Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 885
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda

Inlägg av Elof »

Har kört en vanlig AWD i några år och har nu en Performance. Måste tyvärr säga att icke-Performance har en trevligare ”motorkaraktär”. Performance trycker ju på betydligt hårdare mellan kanske 30 och 100 ungefär. Sedan avtar vridet brant, vilket gör att bilen känns ”slö” i högre hastigheter. Vanliga AWD tappar inte vridet lika brant (även om den säkerligen inte har mer vrid vid någon given hastighet), vilket gör att det känns som att Performanceversionen tappar sugen på ett mer påtagligt vis. Har aldrig hört någon nämna detta, så det kanske bara är jag som stör mig på det?
Det måste nog till en Plaid ;)
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda

Inlägg av Olof Tenghoff »

Gäller ju alla P-Teslor utom som du säger Plaid. Stör mig också lite på det.

Man har uppenbarligen valt utväxling så att det blev max effekt nånstans runt 100. Men är det inte lite högre? tycker det känns som 120 precis där innan det börjar avta.

Tycker ändå det känns bra för man har verkligen nytta av effekten vid omkörning på landsväg. Just det där landsvägsaccet är grymt kul också, så jag tycker de gjort rätt om de var tvungna att välja var de ska lägga bästa accet. Förstår om man gillar att dra på på motorväg också. Personligen tycker jag det går lite för fort och farligt för att njuta av att maxa en bil på motorväg med andra bilar som inte ser att man kommer. Men som sagt det finns ju Plaid då :D
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6033
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda

Inlägg av AAKEE »

Olof Tenghoff skrev: 04 jan 2023 01:29
Gäller ju alla P-Teslor utom som du säger Plaid. Stör mig också lite på det.

Man har uppenbarligen valt utväxling så att det blev max effekt nånstans runt 100. Men är det inte lite högre? tycker det känns som 120 precis där innan det börjar avta.

Tycker ändå det känns bra för man har verkligen nytta av effekten vid omkörning på landsväg. Just det där landsvägsaccet är grymt kul också, så jag tycker de gjort rätt om de var tvungna att välja var de ska lägga bästa accet. Förstår om man gillar att dra på på motorväg också. Personligen tycker jag det går lite för fort och farligt för att njuta av att maxa en bil på motorväg med andra bilar som inte ser att man kommer. Men som sagt det finns ju Plaid då :D
Nej, det är strax före 100km/h som M3P tappar sugen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev: 04 jan 2023 02:13
Nej, det är strax före 100km/h som M3P tappar sugen.
Intressant. Har LR och P eventuellt olika utväxling, där man kanske optimerat P för 0-100, eller har det bara slumpat sig så för P?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
Ort: Umeå
Referralkod: ts.la/kristian654611

Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda

Inlägg av LordRanta »

Upplevt samma, LR känns piggare över 100, den enda skillnaden på P är kicken först 20-30m sedan avtar den, LR känns som att den skjuter på hela tiden oavsett.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6033
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda

Inlägg av AAKEE »

martinot skrev: 04 jan 2023 12:26
AAKEE skrev: 04 jan 2023 02:13
Nej, det är strax före 100km/h som M3P tappar sugen.
Intressant. Har LR och P eventuellt olika utväxling, där man kanske optimerat P för 0-100, eller har det bara slumpat sig så för P?
Nej.

Det är en klassisk upplevelse att det är lite att köra med pga att det är så bra drag under 100.
Det är relativtlite över 100.

M3P kör ifrån/har mer effekt än LR i alla hastigheter.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6033
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda

Inlägg av AAKEE »

Här är ett exempel på P, LR med boost och LR.
4AB735F9-CE96-49DC-A2F4-36701C7E0B9A.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda

Inlägg av martinot »

AAKEE skrev: 04 jan 2023 19:35
martinot skrev: 04 jan 2023 12:26
AAKEE skrev: 04 jan 2023 02:13
Nej, det är strax före 100km/h som M3P tappar sugen.
Intressant. Har LR och P eventuellt olika utväxling, där man kanske optimerat P för 0-100, eller har det bara slumpat sig så för P?
Nej.

Det är en klassisk upplevelse att det är lite att köra med pga att det är så bra drag under 100.
Det är relativtlite över 100.

M3P kör ifrån/har mer effekt än LR i alla hastigheter.
Fint! Tack! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar