Hej.
Vår bil har nu i ett par dagar inte krävt pin-kod för att köra. Har mobilnyckel. Satt mig i bilen både igår och idag på morgonen utan att PIN to Drive dyker upp. Kan köra bilen direkt genom att lägga i drive utan pin kod.
Superfishy. Aldrig haft så tidigare.
Känns som en superstor säkerhetsrisk?
Någon bugg?
Nån mer drabbad?
MY LR 2021.
Bilen slutar kräva PIN to Drive?!
Moderator: Redaktion
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/filip98503
Re: Bilen slutar kräva PIN to Drive?!
Vet inte om det hänger ihop men en jäkla massa förarkopplade inställningar har försvunnit vid de senaste uppdateringarna.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
Min pin to drive funkar även efter senaste uppdateringen (Y LR).
Passar på med en reflektion och fråga om pin to drive.
Varje gång jag ska åka iväg med bilen är rutan för att slå in pin koden på ett nytt ställe på skärmen.
I början var jag irriterad på det men kom sedan på att det egentligen är genialiskt eftersom man då inte kladdar på exakt samma ställe på skärmen varje gång. Alltså minskar risken för ”ingrodda” fläckar på ett ställe på skärmen som därmed minskar risken att någon kan gissa sig till pin koden.
Funkar det likadant för er andra?
Passar på med en reflektion och fråga om pin to drive.
Varje gång jag ska åka iväg med bilen är rutan för att slå in pin koden på ett nytt ställe på skärmen.
I början var jag irriterad på det men kom sedan på att det egentligen är genialiskt eftersom man då inte kladdar på exakt samma ställe på skärmen varje gång. Alltså minskar risken för ”ingrodda” fläckar på ett ställe på skärmen som därmed minskar risken att någon kan gissa sig till pin koden.
Funkar det likadant för er andra?
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det är meningen att det ska vara så av just orsaken som du nämner.
Portkoden hemma har vi inte bytt på 10 år, syns tydligt vilka knappar som ingår..
Portkoden hemma har vi inte bytt på 10 år, syns tydligt vilka knappar som ingår..
Model Y LR AWD 2022
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Lite kuriosa:jonasl skrev:Det är meningen att det ska vara så av just orsaken som du nämner.
Stötte för 20 år sedan på en typ av fysisk knappsats med display för respektive knapp, så att varje gång en kod skulle anges så var knapparna på nya ställen.
Ur säkerhetssynpunkt måste det varit sjukt bra, men från ett användarperspektiv otroligt irriterande. Aldrig stött på det sedan dess vilket är lite fascinerande.
Tesla Model Y Performance
Funkar så på världens största pokersite. Tycker det funkar bra, men kanske stör man sig mer om det är en "fysisk" knappsats med klassiska 4*3 formatet.Arctic Drifter skrev:Lite kuriosa:jonasl skrev:Det är meningen att det ska vara så av just orsaken som du nämner.
Stötte för 20 år sedan på en typ av fysisk knappsats med display för respektive knapp, så att varje gång en kod skulle anges så var knapparna på nya ställen.
Ur säkerhetssynpunkt måste det varit sjukt bra, men från ett användarperspektiv otroligt irriterande. Aldrig stött på det sedan dess vilket är lite fascinerande.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Vi hade så på en tidigare VPN-lösning på jobbet, innan vi hade 2fa. Först lösenord och sedan en PIN-kod som skulle knappas in via musen på ett numeriskt tangentbord på skärmen. Det både hoppade runt och bytte plats på siffrorna. Oerhört meckigt. Numera får jag bara upp en fråga på telefonen att bekräfta.
Model Y LR AWD 2022
Också drabbad någon gång under hösten av att bilen ej krävde pin-to-drive.
Omstart och därefter ok igen.
Men vad hände ??
Omstart och därefter ok igen.
Men vad hände ??