Sonnen batteri

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Sonnen batteri

Inlägg av zed »

Jag har fått ett sonnenBatterie 10 performance / 22 kWh installerat för en månad sedan och skapar tråden för att utbyta lite information och erfarenheter.

Här kommer lite av mina:

- Hade lite igångkörningsproblem då strömmätningen sattes på inkommande men var konfigurerad som förbrukningsmätning. Var dock en 5min fix när installatören kom tillbaka.
- Kylfläktarna låter ganska mycket så är nöjd med att placeringen blev i garaget.
- Batteriet rapporterar 19531 Wh som usable via API, har tagit upp detta med kundtjänsten eftersom man marknadsför 20 kWh. Fick svaret att man räknar 22*0,9(DOD) och därför hamnar på 19,8 kWh men att det då är en normal avvikelse.
- Kör just nu Time of use med laddning på natten vilket räcker mellan 10-12h.
- Har bytt till timabonnemang på elnätstaxan hos ellevio, återstår att se om det blir lönsamt.
- Appen indikerar att battery care(cellbalansering) är aktivt väldigt ofta. Har ett pågående ärende hos kundtjänst om detta men har inte fått något bra svar ännu, bara ett copy/paste från sonnen FAQ
- Har inte automatiserat laddning de billigaste timmarna så får kolla pris varje dag och ändra själv via portalen. Det går alltså inte att göra via appen och bara på det lokala nätverket.
- Har gjort några enkla API genvägar i telefonen/iOS för att kolla status eller ändra driftläge.

Typbild hur en dag kan se ut i sonnenappen och i tibber:

D221C267-08C6-4F61-AC92-162A25E95A87.png
A7F776DA-DA23-4601-866F-A80BD5FE63FA.png
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Sonnen batteri

Inlägg av MartinGBG »

Intressant! Får man lov att fråga vad det kostade? Hittade inga priser på deras hemsida. Gärna både installation samt själva batteriet och delar.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Sonnen batteri

Inlägg av zed »

MartinGBG skrev: 28 dec 2022 15:12
Intressant! Får man lov att fråga vad det kostade? Hittade inga priser på deras hemsida. Gärna både installation samt själva batteriet och delar.
Självklart!

Exakt 99 781:- efter skattereduktionen (-93 969), köpte allt som paket från Svea solar så vet tyvärr inte hur fördelningen ser ut mellan arbete/materiel men det tog ca 2 dagar för två elektriker så det är nog i huvudsak materialkostnad.

Beställde i Maj för att låsa in priset, leveranstiden uppskattades då till ca 6 månader vilket stämde rätt bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sonnen batteri

Inlägg av mati »

Fick en liknande offert från Svea Solar i våras. Tyckte det var alltdeles för dyrt, dessutom fult av dem att de räknar med dubbla skatteavdraget i offerten. Mer än 50k kan man ju inte få såvitt jag vet. Jag hade alltså behövt pröjsa 143k.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Sonnen batteri

Inlägg av zed »

mati skrev: 28 dec 2022 15:36
Fick en liknande offert från Svea Solar i våras. Tyckte det var alltdeles för dyrt, dessutom fult av dem att de räknar med dubbla skatteavdraget i offerten. Mer än 50k kan man ju inte få såvitt jag vet. Jag hade alltså behövt pröjsa 143k.
Jo det är rätt saftigt egentligen om man jämför vad man kan plocka ihop eller köpa av andra leverantörer men gillade enkelheten med en leverantör och bra garantier. Räknar inte med att göra någon vinst men kanske gå jämnt upp på 15 år. Eventuellt lite bättre om man kan delta i någon VPP men finns ingen som stödjer sonnen ännu vad jag vet.
Precis 50k per fastighetsägare, så hade varit svårt om vi inte ägde båda två.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sonnen batteri

Inlägg av Legato »

mati skrev: 28 dec 2022 15:36
Fick en liknande offert från Svea Solar i våras. Tyckte det var alltdeles för dyrt, dessutom fult av dem att de räknar med dubbla skatteavdraget i offerten. Mer än 50k kan man ju inte få såvitt jag vet. Jag hade alltså behövt pröjsa 143k.
Det vanligaste är väl trots allt att man äger sitt hus med sin fru/sambo?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sonnen batteri

Inlägg av Legato »

zed skrev: 28 dec 2022 14:28
Jag har fått ett sonnenBatterie 10 performance / 22 kWh installerat för en månad sedan och skapar tråden för att utbyta lite information och erfarenheter.

