Plastratt -> Läderratt
Postat: 17 dec 2022 17:17
Tycker inte det funkar så bra med plastratt, är det någon som har fått ratt omklädd med läder?
Rattmuff?Lurkern skrev:Tycker inte det funkar så bra med plastratt, är det någon som har fått ratt omklädd med läder?
Prova här:Lurkern skrev:Tycker inte det funkar så bra med plastratt, är det någon som har fått ratt omklädd med läder?
Jag gillar alcantara på ratten.Esson skrev:Själv gillar jag ratten i min modell y mer än läder M-sport ratten jag hade i min BMW X3.
Haha nä , men snor tråden från sitt huvudämneflamman skrev:Skulle inte kalla frågan om vad fördelen är med läder mot plast som off-topic. Åtminstone inte med TCS-mått mätt![]()
TS kan ju också svara och få förklarar vad han inte gillar med sin ratt.
Hursom, ingen ratt-finsmakare men min erfarenhet och gissning är att en läder-ratt får patina när den slits. Den blir lite blankare kanske och skulle en skada uppstå (det vill ju förstås undvika) så klarar sig den bättre och blir en "del av ratten".
En läder-ratt andas också bättre.
Upplevde min MYP-ratt som att man lättare fick handsvett (eftersom det är tät plast) och gissar att det du upplevt när slits (som lånebil av Tesla) visar just på en stor nackdel till med plast. När den slits och blir dålig och går sönder så är den helt slut och går inte att fixa. Och den slits säkert mer och lättare, dvs. inte lika hållbart som läder. Plast-galon är helt enkelt inget optimalt material att klä in en ratt i ..
Det är en hel del som fått problem med "bubblor" i fejkskinnet.ErikHallq skrev:Angående ratt, vad är fördelen med läderratt mot plast/fejkläder så som teslas?
Väldigt offtopic, så vill inte starta en lång diskussion, men vill förstå
Jag upplever den som superbra och verkar tåla en del i många år (andra märken för långsiktigt testande då jag inte kört teslor äldre än 2019).
Det fanns anledningar till de där bubblorna i fejkskinnet. Minns inte exakt men tror det var hårspray eller någon annan slags hårprodukt i kombination med att interiören värms upp på sommaren ifall den parkeras i direkt solsken. Någon kanske kan googla?...mikebike skrev:Det är en hel del som fått problem med "bubblor" i fejkskinnet.ErikHallq skrev:Angående ratt, vad är fördelen med läderratt mot plast/fejkläder så som teslas?
Väldigt offtopic, så vill inte starta en lång diskussion, men vill förstå
Jag upplever den som superbra och verkar tåla en del i många år (andra märken för långsiktigt testande då jag inte kört teslor äldre än 2019).
En läderratt som är blank är bara smutsig och kan göras rent och bli matt igen.Lurkern skrev:Är ingen finsmakare heller, men jag finner att en läderratt känns betydligt trevligare mot mina fingrar.
Edit: mina läderrattar blir inte blanka sådär, vet inte exakt varför de blir så, men misstänker de som 1) håller ratten krampaktigt med två hela händer samt 2) använder hudlotion på händerna. Det senare är en dödssynd för ratten.
Både fått problem med att limmet släpper i min ratt för några månader sedan. Det byttes på garanti men då killen på mobile service tyckte det verkade konstigt. De byter INGET som har fått bubblor då det anses som missanvändning. Men de byter om limmet släpper under.mikebike skrev:Det är en hel del som fått problem med "bubblor" i fejkskinnet.ErikHallq skrev:Angående ratt, vad är fördelen med läderratt mot plast/fejkläder så som teslas?
Väldigt offtopic, så vill inte starta en lång diskussion, men vill förstå
Jag upplever den som superbra och verkar tåla en del i många år (andra märken för långsiktigt testande då jag inte kört teslor äldre än 2019).
Det var folk i USA där Tesla skyllt bubblorna på deras schampo när de fick veta att de kunderna inte använde hårprodukter, så det är nog mest bullshit från Teslas sida där de skyller på vad dr kan hitta på.SwedishAdvocate skrev:Det fanns anledningar till de där bubblorna i fejkskinnet. Minns inte exakt men tror det var hårspray eller någon annan slags hårprodukt i kombination med att interiören värms upp på sommaren ifall den parkeras i direkt solsken. Någon kanske kan googla?...Som jag minns det så gick det att råda bot på ifall man torkade rent ytan som en sådan frisyr vilat mot med t.ex. en vanlig baby-wipe. Då blir det inga bubblor i plädret...
Men som sagt – ovanstående bör dubbelkollas för säkerhets skull...
Kanske det. Å andra sidan kan jag inte minnas att jag läst så mkt om bubblande syntetläder på det här forumet... På de här breddgraderna kommer vi kanske inte upp i de temperaturer som krävs för att syntetlädret ska börja bubbla... Men sommarsemestrar ner i Europa kanske kan skapa de förutsättningarna...OfarligTesla skrev:Det var folk i USA där Tesla skyllt bubblorna på deras schampo när de fick veta att de kunderna inte använde hårprodukter, så det är nog mest bullshit från Teslas sida där de skyller på vad dr kan hitta på. [Min understrykn.]SwedishAdvocate skrev:Det fanns anledningar till de där bubblorna i fejkskinnet. Minns inte exakt men tror det var hårspray eller någon annan slags hårprodukt i kombination med att interiören värms upp på sommaren ifall den parkeras i direkt solsken. Någon kanske kan googla?...Som jag minns det så gick det att råda bot på ifall man torkade rent ytan som en sådan frisyr vilat mot med t.ex. en vanlig baby-wipe. Då blir det inga bubblor i plädret...
