Tesla har nu uppdaterat design studion så att det går att välja om man vill ha Yoke eller vanlig ratt. Om vanlig ratt betyder spakar mm eller ej står det dock inget om.
Tesla har nu uppdaterat design studion så att det går att välja om man vill ha Yoke eller vanlig ratt. Om vanlig ratt betyder spakar mm eller ej står det dock inget om.
34194872-3BCA-4137-BE52-59BDD38460DD.png
Kollar man bilden så saknas spakarna.
Hade gärna bytt bort spakarna på min MY.
Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X
Postat: 06 jan 2023 10:14
av Credde
Fan! Nu finns det ingen ursäkt mer
Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X
Postat: 06 jan 2023 10:37
av fth
Fast… de enda ”riktiga” invändningar som görs mot yoke är ju blinkers och tuta, här verkar man ju behålla det sämsta av två världar.
En yoke med riktig blinkerspak och tuta vore väl ändå ett bättre alternativ?
/fth
Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X
Postat: 06 jan 2023 10:42
av zed
Trevligt att LR går att beställa också men blev ju tyvärr dyrare än jag hoppats…
Tesla gör som oftast det enkelt för sig och tror att dom uppfyllt kundernas önskemål…
Det är såklart pissenkelt att bara byta ut ratten… typ…
Kanske kommer en komplett lösning om nåt år eller så, beroende på försäljningen…
Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X
Postat: 06 jan 2023 18:31
av Fredrik j
Men den verkar ju inte heller ha blinkersknapparna.
Men den verkar ju inte heller ha blinkersknapparna.
Gör den inte? Rattnavet på den här runda ratten ser ju exakt ut som rattnavet på Yoken. Varför skulle den inte har exakt samma knappuppsättning som Yoken?...
Nu utgör ju jag (tyvärr) inte målgruppen för nya S eller X. Så vad jag tycker spelar väl inte så stor roll egentligen. Och jag har inte testat en Tesla med Yoke.
Men trots det ser jag tre problem med Yoken.
- Jag tycker formfaktorn helt klart är sämre jämfört med en helt vanlig rund ratt.
- Touch-knappar för blinkers istället för en helt vanlig spak.
- En tuta som riskerar att inte aktivera i en situation där en annan trafikant t.ex. håller på att av misstag preja mig eftersom den här trafikanten har missat att jag befinner mig bredvid. Särskilt tråkigt om den andra trafikanten sitter i en stor lastbil...
Av de här tre faktorerna tycker jag den rektangulära formfaktorn är den största nackdelen. Vad som är värst av en tuta som riskerar att inte aktiveras eller avsaknaden av blinkersspak känns svårt att avgöra, men antagligen är väl problemet med tutan större. Nu kör inte jag så mkt i större rondeller, men spontant känns det som man i värsta fall bara får låta bli att försöka använda blinkersen i vissa rondeller...
Oavsett tycker jag helt klart det är bra att Tesla backar på formfaktorn. Om inget annat så lär det väl i alla fall utesluta att M3 (och MY) skulle erbjudas enbart med Yoke. Antagligen gäller detta även för Cybertrucken. Blir så klart intressant att se hur det kommer se ut i Roadstern...
Och som jag minns det så var det rätt jämnt mellan för och emot Yoken tidigare på forumet...
Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X
Postat: 06 jan 2023 20:23
av Honkan
Jag hade tagit yoke alla dagar i veckan även om jag aldrig använt en
Haha nej sluta nu, Tesla devalverar själva sina produkter.
Ingen sänkning på P 3.
Inga ultraljudssensorer på någon modell fr.om 2023
Inga större bromsar på P Y
Ingen radar på någon (ev ny radar på S/X)
Vilken djungel
Du glömde lumbar support för passgerare, spakarna, halva rattten och inställbar rengenerativ bromsning [Min understrykn.]
Det blir tufft att konkurrera med kineserna när (inte ännu) dom är både billigare och bättre och tufft att konkurrera med premiummärken utan ovanstående.
Den andra ratthalvan är ju i och för sig tillbaka igen. Numera går det att beställa riktig ratt till alla Teslas bilar. Och bilar som levererats, eller levereras med halv ratt kan Tesla efterkonvertera med riktig ratt från och med ngn gång i mars för 9840:- Om det nu inte blir försenat dvs...
Å andra sidan klagas det ju inte så mycket på den halva ratten som jag trodde. Tvärtom så verkar det ju som att det de flesta som köpt en gillar den.