Här kommer lite av mina:

- Hade lite igångkörningsproblem då strömmätningen sattes på inkommande men var konfigurerad som förbrukningsmätning. Var dock en 5min fix när installatören kom tillbaka.
- Kylfläktarna låter ganska mycket så är nöjd med att placeringen blev i garaget.
- Batteriet rapporterar 19531 Wh som usable via API, har tagit upp detta med kundtjänsten eftersom man marknadsför 20 kWh. Fick svaret att man räknar 22*0,9(DOD) och därför hamnar på 19,8 kWh men att det då är en normal avvikelse.
- Kör just nu Time of use med laddning på natten vilket räcker mellan 10-12h.
- Har bytt till timabonnemang på elnätstaxan hos ellevio, återstår att se om det blir lönsamt.
- Appen indikerar att battery care(cellbalansering) är aktivt väldigt ofta. Har ett pågående ärende hos kundtjänst om detta men har inte fått något bra svar ännu, bara ett copy/paste från sonnen FAQ
- Har inte automatiserat laddning de billigaste timmarna så får kolla pris varje dag och ändra själv via portalen. Det går alltså inte att göra via appen och bara på det lokala nätverket.
- Har gjort några enkla API genvägar i telefonen/iOS för att kolla status eller ändra driftläge.

Typbild hur en dag kan se ut i sonnenappen och i tibber:


D221C267-08C6-4F61-AC92-162A25E95A87.png

A7F776DA-DA23-4601-866F-A80BD5FE63FA.png
Intressant! Tack för inlägg, är mycket nyfiken på batteriet. Har varit väldigt nära att köpa men mötts av noll intresse från leverantörerna. Hade de gett minsta lilla service så hade jag slagit till.

Svea har jag kontaktat två gånger men aldrig ens fått svar. En annan kontaktade jag och fick inte heller svar. En tredje tog flera månader på sig att svara och sen efter en enkel följdfråga (om installation av jordspett ingick i offererat pris) så skulle de kolla upp och återkomma men det gjorde de aldrig :roll:

Menar du att man alltså själv måste programmera en lösning om man ska ha elprisstyrning? Märkligt att de inte löst en så passa grundläggande funktion ännu (fick tidigare som svar att det inte fanns men att det var på gång).

Nyfiken också på ditt diagram. Ser ut som du kör 0-100% SOC? Är du inte rädd att slita onödigt mycket på batteriet om du kör 0-100% dagligen? Eller har det rejäl både topp- och bottenbuffert?

Är balanseringen ett problem i praktiken? Håller det på länge och batteriet ej kan laddas/laddas ur samtidigt eller på vilket sätt "stör" det?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Sonnen batteri

Inlägg av ChristerSjo »

mati skrev: 28 dec 2022 15:36
Fick en liknande offert från Svea Solar i våras. Tyckte det var alltdeles för dyrt, dessutom fult av dem att de räknar med dubbla skatteavdraget i offerten. Mer än 50k kan man ju inte få såvitt jag vet. Jag hade alltså behövt pröjsa 143k.
Förut var det 50 kSEK per skalle som ägde fastigheten. Dvs är man två så blir det 100 kSEK
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Sonnen batteri

Inlägg av ChristerSjo »

zed skrev: 28 dec 2022 15:20
MartinGBG skrev: 28 dec 2022 15:12
Intressant! Får man lov att fråga vad det kostade? Hittade inga priser på deras hemsida. Gärna både installation samt själva batteriet och delar.
Självklart!

