– Elbilar funkar alldeles utmärkt att köra vintertid i norrländska inlandet, avslutar Robert Granström som själv berättade att han blev väldigt förvånad när han första gången kallstartade en elbil i extremkyla. Den startade alltid och rullade bekymmersfritt iväg, även vid 35 minus. I de temperaturerna blir bilar med förbränningsmotorer svårstartade.
Lite kul när folk kommer fram och undrar hur det funkar med elbil på vintern och
man svarar att det är då som fördelarna är som störst jämfört med fossilare
Håller med om att det är mycket som är bra med elbilar på vintern. Men det blev lite väl mycket tid vid laddstolpen när det var -32 på väg upp till fjällen och bilen drog 32 kWh/100km
Håller med om att det är mycket som är bra med elbilar på vintern. Men det blev lite väl mycket tid vid laddstolpen när det var -32 på väg upp till fjällen och bilen drog 32 kWh/100km
Jo, speciellt när passagerarna inte förstår poängen med att 15,5 C är fullt tillräckligt om man har stolsvärme, jacka och handskar på!
Körde i söndags till fjälls, -29 ute och +22 i kupén (hade passagerare som ej tillhörde familjen), snitt på 250 Wh/km.
Jo, speciellt när passagerarna inte förstår poängen med att 15,5 C är fullt tillräckligt om man har stolsvärme, jacka och handskar på!
Körde i söndags till fjälls, -29 ute och +22 i kupén (hade passagerare som ej tillhörde familjen), snitt på 250 Wh/km.
Jag jagade wH i början av mitt elbilsliv och satt också med handskar och jacka. Men eftersom mitt liv är för kort för att behöva späka mig när jag reser så föredrar jag ett par minuter extra vid laddstolpen numera.
Ligger i genomsnitt på ungefär 5000 mil per år och en avsevärd del av det i norr. December låg genomsnittet på 236 wH/km (inklusive laddförluster). Att jämföra med juni på 172. En del är naturligtvis vinterväglagets fel, men det gör inget eftersom jag har varmt och gott i kupén!
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.