solsken. Någon kanske kan googla?... ;) Som jag minns det så gick det att råda bot på ifall man torkade rent ytan som en sådan frisyr vilat mot med t.ex. en vanlig baby-wipe. Då blir det inga bubblor i plädret...

Men som sagt – ovanstående bör dubbelkollas för säkerhets skull...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Ibland kan ratten bli kladdiga av handsprit, kan det vara så att SC desinfekterar lånebilarna mycket?
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Inlägg av tigermann »

Lurkern skrev:
Är ingen finsmakare heller, men jag finner att en läderratt känns betydligt trevligare mot mina fingrar.

Edit: mina läderrattar blir inte blanka sådär, vet inte exakt varför de blir så, men misstänker de som 1) håller ratten krampaktigt med två hela händer samt 2) använder hudlotion på händerna. Det senare är en dödssynd för ratten.
En läderratt som är blank är bara smutsig och kan göras rent och bli matt igen.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev:
ErikHallq skrev:

Både fått problem med att limmet släpper i min ratt för några månader sedan. Det byttes på garanti men då killen på mobile service tyckte det verkade konstigt. De byter INGET som har fått bubblor då det anses som missanvändning. Men de byter om limmet släpper under.

Jag sade att det är kass oavsett då en ratt eller ett säte måste hålla vanlig användning. Han höll med, men citerade bara policyn.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

https://royalsteeringwheels.com/ klädde om en ratt åt mig för ca 2500kr. Det var med syntetisk alcantara men man kan nog få precis vad man vill. Dom kan även justera tjockleken/mjukhet på ratten.
Dom listar inte Tesla på sin hemsida men ratt som ratt tänker jag. Man skickar dit sin för omklädnad. Jag kan rekommendera deras jobb då det blev väldigt bra i min bil.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev:
Det fanns anledningar till de där bubblorna i fejkskinnet. Minns inte exakt men tror det var hårspray eller någon annan slags hårprodukt i kombination med att interiören värms upp på sommaren ifall den parkeras i direkt solsken. Någon kanske kan googla?... ;) Som jag minns det så gick det att råda bot på ifall man torkade rent ytan som en sådan frisyr vilat mot med t.ex. en vanlig baby-wipe. Då blir det inga bubblor i plädret...

Det var folk i USA där Tesla skyllt bubblorna på deras schampo när de fick veta att de kunderna inte använde hårprodukter, så det är nog mest bullshit från Teslas sida där de skyller på vad dr kan hitta på.

För övrigt tycker jag skinn är bättre på ratten, håller bättre också.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Det var folk i USA där Tesla skyllt bubblorna på deras schampo när de fick veta att de kunderna inte använde hårprodukter, så det är nog mest bullshit från Teslas sida där de skyller på vad dr kan hitta på. [Min understrykn.]

För övrigt tycker jag skinn är bättre på ratten, håller bättre också.
Kanske det. Å andra sidan kan jag inte minnas att jag läst så mkt om bubblande syntetläder på det här forumet... På de här breddgraderna kommer vi kanske inte upp i de temperaturer som krävs för att syntetlädret ska börja bubbla... Men sommarsemestrar ner i Europa kanske kan skapa de förutsättningarna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev:
Kanske det. Å andra sidan kan jag inte minnas att jag läst så mkt om bubblande syntetläder på det här forumet... På de här breddgraderna kommer vi kanske inte upp i de temperaturer som krävs för att syntetlädret ska börja bubbla... Men sommarsemestrar ner i Europa kanske kan skapa de förutsättningarna...
Ja jag säger ingenting om att det inte har med värmen att göra, säger mer att Teslas försvar om att det är olika schampon och hårprodukter låter som bullshit. Tesla kanske insåg att de inte kan skylla på att kunden parkerat bilen i solen som de gjorde med gulnande skärmar på Model S när det visade sig att deras plast kunde bubbla upp av värmen ibland.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Ja jag säger ingenting om att det inte har med värmen att göra, säger mer att Teslas försvar om att det är olika schampon och hårprodukter låter som bullshit. Tesla kanske insåg att de inte kan skylla på att kunden parkerat bilen i solen som de gjorde med gulnande skärmar på Model S när det visade sig att deras plast kunde bubbla upp av värmen ibland.
Skulle tro att det i så fall har mer att göra med UV-ljus än själva temperaturen.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Skulle tro att det i så fall har mer att göra med UV-ljus än själva temperaturen.
Blir väl inte så mycket sådant genom glas dock.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
SwedishAdvocate skrev:
UVA-strålning kommer igenom. Den bränner inte din hud men åldrar din plast.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Fredrik j skrev:
Dafro skrev:
Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
SwedishAdvocate skrev:
UVA-strålning kommer igenom. Den bränner inte din hud men åldrar din plast.
Sant, men det borde man väl tänkt på.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Hej.
Min läderartat är ok efter 15kmil. Har dock inte jämfört med
Jag har dock haft bubblor på nackstödet på förarsidan. De uppstod precis där huvudet lutar mot nackstödet, dvs mitten på framsidan. Jag tror att det beror på vissa ingredienser i hårprodukter, kanske i kombination med värme. Var även i +40 gradigt Frankrike 2019. Har inte uppstått alls på passagerarsidan trots att det ofta sitter någon där. Jag lutade ofta huvudet mot stödet, men det har jag minskat till mer sällan. Problemet har inte återkommit på förarsidan, trots fler semestrar i hög värme.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Skriv svar