Exakt 99 781:- efter skattereduktionen (-93 969), köpte allt som paket från Svea solar så vet tyvärr inte hur fördelningen ser ut mellan arbete/materiel men det tog ca 2 dagar för två elektriker så det är nog i huvudsak materialkostnad.

Beställde i Maj för att låsa in priset, leveranstiden uppskattades då till ca 6 månader vilket stämde rätt bra.
Batteripack ligger på cirka 5 000-6 000 SEk per kWh lagring. Dvs för 20 kWh 100-120 kSEK. Problemet är att när man måste köpa allt igenom en svenska leverantör i Sverige för att få avdrag så skickar dom upp priserna något enormt på material/batteri.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sonnen batteri

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev: 28 dec 2022 17:53
zed skrev: 28 dec 2022 15:20
MartinGBG skrev: 28 dec 2022 15:12
Intressant! Får man lov att fråga vad det kostade? Hittade inga priser på deras hemsida. Gärna både installation samt själva batteriet och delar.
Självklart!

Exakt 99 781:- efter skattereduktionen (-93 969), köpte allt som paket från Svea solar så vet tyvärr inte hur fördelningen ser ut mellan arbete/materiel men det tog ca 2 dagar för två elektriker så det är nog i huvudsak materialkostnad.

Beställde i Maj för att låsa in priset, leveranstiden uppskattades då till ca 6 månader vilket stämde rätt bra.
Batteripack ligger på cirka 5 000-6 000 SEk per kWh lagring. Dvs för 20 kWh 100-120 kSEK. Problemet är att när man måste köpa allt igenom en svenska leverantör i Sverige för att få avdrag så skickar dom upp priserna något enormt på material/batteri.

Det där är jag mycket tveksam till. Det lilla jag kikade runt så verkade Sonnens priser ligga långt över 5-6k även utomlands. Det är en premiumleverantör med betydligt mer omfattande garantier än övriga så för mig är det inget konstigt att de är dyrare än övriga leverantörer.

Att svenska leverantörer skulle ha extrema marginaler tror jag inte på, var som sagt extremt litet intresse att sälja bland de jag kontaktade. De ggr jag kollat upp bolagen så brukar de inte heller vara några vinstmaskiner direkt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Sonnen batteri

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev: 28 dec 2022 18:22
ChristerSjo skrev: 28 dec 2022 17:53
zed skrev: 28 dec 2022 15:20
MartinGBG skrev: 28 dec 2022 15:12
Intressant! Får man lov att fråga vad det kostade? Hittade inga priser på deras hemsida. Gärna både installation samt själva batteriet och delar.
Självklart!

Exakt 99 781:- efter skattereduktionen (-93 969), köpte allt som paket från Svea solar så vet tyvärr inte hur fördelningen ser ut mellan arbete/materiel men det tog ca 2 dagar för två elektriker så det är nog i huvudsak materialkostnad.

Beställde i Maj för att låsa in priset, leveranstiden uppskattades då till ca 6 månader vilket stämde rätt bra.
Batteripack ligger på cirka 5 000-6 000 SEk per kWh lagring. Dvs för 20 kWh 100-120 kSEK. Problemet är att när man måste köpa allt igenom en svenska leverantör i Sverige för att få avdrag så skickar dom upp priserna något enormt på material/batteri.

Det där är jag mycket tveksam till. Det lilla jag kikade runt så verkade Sonnens priser ligga långt över 5-6k även utomlands. Det är en premiumleverantör med betydligt mer omfattande garantier än övriga så för mig är det inget konstigt att de är dyrare än övriga leverantörer.