Fast vänder man på det en gång till så är det väl rätt mycket Moment 22 över den här situationen. De som absolut inte vill ha någon halv ratt har väl rätt säkert inte heller köpt någon ny S eller X. Och vidare är det väl svårt att ha en riktigt välgrundad åsikt utan att ha kört en bil med Yoke-ratt... Men hur många sprätter iväg ~1,5 miljon om man inte vill ha en Yoke-ratt?... Hade jag haft ~1,5 miljon över hade jag kanske provkört vid det här laget, men eftersom jag inte har 1,5 mille över så är det inte aktuellt...
Haha nej sluta nu, Tesla devalverar själva sina produkter.
Ingen sänkning på P 3.
Inga ultraljudssensorer på någon modell fr.om 2023
Inga större bromsar på P Y
Ingen radar på någon (ev ny radar på S/X)
Vilken djungel
Du glömde lumbar support för passgerare, spakarna, halva rattten och inställbar rengenerativ bromsning [Min understrykn.]
Det blir tufft att konkurrera med kineserna när (inte ännu) dom är både billigare och bättre och tufft att konkurrera med premiummärken utan ovanstående.
Den andra ratthalvan är ju i och för sig tillbaka igen. Numera går det att beställa alla bilar med riktig ratt. Och bilar som levererats, eller levereras med halv ratt kan Tesla efterkonvertera med riktig ratt från och med ngn gång i mars för 9840:- Om det nu inte blir försenat dvs...
Å andra sidan klagas det ju inte så mycket på den halva ratten som jag trodde. Tvärtom så verkar det ju som att det de flesta som köpt en gillar den.
Fast vänder man på det en gång till så är det väl rätt mycket Moment 22 över den här situationen. De som absolut inte vill ha någon halv ratt har väl rätt säkert inte heller köpt någon ny S eller X. Och vidare är det väl svårt att ha en riktigt välgrundad åsikt utan att ha kört en bil med Yoke-ratt... Men hur många sprätter iväg ~1,5 miljon om man inte vill ha en Yoke-ratt?... Hade jag haft ~1,5 miljon över hade jag kanske provkört vid det här laget, men eftersom jag inte har 1,5 mille över så är det inte aktuellt...
Det är ju ganska enkelt att prova och köra sin bil utan att flytta händerna från kvart i tre. Det fungerar i dom flesta lägen. Det är i små rondeller som det blir krångligt.
Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X
Postat: 08 jan 2023 21:12
av Rennwagen
Att beställa en ny Tesla S utan yoke är som att beställa en Tesla utan pruttkudde. Man missar själva grejen och imponantorfaktorn som är grym med yoken även om funktionaliteten för högerblinkers ut ur rondell kanske blir något lidande. Men ärligt talat, vem lyckas hänga på en S i en rondell och ligga i ytterspåret till höger??
Yoken har dessutom två fördelar: 1. Man håller händerna på rätt ställe om man krockar och airbagen löser ut. Det gör att man slipper brutna armar. 2. Man tvingas till rätt rattfattning och håller inte på att "mata" ratten, det blir istället som riktiga racingförare håller ratten och svänger till armarna är i kors
Det är ju ganska enkelt att prova och köra sin bil utan att flytta händerna från kvart i tre. Det fungerar i dom flesta lägen. Det är i små rondeller som det blir krångligt.
Det är ju inte bara formen. Det är ju även blinkers som touchknappar på ratten istället för spakar t.ex. i rondeller eller andra situationer då man vill blinka så snabbt som möjligt i krävande trafiksituationer, samt en tuta som man frågar sig om den är 100-procentig i t.ex. en situation som jag beskriver ovan en bit upp i tråden ifall någon har missat att man ligger bredvid, varpå de ögonblicket senare är på väg att preja en...
Känns som det är rätt svårt att 'greppa' allt det här utan att själv ha kört en bil med Yoke-ratt som den för närvarade ser ut i Model S/X...
Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X
Postat: 08 jan 2023 21:30
av jpetters
Rennwagen skrev:
Att beställa en ny Tesla S utan yoke är som att beställa en Tesla utan pruttkudde. Man missar själva grejen och imponantorfaktorn som är grym med yoken även om funktionaliteten för högerblinkers ut ur rondell kanske blir något lidande. Men ärligt talat, vem lyckas hänga på en S i en rondell och ligga i ytterspåret till höger??
Yoken har dessutom två fördelar: 1. Man håller händerna på rätt ställe om man krockar och airbagen löser ut. Det gör att man slipper brutna armar. 2. Man tvingas till rätt rattfattning och håller inte på att "mata" ratten, det blir istället som riktiga racingförare håller ratten och svänger till armarna är i kors
Go yoke!
I teorin bra, men jag tyckte inte detta grepp fungerade på yoke ratten i S/X. Det är för lite ratt att greppa om ovanför mitten.
"Slide and turn" är ju såklart bara att glömma....
