Det måste nog till en Plaid
Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Moderator: Redaktion
Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Har kört en vanlig AWD i några år och har nu en Performance. Måste tyvärr säga att icke-Performance har en trevligare ”motorkaraktär”. Performance trycker ju på betydligt hårdare mellan kanske 30 och 100 ungefär. Sedan avtar vridet brant, vilket gör att bilen känns ”slö” i högre hastigheter. Vanliga AWD tappar inte vridet lika brant (även om den säkerligen inte har mer vrid vid någon given hastighet), vilket gör att det känns som att Performanceversionen tappar sugen på ett mer påtagligt vis. Har aldrig hört någon nämna detta, så det kanske bara är jag som stör mig på det?
Det måste nog till en Plaid
Det måste nog till en Plaid
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 178
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Gäller ju alla P-Teslor utom som du säger Plaid. Stör mig också lite på det.
Man har uppenbarligen valt utväxling så att det blev max effekt nånstans runt 100. Men är det inte lite högre? tycker det känns som 120 precis där innan det börjar avta.
Tycker ändå det känns bra för man har verkligen nytta av effekten vid omkörning på landsväg. Just det där landsvägsaccet är grymt kul också, så jag tycker de gjort rätt om de var tvungna att välja var de ska lägga bästa accet. Förstår om man gillar att dra på på motorväg också. Personligen tycker jag det går lite för fort och farligt för att njuta av att maxa en bil på motorväg med andra bilar som inte ser att man kommer. Men som sagt det finns ju Plaid då
Man har uppenbarligen valt utväxling så att det blev max effekt nånstans runt 100. Men är det inte lite högre? tycker det känns som 120 precis där innan det börjar avta.
Tycker ändå det känns bra för man har verkligen nytta av effekten vid omkörning på landsväg. Just det där landsvägsaccet är grymt kul också, så jag tycker de gjort rätt om de var tvungna att välja var de ska lägga bästa accet. Förstår om man gillar att dra på på motorväg också. Personligen tycker jag det går lite för fort och farligt för att njuta av att maxa en bil på motorväg med andra bilar som inte ser att man kommer. Men som sagt det finns ju Plaid då
Teslaägare sedan 2013
Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Nej, det är strax före 100km/h som M3P tappar sugen.Olof Tenghoff skrev: ↑04 jan 2023 01:29Gäller ju alla P-Teslor utom som du säger Plaid. Stör mig också lite på det.
Man har uppenbarligen valt utväxling så att det blev max effekt nånstans runt 100. Men är det inte lite högre? tycker det känns som 120 precis där innan det börjar avta.
Tycker ändå det känns bra för man har verkligen nytta av effekten vid omkörning på landsväg. Just det där landsvägsaccet är grymt kul också, så jag tycker de gjort rätt om de var tvungna att välja var de ska lägga bästa accet. Förstår om man gillar att dra på på motorväg också. Personligen tycker jag det går lite för fort och farligt för att njuta av att maxa en bil på motorväg med andra bilar som inte ser att man kommer. Men som sagt det finns ju Plaid då![]()
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Intressant. Har LR och P eventuellt olika utväxling, där man kanske optimerat P för 0-100, eller har det bara slumpat sig så för P?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- LordRanta
- Teslaägare
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
- Ort: Umeå
- Referralkod: ts.la/kristian654611
Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Upplevt samma, LR känns piggare över 100, den enda skillnaden på P är kicken först 20-30m sedan avtar den, LR känns som att den skjuter på hela tiden oavsett.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Nej.
Det är en klassisk upplevelse att det är lite att köra med pga att det är så bra drag under 100.
Det är relativtlite över 100.
M3P kör ifrån/har mer effekt än LR i alla hastigheter.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Här är ett exempel på P, LR med boost och LR.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vanliga Dual Motor vs Performance, prestanda
Fint! Tack!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/