Att svenska leverantörer skulle ha extrema marginaler tror jag inte på, var som sagt extremt litet intresse att sälja bland de jag kontaktade. De ggr jag kollat upp bolagen så brukar de inte heller vara några vinstmaskiner direkt.
Tvivlar starkt att de har så mycket bättre garantier som Pylontech som utvecklar/tillverkar/säljer batteripack. Snurra runt på denna sida som är ett Europeiskt (Belgiskt) företag. https://www.wattuneed.com/en/jolisearch ... =pylontech

Det är där priserna ligger på där man inte har 50% subvention.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Sonnen batteri

Inlägg av ChristerSjo »

Skall tilläggas att de sätter ju garantigränserna för att det vet att dessa gränser är väldigt sällsynta att underskrida.

https://sonnenusa.com/en/warranty/

De är ju inte dumma i huvudet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sonnen batteri

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev: 28 dec 2022 18:28
Legato skrev: 28 dec 2022 18:22
ChristerSjo skrev: 28 dec 2022 17:53
zed skrev: 28 dec 2022 15:20
MartinGBG skrev: 28 dec 2022 15:12
Intressant! Får man lov att fråga vad det kostade? Hittade inga priser på deras hemsida. Gärna både installation samt själva batteriet och delar.
Självklart!

Exakt 99 781:- efter skattereduktionen (-93 969), köpte allt som paket från Svea solar så vet tyvärr inte hur fördelningen ser ut mellan arbete/materiel men det tog ca 2 dagar för två elektriker så det är nog i huvudsak materialkostnad.

Beställde i Maj för att låsa in priset, leveranstiden uppskattades då till ca 6 månader vilket stämde rätt bra.
Batteripack ligger på cirka 5 000-6 000 SEk per kWh lagring. Dvs för 20 kWh 100-120 kSEK. Problemet är att när man måste köpa allt igenom en svenska leverantör i Sverige för att få avdrag så skickar dom upp priserna något enormt på material/batteri.

Det där är jag mycket tveksam till. Det lilla jag kikade runt så verkade Sonnens priser ligga långt över 5-6k även utomlands. Det är en premiumleverantör med betydligt mer omfattande garantier än övriga så för mig är det inget konstigt att de är dyrare än övriga leverantörer.

Att svenska leverantörer skulle ha extrema marginaler tror jag inte på, var som sagt extremt litet intresse att sälja bland de jag kontaktade. De ggr jag kollat upp bolagen så brukar de inte heller vara några vinstmaskiner direkt.
Tvivlar starkt att de har så mycket bättre garantier som Pylontech som utvecklar/tillverkar/säljer batteripack. Snurra runt på denna sida som är ett Europeiskt (Belgiskt) företag. https://www.wattuneed.com/en/jolisearch ... =pylontech

Det är där priserna ligger på där man inte har 50% subvention.
Nu var det ju inte Pylontech som diskuterades utan Sonnen. Ska du styrka ditt påstående så får du länka några siter där man kan köpa Sonnen för 5-6k per kWh. Lycka till.

Gällande garantier så verkar inte ens Pylontech ha någon garanti för antal cykler. Sonnen garanterar 10.000 cykler medan Pylontech bara verkar säga att de "ska" överleva 4.500-6.000 cykler.

Skulle även gissa att Pylontech-batterierna har lägre effekt än Sonnen vilket sänker lönsamheten rejält när priserna varierar mycket.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sonnen batteri

Inlägg av mati »

Legato skrev: 28 dec 2022 17:34
mati skrev: 28 dec 2022 15:36
Fick en liknande offert från Svea Solar i våras. Tyckte det var alltdeles för dyrt, dessutom fult av dem att de räknar med dubbla skatteavdraget i offerten. Mer än 50k kan man ju inte få såvitt jag vet. Jag hade alltså behövt pröjsa 143k.
Det vanligaste är väl trots allt att man äger sitt hus med sin fru/sambo?
Är det? Det kanske är så, har aldrig funderat på hur ägarfördelningen brukar se ut. Vi äger i alla fall ingenting tillsammans och hos oss är det jag som står för samtliga kostnader som har med huset/boendet att göra. Det är så det är. Så sett kan jag tycka att det är lite snedvridet att jag liksom "straffas" för det genom att inte kunna få mer stöd än 50k på en sådan investering. Men men...det är så reglerna ser ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Sonnen batteri

Inlägg av zed »

Legato skrev: 28 dec 2022 17:40

Intressant! Tack för inlägg, är mycket nyfiken på batteriet. Har varit väldigt nära att köpa men mötts av noll intresse från leverantörerna. Hade de gett minsta lilla service så hade jag slagit till.