Det är ju ganska enkelt att prova och köra sin bil utan att flytta händerna från kvart i tre. Det fungerar i dom flesta lägen. Det är i små rondeller som det blir krångligt.
Det är ju inte bara formen. Det är ju även blinkers som touchknappar på ratten istället för spakar t.ex. i rondeller eller andra situationer då man vill blinka så snabbt som möjligt i krävande trafiksituationer, samt en tuta som man frågar sig om den är 100-procentig i t.ex. en situation som jag beskriver ovan en bit upp i tråden ifall någon har missat att man ligger bredvid, varpå de ögonblicket senare är på väg att preja en...
Känns som det är rätt svårt att 'greppa' allt det här utan att själv ha kört en bil med Yoke-ratt som den för närvarade ser ut i Model S/X...
Det lilla jag hunnit köra sen 30/12 inklusive rondeller och blinkande har känts helt ok, bättre än stort runt hjul och lätt att hitta blinka ut ur rondeller!
Att beställa en ny Tesla S utan yoke är som att beställa en Tesla utan pruttkudde. Man missar själva grejen och imponantorfaktorn som är grym med yoken även om funktionaliteten för högerblinkers ut ur rondell kanske blir något lidande. Men ärligt talat, vem lyckas hänga på en S i en rondell och ligga i ytterspåret till höger?? [...
Den imponantorfaktor som räknas för min del är att en Tesla är eldriven. Men om den inte har en riktig ratt så vet i tusan... Då får det nog antagligen bli en annan bil...
Men som jag skrev i något annat inlägg – att en riktig ratt är tillbaka i S/X gör förhoppningsvis att risken för att 3 skulle bli Yoke-only nu är borta. Hoppas även att 3 får behålla spak för blinkersfunktionen. Nu önskar jag bara halvkombi- eller kombilucka också, samt någon slags instrumentering som t.ex. en HUD framför ratten. Då finns det väl typ inget att klaga på längre för min del när det gäller 3:an.
Det är ju ganska enkelt att prova och köra sin bil utan att flytta händerna från kvart i tre. Det fungerar i dom flesta lägen. Det är i små rondeller som det blir krångligt.
Det är ju inte bara formen. Det är ju även blinkers som touchknappar på ratten istället för spakar t.ex. i rondeller eller andra situationer då man vill blinka så snabbt som möjligt i krävande trafiksituationer, samt en tuta som man frågar sig om den är 100-procentig i t.ex. en situation som jag beskriver ovan en bit upp i tråden ifall någon har missat att man ligger bredvid, varpå de ögonblicket senare är på väg att preja en...
Känns som det är rätt svårt att 'greppa' allt det här utan att själv ha kört en bil med Yoke-ratt som den för närvarade ser ut i Model S/X...
Jag låtsades att rattknapparna på vänstra sidan var blinkers. Det fungerar. Men jag ser egentligen inget problem med den gamla typen av ratt.
Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X
Postat: 09 jan 2023 07:00
av Pontus
Såg en demontering av Plaid och rattstång mm ser ut att vara lika på nya och gamla dvs uttagen för att fästa spakar finns kvar. Om det är någon som är modig så går det kanske att koppla in en spak från en gammal S nen funkar det måste man skära hål också
Re: Möjligt att välja ratt till Model S och X
Postat: 10 jan 2023 07:42
av Dagfinn
Som jag nämnt i en annan tråd; Efter över 150 mil med yoke och knappar har jag gått från att inte vilja ha det till att inte vilja byta bort det. Det ÄR annorlunda, så pass så att det tar lite tid att vänja sig. Med andra ord, jag själv hade inte kunnat ha en rättvis åsikt efter enbart en kort provtur. Det tog många mil att lära mig hur man använder den bäst, och nu funkar även små rondeller utan att jag behöver korsa armarna för att behålla tummen över högerblinkersen. Jag hittar knappen i farten, och kan ha enhands-grepp med både höger och vänster genom rondeller. Det känns som att formen på yoken gör detta enklare att hantera utan att behöva glo på ratten och leta knapp, utan det sköts automagiskt med känsla och periferisynen. Vilket får mig att tänka att en rund ratt med knappar funkar sämre just när det gäller att hitta knapparna. Men det blir ju bara en gissning då, i och med att jag inte testat
Hade nog fortfarande uppskattat en "riktig" tuta dock. Just den förstår jag inte riktigt. Då kunde man dessutom använt den lilla tutknappen till något annat.
Sen är det ju självklart så att vissa aldrig kommer tycka om yoke med knappar oavsett hur länge dom kört med det. Jag har kanske en fördel av att varit en konsol-gamer i snart 35 år och därmed lättare tar till mig sådant.