Sida 1 av 1
Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Postat: 03 jan 2023 21:16
av Elof
Har kört en vanlig AWD i några år och har nu en Performance. Måste tyvärr säga att icke-Performance har en trevligare ”motorkaraktär”. Performance trycker ju på betydligt hårdare mellan kanske 30 och 100 ungefär. Sedan avtar vridet brant, vilket gör att bilen känns ”slö” i högre hastigheter. Vanliga AWD tappar inte vridet lika brant (även om den säkerligen inte har mer vrid vid någon given hastighet), vilket gör att det känns som att Performanceversionen tappar sugen på ett mer påtagligt vis. Har aldrig hört någon nämna detta, så det kanske bara är jag som stör mig på det?
Det måste nog till en Plaid

Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Postat: 04 jan 2023 01:29
av Olof Tenghoff
Gäller ju alla P-Teslor utom som du säger Plaid. Stör mig också lite på det.
Man har uppenbarligen valt utväxling så att det blev max effekt nånstans runt 100. Men är det inte lite högre? tycker det känns som 120 precis där innan det börjar avta.
Tycker ändå det känns bra för man har verkligen nytta av effekten vid omkörning på landsväg. Just det där landsvägsaccet är grymt kul också, så jag tycker de gjort rätt om de var tvungna att välja var de ska lägga bästa accet. Förstår om man gillar att dra på på motorväg också. Personligen tycker jag det går lite för fort och farligt för att njuta av att maxa en bil på motorväg med andra bilar som inte ser att man kommer. Men som sagt det finns ju Plaid då

Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Postat: 04 jan 2023 02:13
av AAKEE
Olof Tenghoff skrev: ↑04 jan 2023 01:29
Gäller ju alla P-Teslor utom som du säger Plaid. Stör mig också lite på det.
Man har uppenbarligen valt utväxling så att det blev max effekt nånstans runt 100. Men är det inte lite högre? tycker det känns som 120 precis där innan det börjar avta.
Tycker ändå det känns bra för man har verkligen nytta av effekten vid omkörning på landsväg. Just det där landsvägsaccet är grymt kul också, så jag tycker de gjort rätt om de var tvungna att välja var de ska lägga bästa accet. Förstår om man gillar att dra på på motorväg också. Personligen tycker jag det går lite för fort och farligt för att njuta av att maxa en bil på motorväg med andra bilar som inte ser att man kommer. Men som sagt det finns ju Plaid då
Nej, det är strax före 100km/h som M3P tappar sugen.
Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Postat: 04 jan 2023 12:26
av martinot
AAKEE skrev: ↑04 jan 2023 02:13
Nej, det är strax före 100km/h som M3P tappar sugen.
Intressant. Har LR och P eventuellt olika utväxling, där man kanske optimerat P för 0-100, eller har det bara slumpat sig så för P?
Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Postat: 04 jan 2023 12:36
av LordRanta
Upplevt samma, LR känns piggare över 100, den enda skillnaden på P är kicken först 20-30m sedan avtar den, LR känns som att den skjuter på hela tiden oavsett.
Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Postat: 04 jan 2023 19:35
av AAKEE
martinot skrev: ↑04 jan 2023 12:26
AAKEE skrev: ↑04 jan 2023 02:13
Nej, det är strax före 100km/h som M3P tappar sugen.
Intressant. Har LR och P eventuellt olika utväxling, där man kanske optimerat P för 0-100, eller har det bara slumpat sig så för P?
Nej.
Det är en klassisk upplevelse att det är lite att köra med pga att det är så bra drag under 100.
Det är
relativtlite över 100.
M3P kör ifrån/har mer effekt än LR i alla hastigheter.
Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Postat: 04 jan 2023 19:41
av AAKEE
Här är ett exempel på P, LR med boost och LR.
Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Postat: 09 jan 2023 17:22
av martinot
AAKEE skrev: ↑04 jan 2023 19:35
martinot skrev: ↑04 jan 2023 12:26
AAKEE skrev: ↑04 jan 2023 02:13
Nej, det är strax före 100km/h som M3P tappar sugen.
Intressant. Har LR och P eventuellt olika utväxling, där man kanske optimerat P för 0-100, eller har det bara slumpat sig så för P?
Nej.
Det är en klassisk upplevelse att det är lite att köra med pga att det är så bra drag under 100.
Det är
relativtlite över 100.
M3P kör ifrån/har mer effekt än LR i alla hastigheter.
Fint! Tack!