Svea har jag kontaktat två gånger men aldrig ens fått svar. En annan kontaktade jag och fick inte heller svar. En tredje tog flera månader på sig att svara och sen efter en enkel följdfråga (om installation av jordspett ingick i offererat pris) så skulle de kolla upp och återkomma men det gjorde de aldrig :roll:

Menar du att man alltså själv måste programmera en lösning om man ska ha elprisstyrning? Märkligt att de inte löst en så passa grundläggande funktion ännu (fick tidigare som svar att det inte fanns men att det var på gång).

Nyfiken också på ditt diagram. Ser ut som du kör 0-100% SOC? Är du inte rädd att slita onödigt mycket på batteriet om du kör 0-100% dagligen? Eller har det rejäl både topp- och bottenbuffert?

Är balanseringen ett problem i praktiken? Håller det på länge och batteriet ej kan laddas/laddas ur samtidigt eller på vilket sätt "stör" det?
Ja de är inte direkt snabba på att svara, tror dessa organisationer upplever en del växtvärk nu. Jag kollade med svea solar och ecokraft där svea var rätt mycket billigare, antagligen för att man köper större volymer.

Tyvärr finns det ingen färdig elprisstyrning men jag tror att det finns en hel del duktiga hemmapulare som löst med Homey eller rasberry pi om man trålar lite forum :)
Enklast vore om tibber kunde fixa en färdig integration men det händer nog inte förrän tillräckligt många av deras kunder kör sonnen …eller att sonnen löser det själva men de verkar mer sugna på att få med användarna på sitt eget VPP som de har i bl.a. Tyskland och då blir man nog låst till helautomatisk läge.

Diagrammet visar user SOC som alltså då är 0-90% egentligen, iom att det är LFP så tror jag att det inte är så känsligt i ändlägena heller. Sonnen har kört med samma kemi rätt länge och har nog bra statistik. Antar att det är därför de vågar garantera 10k cykler.

Balanseringen har inte stört, bara vid första uppstart då den laddar och balanserar i ett dygn ungefär och batteriet inte går att nyttja. Har ändå funderat varför den indikerar ”battery care” väldigt ofta. Om det är någon annan som kör sonnen vore det intressant att se hur deras app ser ut.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Sonnen batteri

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev: 28 dec 2022 18:45

Nu var det ju inte Pylontech som diskuterades utan Sonnen. Ska du styrka ditt påstående så får du länka några siter där man kan köpa Sonnen för 5-6k per kWh. Lycka till.

Gällande garantier så verkar inte ens Pylontech ha någon garanti för antal cykler. Sonnen garanterar 10.000 cykler medan Pylontech bara verkar säga att de "ska" överleva 4.500-6.000 cykler.

Skulle även gissa att Pylontech-batterierna har lägre effekt än Sonnen vilket sänker lönsamheten rejält när priserna varierar mycket.
Nej det går inte för att Sonnen verkar över prissatt det kostar dubbelt så mycket jämfört med konkurrenter med samma batterikemi.

Hur i helsike skall man lyckas med 10 000 cykler på 10 år när det vara finns 3 650 dagar under den tiden? Hur många snurrar batteriet 100%-0%-100% tre gånger per dag?

Vad menar du med lägre effekt på Pylontech jmf med Sonnen? Det är ju samma kemi i batterierna. Hur snabbt man vill "tömma" eller "ladda" batteriet styrs ju av batteriets kontrollsystem. Extremer åt båda hållen sliter mer på batteriet. Pylontech har olika varianter på vilket max effektuttag man vill ha.