Men som sagt – ovanstående bör dubbelkollas för säkerhets skull...
För övrigt tycker jag skinn är bättre på ratten, håller bättre också.
Ja jag säger ingenting om att det inte har med värmen att göra, säger mer att Teslas försvar om att det är olika schampon och hårprodukter låter som bullshit. Tesla kanske insåg att de inte kan skylla på att kunden parkerat bilen i solen som de gjorde med gulnande skärmar på Model S när det visade sig att deras plast kunde bubbla upp av värmen ibland.SwedishAdvocate skrev:Kanske det. Å andra sidan kan jag inte minnas att jag läst så mkt om bubblande syntetläder på det här forumet... På de här breddgraderna kommer vi kanske inte upp i de temperaturer som krävs för att syntetlädret ska börja bubbla... Men sommarsemestrar ner i Europa kanske kan skapa de förutsättningarna...
Skulle tro att det i så fall har mer att göra med UV-ljus än själva temperaturen.OfarligTesla skrev:Ja jag säger ingenting om att det inte har med värmen att göra, säger mer att Teslas försvar om att det är olika schampon och hårprodukter låter som bullshit. Tesla kanske insåg att de inte kan skylla på att kunden parkerat bilen i solen som de gjorde med gulnande skärmar på Model S när det visade sig att deras plast kunde bubbla upp av värmen ibland.SwedishAdvocate skrev:Kanske det. Å andra sidan kan jag inte minnas att jag läst så mkt om bubblande syntetläder på det här forumet... På de här breddgraderna kommer vi kanske inte upp i de temperaturer som krävs för att syntetlädret ska börja bubbla... Men sommarsemestrar ner i Europa kanske kan skapa de förutsättningarna...
Blir väl inte så mycket sådant genom glas dock.Fredrik j skrev:Skulle tro att det i så fall har mer att göra med UV-ljus än själva temperaturen.OfarligTesla skrev:Ja jag säger ingenting om att det inte har med värmen att göra, säger mer att Teslas försvar om att det är olika schampon och hårprodukter låter som bullshit. Tesla kanske insåg att de inte kan skylla på att kunden parkerat bilen i solen som de gjorde med gulnande skärmar på Model S när det visade sig att deras plast kunde bubbla upp av värmen ibland.SwedishAdvocate skrev:Kanske det. Å andra sidan kan jag inte minnas att jag läst så mkt om bubblande syntetläder på det här forumet... På de här breddgraderna kommer vi kanske inte upp i de temperaturer som krävs för att syntetlädret ska börja bubbla... Men sommarsemestrar ner i Europa kanske kan skapa de förutsättningarna...
UVA-strålning kommer igenom. Den bränner inte din hud men åldrar din plast.Dafro skrev:Blir väl inte så mycket sådant genom glas dock.Fredrik j skrev:Skulle tro att det i så fall har mer att göra med UV-ljus än själva temperaturen.OfarligTesla skrev:Ja jag säger ingenting om att det inte har med värmen att göra, säger mer att Teslas försvar om att det är olika schampon och hårprodukter låter som bullshit. Tesla kanske insåg att de inte kan skylla på att kunden parkerat bilen i solen som de gjorde med gulnande skärmar på Model S när det visade sig att deras plast kunde bubbla upp av värmen ibland.SwedishAdvocate skrev:Kanske det. Å andra sidan kan jag inte minnas att jag läst så mkt om bubblande syntetläder på det här forumet... På de här breddgraderna kommer vi kanske inte upp i de temperaturer som krävs för att syntetlädret ska börja bubbla... Men sommarsemestrar ner i Europa kanske kan skapa de förutsättningarna...
Sant, men det borde man väl tänkt på.Fredrik j skrev:UVA-strålning kommer igenom. Den bränner inte din hud men åldrar din plast.Dafro skrev:Blir väl inte så mycket sådant genom glas dock.Fredrik j skrev:Skulle tro att det i så fall har mer att göra med UV-ljus än själva temperaturen.OfarligTesla skrev:Ja jag säger ingenting om att det inte har med värmen att göra, säger mer att Teslas försvar om att det är olika schampon och hårprodukter låter som bullshit. Tesla kanske insåg att de inte kan skylla på att kunden parkerat bilen i solen som de gjorde med gulnande skärmar på Model S när det visade sig att deras plast kunde bubbla upp av värmen ibland.SwedishAdvocate skrev:Kanske det. Å andra sidan kan jag inte minnas att jag läst så mkt om bubblande syntetläder på det här forumet... På de här breddgraderna kommer vi kanske inte upp i de temperaturer som krävs för att syntetlädret ska börja bubbla... Men sommarsemestrar ner i Europa kanske kan skapa de förutsättningarna...