De flesta tillverkare använder LFP batterier för batteri lagring och det är ingen som har kommit på något smartare sätt att just deras batteri skall räcka/hålla X antal cykler längre eller uppnå en EOL % - vid en viss tidpunkt under samma förutsättningar- som är mycket bättre än någon annan.

Det bästa, enligt mitt tycke, är att man har ett modulbaserat system som gör att man kan utöka systemet. Att ha några moduler som bara är 50% kapacitet kvar i kan vara ok. Men man lägger till och byter ut allt eftersom för att ha önskad lagringskapacitet. Att systemen är "snygga" för hemma bruk är för mig helt ointressant (tänker inte ha det i vardagsrummet) där man säljer ett paket som inte har denna flexibilitet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sonnen batteri

Inlägg av Dafro »

Intressant tråd. Själv blir jag lite förbannad och tycker att du har fått ett ok batteri. Jag tog in pris på ett 10kwh batteri, vad jag tror iallafall? Priset dom vill att jag skulle betala var ca 100 kkr, alltså det dubbla mot ditt, men självklart beställde jag inte. Ska se om jag hittar firman och ringa upp han och fråga om han skoja. Har även lite problem med nätverk ut till inkommande central som man verkar behöva.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Sonnen batteri

Inlägg av CrazyGang »

Passar på att dela lite erfarenheter av BYD.

Har kört min set-up i snart ett år. Med senaste mjukvaruuppdateringen går det numer att tidsstyra laddning/urladdning. Har en polare som gjort ett eget script men det var en del pyssel. Fronius som gör växelriktaren vill inte att man använder deras API. Funkar dock bra. :)

När jag köpte grejjerna för ett år sedan kostade batteriet 9.000kr per 2,56kWh efter avdrag. Går att koppla upp fyra för moduler per stack. Tillkommer BMS för 6.000kr.
689621B9-4EC2-4305-8650-E588960FF5C4.jpeg
0BC92C9B-7E6A-409A-BE05-F1E6175B56D8.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Sonnen batteri

Inlägg av zed »

Dafro skrev: 29 dec 2022 05:29
Intressant tråd. Själv blir jag lite förbannad och tycker att du har fått ett ok batteri. Jag tog in pris på ett 10kwh batteri, vad jag tror iallafall? Priset dom vill att jag skulle betala var ca 100 kkr, alltså det dubbla mot ditt, men självklart beställde jag inte. Ska se om jag hittar firman och ringa upp han och fråga om han skoja. Har även lite problem med nätverk ut till inkommande central som man verkar behöva.
Var priset 100 kkr med bidrag?
Jag tog faktiskt in pris på 11kWh(10 usable) också vilket skulle bli 70 kkr efter bidrag, så skillnaden var bara 30 kkr för dubbla kapaciteten vilket kändes mer rimligt.
Jo trådat nätverk var ett krav, enligt sonnen relaterat till övervakning för garantin. Krävs antagligen en rätt stabil anslutning om man ska köra VPP också. Har man svårdraget kanske man kan köra en trådlös routerbrygga, tror inte elektrikern bryr sig om hur det ser ut uppströms bara det är nätverkskabel fram.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sonnen batteri

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev: 29 dec 2022 00:23
Legato skrev: 28 dec 2022 18:45

Nu var det ju inte Pylontech som diskuterades utan Sonnen. Ska du styrka ditt påstående så får du länka några siter där man kan köpa Sonnen för 5-6k per kWh. Lycka till.

Gällande garantier så verkar inte ens Pylontech ha någon garanti för antal cykler. Sonnen garanterar 10.000 cykler medan Pylontech bara verkar säga att de "ska" överleva 4.500-6.000 cykler.

Skulle även gissa att Pylontech-batterierna har lägre effekt än Sonnen vilket sänker lönsamheten rejält när priserna varierar mycket.
Nej det går inte för att Sonnen verkar över prissatt det kostar dubbelt så mycket jämfört med konkurrenter med samma batterikemi.

Hur i helsike skall man lyckas med 10 000 cykler på 10 år när det vara finns 3 650 dagar under den tiden? Hur många snurrar batteriet 100%-0%-100% tre gånger per dag?

Vad menar du med lägre effekt på Pylontech jmf med Sonnen? Det är ju samma kemi i batterierna. Hur snabbt man vill "tömma" eller "ladda" batteriet styrs ju av batteriets kontrollsystem. Extremer åt båda hållen sliter mer på batteriet. Pylontech har olika varianter på vilket max effektuttag man vill ha.

De flesta tillverkare använder LFP batterier för batteri lagring och det är ingen som har kommit på något smartare sätt att just deras batteri skall räcka/hålla X antal cykler längre eller uppnå en EOL % - vid en viss tidpunkt under samma förutsättningar- som är mycket bättre än någon annan.

Det bästa, enligt mitt tycke, är att man har ett modulbaserat system som gör att man kan utöka systemet. Att ha några moduler som bara är 50% kapacitet kvar i kan vara ok. Men man lägger till och byter ut allt eftersom för att ha önskad lagringskapacitet. Att systemen är "snygga" för hemma bruk är för mig helt ointressant (tänker inte ha det i vardagsrummet) där man säljer ett paket som inte har denna flexibilitet.

Ja, det var ju precis det jag skrev. Sonnen är ett premiumalternativ. Det handlar alltså inte om att svenska leverantörer gör stora påslag som du påstod.

Den höga effekten möjliggör just att man kan köra (många) fler cykler per dygn. "Sliter mer på batteriet" säger du efter att alldeles nyss ha sagt att de sätter garantier som de kan uppfylla utan problem... Du får nog välja det ena eller det andra.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sonnen batteri

Inlägg av Dafro »

zed skrev: 29 dec 2022 09:55
Dafro skrev: 29 dec 2022 05:29
Intressant tråd. Själv blir jag lite förbannad och tycker att du har fått ett ok batteri. Jag tog in pris på ett 10kwh batteri, vad jag tror iallafall? Priset dom vill att jag skulle betala var ca 100 kkr, alltså det dubbla mot ditt, men självklart beställde jag inte. Ska se om jag hittar firman och ringa upp han och fråga om han skoja. Har även lite problem med nätverk ut till inkommande central som man verkar behöva.
Var priset 100 kkr med bidrag?
Jag tog faktiskt in pris på 11kWh(10 usable) också vilket skulle bli 70 kkr efter bidrag, så skillnaden var bara 30 kkr för dubbla kapaciteten vilket kändes mer rimligt.
Jo trådat nätverk var ett krav, enligt sonnen relaterat till övervakning för garantin. Krävs antagligen en rätt stabil anslutning om man ska köra VPP också. Har man svårdraget kanske man kan köra en trådlös routerbrygga, tror inte elektrikern bryr sig om hur det ser ut uppströms bara det är nätverkskabel fram.
Japp 95-100 med bidrag, något billigare kunde det blivit om jag haft nätverkskabel mellan hus och förråd. Har växelriktare i tvättstugan och inkommande i förrådet och tänkte ha batterier i förrådet. Har en kat6 kabel ut till förrådet men används till lastbalanseringen, men borde väl kunna delas upp tänker jag men har inte koll. Sedan verkade det svårt för dom att hinna komma i år och i mars kommer 17 kwp solpaneler ytterligare som tar av bidraget. Bättre pay Off på mer solpaneler. Samma pri på ett ungefär för 10 kWh på dc sidan men det föll också på att SMA inte har hybridväxelriktare som är större än 10 eller 15 kW.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Sonnen batteri

Inlägg av zed »

CrazyGang skrev: 29 dec 2022 09:23
Passar på att dela lite erfarenheter av BYD.

Har kört min set-up i snart ett år. Med senaste mjukvaruuppdateringen går det numer att tidsstyra laddning/urladdning. Har en polare som gjort ett eget script men det var en del pyssel. Fronius som gör växelriktaren vill inte att man använder deras API. Funkar dock bra. :)

När jag köpte grejjerna för ett år sedan kostade batteriet 9.000kr per 2,56kWh efter avdrag. Går att koppla upp fyra för moduler per stack. Tillkommer BMS för 6.000kr.
Verkar vara ett prisvärt och flexibelt alternativ. Gick in och läste din tråd. Jag har också stört mig på att det inte går att begränsa laddning eller stötta baserat på enskilda faser utan bara total effekt, har du hittat någon väg runt det? Känns som att anläggningen har all information så det är bara utvecklarna som inte bemödar sig.
Nu har jag 20A och möjlighet att höja till 25A så inget stort problem men det stör mig likväl…
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Sonnen batteri

Inlägg av zed »

Dafro skrev: 29 dec 2022 13:01
zed skrev: 29 dec 2022 09:55
Dafro skrev: 29 dec 2022 05:29
Intressant tråd. Själv blir jag lite förbannad och tycker att du har fått ett ok batteri. Jag tog in pris på ett 10kwh batteri, vad jag tror iallafall? Priset dom vill att jag skulle betala var ca 100 kkr, alltså det dubbla mot ditt, men självklart beställde jag inte. Ska se om jag hittar firman och ringa upp han och fråga om han skoja. Har även lite problem med nätverk ut till inkommande central som man verkar behöva.
Var priset 100 kkr med bidrag?
Jag tog faktiskt in pris på 11kWh(10 usable) också vilket skulle bli 70 kkr efter bidrag, så skillnaden var bara 30 kkr för dubbla kapaciteten vilket kändes mer rimligt.
Jo trådat nätverk var ett krav, enligt sonnen relaterat till övervakning för garantin. Krävs antagligen en rätt stabil anslutning om man ska köra VPP också. Har man svårdraget kanske man kan köra en trådlös routerbrygga, tror inte elektrikern bryr sig om hur det ser ut uppströms bara det är nätverkskabel fram.
Japp 95-100 med bidrag, något billigare kunde det blivit om jag haft nätverkskabel mellan hus och förråd. Har växelriktare i tvättstugan och inkommande i förrådet och tänkte ha batterier i förrådet. Har en kat6 kabel ut till förrådet men används till lastbalanseringen, men borde väl kunna delas upp tänker jag men har inte koll. Sedan verkade det svårt för dom att hinna komma i år och i mars kommer 17 kwp solpaneler ytterligare som tar av bidraget. Bättre pay Off på mer solpaneler. Samma pri på ett ungefär för 10 kWh på dc sidan men det föll också på att SMA inte har hybridväxelriktare som är större än 10 eller 15 kW.
Ja är det redan kabel fram borde gå att splitta med en billig switch.
Ekonomiskt är det sunt resonerat, jag kommer nog också komplettera med en rad paneler på andra sidan taket för att få mer produktion sen eftermiddag/kväll och mulna dagar. Sen får jag nog lugna mig lite eftersom det maxar ut installerad effekt på växelriktaren. Det känns inte värt med kostnaden för en till för paneler i nordlig riktning som är den enda lediga takytan. Har lagt in en förfrågan till svea men de är som tidigare nämnt inte så snabba på att svara.
Lite avundsjuk på de som har stora ladugårdstak :)
krille
Inlägg: 208
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Sonnen batteri

Inlägg av krille »

zed skrev: 29 dec 2022 16:29
är det redan kabel fram borde gå att splitta med en billig switch.
Om det räcker med 100 Mbit/s så behöver man inte ens en switch.. Det går bra med en splitter i var ände av kabeln, t.ex. en sådan här: https://cdon.se/hemelektronik/lan-split ... -p46157047

Är det en kabel med kontakter på i varje ände så behöver man även två rj45 hona-hona adaptrar (en i varje ände av kabeln)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sonnen batteri

Inlägg av Dafro »

Tack för denna info, får höra med min bror som är mer haj på detta. Men borde ju gå.
27,8 kWp solceller
Skriv svar